eitaa logo
کشکول فکر و علم
94 دنبال‌کننده
50 عکس
13 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ روایت آیت‌الله مصباح از سابقه­ آشنایی و ارتباط با آیت‌الله‌العظمی بهجت 🔻مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی(ره): ◻️ آشنایی بنده با آیت‌الله بهجت، از سال‌های اوّلی که آمدم قم، شروع شد. همان زمان اطلاع پیدا کردیم که ایشان از نظر علمی و اخلاقی و معنوی بسیار برجسته هستند. ◻️ ...شنیده بودیم، کسی را به آسانی نمی‏‌پذیرفتند. این بود که تصمیم گرفتیم از آقای بهجت بخواهیم درس فقه شروع کنند و به این بهانه، بتوانیم از خصوصیات اخلاقی ایشان استفاده کنیم... بنده‏ کتاب طهارت و کل مکاسب را در خدمت ایشان بودم که مجموعاً حدود پانزده سال طول کشید و از نظر علمی و دقت نظر، واقعاً ممتاز بودند. ◻️ پیش از درس، حدیثی می‏‌خواندند یا داستانی نقل می‏کردند، چیزهایی بود که سازندگی داشت؛ کانّه اشارتی داشت به مسائلی مربوط به افراد که خود آن‌ها درک می‏ کردند و گه‌گاه هم با خیره شدن در چشم طرف، به او می‏فهماندند که دارم به تو می‏گویم... ◻️از ویژگی‌های جالب توجه ایشان، این بود که مسائل را خیلی ساده و در عین حال اثرگذار بیان می‌کردند. ◻️ آن زمان‌ تأکید داشتند که اهتمام کنید به نوشتن مسائل سیاسی؛ مخصوصاً قضایای مبارزه و کارهایی که دولت می‌‏کرد و حملاتی که به فیضیه می‌‏کرد. ایشان خیلی اصرار داشتند که باید اینها را نوشت و منتشر کرد. طرح این مسائل از طرف ایشان، انگیزه‏‌ای شد که ما هم بیشتر در این فعالیت‌ها مشارکت داشته باشیم. 📎 متن کامل ___________________ :::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @ismcir
بسیار باارزش 👇
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نویسنده متفاوت مجله «زن روز» 🔹مجله زن روز پیش از انقلاب از مجله‌های مشهوری بود که با پرداختن به مسائل مد روز و زنان با نگاه غربی، بین مردم مخاطبانی دست و پا کرده بود. این مجله در برهه‌ای، نویسنده متفاوتی داشت که کسی فکرش را نمی‌کرد. @Farsna
وَمَا جَعَلۡنَآ أَصۡحَٰبَ ٱلنَّارِ إِلَّا مَلَـٰٓئِكَةٗۙ وَمَا جَعَلۡنَا عِدَّتَهُمۡ إِلَّا فِتۡنَةٗ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسۡتَيۡقِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَيَزۡدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنٗاۙ وَلَا يَرۡتَابَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۙ وَلِيَقُولَ ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ وَٱلۡكَٰفِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلٗاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَمَا يَعۡلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡبَشَرِ تعبیر مثل از بیان آیه قبل یعنی آیه «عَلَيۡهَا تِسۡعَةَ عَشَرَ» کار می‌طلبد چون ظاهراً هیچ مثلی در کلام وجود ندارد. عاجلا به‌عنوان یک احتمال در جمع علمی مطرح می‌کنیم تا اهل تحقیق تأمل و تکمیل یا اصلاح نمایند و‌ آن اینکه آیاتی که مربوط به معاد و مجردات است در اذهان مأنوس به ماده اضطراراً تنزل یافته و مفهومی مغایر با حقیقت خودشان می‌یابند و این صورت متوهم مثل از حقیقت ملکوتی است.
