eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
621 دنبال‌کننده
432 عکس
56 ویدیو
51 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه حیوانات در محیط زیست: 1⃣ حیوانات برای تداوم حیات بشر خلق شده‌اند. اما این، به این معنا نیست که هر کسی به خود حق بدهد تا بدون دلیلی موجه، حیات را از حیوانات سلب کند. زیرا حیات انسان وابسته به حیات همین حیوانات و گیاهان است و سلب حق حیات از حیوانات و گیاهان، حیات انسان را به مخاطره می اندازد. (همان طور که قرآن کریم در آیه ۲۰۵ سوره بقره، نابود کردن حیوانات و گیاهان را فساد نامیده است.) 2⃣ کسی که حیوانی را بدون دلیل موجه بکشد، از دید فقها کار حرام و گناه مرتکب شده است. باید دانست که کار او فقط کشتن آن حیوان نبوده است بلکه او محیط زیست انسان را تهدید کرده و به خطر انداخته است زیرا با این کارش، به ایجاد اختلال در نظم حیات انسانی پرداخته است. 3⃣ وقتی حیوانی بدون دلیل موجه کشته می‌شود، حالا یوزپلنگ باشد یا غیر آن، نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. زیرا خداوند این عالم و موجودات را بر اساس یک نظم و تعادل و توازن آفریده است (بر اساس آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره حجر، آیات ۷ تا ۸ سوره الرحمان، ذیل نظریه عدالت محیط زیستی آیت الله احمد مبلغی) 4⃣ زیستگاه انسان، با زیستگاه حیوانی و گیاهی تعریف می‌شود لذا حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسانی است. وقتی کسی به حیوانی حمله می‌کند، دارد دخالت بیجا و ناروا در چرخه زندگی انسان انجام می‌دهد. پس نمی‌توانیم کشتن یک حیوان را به خاطر عظمت انسان، ناچیز بشماریم. بلکه به عکس است؛ یعنی چون برای انسان جایگاه بلند و عظمت قائل هستیم، کشتن یک حیوان را تجاوز به حریم زیستی انسانی می‌شماریم و آن را گناهی بزرگ تلقی می‌کنیم. 5⃣ حالا اگر آن حیوان در زمره حیواناتی باشد که نسل آن در خطر انقراض باشد، ضربه‌ای که به محیط زیست و نظم حاکم بر طبیعت وارد می‌شود، به مراتب بیشتر است و طبعاً قبح و حرمت این گناه افزون می‌شود. زیرا نه تنها نظم حیات انسانی در زمان ما را مختل می‌کند بلکه حقوق نسل‌های آینده را از همین الآن زیر پا می‌گذارد و حیات مادی و معنوی آنها را تضعیف می‌کند. 🖌سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
مقدم همه اساتید و دانش‌آموختگان حوزوی و دانشگاهی، خواهران و برادران در رشته‌های فقه، حقوق، محیط زیست و سایر رشته‌ها را با افتخار گرامی می‌داریم. میز پژوهشی فقه محیط زیست، از یادداشتها، نکات و نقد و نظرهای شما درباره موضوع کانال استقبال می‌کند. 🌺🌸🌺🌸🌺 @feghhemohitezist
جلسات ششگانه روش تحقیق با تأکید بر محیط زیست در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام قم برگزار شد. ✅ عناوین پیشنهادی و مورد علاقه طلاب شرکت کننده در این کارگاه، به صورت ذیل بود: 1⃣ حكم صید ترال از منظر فقه اماميه 2⃣ نحوه تعامل با انواع حیوانات از ديدگاه اخلاقی 3⃣ احکام شکار تفریحی و شکار در قرقگاه 4⃣ محدودیت‌های شرعی در برداشت از منابع طبیعی 5⃣ ضمان برآمده از ناباروری ناشی از آلودگی هوا 6⃣ تأثیر انقراض برخی حیوانات بر حیات بشر از دیدگاه روایات 7⃣ آثار فقهی و حقوقی رهاسازی زباله های شیمیایی در زیستگاه‌ها 8⃣ کشت درختان غیر متناسب با اقلیم بومی از منظر روایات 9⃣ ماهیت و مصادیق حقوق پرندگان از دیدگاه آیات و روایات 0⃣1⃣ احکام فقهی ناشی از آلایندگی آب 1⃣1⃣ ارائه‌ی الگو برای ساختار نظام محیط زیست 2⃣1⃣ اعتبار سنجی وقف جنگل 3⃣1⃣ جبران خسارت به گیاهان 4⃣1⃣ تأثیرگذاری محیط زیست بر فرهنگ جامعه از منظر روایات @feghhemohitezist
