eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
621 دنبال‌کننده
432 عکس
56 ویدیو
51 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقوق بین‌ الملل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: کارکردی جدید برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مرجع تحقیق 🔹ژاپن موافقت آژانس انرژی اتمی برای رهاسازی آب تصفیه‌ شده رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس را به دست آورد. شفقنا: با وجود مخالفت شدید پکن و برخی از ساکنان محلی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پس از بررسی دو ساله اعلام کرد که برنامه‌های ژاپن برای رهاسازی آب رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما که در اثر چند سال قبل سونامی ویران شد، با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر تشعشعی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت. 🔹رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قبل از اینکه یک پوشه آبی ضخیم حاوی گزارش نهایی را به فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن بدهد گفت: این یک شب بسیار خاص است. 🔸طرح رهاسازی آب های آلوده هسته ای که برای نخستین بار در آوریل (فروردین-اردیبهشت) ۲۰۲۱ اعلام شد، تاکنون با مقاومت شدید همسایگان ژاپن، کشورهای منطقه اقیانوس آرام، همچنین جوامع ماهیگیری و کشاورزی در فوکوشیما و اطراف آن مواجه شده که به شدت نگران وضعیت معیشت خود هستند. بیشتر نگرانی ها ناشی از وجود عنصر تریتیوم است که به دلیل دارا بودن ایزوتوپ رادیواکتیو هیدروژن به سختی از آب حذف می شود. 🔹 این آب الوده قبل از تخلیه، توسط ژاپن رقیق خواهد شد می‌کند تا سطح تریتیوم آن به کمتر از استانداردهای تعریف شده تقلیل یابد و این مساله تحت نظارت سازمان ملل متحد و حضور ناظران در محل و همچنین ارائه اطلاعات بصورت آنلاین از درگاه اینترنتی تاسیسات نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما صورت خواهد گرفت. @intllawllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان اخیر دکتر سید مصطفی محقق داماد در شرح آیه ۱ سوره انفال (...قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ...) شایان ذکر: دکتر سید مصطفی محقق داماد، در ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ در نشست علمی "فقه و محیط زیست" تاکید کرده بود که انفال و از جمله معادن و نفت، نباید خام فروخته شود یا فقط مصرف شود بلکه باید به سرمایه پایدار تبدیل شود و منافع آن برای عموم مردم باشد؛ نظیر "تحبیس الأصل و تسبيل المنفعة" در وقف. ر.ک: https://www.mehrnews.com/news/3902995/%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF @feghhemohitezist
زمان: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ مکان: مؤسسه موضوع شناسى احكام فقهى نكته: اين مؤسسه به امر مقام معظم رهبرى تشكيل شده است. توليدات مؤسسه در عرصه محيط زيست: ١. اطلس فقهى پرندگان ایران (از حیث حلیت و حرمت گوشت) ۲. اطلس فقهی پرندگان جهان (در حال انجام) ۳. اطلس فقهی ماهیان ایران (به صورت بارکد) ۴. اطلس فقهی چهارپایان (در حال انجام) ٥. احداث موزه‌ای با عنوان "موزه دین و دنیا" با عنايت به محیط زیست در محل مسجد جمکران و به مساحت دو هزار متر. مدير اين مؤسسه، ضمن تشریح روش پژوهش در موضوع شناسی فقهی، آمادگی این مؤسسه را در موضوع شناسى نسبت به موضوعاتى همچون هوا (مرتبط با فقه آلودگی هوا) و تفریح (مرتبط با فقه شکار تفریحی و گردشگری) و موضوعات ديگر مطرح کرد. گفتنی است که إفتاء و صدور حكم فقهى، بدون موضوع شناسى ممكن نیست. @feghhemohitezist
موزه "دین و زندگی" با همت مؤسسه موضوع شناسى احكام فقهى، در مسجد مقدس جمکران احداث شده است. @feghhemohitezist