ما عرض ميكنيم: اختلاف صِيَغ مشتقّه‌ى از اصل واحد در معنا، در لغت عرب كم نيست و مثالهاى زيادى دارد. گاهى معناى باب افعال از يك اصل واحد غير از معناى باب تفعيل از همان اصل است و به هم ارتباطى ندارند. گاهى با اينكه اصل و مادّه يكى است و بدون اينكه اشتراك لفظى در اصل و مادّه وجود داشته باشد امّا در استعمالات، معناى باب افعال همان اصل با معناى باب تفعيل همان اصل با همديگر متفاوتند. ما در زبان عربى موارد زيادى ازاين‌قبيل داريم. بنابراين، اين چيزى نيست كه به‌عنوان اشكال ذكر بشود. وانگهى اگرچنانچه ما ديديم كه اهل لغت طرب را به‌معناى خفّت گرفتند، امّا تطريب را به‌معناى ترجيع الصّوت و مدّ الصّوت گرفتند، همين، دليل بر اين ميشود كه براى اين اصل، معناى ديگرى هم وجود دارد كه معناى تطريب از آن ناشى ميشود. غنا و موسیقی/ص ۲۱۸
هدایت شده از حديث پژوهی _ معارف
49.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نرم افزار ثقات چیست 🔹ایده‌ای بر پایه پیشرفت‌های نوین برای بالارفتن گسترش، عمق و سرعت دسترسی پژوهشگران عرصه حدیث به همراه تحلیل ماشینی داده‌ها 🌐 آدرس نرم افزار: thiqat.org ☑️ نرم افزار ثقات (گراف دانش علوم حدیث) نرم افزاری تحت وب برای ایجاد گراف دانش حدیث 🖥ویدیوی معرفی در آپارات 🔹دقت گردد که این ویدیوی معرفی مربوط به سال 1399 بوده، و مراحل کار تا حد قابل توجهی جلو رفته است و آدرسهای فضای مجازی و دامنه نرم افزار اکنون تغییر کرده است. 🔗 تلگرام 👨‍💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
بیانی ساده و فطری جهت کشف یک ادعا در أ) امام خامنه‌ای فتنه 88 را خطر قرمز می‌دانند. بـ) در جامعه افرادی را داریم که به ولایت اعتقاد دارند. (بسیاری از چپی‌های معتدل) جـ) این افراد برخی از دست‌اندرکاران فقید سابق نظام را از همراهی فتنه مبری می‌دانند (اگرچه نظر ما چنین نیست.) د) عرف عقلا {با افراد هیجانی کاری نداریم} معتقدین مزبور را جزو جرگه انقلاب می‌پذیرند. هـ) عرف حکم را از عنوان به معنون، متسری نمی‌داند.
یکی از راه‌های ملاحظه در اخبار این است که معصوم علیهم السلام حکم یک مسأله را مطلق بیان کنند چنانچه کلام، موهم ثبوت آن حکم برای فروض متعدد آن مسأله باشد در حالیکه در واقع مختص به برخی فروض مسأله است مانند این مثال از وسایل الشیعه👇 وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أَخِي فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ: فِي الرَّجُلِ يَخْرُجُ مِنْهُ مِثْلُ حَبِّ الْقَرْعِ قَالَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ. أَقُولُ: حَمَلَهُ الشَّيْخُ عَلَى كَوْنِهِ مُتَلَطِّخاً بِالْعَذِرَةِ لِلتَّفْصِيلِ السَّابِقِ وَ هُوَ قَرِيبٌ وَ يُمْكِنُ حَمْلُهُ عَلَى التَّقِيَّةِ لِمُوَافَقَتِهِ لَهَا وَ وَجْهُ إِطْلَاقِهِ مُلَاحَظَتُهَا وَ يُمْكِنُ حَمْلُهُ عَلَى الِاسْتِفْهَامِ الْإِنْكَارِيِّ وَ يَحْتَمِلُ حُصُولُ الْغَلَطِ مِنَ النَّاسِخِ لِمَا تَقَدَّمَ مِنْ طَرِيقِ الْكُلَيْنِيِ‏ فِي رِوَايَةِ هَذَا الْحَدِيثِ بِعَيْنِهِ وَ فِيهِ لَيْسَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ
هدایت شده از نرم افزارهای مفید
Ahlulbayt Library v1.10.2.1 کتابخانه مکتبه اهل البیت ع .apk
79.17M
🔸نرم‌افزار « کتابخانه مکتبه اهل بیت (علیهم السلام) »👆 📌نسخه ١.١۰.٢.١ ؛ به‌روزرسانی ٣۰ خرداد ١۴۰٢ ✅ شامل ۸۶۰٢ عنوان کتاب، در ١۸ هزار و ۸٣٢ جلد، و در ٣٩ رده موضوعی 🔻منوی سه‌زبانه عربی، فارسی، انگلیسی 🔻دو حالت نمایشی شب و روز 🔻دانلود و نصب کتب بصورت آفلاین از داخل نرم‌افزار (بسیاری از کتبی که در کتابخوان‌های دیگر موجود نیستند در این نرم‌افزار موجودند) ⚠️فقط در اولین اجرا، صفحه اول را باز نگه دارید که حدود ٢۰ دقیقه طول می‌کشد تا به‌روزرسانی لیست کتب به 100% برسد 🔻جستجوی آنلاین در متن کل کتب 🔻جستجوی آفلاین در متن کتب دانلود شده از لیست کتب 🔻جستجو در کتاب باز درحال مطالعه 🔻یافتن کتاب دلخواه با استفاده از علامت «فیلتر Y̅ » (گوشه چپ پایین) در صفحه «لیست کتب» 🔻شناسنامه دقیق کتب بر اساس نسخ چاپی (قابل استناد در تحقیقات) 🔻پیمایش فهرستی در کتب 🔻کپی و به اشتراک‌گذاری متن کتب 🔻اشتراک‌گذاری متن انتخابی کتاب بهمراه آدرس و لینک مختص همان صفحه از کتاب 🔻نمایش صفحات کتب در دو حالت متن تایپی کتاب، و صفحه PDF چاپی کتاب (اگر پیوست PDF داشته باشد) 🔻سایز نمایش متن 🔻ورق زدن کتب با زدن بر حاشیه راست و چپ صفحات 🔻رفتن به صفحه دلخواه از کتاب با زدن روی شماره صفحه بر روی نوار لغزان کنار 🔻علامت ستاره ⭐️ برای افزودن بر لیست کتب مورد علاقه 🔸 🔻مکتبة اهل البیت (علیهم السلام) | وابسته به دفتر آیت الله سیستانی 🌐 https://www.ablibrary.net/ 🔸 📲شامل نسخه اندرویدی (همین👆فایل کانال) ⚡نسخه پرتابل ویندوزی (برنامه + کل کتاب‌ها) ⚡نسخه ویندوزی (فقط برنامه exe) ⚡و نسخه آیفون iOS 📌لینک گوگل پلی 🔸 ⚡@SalehiApps@Salehi786
نهج البلاغه حکمت 11 - عفو هنگام قدرت وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ اَلْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ با عفو و شکر، رابطه مفهوی آن دو را استخراج نموده و برای شکر یک حد یا رسم ارایه بدهید.