محیط زیست در کلام امام علی(ع) ✳️ علی علیه السلام: اتقوا الله في عباده وبلاده فإنكم مسؤولون حتى عن البقاع والبهائم (خطبه 167 نهج البلاغه) ✅ ترجمه: «تقواى الهى پیشه کنید; هم درمورد بندگان خدا، و هم شهرها و آبادى ها; چرا که شما (در برابر همه این ها) حتى سرزمین‌ها و چهارپایان مسئولید» ✳️ توضیح آیت الله مکارم شیرازی (در کتاب شرح نهج البلاغه): 《مطامع جهان خواران و پول پرستى سرمایه‌دارانى که جز به افزایش ثروت خود نمى‌اندیشند، این مسأله [حفظ محیط زیست] را با مشکلات فراوانى مواجه کرده و کارآیى گروه‌هاى حفظ محیط زیست و حمایت از انواع حیوانات را به حدّاقل رسانده و معلوم نیست نسل‌هاى آینده به چه سرنوشتى گرفتار خواهند شد.》 @feghhemohitezist
برگزاری دوره روش تحقيق برای طلاب منتخب هرمزگان در قم در لابلای مباحث این دوره، ضمن اشاره به آیات و روایات محیط زیستی و فعالیت‌های بی نظیر اميرمؤمنان على عليه السلام در عرصه محیط زیست، بر انجام تحقيق در مسائل محیط زیستی از نگاه دینی تأكيد شد. @feghhemohitezist
آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی: غدیر دریایی از معارف است. فقه، فرهنگ، کلام، اخلاق و تفسیر، همه را دارد؛ ولی دریغ که گوهرهایش تاکنون استخراج نشده است، هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه‌های گرانبهایی را به ساحل نشینانش ارزانی داشته است. ادامه کلام استاد: http://ijtihadnet.ir/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af-%d9%85%d8%a8%d9%84%d8%ba%db%8c/ @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حقوق بین‌ الملل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: کارکردی جدید برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مرجع تحقیق 🔹ژاپن موافقت آژانس انرژی اتمی برای رهاسازی آب تصفیه‌ شده رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس را به دست آورد. شفقنا: با وجود مخالفت شدید پکن و برخی از ساکنان محلی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پس از بررسی دو ساله اعلام کرد که برنامه‌های ژاپن برای رهاسازی آب رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما که در اثر چند سال قبل سونامی ویران شد، با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر تشعشعی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت. 🔹رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قبل از اینکه یک پوشه آبی ضخیم حاوی گزارش نهایی را به فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن بدهد گفت: این یک شب بسیار خاص است. 🔸طرح رهاسازی آب های آلوده هسته ای که برای نخستین بار در آوریل (فروردین-اردیبهشت) ۲۰۲۱ اعلام شد، تاکنون با مقاومت شدید همسایگان ژاپن، کشورهای منطقه اقیانوس آرام، همچنین جوامع ماهیگیری و کشاورزی در فوکوشیما و اطراف آن مواجه شده که به شدت نگران وضعیت معیشت خود هستند. بیشتر نگرانی ها ناشی از وجود عنصر تریتیوم است که به دلیل دارا بودن ایزوتوپ رادیواکتیو هیدروژن به سختی از آب حذف می شود. 🔹 این آب الوده قبل از تخلیه، توسط ژاپن رقیق خواهد شد می‌کند تا سطح تریتیوم آن به کمتر از استانداردهای تعریف شده تقلیل یابد و این مساله تحت نظارت سازمان ملل متحد و حضور ناظران در محل و همچنین ارائه اطلاعات بصورت آنلاین از درگاه اینترنتی تاسیسات نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما صورت خواهد گرفت. @intllawllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان اخیر دکتر سید مصطفی محقق داماد در شرح آیه ۱ سوره انفال (...قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ...) شایان ذکر: دکتر سید مصطفی محقق داماد، در ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ در نشست علمی "فقه و محیط زیست" تاکید کرده بود که انفال و از جمله معادن و نفت، نباید خام فروخته شود یا فقط مصرف شود بلکه باید به سرمایه پایدار تبدیل شود و منافع آن برای عموم مردم باشد؛ نظیر "تحبیس الأصل و تسبيل المنفعة" در وقف. ر.ک: https://www.mehrnews.com/news/3902995/%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF @feghhemohitezist
