eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
594 دنبال‌کننده
400 عکس
48 ویدیو
41 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ معماری و شهرسازی بدون قطع درخت 🔸روایت نبوی: «مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً صَوَّبَ‏ اللَّهُ‏ رَأْسَهُ‏ فِي‏ النَّار» (بحار الأنوار، ج ۶۳، ص ۱۱۳) ترجمه: کسی که درخت سدری را قطع کند خداوند او را از ناحیه سر به آتش گرفتار می‌کند.🔥 🔸مفهوم این روایت و روایات مشابه این است که درختان را تا زمانی که میوه می‌دهند و سرسبز هستند نباید قطع کرد و زمانی می‌توان آنها را قطع کرد که دیگر میوه نمی‌دهند و خشک و پوسیده شده‌اند. طبیعی است در چنین شرایطی می‌توان آنها را قطع کرد و از چوب آنها استفاده کرد.🪵 🔸سفارش شده است در صورتی که درختی را قطع کردید به جای آن درخت دیگری را بکارید؛ چنانکه از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: «امام کاظم عليه السلام درخت سدرى را بريد و به ‏جاى آن درخت انگور كاشت».🍇 (جامع احادیث الشیعه، ج ۲۳، ص ۹۶۳) @feghhemohitezist
محیط زیست در ادبیات اصیل فارسی 🔸وحشی بافقی: ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم! 🔸از نگاه خاقانی، گل سرخ از این رو نغز و زیباست که از عرق پاکیزه رسول خدا روییده است: گرچه همه دلکشند، از همه گل نغزتر؛ کو عرق مصطفی است وآن دگران خاک و آب!  🔸سعدی می‌گوید: تسبیح گوی او نه بنی آدمند و بس؛ هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد! @feghhemohitezist
⭕️ زندگی دلپذیر و گوارا امام صادق علیه السلام فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیّبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ» [تحف العقول، ص ۳۲۰] ترجمه: زندگی (چه در شهر و چه در روستا) دلپذیر و گوارا نمی‌شود مگر اینکه با این اصول سه‌گانه همراه باشد: 1⃣ هوای سالم و منزّه از آلودگی🌤 2⃣ آب شیرین فراوان💦 3⃣ سرزمین حاصل خیز🌾 به راستی نقش هر یک از شهروندان و مسئولان در دستیابی به این اصول سه‌گانه و محافظت از آنها چیست؟ @feghhemohitezist
بحران در سلامت زمین ⚠️سیاره‌ای که دیگر برای حیات بشر امن نیست! بر اساس یک مقاله علمی، زمین در ۶ مورد از ۹ سرفصل اصلی از مرز سلامت خود عبور کرده است یعنی ایمنی برای حیات بشر از دست رفته است. ۲ مورد از ۳ مورد باقی مانده نیز در مسیر دگرگونی قرار دارند. 🔸۹ سرفصل اصلی مورد ارزیابی مداوم: ▪️اقلیم ▪️تنوع زیستی ▪️خاک ▪️آب شیرین ▪️آلودگی مواد غذایی ▪️مواد شیمیایی جدید (ترکیبات ساخته شده به دست بشر مانند میکروپلاستیک‌ها و زباله‌های هسته‌ای) ▫️اقیانوس‌ها ▫️هوا ▫️لایه اوزون ☑️ ۹ مورد به هم وابسته! گروهی از دانشمندان بین‌المللی در مطالعات فوق، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده کردند و دریافتند که نابسامانی در یکی از موارد، (مانند اقلیم یا تنوع زیستی) باعث دگرگونی دیگر مسائل محیط زیستی می‌شود و بهبود یکی از امور به سلامت دیگر موارد کمک خواهد کرد. 👌درخت، عامل نجات زمین! شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده شده در مطالعات فوق نشان می‌دهد که یکی از قوی‌ترین ابزارهایی که بشر برای مبارزه با این بحران در اختیار دارد، پاک‌سازی زمین و نجات جنگل‌ها است. 📚 https://news.sky.com/story/earth-is-exceeding-safe-operating-space-for-humanity-study-says-12960795 ✌️آیا برای کاشت درختان مفید در آماده هستید؟🌳 @feghhemohitezist
⭕️ حرمت کفران نعمت 🔸طبیعت و محیط زیست، سرمایه‌‌ای برای همه نسل‌های بشر است. 🔸سعی کنیم آنچه می‌نویسیم ارزش استفاده از کاغذ و قلم داشته باشد. 🔸 به طور کلی، آیا مصرف چوب و کاغذ در صنایع مختلف متعادل و معقول است؟ @feghhemohitezist
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیت‌الله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار می‌شود. زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷. مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی. 🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت می‌کنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهره‌مند می‌شوند. 🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایان‌نامه و امکان شرکت و مشارکت در نشست‌های علمی است. 🔸متقاضیان جهت ثبت‌نام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند. @feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم ✳️ خیر مقدم 🔶خیر مقدم و خوش‌آمد به همه مخاطبان عزیز اعم از: 🔸اساتید حوزه و دانشگاه، 🔸طلاب و دانشجویان، 🔸فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست ✳️ معرفی ميز 🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است. 🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از ▫️ایده‌های پژوهشی، ▫️نشست‌های علمی، ▫️کرسی‌های آزاد اندیشی، در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال می‌کند. 🔹حوزويان مى‌توانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند. 🔹میز پژوهشی از پایان‌نامه‌های سطح۳ و رساله‌های سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت می‌کند. ✳️ ارتباط با کارشناس میز ◽️کارشناس میز، دانش‌آموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است. ◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید. @feghhemohitezist
⭕️ اصلاحیه: شروع درس، از روز دوشنبه سوم مهر ساعت ۱۶ خواهد بود.
⭕️ تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا؟ 🔸پسماند: خانگی، ساختمانی، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی 🔸امروزه، پسماند تولیدی، بیش از ظرفیت طبیعت برای پاکسازی آن است 🔸شیشه تا یک میلیون و پلاستیک تا پانصد سال در طبیعت باقی می‌ماند. 🔸اثر عدم مدیریت صحیح پسماند: آلودگی خاک، هوا، آب، انواع بیماریها. 🟩 سه مستند فقهی برای لزوم تفکیک و بازیافت پسماند: 1⃣ عدم جواز تضییع مال (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیه و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۴، ص ۱۴۸) ▫️اقوال فقها در تعریف مال، چهار دسته است: در دسته اول، هر چیزی که دارای منفعت باشد، مال محسوب می‌شود. در دسته دوم، بر منفعت عقلایی و معتدّبه داشتن تأکید می‌شود. صاحب جواهر، شیخ انصاری، آخوند خراسانی(ره) در این دسته هستند. در دسته سوم، فقها مال را به عناصر تشکیل دهنده آن معرفى کرده‌اند؛ هرچند در عناصر تشکیل دهنده مال باهم توافق ندارند. محقق ایروانی و شهید مطهری(ره) بر این باورند. در دسته چهارم، فقها مال را بر اساس تحلیل روانی رفتار عرف و عقلا تعریف کرده‌اند. مرحوم حکیم، محقق اصفهانی، محقق خویی، شهید صدر و امام خمینی(ره) بر این عقیده‌اند. ▫️پسماند، مال محسوب می‌شود و دفن یا سوزاندن هر پسماندی صحیح نیست. 2⃣ مطلوبیت ایجاد آبادانی در زمین (بر اساس آیه ۶۱ سوره هود) 3⃣ حرمت کفران نعمت (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیة و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۸، ص ۲۰) ◻️نتیجه بر حاکمیت لازم است که زمینه‌های فرهنگی و نرم افزاری و ابزارهای سخت افزاری لازم برای مشارکت عمومی در تفکیک و بازیافت پسماند را فراهم سازد؛ و بر شهروندان نیز همکاری لازم است. ✍سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
⭕️پیام‌های کانال درباره پسماند تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا: https://eitaa.com/feghhemohitezist/259 توجه دین به مسائل پسماند: https://eitaa.com/feghhemohitezist/234 استفاده بدون محدودیت از پلاستیک: https://eitaa.com/feghhemohitezist/197 عنوان پیشنهادی برای تحقیق: https://eitaa.com/feghhemohitezist/60 @feghhemohitezist
⭕️ دروس فقه محیط زیست درس خارج فقه محیط زیست حجت الاسلام والمسلمین دکتر عزیز الله فهیمی در سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود. مکان: مدرسه فیضیه قم، طبقه دوم، اتاق ۲۱۴. زمان شروع: از دوشنبه ۳ مهر ساعت ۸ تا ۹ صبح. ◽️این درس روزهای شنبه تا سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود. ◽️شرکت کنندگان از راهنمایی و مشاوره استاد برای نگارش مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی بهره‌مند خواهند شد. @feghhemohitezist
⭕️ دروس فقه محیط زیست 🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیت‌الله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (سوم مهرماه) برگزار می‌شود. زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷. مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی. 🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت می‌کنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهره‌مند می‌شوند. 🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایان‌نامه و امکان شرکت و مشارکت در نشست‌های علمی است. 🔸متقاضیان جهت ثبت‌نام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند. @feghhemohitezist
🔸برخی از مخاطبان عزیز کانال، از کمّ و کیف تدریس فقه محیط زیست توسط استاد مبلّغى پرسیده بودند. 🔸برای رفع ابهام این عزیزان، صوت جلسه اول در سال تحصیلی جدید بارگزاری می‌شود: 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اولین جلسه درس فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید. 🔸موضوع: جمع‌بندی معنای حدیث نبوی "الناس شرکاء في الثلاث: النار و الماء و الكلأ" [ترجمه حدیث: مردم در سه چیز شریکند: آتش (انرژی)، آب و مرتع] @feghhemohitezist
