eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهیت نظام با در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروه‌های خاص است. اقتصاد مردمی یعنی قرار گرفتن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند. تنها در این حالت است که آزادگی انسان حفظ و فقر و محرومیت رفع می‌شود.
حوزه علمیه تمدن ساز
ماهیت نظام #سرمایه‌داری با #اقتصاد_مردمی در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروه
۱. حوزه علمیه می‌بایست تا الان ۵ درصد ورودی های خود (معادل ۱۰ هزار نفر) را در اقتصاد اسلامی و شناخت مکاتب دیگر اقتصادی، متخصص تربیت می‌کرد. اما چنین کاری صورت نگرفت، و الان مجامع علمی-دانشگاهی و مدیریتی کشور دارای کاستی فراوان در داشتن اساتید مبرّز اقتصاد اسلامی است. ۲. برخی از دوستان مطالعات و نگاشته‌هایی در حیطه اقتصاد اسلامی و واکاوی دیگر مکاتب اقتصادی دارند، اما باید دانست که پراکنده خوانی ره به جایی نمی‌برد؛ باید در کنار فقه و اصول و علوم حوزوی، تحصیلات عالی رشته رسمی اقتصاد را در دانشگاه‌های سطح یک گذراند، و سپس صاحب کرسی تدریس رسمی در همان دانشگاه‌ها شد. ۳. این نکته صرفا راجع به رشته اقتصاد نیست، بقیه علوم انسانی را نیز شامل می‌شود، مانند: سیاست، جامعه شناسی، حقوق، روانشناسی، مدیریت و ... ✍ امین دهقانی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
از تایید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی! نقد و بررسی توسط رمضان در ضمن ۸ نکته(چند پست): 👇 https://eitaa.com/alitabar_ir/1130 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
در ایران باستان بی‌حجابی و برهنگی علامت کنیزان و بردگان جامعه بوده است، و حجاب نماد اشراف و ایرانیان اصیل بوده است. 📚 ویل دورانت، تاریخ تمدن، جلد اول
💢 بررسی سندی و محتوایی روایت 《 فتباً و خیبهً و تعساً لمنتحلی الفلاسفه》( ... پس نابودی و ناکامی باد بر مدعیان فلسفه) آیت الله بعد از بیان ضعف سندی روایت فوق به بررسی محتوایی آن می پردازد و می نویسد: حقیقت این است که در این روایت، فیلسوف نماها و مدعیان دروغین فلسفه مذمت شده اند نه فیلسوفان حقیقی و دانش اصیل فلسفه. در ادامه شواهدی از همین روایت اقامه می شود: 🔶 ۱. 《منتحلی الفلسفه》 در لغت به معنای (فیلسوف نماست) نه فیلسوف حقیقی... 🔶 ۲. در روایت ادامه امده 《... حتی انکروا...》پس مقصود فلسفه الحادی است... 🔶 ۳. حضرت در ادامه از ارسطو که اتفافی بودن عالم را رد کرده، به نیکی یاد فرموده و کار او را ستوده و فرموده است: ... بنابراین این روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ دلالی نمی تواند کراهت مطلق فلسفه ورزی و فلسفه آموزی را اثبات کند و روایت ناطر به مطلق اندیشه ورزی و تاملات عقلانی نیست؛ بلکه سخن درباره الحادی است. 📘 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، (خلاصه ص ۱۲۶ تا ۱۲۹ _ برای تفصیل، به کتاب رجوع شود) ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
بسم الله قاصم الجبارین
💢 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس 🔹با توجه به تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛ برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخش‌هایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند 🔹۱﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ (۱) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن 🔹﴿۲﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ (۲) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقت نظر عنایت کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 دلیل قرآنی مبارزه با رهبران کفر درباره ، (قرآن) فرمود: اگر ما با آن‌ها می جنگیم، محور اصلیش آن است که آنها به هیچ تعهدی، به هیچ حقّی از معتقد نیستند. فرمود: (قاتِلُوا اَئِمَهَ الکُفر اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم). با رهبران کفر مبارزه کنید، برای اینکه اینها هیچ امضایی، هیچ عهدنامه ای، هیچ میثاقی، هیچ روابطی در بین ملل به رسمیت نمی شناسند؛ قاتِلُوا اَئمهَ الکُفر اِنّهُم لا اَیمانَ لَهُم، نه لا اِیمانَ لَهُم! نفرمود چون کفر دارند، مبارزه کنید؛ فرمود: چون امضایشان را محترم نمی شمارند، به عهدشان وفادار نیستند، به میثاقشان متعهد نیستند با آنها مبارزه کنید. _ ر.ک سوره توبه / آیه ۱۲ _ قم _ دی ۱۳۹۸ پ‌ن: برای تفصیل و تشریح بحث به کتاب روابط بین الملل در اسلام (اثر علامه ) رجوع کنید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی پاسخ مشروع و متقابل نیمه شب یکشنبه ایران به رژیم صهیونسیتی با توجه به نگاه امام موسی می تواند یک پاسخ تمام عیار تمدنی به شمار آید. ایشان در مجموعه مباحث خود که این روزها بسیار هم مشهور و بارها تکرار شده بر این نظر است که اسرائیل، شر مطلق و باطل محض است و اگر شیطان هم با اسرائیل بجنگد ما در کنار شیطان با این رژیم می جنگیم. از سویی نیز چالش اسرائیل در منطقه را یک چالش تمدنی می داند و البته به دنبال پاسخی تمدنی به این رژیم است. امام موسی صدر به عنوان بنیانگذار مقاومت در منطقه و در مقابل اسرائیل نتوانست پاسخ تمدنی به این رژیم را شاهد باشد اما می توان گفت دفاع مشروع ایران که در پاسخ حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران اتفاق افتاد را همان پاسخ تمدنی مورد نظر صدر دانست که با قدرت یابی ایران و جریان مقاومت در منطقه رخ داده است. تأکید امام صدر هم این بود که برای ارائه پاسخ تمدنی به رژیم باید قدرتمند شد. به نظر با پاسخ بامداد یکشنبه ایران این اتفاق افتاده است. این پاسخ صرفاً پاسخی به رژیم نیست و بلکه پاسخی به تمدن غرب و آمریکا است که حامی و بنیانگذار رژیم در منطقه هستند. به نظر صدر، اسرائیل، نتیجه و محصول تمدن غرب است و خاستگاه این رژیم نیز آمریکا است. بنابراین پاسخ تمدنی به اسرائیل، پاسخی به غرب و تمدن غرب و آمریکا به عنوان خاستگاه این رژیم نامشروع و جنایتکار است. به نظرم این پاسخ قدرتمندانه، آغاز وضعیت و دوره ای جدید برای ظهور و تحقق تمدن نوین اسلامی است. ✍ شریف ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar