eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
599 دنبال‌کننده
399 عکس
46 ویدیو
41 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
حق بر منظر از حقوق زیستی شهروندان است. کلیدواژه‌هایِ "حق رؤیت طبیعت" و "هویت جمعی معنوی" و "بلندمرتبه سازی" در نشست علمی «حق بر منظر» در آینده نزدیک مطرح خواهند شد. [ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عزیز الله فهیمی؛ مدرّس فقه و حقوق محيط زيست] @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تأثیر رابطه قلبی با امام حسین‌ علیه‌السّلام 🎙آیت الله مصباح یزدی(ره) @feghhemohitezist
درخواست یکی از دانشجویان رشته علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی، این بود که چند عنوان جدید برای پایان‌نامه‌های این رشته پیشنهاد بدهم. عناوین پیشنهادی، از قرار ذیل است: 1️⃣ طراحی برنامه درسی آموزش حفظ محیط‌زیست در ضمن کتب هدیه‌های آسمان در دوره دوم دبیرستان 2️⃣ طراحی دروس حفظ محیط زیست برای کتب دینی دوره اول دبیرستان 3️⃣ برنامه‌ی درسی پیش دبستانی بر اساس جایگاه آبادانی زمین و حفظ محیط زیست در اسلام 4️⃣ بررسی مؤلفه‌های اصلی آموزش حفظ محیط‌‌‌زیست در کتاب‌های درسی دوره ششم ابتدایی از منظر آموزه‌های زیست محیطی دینی 5️⃣ طراحی الگوی برنامه درسی فعالیت‌های فوق‌برنامه برای دانش آموزان دوره اول دبیرستان با تأکید بر آیات و احادیث محیط زیستی 6️⃣ جایگاه حفاظت از محیط زیست در آموزه‌های دینی و برنامه ریزی درسی بر اساس آن در آموزشهای مدرسه‌ای 7️⃣ بررسی برنامه درسی پنهان آموزشهای دینی محیط زیستی در مدارس متوسطه 8️⃣ تحلیل برنامه درسی دوره ابتدایی در آموزش حفظ محیط زیست؛ بر اساس آموزه های قرآنی و روایی 9️⃣ بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی آموزش محیط ‌زیست دوره دوم متوسطه بر اساس آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) 0️⃣1️⃣ مبانی دینی حفاظت از محیط زیست و تحلیل آنها به عنوان اهداف تربیتی @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ استفاده بدون محدودیت از پلاستیک ◾️کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف، از بزرگترین معضلات زیست محیطی به شمار می‌روند. ◾️بشر تقریبا به هر جا پا نهاده، نوعی از پسماند پلاستیکی را از خود به جا گذاشته. ◾️خطر این مواد برای محیط زیست و حیات، روشن است؛ ورود میکروپلاستیکها به منابع آبی و خاک و چرخه غذایی موجودات، بر کسی پوشیده نیست. 🟦 سؤال: آیا استفاده گسترده و بدون هرگونه محدودیت از پلاستیک، با آموزه‌های دینی ذیل سازگار است؟ 1⃣ آموزه قرآنی «لزوم آبادانی زمین» 2⃣ آموزه قرآنی «حفظ زمین برای نسلهای آتی» 3⃣ آموزه قرآنی «خلافت الهی انسان در زمین» 4⃣ آموزه حدیثی «لزوم مراقبت و نگه‌داشتن حرمت زمین» 5⃣ آموزه دینی «مسئولیت اجتماعی انسان در قبال محیط زیست» 6⃣ حرمت اسراف (مصرف بیش از حد متعادل) @feghhemohitezist
عنوان پایان نامه یک دانشجوی ارشد عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب: «حمايت قانونى از تنوع زیستی؛ بررسی تطبیقی بین قوانین عراق و اردن» [نظیر چنین عنوانی را درباره قوانین ایران نیز می‌توان پیشنهاد داد] @feghhemohitezist
آیت الله احمد مبلّغی: «پاسداشت محیط زیست، منهای دین تکمیل نمی‌شود» روابط و مناسبات اجتماعی، از ناحیه دین تقویت می‌شود؛ لذا امروزه همگان می‌فهمند که پاسداشت محیط زیست، منهای دین و قدرت و نفوذ و توصیه‌های دینی، تکمیل نمی‌شود. بنابراین، به نقش ادیان در حوزه محیط زیست توجه می‌شود. @feghhemohitezist
کانال «میز پژوهشی فقه محیط زیست» ذیل مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى تشکیل شد. این کانال، در صدد طرح و ترویج و حمایت از فقه محیط زیست و پژوهش‌های مرتبط با آن است. ▫️آدرس کانال: 🆔 @feghhemohitezist
میز پژوهشی فقه محیط زیست، از شما همراهان ارجمند تقاضا دارد که کانال را به علاقه‌مندان حوزوی و دانشگاهی معرفی نمایید.