گزارش تصویری 🔸اولین جلسه درس خارج فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید 🔸استاد: آیت الله احمد مبلّغى 🔸برخی از فقه پژوهان، از طریق فضای مجازی و به صورت برخط دروس را دنبال می‌کنند. @feghhemohitezist
مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست 🔸ادبیات دین در بحث مسئولیت اجتماعی، یک ادبیات ویژه است. 🔸دامنه آن مسئولیت اجتماعی که در دین مطرح شده، گسترده‌تر و عمق آن ژرف‌تر از مسئولیت اجتماعی رایج و امروزین است. 🔸کارکرد مسئولیت اجتماعی، پر کردن خلأها و گریزگاه‌های حقوقی و قانونی است. 🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای زمینه تحقق بیشتری پیدا می‌کند‌. 🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، فرهنگ جامعه ارتقاء می‌یابد. 🔸مسئولیت اجتماعی در اسلام عبارت است از داشتن احساس مسئولیت در درون و داشتن رویکرد مسئولیت در رفتار نسبت به جامعه؛ با این توضیح که خاستگاه این احساس و رویکرد، تقوا است؛ و دو پشتوانه آن، پذیرش هشدارهای وجدان فطری و پذیرش هشدارهای نگاه‌ها و افکار عمومی است. [برگرفته از دروس فقه محیط زیست آیت الله احمد مبلّغی] این بحث، ادامه دارد. @feghhemohitezist
کارگاه آموزش مجازی پایان‌نامه نویسی برگزار کننده: حوزه علمیه امام کاظم علیه‌السلام قم ✅ استاد دوره: حجت الاسلام و المسلمین سلمان بهجتی اردکانی ✅ نحوه ثبت نام: 1️⃣ ابتدا بنر مربوط به کارگاه را دقیقا مطالعه کنید و سپس به پیام سنجاق در کانال معاونت پژوهش (لینک ذیل بنر) مراجعه فرمایید. ♨️ تذکر: تقاضا می‌شود حتما بعد از مطالعه پیام سنجاق نسبت به ثبت نام اقدام فرمایید. 2️⃣ موارد خواسته شده جهت ثبت نام را به آیدی امور کارگاه‌های معاونت پژوهش به نشانی @kmpheekq ارسال نمایید. 3️⃣ شماره تماس برای موارد ضروری: 02537108159 (از ساعت 15 الی 19) ♨️ سرفصل های دوره را از طریق لینک ذیل مشاهده فرمایید: https://b2n.ir/f91572 ┅┅❀🔆🔸💠🔸🔆❀┅┅ 🔷 برای کسب اطلاعات بیشتر، به پیام سنجاق شده در کانال با آدرس ذیل مراجعه کنید: https://eitaa.com/joinchat/1895825422Ce681497775
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسئولیت انسان در حفظ محیط زیست 🔷معنا شناسى: 🔸انسان مسئول است یعنی مورد بازجویی قرار می‌گیرد و باید پاسخگو باشد. 🔸پاسخگویی به: وجدان، افکار عمومی، مسئولان ديگر، پیشگاه الهی. 🔸انسان در دنیا گاهی سعی می‌کند که از مسئولیت خود طفره رود. 🔸طفره رفتن از مسئولیت در آخرت بی معنا است؛ زیرا در آن روز همه نهان‌ها و اسرار آشکار می‌شود «یَوم تُبلَی السَّرائِر» (طارق، آیه۹) 🔷مسئولیت در قیامت: 🔸«وَ قِفوهُم إنّهم مسؤولون» ؛ آنها را نگهدارید که آنها مسئولند و باید بازپرسی شوند (صافات، آیه۲۴) 🔸«فَوَرَبّکَ لَنَسئَلَنّهم أجمعین عَمّا کانوا یَعمَلون» به پروردگارت سوگند، در قیامت از همه آنها سؤال خواهیم کرد (حِجْر، آیه۹۲) 🔷مسئولیت دنیوی ِناظر به مسئولیت اخروی: 🔸امیرالمؤمنین: «اِتَّقُوا اللّهَ في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ» پرهیزکار باشید درباره بندگان او و سرزمين‌ها؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه‌هاى زمين‌ و حیوانات نيز بايد پاسخگو باشيد (نهج البلاغة، خطبه۱۶۷) 🔸رسول خدا: «أَلا کُلُّکمُ راع و کلکُّم مسئول عن رعیّته» به درستی که همه شما شبان و همگی نسبت به زیردستان خود مسئول هستید (ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۴) 🔸امیرالمؤمنین: «أوصیکُم بِتَقوی الله فیما أنتم فیه مسئولون» شما را به رعایت تقوا در آنچه نسبت به آن مسئول هستید سفارش می‌کنم (تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، ج۲، صفحه۱۷۸) 🔸رسول خدا: «إنّی مسئول و إنّکم مسئولون» من مسئولم و شما نیز مسئولید (کنز العمال، حدیث۱۲۹۱۱) @feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت در قبال محیط زیست 🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود: 🔸تخریب محیط زیست، اِثم است. 🔸آلایندگی محیط زیست، اِثم است. 🔸تعرّض به محیط زیست، اِثم است. ☑️ معنای اِثم در فرهنگ قرآنی: گناه و کار زشتی با ۳ خصوصیت: ▪️آثار سوء دنیوی دارد؛ ▪️پیامد منفی اجتماعی دارد؛ ▪️خلاف منافع و مصالح جامعه است. 🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم. @feghhemohitezist