♦️کرسی علمی ترویجی
ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا
توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری
ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزههای علمیه
برگزار شد.
محورهای مطرح شده:
۱. دسته بندی آلودگیهای هوایی
۲. مصادیق آلودگیهای هوایی
۳. خسارات آلودگیهای هوایی به انسانها، حیوانات و گیاهان
۴. هشت مستند شرعی برای حرمت آلایندگی هوا
۵. مستندات ضمان آلودگی هوا (قواعد اتلاف، لا ضرر)
۶. مسئولیت اخروی و حق الناس عظیمی که گریبانگیر مسئولان مربوط در ارتباط با آلودگی هوا است (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ/یس،۱۲)
۷. اجتماع اسباب ضمان
پیشنهادات پژوهشی مطرح شده:
1⃣ ضمان ترک فعل اشخاص حقیقی و حقوقی
2⃣ کیفیت ادا و خروج از ضمان در شخصیتهای حقوقی
3⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و مسئولیت حقوقی
4⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و جرم انگاری آن
✳️ در پایان، ۵ نفر از حضار، نقطه نظرات و پرسشهای خود را مطرح کردند.(۶ تیر ۱۴۰۲)
@feghhemohitezist
#فقه_محیط_زیست
#گیاهخواری
گیاهخواری، موجب مرگ سختتر حیوانات میشود!
🖋استاد محمد محمدی قائینی
🔸این سخن که ذبح حیوانات موجب محرومیت حیوانات از حق حیات و باعث قساوت قلب میشود، با سنت الهی و قانون خلقت سازگار نیست؛ زیرا
هر حیوانی، غذای نوع بالاتر از خود است؛ همانطور که گیاهان برای تغذیه حیوانات آفریده شده و حیوانات نیز برای تغذیه و امور ضروری انسان آفریده شدهاند.
استفاده نکردن انسان از گوشت حیوانات، باعث نجات آنها از مرگ نیست.
حیوانات اگر یکدیگر را شکار نکنند، فاسد شده و میمیرند و بیشتر از ذبح رنج خواهند برد.
مشاهده کامل یادداشت 🔻🔻
📱https://riicj.com/news/388
@feghhemohitezist
#پیشنهاد_پژوهشی
#فقه_محیط_زیست
#حقوق_محیط_زیست
عنوان پیشنهادی جدید:
«ضمان آلودگی هوای ناشی از ترک فعل»
[ابعاد ترک فعل: ترک قانونگذاری، ترک اجرای قانون موجود، ترک اجرای کامل قانون]
{پیشنهاد شده از سوی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد علی سرافراز}
@feghhemohitezist
کرسی ضمان آلودگی هوا.m4a
47.55M
صوت کرسی ترویجی
"ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا"
ارائه دهنده: حجت الاسلاموالمسلمین سلمان بهجتی اردکانی
ناقد: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدعلی سرافراز
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد علی دهستانی
زمان: ۶ تیر ۱۴۰۲
مکان: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
@feghhemohitezist
#پیشنهاد_پژوهشی
#فقه_محیط_زیست
#حقوق_محیط_زیست
#حقوق_بین_الملل
عنوان پیشنهادی جدید:
«مقایسه کارکرد قاعده لاضرر در جبران خسارات زیست محیطی با اصل پرداخت آلوده ساز»
@feghhemohitezist
فقه محیط زیست
تأكيد استاد و محقق حوزه و دانشگاه، حجتالاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی بر دو نكته:
۱. لزوم توجه بیش از پیش اساتید و پژوهشگران به فقه محیط زیست.
۲. لزوم پرداختن به فقه مقارن در زمینه محیط زیست.
#فقه_محيط_زيست
#فقه_مقارن
@feghhemohitezist
#چرخه_حیات
#حفظ_نسل_حیوانات
#یوزپلنگ
#حق_حیات_حیوانات
#حقوق_زیستی_نسلهای_آینده
جایگاه حیوانات در محیط زیست:
1⃣ حیوانات برای تداوم حیات بشر خلق شدهاند. اما این، به این معنا نیست که هر کسی به خود حق بدهد تا بدون دلیلی موجه، حیات را از حیوانات سلب کند. زیرا حیات انسان وابسته به حیات همین حیوانات و گیاهان است و سلب حق حیات از حیوانات و گیاهان، حیات انسان را به مخاطره می اندازد. (همان طور که قرآن کریم در آیه ۲۰۵ سوره بقره، نابود کردن حیوانات و گیاهان را فساد نامیده است.)
2⃣ کسی که حیوانی را بدون دلیل موجه بکشد، از دید فقها کار حرام و گناه مرتکب شده است. باید دانست که کار او فقط کشتن آن حیوان نبوده است بلکه او محیط زیست انسان را تهدید کرده و به خطر انداخته است زیرا با این کارش، به ایجاد اختلال در نظم حیات انسانی پرداخته است.
3⃣ وقتی حیوانی بدون دلیل موجه کشته میشود، حالا یوزپلنگ باشد یا غیر آن، نظم حیات انسان به خطر میافتد. زیرا خداوند این عالم و موجودات را بر اساس یک نظم و تعادل و توازن آفریده است (بر اساس آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره حجر، آیات ۷ تا ۸ سوره الرحمان، ذیل نظریه عدالت محیط زیستی آیت الله احمد مبلغی)
4⃣ زیستگاه انسان، با زیستگاه حیوانی و گیاهی تعریف میشود لذا حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسانی است. وقتی کسی به حیوانی حمله میکند، دارد دخالت بیجا و ناروا در چرخه زندگی انسان انجام میدهد. پس نمیتوانیم کشتن یک حیوان را به خاطر عظمت انسان، ناچیز بشماریم. بلکه به عکس است؛ یعنی چون برای انسان جایگاه بلند و عظمت قائل هستیم، کشتن یک حیوان را تجاوز به حریم زیستی انسانی میشماریم و آن را گناهی بزرگ تلقی میکنیم.
5⃣ حالا اگر آن حیوان در زمره حیواناتی باشد که نسل آن در خطر انقراض باشد، ضربهای که به محیط زیست و نظم حاکم بر طبیعت وارد میشود، به مراتب بیشتر است و طبعاً قبح و حرمت این گناه افزون میشود. زیرا نه تنها نظم حیات انسانی در زمان ما را مختل میکند بلکه حقوق نسلهای آینده را از همین الآن زیر پا میگذارد و حیات مادی و معنوی آنها را تضعیف میکند.
🖌سلمان بهجتی اردکانی
@feghhemohitezist