eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
578 دنبال‌کننده
379 عکس
36 ویدیو
39 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان پیشنهادی جدید: «مقایسه کارکرد قاعده لاضرر در جبران خسارات زیست محیطی با اصل پرداخت آلوده ساز» @feghhemohitezist
فقه محیط زیست تأكيد استاد و محقق حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی بر دو نكته: ۱. لزوم توجه بیش از پیش اساتید و پژوهشگران به فقه محیط زیست. ۲. لزوم پرداختن به فقه مقارن در زمینه محیط زیست. @feghhemohitezist
جایگاه حیوانات در محیط زیست: 1⃣ حیوانات برای تداوم حیات بشر خلق شده‌اند. اما این، به این معنا نیست که هر کسی به خود حق بدهد تا بدون دلیلی موجه، حیات را از حیوانات سلب کند. زیرا حیات انسان وابسته به حیات همین حیوانات و گیاهان است و سلب حق حیات از حیوانات و گیاهان، حیات انسان را به مخاطره می اندازد. (همان طور که قرآن کریم در آیه ۲۰۵ سوره بقره، نابود کردن حیوانات و گیاهان را فساد نامیده است.) 2⃣ کسی که حیوانی را بدون دلیل موجه بکشد، از دید فقها کار حرام و گناه مرتکب شده است. باید دانست که کار او فقط کشتن آن حیوان نبوده است بلکه او محیط زیست انسان را تهدید کرده و به خطر انداخته است زیرا با این کارش، به ایجاد اختلال در نظم حیات انسانی پرداخته است. 3⃣ وقتی حیوانی بدون دلیل موجه کشته می‌شود، حالا یوزپلنگ باشد یا غیر آن، نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. زیرا خداوند این عالم و موجودات را بر اساس یک نظم و تعادل و توازن آفریده است (بر اساس آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره حجر، آیات ۷ تا ۸ سوره الرحمان، ذیل نظریه عدالت محیط زیستی آیت الله احمد مبلغی) 4⃣ زیستگاه انسان، با زیستگاه حیوانی و گیاهی تعریف می‌شود لذا حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسانی است. وقتی کسی به حیوانی حمله می‌کند، دارد دخالت بیجا و ناروا در چرخه زندگی انسان انجام می‌دهد. پس نمی‌توانیم کشتن یک حیوان را به خاطر عظمت انسان، ناچیز بشماریم. بلکه به عکس است؛ یعنی چون برای انسان جایگاه بلند و عظمت قائل هستیم، کشتن یک حیوان را تجاوز به حریم زیستی انسانی می‌شماریم و آن را گناهی بزرگ تلقی می‌کنیم. 5⃣ حالا اگر آن حیوان در زمره حیواناتی باشد که نسل آن در خطر انقراض باشد، ضربه‌ای که به محیط زیست و نظم حاکم بر طبیعت وارد می‌شود، به مراتب بیشتر است و طبعاً قبح و حرمت این گناه افزون می‌شود. زیرا نه تنها نظم حیات انسانی در زمان ما را مختل می‌کند بلکه حقوق نسل‌های آینده را از همین الآن زیر پا می‌گذارد و حیات مادی و معنوی آنها را تضعیف می‌کند. 🖌سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
مقدم همه اساتید و دانش‌آموختگان حوزوی و دانشگاهی، خواهران و برادران در رشته‌های فقه، حقوق، محیط زیست و سایر رشته‌ها را با افتخار گرامی می‌داریم. میز پژوهشی فقه محیط زیست، از یادداشتها، نکات و نقد و نظرهای شما درباره موضوع کانال استقبال می‌کند. 🌺🌸🌺🌸🌺 @feghhemohitezist
جلسات ششگانه روش تحقیق با تأکید بر محیط زیست در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام قم برگزار شد. ✅ عناوین پیشنهادی و مورد علاقه طلاب شرکت کننده در این کارگاه، به صورت ذیل بود: 1⃣ حكم صید ترال از منظر فقه اماميه 2⃣ نحوه تعامل با انواع حیوانات از ديدگاه اخلاقی 3⃣ احکام شکار تفریحی و شکار در قرقگاه 4⃣ محدودیت‌های شرعی در برداشت از منابع طبیعی 5⃣ ضمان برآمده از ناباروری ناشی از آلودگی هوا 6⃣ تأثیر انقراض برخی حیوانات بر حیات بشر از دیدگاه روایات 7⃣ آثار فقهی و حقوقی رهاسازی زباله های شیمیایی در زیستگاه‌ها 8⃣ کشت درختان غیر متناسب با اقلیم بومی از منظر روایات 9⃣ ماهیت و مصادیق حقوق پرندگان از دیدگاه آیات و روایات 0⃣1⃣ احکام فقهی ناشی از آلایندگی آب 1⃣1⃣ ارائه‌ی الگو برای ساختار نظام محیط زیست 2⃣1⃣ اعتبار سنجی وقف جنگل 3⃣1⃣ جبران خسارت به گیاهان 4⃣1⃣ تأثیرگذاری محیط زیست بر فرهنگ جامعه از منظر روایات @feghhemohitezist
محیط زیست در کلام امام علی(ع) ✳️ علی علیه السلام: اتقوا الله في عباده وبلاده فإنكم مسؤولون حتى عن البقاع والبهائم (خطبه 167 نهج البلاغه) ✅ ترجمه: «تقواى الهى پیشه کنید; هم درمورد بندگان خدا، و هم شهرها و آبادى ها; چرا که شما (در برابر همه این ها) حتى سرزمین‌ها و چهارپایان مسئولید» ✳️ توضیح آیت الله مکارم شیرازی (در کتاب شرح نهج البلاغه): 《مطامع جهان خواران و پول پرستى سرمایه‌دارانى که جز به افزایش ثروت خود نمى‌اندیشند، این مسأله [حفظ محیط زیست] را با مشکلات فراوانى مواجه کرده و کارآیى گروه‌هاى حفظ محیط زیست و حمایت از انواع حیوانات را به حدّاقل رسانده و معلوم نیست نسل‌هاى آینده به چه سرنوشتى گرفتار خواهند شد.》 @feghhemohitezist
برگزاری دوره روش تحقيق برای طلاب منتخب هرمزگان در قم در لابلای مباحث این دوره، ضمن اشاره به آیات و روایات محیط زیستی و فعالیت‌های بی نظیر اميرمؤمنان على عليه السلام در عرصه محیط زیست، بر انجام تحقيق در مسائل محیط زیستی از نگاه دینی تأكيد شد. @feghhemohitezist
آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی: غدیر دریایی از معارف است. فقه، فرهنگ، کلام، اخلاق و تفسیر، همه را دارد؛ ولی دریغ که گوهرهایش تاکنون استخراج نشده است، هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه‌های گرانبهایی را به ساحل نشینانش ارزانی داشته است. ادامه کلام استاد: http://ijtihadnet.ir/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af-%d9%85%d8%a8%d9%84%d8%ba%db%8c/ @feghhemohitezist