محمد بن يعقوب عن محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد عن صفوان عن العلاء عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر ع‏ في رجل رهن جاريته قوما أ يحل له أن يطأها قال فقال إن الذين ارتهنوها يحولون بينه و بينها قلت أ رأيت إن قدر عليها خاليا قال نعم لا أرى به بأسا. و رواه الصدوق بإسناده عن العلاء مثله إلا أنه قال إن قدر عليها خاليا و لم يعلم به الذين ارتهنوها «1». و رواه الشيخ بإسناده عن أحمد بن محمد مثله‏ «2». 23923- 2- «3» و عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير «4» عن حماد عن الحلبي قال: سألت أبا عبد الله ع و ذكر مثله إلا أنه قال نعم لا أرى هذا عليه‏ حراما. و رواه الشيخ بإسناده عن علي بن إبراهيم‏ «5». * و یعارضه ما فی دعائم الاسلام عن أبي جعفر علیه السلام قال: إذا ارتهن الرجل الجارية و أراد أن يطأها بغير إذن المرتهن عنده لم‏ يكن له ذلك و إن وصل إليها فوطئها فلا شي‏ء عليه و إن علقت منه قضى الدين من ماله و ردت إليه و كانت أم ولد إذا ولدت. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏13، ص: 422) بناءا علی أن قوله لم یکن له ذلک الحرمة و قوله لاشیء علیه لنفي الحد و الاخیر غیرحجة و یحتمل قویا أن الفقرة الأولی ناظرة إلی ما کانوا علیه من الحیلولة المذکورة الحرام هو الممنوع عن التوصل به إلی غایة يرجی لها فالوطی الحرام ما یمنع عن تحصیل اللذة به و البیع الحرام ما یمنع عن النقل للملک به (النقل بالمعنی الاسم المصدري) و المنع إما بإثبات العقوبة علی الفعل کالنقل بالمعنی المصدري و إما بنفي الأثر أي بعدم اعتباره في القانون إذا کان حصول الغاية متوقفا علی انضمامه و الاول هي الحرمة التکلیفیة و الثاني هی الحرمة الوضعية فهما مشترکتان معنی لا لفظا و مبدؤهما في نفس الجاعل واحد و هو عدم رضاه بحصول الغاية و لکن لایلزم من الثاني الأول لحصول الغرض من الثاني و یلزم الثاني عند اعتبار الأول لتحصیل الغرض من الأول و المعنی الاول في خبر دعائم الاسلام لا ینقض هذه الدعوی فإن نفي الحد لعدم ثبوت عنوان الزنا و إثبات الاستیلاد لتحقق موضوعه الغیر المتعلقة به الحرمة و لا یخفی أن الکلام في حقیقة الحرمة لافي مفهومها اللغوي فیشمل موارد النهي و ما ذکرنا عبارة أخری عما ذکره بعض اعلام العصر من اقتضاء النهي في المعاملات لفسادها و تدعیم له خوشحال می شویم اگر دوستان در این باب نظرشان را ارسال کنند.
بخش سمت راست دو قسمت از کتاب در محضر علامه است (این کتاب، مکتوب پرسش و پاسخ‌هایی است فیمابین حاج آقای رخشاد و علامه طباطبایی رحمه الله) و بخش سمت چپ نقل قولی است از آیت الله شبیری در کتاب جرعه‌ای از دریا. هردو بخش ناظر است به اینکه نفوس قویه (با تهذیب و ریاضت شرعی یا با ریاضت غیرشرعی) با همّ خود توان تصرف در تکوین را دارند.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 236 16- عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد و أحمد بن محمد عن ابن محبوب عن أبي ولاد قال: سألت أبا عبد الله ع عن الرجل يأخذ الدابة و البعير رهنا بماله أ له أن يركبه قال فقال إن كان يعلفه فله أن يركبه و إن كان الذي رهنه عنده يعلفه فليس له أن يركبه‏ الظاهر أن احمد بن محمد عطف علی سهل بن زیاد ذلا أن العدة للرجلین جماعتان متباینتان و قد قیل فیهما: 🌾عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد البرقي. والعدة هنا تشمل: - علي بن إبراهيم بن هاشم، أبو الحسن القمي. - علي بن محمد بن عبد الله بن أذينة. - أحمد بن عبد الله بن أبيه (أمية). - علي بن الحسن (السعد آبادي). - محمد بن يحيى العطار. - محمد بن جعفر. - علي بن عبد الله القمي. 🌾عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد. والعدة هنا تشمل: - علي بن محمد بن إبراهيم بن أبان الرازي، المعروف بعلان الكليني. - محمد بن أبي عبد الله، وهو أبو الحسن محمد بن جعفر بن عون الأسدي. - محمد بن الحسن بن فروخ الصفار القمي ت ٢٩٠ ه‍. - محمد بن عقيل الكليني. و لعل الوجه ارادة الکلینی مصداقین اثنین من العدة و الله العالم.