بوم گردی و پرنده نگری بوم ‌گردی یا طبیعت گردی (اکو توریسم) فعالیتی است بر پایه نگاه دقیق به عرصه‌های مختلف طبیعت که همراه با احترام به طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های محیط زیست و پی بردن به قدرت و حکمت الهی است. در این میان، پرنده نگری، یکی از شاخه‌های بوم گردی است که طرفدارانی دارد. ✅ آیات مرتبط با پرنده‌نگری: أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ . (ملک/۱۹) "آیا به پرندگانی که بالای سرشان است، و گاه بالهای خود را گسترده و گاه جمع می‌کنند، نگاه نکردند؟! جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد، چرا که او به هر چیز بیناست!" أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ. (نحل/۷۹) "آیا آنها به پرندگانی که بر فراز آسمانها نگه‌داشته شده، نظر نیفکندند؟ هیچ کس جز خدا آنها را نگاه نمی‌دارد؛ در این امر، نشانه‌هایی (از عظمت و قدرت خدا) است برای کسانی که ایمان می‌آورند!" ✏️سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های علمیه، از اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، در زمینه‌های فقهی و حقوقی ذیل، دعوت به همکاری می‌کند: 1⃣ ضمان ناشی از آلایندگی هوا 2⃣ تولید محصولات تراریخته 3⃣ شکار تفریحی 4⃣ حقآبه 5⃣ عمران زیستی زمین هدف: برگزاری نشست‌های علمی به منظور تأثيرگذاری در حکمرانی با رویکرد اسلامی @feghhemohitezist
در کانال "نهضت حفظ محیط زیست" خواهید یافت: گزیده اخبار محیط‌ زیست🐊🌾 فرهنگ‌سازی محیط زیست⚘ هواشناسی زیستگاهها حیات وحش و ... https://eitaa.com/joinchat/263192580C257d32467d
ارتباط پژوهشگران فقه محیط زیست با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ⏰ زمان: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ ◽️مکان: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور (تهران) 🟪 در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین بهجتی اردکانی کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست موسسه عالی فقه، گزارشی از جایگاه محیط زیست در حوزه‌های علمیه و فعالیتهای علمی حوزه در این عرصه را بیان نمود و از برگزاری درس خارج فقه محیط زیست در طی دو سال گذشته توسط آیت الله حاج شیخ احمد مبلّغی در مدرسه خارج فقه تخصصی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی خبر داد. دکتر سید یوسف مرادی؛ معاون سازمان بر امور ذیل تأكيد كرد: ۱. ابراز خرسندی از برگزاری دروس خارج فقه محیط زیست در حوزه علمیه قم که مقدمه‌ای بنیادین برای پاسخ به مسائل محیط زیستی است؛ ۲. نقش بی نظیر مذهب در حفاظت محیط زیست و ایجاد آبادانی زمین از دیرباز تاکنون؛ ۳. درخواست ورود گسترده‌تر حوزویان در پاسخ‌گویی به مسائل محیط زیستی با تکیه بر منابع غنی قرآنی و روایی ۴. آمادگی سازمان منابع طبیعی جهت برگزاری دوره‌های علمی و فنی برای داوطلبان حوزوی به منظور نقش آفرینی حوزویان در نهضت کاشت یک میلیارد درخت و عمران در أراضى انفال؛ ۵. اظهار اميدوارى براى ورود فقاهت و اجتهاد محيط زيستى در قانونگذاری‌های کلان با تکیه بر میراث غنی فقه شیعه @feghhemohitezist
زمان: ۲۲ تیر ۱۴۰۲ عنوان: بررسی ابعاد فقهی شکار حیوانات ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی صنعت‌پور ناقد: حجت الاسلام والمسلمین بهجتی اردکانی (کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست) آقایان مسعودی نیا و ذکاوتمند نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای بحث مطرح کردند. محورهای اصلی این جلسه، در پیام‌های بعدی ارائه خواهد شد. @feghhemohitezist
زن، خانواده و امنیت محیط زیستی عنوان فوق، یکی از محورهای همایش ملی "زن، خانواده و امنیت" است که توسط حوزه علمیه خواهران برگزار خواهد شد. میز پژوهشی فقه محیط زیست، از ورود خواهران و برادران دانشگاهی و حوزوی در این زمینه استقبال می‌کند. @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرکار خانم دکتر رخشاد حجازی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین بهجتی اردکانی کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست موسسه عالی فقه و علوم اسلامی مطرح نمود: 1⃣ لزوم تعامل متقابل فرهیختگان حوزه و دانشگاه در دو عرصه محیط زیست و زنان برای استخراج نظریه‌های فاخر و راهگشا 2⃣ امکان تعامل حوزه و دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه طراحی عناوین تحقیقات محیط زیستی با رویکرد اسلامی 3⃣ لزوم ارتباط بین پژوهشگران حوزوی آگاه به فقه محیط زیست با اساتید و فعالان محیط زیستی دانشگاه 4⃣ امکان تدوین کتاب درسی «اسلام و محیط زیست» برای مقطع ارشد دانشگاه با مشارکت حوزویان و دانشگاهیان [خانم دکتر حجازی به مدت 12 سال، این عنوان درسی را تدریس کرده‌اند] 🟨 شایان ذکر است که پیش نویس تفاهمنامه برای همکاری محیط زیستی حوزه و دانشگاه آزاد اسلامی، تهیه و به خانم دکتر حجازی تحویل داده شد. @feghhemohitezist