زمان: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ مکان: مؤسسه موضوع شناسى احكام فقهى نكته: اين مؤسسه به امر مقام معظم رهبرى تشكيل شده است. توليدات مؤسسه در عرصه محيط زيست: ١. اطلس فقهى پرندگان ایران (از حیث حلیت و حرمت گوشت) ۲. اطلس فقهی پرندگان جهان (در حال انجام) ۳. اطلس فقهی ماهیان ایران (به صورت بارکد) ۴. اطلس فقهی چهارپایان (در حال انجام) ٥. احداث موزه‌ای با عنوان "موزه دین و دنیا" با عنايت به محیط زیست در محل مسجد جمکران و به مساحت دو هزار متر. مدير اين مؤسسه، ضمن تشریح روش پژوهش در موضوع شناسی فقهی، آمادگی این مؤسسه را در موضوع شناسى نسبت به موضوعاتى همچون هوا (مرتبط با فقه آلودگی هوا) و تفریح (مرتبط با فقه شکار تفریحی و گردشگری) و موضوعات ديگر مطرح کرد. گفتنی است که إفتاء و صدور حكم فقهى، بدون موضوع شناسى ممكن نیست. @feghhemohitezist
موزه "دین و زندگی" با همت مؤسسه موضوع شناسى احكام فقهى، در مسجد مقدس جمکران احداث شده است. @feghhemohitezist
بوم گردی و پرنده نگری بوم ‌گردی یا طبیعت گردی (اکو توریسم) فعالیتی است بر پایه نگاه دقیق به عرصه‌های مختلف طبیعت که همراه با احترام به طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های محیط زیست و پی بردن به قدرت و حکمت الهی است. در این میان، پرنده نگری، یکی از شاخه‌های بوم گردی است که طرفدارانی دارد. ✅ آیات مرتبط با پرنده‌نگری: أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ . (ملک/۱۹) "آیا به پرندگانی که بالای سرشان است، و گاه بالهای خود را گسترده و گاه جمع می‌کنند، نگاه نکردند؟! جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد، چرا که او به هر چیز بیناست!" أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ. (نحل/۷۹) "آیا آنها به پرندگانی که بر فراز آسمانها نگه‌داشته شده، نظر نیفکندند؟ هیچ کس جز خدا آنها را نگاه نمی‌دارد؛ در این امر، نشانه‌هایی (از عظمت و قدرت خدا) است برای کسانی که ایمان می‌آورند!" ✏️سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های علمیه، از اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، در زمینه‌های فقهی و حقوقی ذیل، دعوت به همکاری می‌کند: 1⃣ ضمان ناشی از آلایندگی هوا 2⃣ تولید محصولات تراریخته 3⃣ شکار تفریحی 4⃣ حقآبه 5⃣ عمران زیستی زمین هدف: برگزاری نشست‌های علمی به منظور تأثيرگذاری در حکمرانی با رویکرد اسلامی @feghhemohitezist
در کانال "نهضت حفظ محیط زیست" خواهید یافت: گزیده اخبار محیط‌ زیست🐊🌾 فرهنگ‌سازی محیط زیست⚘ هواشناسی زیستگاهها حیات وحش و ... https://eitaa.com/joinchat/263192580C257d32467d
ارتباط پژوهشگران فقه محیط زیست با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ⏰ زمان: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ ◽️مکان: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور (تهران) 🟪 در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین بهجتی اردکانی کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست موسسه عالی فقه، گزارشی از جایگاه محیط زیست در حوزه‌های علمیه و فعالیتهای علمی حوزه در این عرصه را بیان نمود و از برگزاری درس خارج فقه محیط زیست در طی دو سال گذشته توسط آیت الله حاج شیخ احمد مبلّغی در مدرسه خارج فقه تخصصی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی خبر داد. دکتر سید یوسف مرادی؛ معاون سازمان بر امور ذیل تأكيد كرد: ۱. ابراز خرسندی از برگزاری دروس خارج فقه محیط زیست در حوزه علمیه قم که مقدمه‌ای بنیادین برای پاسخ به مسائل محیط زیستی است؛ ۲. نقش بی نظیر مذهب در حفاظت محیط زیست و ایجاد آبادانی زمین از دیرباز تاکنون؛ ۳. درخواست ورود گسترده‌تر حوزویان در پاسخ‌گویی به مسائل محیط زیستی با تکیه بر منابع غنی قرآنی و روایی ۴. آمادگی سازمان منابع طبیعی جهت برگزاری دوره‌های علمی و فنی برای داوطلبان حوزوی به منظور نقش آفرینی حوزویان در نهضت کاشت یک میلیارد درخت و عمران در أراضى انفال؛ ۵. اظهار اميدوارى براى ورود فقاهت و اجتهاد محيط زيستى در قانونگذاری‌های کلان با تکیه بر میراث غنی فقه شیعه @feghhemohitezist