⭕️ حرمت کفران نعمت
🔸طبیعت و محیط زیست، سرمایهای برای همه نسلهای بشر است.
🔸سعی کنیم آنچه مینویسیم ارزش استفاده از کاغذ و قلم داشته باشد.
🔸 به طور کلی، آیا مصرف چوب و کاغذ در صنایع مختلف متعادل و معقول است؟
#حرمت_کفران_نعمت
#حرمت_تضییع_اموال
#حرمت_اسراف
@feghhemohitezist
#دروس_فقه_محیط_زیست
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار میشود.
زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷.
مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی.
🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت میکنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهرهمند میشوند.
🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایاننامه و امکان شرکت و مشارکت در نشستهای علمی است.
🔸متقاضیان جهت ثبتنام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند.
@feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم
✳️ خیر مقدم
🔶خیر مقدم و خوشآمد به همه مخاطبان عزیز اعم از:
🔸اساتید حوزه و دانشگاه،
🔸طلاب و دانشجویان،
🔸فعالان و علاقهمندان محیط زیست
✳️ معرفی ميز
🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است.
🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از
▫️ایدههای پژوهشی،
▫️نشستهای علمی،
▫️کرسیهای آزاد اندیشی،
در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال میکند.
🔹حوزويان مىتوانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند.
🔹میز پژوهشی از پایاننامههای سطح۳ و رسالههای سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت میکند.
✳️ ارتباط با کارشناس میز
◽️کارشناس میز، دانشآموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است.
◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید.
@feghhemohitezist
⭕️ تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا؟
🔸پسماند: خانگی، ساختمانی، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی
🔸امروزه، پسماند تولیدی، بیش از ظرفیت طبیعت برای پاکسازی آن است
🔸شیشه تا یک میلیون و پلاستیک تا پانصد سال در طبیعت باقی میماند.
🔸اثر عدم مدیریت صحیح پسماند: آلودگی خاک، هوا، آب، انواع بیماریها.
🟩 سه مستند فقهی برای لزوم تفکیک و بازیافت پسماند:
1⃣ عدم جواز تضییع مال (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیه و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۴، ص ۱۴۸)
▫️اقوال فقها در تعریف مال، چهار دسته است:
در دسته اول، هر چیزی که دارای منفعت باشد، مال محسوب میشود.
در دسته دوم، بر منفعت عقلایی و معتدّبه داشتن تأکید میشود. صاحب جواهر، شیخ انصاری، آخوند خراسانی(ره) در این دسته هستند.
در دسته سوم، فقها مال را به عناصر تشکیل دهنده آن معرفى کردهاند؛ هرچند در عناصر تشکیل دهنده مال باهم توافق ندارند. محقق ایروانی و شهید مطهری(ره) بر این باورند.
در دسته چهارم، فقها مال را بر اساس تحلیل روانی رفتار عرف و عقلا تعریف کردهاند. مرحوم حکیم، محقق اصفهانی، محقق خویی، شهید صدر و امام خمینی(ره) بر این عقیدهاند.
▫️پسماند، مال محسوب میشود و دفن یا سوزاندن هر پسماندی صحیح نیست.
2⃣ مطلوبیت ایجاد آبادانی در زمین (بر اساس آیه ۶۱ سوره هود)
3⃣ حرمت کفران نعمت (ر.ک: دراسات في ولایة الفقیة و فقه الدولة الإسلامیة، ج ۸، ص ۲۰)
◻️نتیجه
بر حاکمیت لازم است که زمینههای فرهنگی و نرم افزاری و ابزارهای سخت افزاری لازم برای مشارکت عمومی در تفکیک و بازیافت پسماند را فراهم سازد؛ و بر شهروندان نیز همکاری لازم است.
✍سلمان بهجتی اردکانی
@feghhemohitezist
⭕️پیامهای کانال درباره پسماند
تفکیک و بازیافت پسماند؛ چرا:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/259
توجه دین به مسائل پسماند:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/234
استفاده بدون محدودیت از پلاستیک:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/197
عنوان پیشنهادی برای تحقیق:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/60
@feghhemohitezist
⭕️ دروس فقه محیط زیست
درس خارج فقه محیط زیست حجت الاسلام والمسلمین دکتر عزیز الله فهیمی در سال تحصیلی جدید آغاز میشود.
مکان: مدرسه فیضیه قم، طبقه دوم، اتاق ۲۱۴.
زمان شروع: از دوشنبه ۳ مهر ساعت ۸ تا ۹ صبح.
◽️این درس روزهای شنبه تا سهشنبه هر هفته برگزار میشود.
◽️شرکت کنندگان از راهنمایی و مشاوره استاد برای نگارش مقاله، پایاننامه و طرح پژوهشی بهرهمند خواهند شد.
@feghhemohitezist
⭕️ دروس فقه محیط زیست
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (سوم مهرماه) برگزار میشود.
زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷.
مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی.
🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت میکنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهرهمند میشوند.
🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایاننامه و امکان شرکت و مشارکت در نشستهای علمی است.