در جلسه "بررسی ابعاد فقهی شکار" مطرح شد: 1⃣ چرخه حیات، همه موجودات را به هم پیوند زده است. بنابراین، اگر شکار برخی گونه‌ها موجب اخلال در زیست بوم شود، منجر به ضرر به انسانها می‌شود و إضرار حرام است. 2⃣ ممنوعیت شکار، دارای مستندات شرعی است. 3⃣ بر اساس دیدگاه فقها، گرفتن جان حیوان و تعرّض به حیات حیوان، بدون دلیل موجّه و مستند شرعی جایز نیست. 4⃣ شکار در مناطق حفاظت شده، چه سازمان‌یافته باشد و چه غیر سازمان‌یافته باشد، از نوع شکار تفریحی است. 5⃣ بدون تردید، شکار تفریحی با استناد به ادله شرعی و فتاوای فقها حرام است. 6⃣ مشروعیت ممانعت از شکار غیر مجاز، امری مسلّم است؛ اما روشهای پیاده سازی این ممانعت توسط محیط‌بانان و ابزارهای مورد استفاده و مراحل ممانعت، قابل بررسى است. @feghhemohitezist
آیت الله حاج شیخ احمد مبلّغی (حفظه الله)، مدرّس فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی قم مطرح نمود: «شکار، بَغْی است» حدیثی که ذیل آیه ١٤٥ سوره انعام وارد شده، می‌فرماید: اگر کسی دست به شکار زند در حالیکه مضطر نیست، «بغی» کرده است. 🔸بغی یعنی ظلم به انسان؛ 🔸بغی یعنی تجاوز به نظمی که انسان و جامعه انسانی در آن آرامش و امنیت پیدا می‌کند؛ 🔸بغی ظلم خاص است؛ 🔸بغی تهاجمی است که انسان را در تلاطم قرار می‌دهد. ◽️وقتی حیوانی کشته می‌شود نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. ◽️اگر حیوانات کشته شوند و به این بخش اساسی و مهم حیات حمله شود، در ظاهر این است که حیوانات کشته شده‌اند؛ اما در واقع، از بین بردن محیط زیست رخ داده که اثر آن تخریب نظم حیات انسان است. 🟨 ببینید چه قدر ادبیات دین ما دقیق است! زیرا کلمه بغی را که اساساً مربوط به ظلم یک فرد یا گروه به انسان‌ها و نظم اجتماعی است، در خصوص کشتن حیوانات هم مطرح کرده است. دلیلش این است که همان حیوان، تشکیل دهنده اساس محیط زیست برای انسان است و حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسان است چراکه زیستگاه انسان، با حیوان و گیاه تعریف می‌شود. به تعبیر دیگر، وقتی شخصی به حیوانات حمله می‌کند، در چرخه حیات انسان، دخالت بی‌جا و ناروا می‌کند. [بغی به معنای تجاوز است و گناهی بزرگ محسوب می‌شود. مرتکب شونده آنرا باغی نامند.] @feghhemohitezist
آیت الله حاج شیخ احمد مبلّغی (حفظه الله)، مدرّس فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی قم مطرح نمود: دینی که به محیط زیست اهمیت ندهد، دین "خود انگاشته" است نه دین حقیقی 1⃣ ترویج نگاه اسلام به محیط زیست در جامعه، وابسته به بازتعریف ادبیات دینی و قرآنی است. 2⃣ چرا مُدام نگاه ما به موضوعات خُرد متمرکز شده و به چیزهای کوچک نگاه می‌کنیم؛ اما به چیزهای بزرگ مثل زمین و زمان و نسل، بی‌توجّه هستیم؟! 🔸منهای نسل‌های آینده، این نسل هیچ است؛ 🔸منهای جامعه، فرد هیچ است و نمی‌تواند پیشرفت کند؛ 🔸منهای محیط زیست، اساساً یک زندگی معنوی شکل نمی‌گیرد؛ زیرا محیط زیستِ مادی و زندگی معنوی با هم در ارتباطند. 🟩 با این نگاه، شما وقتی یک زباله را در جاده می‌‌اندازید، در حال انجام یک خیانت بزرگ هستید؛ گرچه با یک نگاه ساده‌انگارانه اینطور تصور کنید که هیچ کاری نکرده‌اید؛ اما اگر ۱۰ نفر همین تفکر را داشته و این کار را انجام دهند در حال ضربه زدن به محیط زیست هستند. 3⃣ اهتمام به محیط زیست، بخش جدّی دین است؛ و آن دینی که بتواند محیط زیست را پایدار کند، آن دین با خدا ارتباط دارد؛ اما دینی که به محیط زیست بی‌اعتنا باشد، دین انگاشته ما است. @feghhemohitezist