آیت الله احمد مبلّغی (مدرّس خارج فقه محيط زيست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی) مطرح نمود: «نقش پر رنگ قواعد و ضوابط فقهیه در فقه محیط زیست» 🔷برخی از این قواعد و ضوابط عبارتند از: 🔸حرمة الإفساد فی الأرض 🔸لاضرر 🔸حرمة کفران النعمة 🔸حرمة الإسراف 🔸عدم جواز تضییع المال 🔸عدم جواز تعطیل الأرض 🔸عدم جواز تعطیل المال 🔸صرف الأرض فیما خُلقت له 🔸إعمار الأرض 🔸انتزاع الأرض مِن صاحبها إذا خربت بسبب تعطیلها و إمتناع عمرانها 🔸إختلال النظام 🔸حرمة الروح 🔸تقدیم الأبدان علی الأدیان 🔸التعاون علی البرّ 🔸إبعاد القُمامة عن البیت 🔸إخراج العاطل مِن حیّز العطلة 🔸الإتلاف 🔸بیت المال للمصالح العامّة @feghhemohitezist
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، برای تشکیل حلقه پژوهشی «اقتصاد محیط زیست» از برخی پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت نمود. در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی یوسفی (رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه) الزامات تشکیل حلقه پژوهشی اقتصاد محیط زیست و کلیت نقشه راه حلقه مذکور را بیان نمود. معاون اجرایی مرکز و همچنین هر یک از پژوهشگران، به بیان نکات و نظر خود پرداختند. حجت الاسلام بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی) ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین حلقه علمی، با بیان چند مثال، به ارتباط وثیق بین اقتصاد و محیط زیست اشاره کرد. @feghhemohitezist
🔸جلسه هم اندیشی «فقه محیط زیست و منابع طبیعی» در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد. (19 مرداد 1402) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانی فرد (صاحب آثاری در اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی) به رویکرد رایج در روش استنباط فقهی اشاره نمود و این احتمال را مطرح نمود که ممکن است بررسی و مطالعه در روش شناسی فقه محیط زیست، محقق را به این نتیجه برساند که روش تحقیق در فقه محیط زیست، همان روش رایج و یا روشی با ویژگیهای خاص باشد. 🔸حجت الاسلام و المسلمین عزیزالله فهیمی (مدرس فقه و حقوق محیط زیست) ضمن ارائه توضیحاتی، بر تدوین روش شناسی فقه محیط زیست تأکید نمود. 🔸حجت الاسلام بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست) به برخی خصوصیات فقه محیط زیست از جمله کاربرد زیاد قواعد فقهی اشاره، و بر لزوم بازپژوهی قواعد و ضوابط فقهی با رویکرد محیط زیستی تأكيد نمود. 🔸آقایان فراهانی فرد و فهیمی، دعوت میز پژوهشی فقه محیط زیست برای مشارکت در برگزاری «مدرسه فقه محیط زیست» در «مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی» را پذیرفتند. @feghhemohitezist
محور چهارم: زن، خانواده، امنیت زیست محیطی 🟨ریز موضوعات: 🔸نقش زن در ترویج فرهنگ خانواده برای حفاظت محیط زیست 🔸نقش خانواده در آموزش ارزش‌های زیست محیطی به کودکان و تاثیر آن بر آینده پایدار جامعه 🔸ابعاد، مولفه‌ها و شاخصه‌های امنیت زیست محیطی زنان 🔸شاخص‌های امنیت زیست محیطی خانواده 🔸عوامل تهدید کننده امنیت زیست محیطی (عوامل مرتبط با حوزه خانواده) 🔸تبارشناسی امنیت زیست محیطی زنان در اندیشه اسلامی و گفتمان غربی 🔸رابطه امنیت زیست محیطی با رفاه خانواده 🔸نقش کاهش جمعیت در امنیت زیست محیطی 🔸رابطه پرهیز از مصرف گرایی در خانواده با امنیت زیست محیطی 🔸رابطه بین شاخص‌های زیست محیطی و سلامت زنان در خانواده 🔸تحلیل تاثیرات شرایط اقتصادی بر رفتار زنان در حفاظت از محیط زیست خانواده 🔸تحلیل پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی بر رفتار زنان و مردان در حفاظت از محیط زیست خانواده 🔸بررسی رابطه بین نقش زنان در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی خانواده 🔸عوامل موثر بر افزایش امنیت زیست محیطی در جامعه با تاکید بر نقش خانواده و زنان 🔸بررسی نقش مدیریت پسماندها در کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی بر خانواده‌ها 🔸بررسی نقش خانواده در پیشگیری از پدیده‌های طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی 🔸تحلیل رابطه بین شاخص‌های اجتماعی اقتصادی خانواده مطلوب و امنیت زیست محیطی 🔸تاثیر فعالیت‌های زنان در زمینه حفاظت از محیط زیست بر بهبود شرایط زندگی در خانواده 🔸کارکرد خانواده با تاکید بر نقش زن در امنیت زیست محیطی 🔸نقش شهرسازی در تامین و ارتقای امنیت روانی خانواده 🔸نقش شهرسازی در تامین و ارتقای امنیت فرهنگی @feghhemohitezist
🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 🌐جهت ثبت آثار، به سایت همایش مراجعه نمایید: https://wfs-conference.ir
گزارش میز پژوهشی فقه محیط زیست از جلسه در اداره کل محیط زیست استان قم حضار: ▫️مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم؛ ▫️کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست؛ ▫️یکی از کنشگران حوزوی در عرصه محیط زیست. 🔸در ابتدا، دکتر بازگیر گزارشی از توانمندیها و مسائل پیش روی اداره کل استان مطرح نمود؛ 🔸سپس گزارشی از ظرفیتهای نهادهای حوزوی فعال در عرصه محیط زیست بیان شد. 🔶اهم نکات مشترک و مورد تأکید: 1⃣ جایگاه تاریخی حوزه علمیه و علما در تولید و نشر اندیشه 2⃣ لزوم ورود جدی تر حوزویان به تدوین اندیشه‌های محیط زیستی اسلامی 3⃣ لزوم تعامل میز پژوهشی فقه محیط زیست و سازمان محیط زیست در برگزاری نشستهای علمی با موضوعات مورد نیاز کشور 4⃣ نیاز به مشخص شدن میزان حقابه‌های محیط زیستی بر اساس ضوابط فقهی، حقوقی و قانونی (به عنوان یکی از مسائل مورد نیاز کشور) @feghhemohitezist
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی، از بنیان‌گذاران «دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست» و نویسنده کتاب «گیاهان و زندگی در اندیشه دینی» مطرح نمود: 🔸در قرآن کریم، از "درخت" به عنوان «برکت» و «رزق» یاد شده و از سرزمینی که درخت و گیاه دارد، با واژه «حیات» تعبیر شده است. 🔸بر اساس روایات، قطع درختان جایز نیست. 🔸رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله قطع درختان را حتی در حال جنگ نیز جایز نمی‌شمرد. 🔸قطع درخت، فقط در شرایط اضطراری جایز است. (از جمله آنها موردی است که در آیه ۵ سوره حشر آمده) 🔸قطع درخت، در صورتی که همراه با کاشت درختی دیگر به عنوان جایگزین باشد، حرام نیست. مشاهده کامل سخنان استاد: 📱https://riicj.com/news/958 @feghhemohitezist
پیامهایی که بیش از ۵۰۰ بازدید کننده داشته است: 1⃣ امیرالمؤمنين (ع) بزرگترین حامی محیط زیست https://eitaa.com/feghhemohitezist/86 2⃣ شکار، بَغْی است. https://eitaa.com/feghhemohitezist/159 3⃣ حمایت از پایان‌نامه‌های حوزوی در زمینه فقه محیط زیست https://eitaa.com/feghhemohitezist/10 4⃣ کرسی علمی ترویجی "ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا" https://eitaa.com/feghhemohitezist/103 5⃣ جایگاه حیوانات در محیط زیست https://eitaa.com/feghhemohitezist/118 6⃣ فقه غدیر https://eitaa.com/feghhemohitezist/125 7⃣ بررسی ابعاد فقهی شکار https://eitaa.com/feghhemohitezist/158 8⃣ درختکاری از نگاه فقهی https://eitaa.com/feghhemohitezist/164 9⃣ ایجاد آبادانی در زمین=تکلیفی قرآنی https://eitaa.com/feghhemohitezist/179 0⃣1⃣ استفاده بدون محدودیت از پلاستیک از منظر آموزه‌های دینی https://eitaa.com/feghhemohitezist/197 @feghhemohitezist
🔴 کرسی‌ علمی -- ترویجی 🔹معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: "تعلیل‌مداری در اجتهاد" 👤ارائه‌کننده: حجت الاسلام والمسلمين سید ابوالحسن نواب (استاد فقه مذاهب در دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤ناقد: آیت‌الله احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى قم) 👤دبیر جلسه: دکتر هادی ولی‌پور زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ١٤٠٢ ساعت ۱۲:۳۰ الى ١٤ مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی؛ دانشگاه ادیان و مذاهب قم @feghhemohitezist
«مبانى فقهی "ممنوعیت" در اصل پنجاهم قانون اساسی» اصل ۵۰: «در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد؛ از این رو، فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.» 🔸ممنوعیت در اين اصل، انعکاس حرمت در فقه است. 🔸مبانی قرآنى و روایی حرمت آلایندگی و تخریب محیط زیست از این قرار است: 1️⃣ حرمت إضرار 2️⃣ حرمت إهلاک حَرْث (اقدام به نابودسازى گیاهان) 3️⃣ حرمت إهلاك نَسْل (اقدام به نابودسازى حیوانات و انسان‌ها) 4️⃣ حرمت إلقاء سَم در بلاد (بلاد: محلهای سکونت و حیات اجتماعی) 5️⃣ حرمت إتلاف (از بين بردن اموال ديگران) 6️⃣ حرمت تغيير خلقت (در آلايندگی‌ها و تخریب‌های منجر به تغییر در ژن) 7️⃣ حرمت إفساد در زمین 8️⃣ حرمت إيذاء حیوانات و انسان‌ها 9️⃣ حرمت إسراف (استفاده نامتعادل از مواهب طبیعی) ر.ک: «حکم تکلیفی آلایندگی هوا»، رساله سطح ۴ (دکتری)، حوزه علمیه قم. @feghhemohitezist