🔸متقاضیان جهت ثبتنام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند.
@feghhemohitezist
🔸برخی از مخاطبان عزیز کانال، از کمّ و کیف تدریس فقه محیط زیست توسط استاد مبلّغى پرسیده بودند.
🔸برای رفع ابهام این عزیزان، صوت جلسه اول در سال تحصیلی جدید بارگزاری میشود: 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اولین جلسه درس فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید.
🔸موضوع: جمعبندی معنای حدیث نبوی "الناس شرکاء في الثلاث: النار و الماء و الكلأ"
[ترجمه حدیث: مردم در سه چیز شریکند: آتش (انرژی)، آب و مرتع]
@feghhemohitezist
گزارش تصویری
🔸اولین جلسه درس خارج فقه محیط زیست در سال تحصیلی جدید
🔸استاد: آیت الله احمد مبلّغى
🔸برخی از فقه پژوهان، از طریق فضای مجازی و به صورت برخط دروس را دنبال میکنند.
@feghhemohitezist
مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست
🔸ادبیات دین در بحث مسئولیت اجتماعی، یک ادبیات ویژه است.
🔸دامنه آن مسئولیت اجتماعی که در دین مطرح شده، گستردهتر و عمق آن ژرفتر از مسئولیت اجتماعی رایج و امروزین است.
🔸کارکرد مسئولیت اجتماعی، پر کردن خلأها و گریزگاههای حقوقی و قانونی است.
🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفهای زمینه تحقق بیشتری پیدا میکند.
🔸با پایبندی به مسئولیت اجتماعی، فرهنگ جامعه ارتقاء مییابد.
🔸مسئولیت اجتماعی در اسلام عبارت است از داشتن احساس مسئولیت در درون و داشتن رویکرد مسئولیت در رفتار نسبت به جامعه؛ با این توضیح که خاستگاه این احساس و رویکرد، تقوا است؛ و دو پشتوانه آن، پذیرش هشدارهای وجدان فطری و پذیرش هشدارهای نگاهها و افکار عمومی است.
#مسئوليت_اجتماعى
#نظريه_مسئوليت_اجتماعى
#مسئوليت_اجتماعى_محيط_زيستى
[برگرفته از دروس فقه محیط زیست آیت الله احمد مبلّغی]
این بحث، ادامه دارد.
@feghhemohitezist
کارگاه آموزش مجازی پایاننامه نویسی
برگزار کننده: حوزه علمیه امام کاظم علیهالسلام قم
✅ استاد دوره: حجت الاسلام و المسلمین سلمان بهجتی اردکانی
✅ نحوه ثبت نام:
1️⃣ ابتدا بنر مربوط به کارگاه را دقیقا مطالعه کنید و سپس به پیام سنجاق در کانال معاونت پژوهش (لینک ذیل بنر) مراجعه فرمایید.
♨️ تذکر: تقاضا میشود حتما بعد از مطالعه پیام سنجاق نسبت به ثبت نام اقدام فرمایید.
2️⃣ موارد خواسته شده جهت ثبت نام را به آیدی امور کارگاههای معاونت پژوهش به نشانی @kmpheekq ارسال نمایید.
3️⃣ شماره تماس برای موارد ضروری: 02537108159 (از ساعت 15 الی 19)
♨️ سرفصل های دوره را از طریق لینک ذیل مشاهده فرمایید:
https://b2n.ir/f91572
┅┅❀🔆🔸💠🔸🔆❀┅┅
🔷 برای کسب اطلاعات بیشتر، به پیام سنجاق شده در کانال با آدرس ذیل مراجعه کنید:
https://eitaa.com/joinchat/1895825422Ce681497775
مسئولیت انسان در حفظ محیط زیست
🔷معنا شناسى:
🔸انسان مسئول است یعنی مورد بازجویی قرار میگیرد و باید پاسخگو باشد.
🔸پاسخگویی به: وجدان، افکار عمومی، مسئولان ديگر، پیشگاه الهی.
🔸انسان در دنیا گاهی سعی میکند که از مسئولیت خود طفره رود.
🔸طفره رفتن از مسئولیت در آخرت بی معنا است؛ زیرا در آن روز همه نهانها و اسرار آشکار میشود «یَوم تُبلَی السَّرائِر» (طارق، آیه۹)
🔷مسئولیت در قیامت:
🔸«وَ قِفوهُم إنّهم مسؤولون» ؛ آنها را نگهدارید که آنها مسئولند و باید بازپرسی شوند (صافات، آیه۲۴)
🔸«فَوَرَبّکَ لَنَسئَلَنّهم أجمعین عَمّا کانوا یَعمَلون» به پروردگارت سوگند، در قیامت از همه آنها سؤال خواهیم کرد (حِجْر، آیه۹۲)
🔷مسئولیت دنیوی ِناظر به مسئولیت اخروی:
🔸امیرالمؤمنین: «اِتَّقُوا اللّهَ في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ» پرهیزکار باشید درباره بندگان او و سرزمينها؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعههاى زمين و حیوانات نيز بايد پاسخگو باشيد (نهج البلاغة، خطبه۱۶۷)
🔸رسول خدا: «أَلا کُلُّکمُ راع و کلکُّم مسئول عن رعیّته» به درستی که همه شما شبان و همگی نسبت به زیردستان خود مسئول هستید (ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۴)
🔸امیرالمؤمنین: «أوصیکُم بِتَقوی الله فیما أنتم فیه مسئولون» شما را به رعایت تقوا در آنچه نسبت به آن مسئول هستید سفارش میکنم (تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، ج۲، صفحه۱۷۸)
🔸رسول خدا: «إنّی مسئول و إنّکم مسئولون» من مسئولم و شما نیز مسئولید (کنز العمال، حدیث۱۲۹۱۱)
#مسئوليت
#مسئوليت_محيط_زيستى
@feghhemohitezist
⭕️ مسئولیت در قبال محیط زیست
🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود:
🔸تخریب محیط زیست، اِثم است.
🔸آلایندگی محیط زیست، اِثم است.
🔸تعرّض به محیط زیست، اِثم است.
☑️ معنای اِثم در فرهنگ قرآنی:
گناه و کار زشتی با ۳ خصوصیت:
▪️آثار سوء دنیوی دارد؛
▪️پیامد منفی اجتماعی دارد؛
▪️خلاف منافع و مصالح جامعه است.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
عصر حقوق بشر
کانالی برآمده از سه سوال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...»
و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیلهایی در خصوص آنها
جهت ارسال پیشنهادات و انتقادات و نظر خود در خصوص رسانه عصر حقوق بشر، به شناسه زیر پیام دهید.
@SBRezaei
همچنین برای اشتراک گذاری مطالب و دعوت از دوستان علاقمند به مباحث حقوق بشر، پیوند رسانه ای زیر را برای ایشان ارسال فرمایید.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
⭕️ مسئولیت اجتماعی در حفظ محیط زیست
🔸حفظ محیط زیست، بخشی از نیکوکاری و رعایت تقوا است.✨
▫️پاکی هوا 🌤
▫️آب سالم 🌊
▫️حاصلخیزی خاک🌾
▫️حیات مطلوب گیاهان🌳
▫️حیات مطلوب حیوانات🕊
▫️بهره بردن از مواهب الهی🍎
اینها بدون مسئولیت پذیری همگانی ممکن نیست.
🔸قرآن کریم: «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ و التَّقوا»: در نیکوکاری و رعایت تقوا همکاری کنید.
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
⭕️ بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی
🔸بشر در زندگی خود، همواره با طبیعت سر و کار دارد.
🔸تغذیه، تفریح، اشتغال، رفت و آمد، صنعت، پیشرفت و ... بدون ارتباط با محیط زیست ممکن نیست.
🔸چرا تعامل ما با طبیعت و تصرف ما در مواهب الهی، بدون آسیب به محیط زیست نباشد؟!
🔸آیا مراقب هستیم که فعالیتهای فردی، اجتماعی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری ما همراه با کمترین عوارض جانبی برای محیط زیست باشد؟
🔸رسول خدا فرمود:
«إن الله جلّ و عزّ یُحبُّ إذا عَمِلَ أحدُکم عملاً أَن یُتقِنَه»؛
خداوند دوست دارد که وقتی یکی از شما کاری را انجام میدهد آن را مُتقَن یعنی با بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی انجام دهد.
🔸دولتمردان چقدر به این آموزه دینی توجه دارند؟!
🟢 همگی در حفظ محیط زیست مسئولیم.
@feghhemohitezist
⭕️ حق بر آب، حقی برای بشریت
🎙آیت الله احمد مبلّغى، استاد فقه محيط زيست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود:
رسول خدا فرمود: «الناسُ شُرَکاء في ثَلاث: النّارِ و الماءِ و الكَلَأ»
[مستدرک الوسائل، إحیاء الموات، باب ۴، حدیث ۲]
ترجمه: عموم مردم در سه چیز شریکند:
▫️آتش (انرژی)،
▫️آب،
▫️مرتع (علفزار به نحوی که مناسب چرای دام باشد).
🔸این ادبیات رسول خدا، بیانگر شراکت تکوینی یا تشریعیِ مصطلح نیست.
🔸این کلام حضرت، مافوق تشریع مصطلح و منشأ آن و بیانگر حقوق بشر است.
🔸مطابق این حدیث، حق بر آب، یکی از حقوق اساسیِ بشر است.
🔸حق بر آب، به افراد، حق دسترسی به آب سالم و کافی و ایمن و قابل قبول و مقرون به صرفه را میدهد.
🔸این حق بشری، یک مبنا است و لذا قوانین و همچنین اقدامات حکومت باید هماهنگ با این مبنا باشد.
🔸شراکت مردم در سه مقوله یاد شده در حدیث، پیشگیری کننده از احتکار و انحصار منابع طبیعی؛ و مکانیزمی برای حفظ محیط زیست است.
#حق_بر_آب
#حقوق_بشر
@feghhemohitezist