🔺 هر کسی به آیندهِی کشور علاقهمند است، ناگزیر بایستی به جوانها کمک کند برای اینکه بتوانند آینده را به بهترین وجهی انشاءالله بسازند.۱۳۹۹/۰۲/۲۸
🔰فرم ثبت نام دوره معرفتی طلبه تراز انقلاب
https://formafzar.com/form/v0bhc
👆👆
دورههای خوبی توسط نیروهای دغدغهمند انقلاب در تابستان برگزار میشود
خداوند از همه قبول کند!
هدایت شده از میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
💢 غربیها در مواجهه با ملاصدرا
از مرحــوم دکتــر زریـــاب که هــم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هــم طلبهی خـوبی بود ـ ایشان دورهی طلبگی خــوبی را گذرانده بود و بـا علوم اسلامی آشنا بود و شاگــرد امـام بود ـ یکی از دوستانمان نقل میکرد ـ من خــودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخــر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا.
بعد که بــرگشته بود، گفته بود امــروز آن چیزی که من در محیطهای عملیِ دانشگاههای اروپــا مشاهده کردم، نیــاز به #ملاصدرا و #شیخ_انصاری است.
شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است.
ملاصدرا حکمت الهی است.
میگوید من میبینم امروز اینها تشنهی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غربشناسِ زباندانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است.
_ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶
۶
✅ جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید 👇
📲 @mizanehekmat
📲 @mizanehekmat
هدایت شده از پایگاه نمو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فلسفه الهی، بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان
🎙آیت الله جوادی آملی:
🔅فلسفه، رئیس العلوم است؛ او همه علوم را اسلامی کرده، او مسلمان کرده. تاثیر #فلسفه_الهی آن است که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است.
🔅 یک وقت است واعظی چند نفر را مسلمان می کند، یک وقتی علمی همه علوم دنیا را مسلمان می کند؛ (فلسفه) یعنی این!!
👈یک وقت کسی در ماه مبارک رمضان، در منبر از مرحوم #صدر_المتالهین با عظمت و جلال یاد نکرد؛ خدا او را هم بیامرزد. مرحوم #حاج_آقا_مصطفی برایم نقل می کرد که پدرم امام، قبل از انقلاب و قبل از رحلت مرحوم آقای بروجردی؛ وقتی پایان درس خارج شان فرا رسید، فرمود: حرمت بزرگان را حفظ کنید، ( و ما ادراک مَن #ملاصدرا )! برای اینکه اینها متولّی علمی بودند که این علم، علوم را اسلامی می کند.
👈شما اگر روی منبر میروید، چهار تا مسلمان درست میکنید؛ این چهار تا دانش نه، چهار هزار دانش نه، چهل میلیون #دانش را اسلامی میکند! فلسفه یک همچنین سمتی دارد.
🔻نمو | پایگاه تزکیهای، علمی، بصیرتی و مهارتی
🆔 @nomov_ir
من اكتفى بالكلام دون الزهد تزندق و من اكتفى بالزهد دون الكلام و الفقه ابتدع و من اكتفى بالفقه دون الزهد و الورع تفسق و من تفنن في هذه الامور كلها تخلص
پاسداران حریم عشق، ج۸،ص۲۵۷
(ظاهراً مراد از کلام، علم کلام است.)
#تربیتی
اشاره به همان رذیله اخلاقی است که در اصطلاح اهل اخلاق به آن .... میگویند..
فإن قلت: ما معنى الوعد حينئذ للذين آمنوا منهم و عملوا الصالحات و ليس المهدي (ع) أحد المخاطبين حين النزول و لا واحد من أهل زمان ظهوره بينهم؟
قلت: فيه خلط بين الخطابات الفردية و الاجتماعية أعني الخطاب المتوجه إلى أشخاص القوم بما هم أشخاص بأعيانهم و الخطاب المتوجه إليهم بما هم قوم على نعت كذا فالأول ... الخ
الميزان، ج15، ص: 156
کسی از دوستان اگر مایل باشد در مورد مقایسه فرمایش علامه با نظریه خطابات قانونیه امام خمینی ره آستین بالا بزند و تحقیق مختصری بکند، لطفا ما را هم د رجریان بگذارد.
#اصول
#تحقیقی
#دعوت_به_هم_اندیشی
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي الصَّقْرِ عَنْ أَبِي قَتَادَةَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: تَجْدِيدُ الْوُضُوءِ لِصَلَاةِ الْعِشَاءِ يَمْحُو لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَى وَ اللَّهِ.
#تحقیق کنید لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَى وَ اللَّهِ کنایه از چیست؟
#بیان
جامع الاحادیث
الکافي ج ۲، ص ۴۵۴
امام صادق (علیه السلام)
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: اِصْبِرُوا عَلَى اَلدُّنْيَا فَإِنَّمَا هِيَ سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً وَ مَا لَمْ يَجِئْ فَلاَ تَدْرِي مَا هُوَ وَ إِنَّمَا هِيَ سَاعَتُكَ اَلَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَاصْبِرْ فِيهَا عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ وَ اِصْبِرْ فِيهَا عَنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ .
قسمت «فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً وَ مَا لَمْ يَجِئْ فَلاَ تَدْرِي مَا هُوَ» از حدیث با استدلال موجود در آن بر وجوب صبر چه ارتباطی دارد؟
#فکر
#منطق
#تربیتی
1. استظهار دقیق با توجه به قرائن صارفه و معینه
2. مقدمات حکمت در تمسک به اطلاق
3. ضرورت فحص از دلیل اجتهادی و دلیل ناسخ و مخصص و قید قبل از عمل به اصل یا دلیل
4. مقدمه واجب
5. ترتب
6. مستقلات عقلیه
7. اجزا (جبران اشتباه بعد از عمل به حجت ظاهری شرعی)
8. تعارض و جمع یا ترجیح بین متعارضین
9. تزاحم
10. طریقیت در حجیت امارات
11. حجیت اماره در صورت انفتاح باب علم
12. شک (استصحاب، برائت، احتیاط و تخییر)
دوازده عنوان از مباحث علم #اصول که در مسایل #تشکیلاتی پیدا کردن مثال برای آنها آسان است.
https://drive.google.com/file/d/1sQifO7YlnxHcYl9hW00C5YGITzShKwTN/view?usp=sharing
نقش دروس حوزه در متن زندگی
#دروس_حوزه_علمیه، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، با عمل به مفاد مسایل آنها و یا با روح حاکم بر آنها در امور روزمره ما مفیدند. ساخته شدن شخصیت ما در این علوم (مانند علم #فقه و تأثیر تفقه در ابعاد شخصیت یک فقیه) زندگی فردی و جمعی و عبادی و سیاسی و ... ما را دیگرگون میسازد.
#دوره_شهدای_خدمت
https://drive.google.com/file/d/1o00SCLRIrwY_u96k6m87fGSXkL4AbkVy/view?usp=sharing
#مکتب_تربیتی مرحوم علامه طباطبایی رحمهالله و اساتید و شاگردان ایشان دارای ویژگیهای خاصی هستند که در این فایل به مبانی آنها پرداخته شده است.
#دوره_شهدای_خدمت
https://drive.google.com/file/d/1S8bVh_Pb_FEiaFccJuvFe9Y8MuGcpdtc/view?usp=sharing
#فقاهت و #فقه مصادر افعال فقُه و فقِه هستند. اهمیت فقه همراه با تبیینی مختصر از ماهیت محتوای این فایل است.
#دوره_شهدای_خدمت
https://drive.google.com/file/d/1uKawXabkQc_UEPm9tEvjmh78v-GPy78Z/view?usp=sharing
حوزوی بایسته با توجه به بیانات امام خامنهای
#حوزه
#علمی
#تربیتی
نظرة في طریق الصدوق و الشیخ إلی الحسین بن سعید
#رجال
فایل e-j-8 در سایت نمو
بررسی استدلال به خبر حارث بن سلیمان بر ثبوت ولایت فقها
#فقه
https://fekr-va-elm.blog.ir/1403/05/13/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D8%B1%D8%AB-%D8%A8%D9%86-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AB%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87%D8%A7
هدایت شده از مباحثه فقاهت
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظهالله (از علمای عراق):
🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر میشد و از این جهت #شهید_صدر(ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را #امتحان کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟
فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت میشدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب میشدند به اولین نفری که حمله میکردند من بودم...
ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته #اخلاص داشته باشد!
🔹️ ایشان مدتی میرفته #حرم و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر میشده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک میکند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان میآید و میفرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمیآیند! (آیت الله حائری این را با گریه میفرمود و میگفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است).
🎙 جلسه طلاب #مدرسه_فقهی امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
ست خصال يعرف بها الجاهل:
الغضب فى غير شيء، و الكلام فى غير نفع، و العطية (ن خ: العظة) فى غير موضعها، و إفشاء السر، و الثقة بكل أحد، و ألا يعرف صديقه من عدوه
طبقات الصوفية(السلمى)، ص: 174
این متن را به دو جهت آوردیم. یکی محتوای کاملاً کارآمد و بهدردبخور آن در مسائل تربیتی چرا که به زیبایی شش هفت تذکر نافع را در یکجا و تحت یک عنوان جمع ساخته است. دوم اینکه از نظر قدما در محسن بدیعی شمردن جمع دفاع کنیم. توضیح آنکه برخی از متأخران گفتهاند جمع متضمن هیچ تحسینی نیست و صرفاً یک غرض نحوی دارد؛ یعنی اثبات حکم معطوف علیه برای معطوف.
در دفاع میگوییم که احتمالاً نظر قدما مطلق نبوده است و ایشان مواردی از جمع را محسن بدیع دانستهاند که متکلم در پیداکردن متعاطفات و تنسیق آن هنرنمایی خاصی مثل استقراء امور ظریف کرده باشد؛ مانند کلام بالا و این از محسنات معنوی کلام است.
چنین تنبهی را بهاء الدين سبكى نیز در عروس الأفراح في شرح تلخيص المفتاح، ج2، ص: 251 داشته است. وی میگوید: « إن بداعة هذا يشترط فيها الإخبار عن المتعدد بمفرد يصدق على الجميع لكونه مصدرا، أو نحوه؛ فإن زينة و مفسدة، كذلك، و إلا فمجرد الجمع بين متعدد بعطف، أو تثنية، أو جمع من غير أن يكونا من نوعين متباعدين، غير متناسبين، أى بديع فيه؟»
#تربیتی
#بدیع
معجم المصطلحات البلاغية و تطورها، ص: 404
#معرفی_کتاب برای اغراض تقدیم و تأخیر که مشتمل بر نکات جدیدی است که در بسیاری از منابع بلاغی نیست
#معانی
#بلاغت
هدایت شده از خبرگزاری فارس
خونخواهی شهید هنیه مطالبۀ میلیونها ایرانی
🔹هزاران نفر از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی خواستار پاسخ قاطع به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی شدهاند.
🔹در متن پویش آمده که «با توجه به دستور ولی امر مسلمین مبنی بر خونخواهی و مجازات سخت رژیم منحوس صهیونیستی ما مردم انقلابی ایران خواستار پاسخ کوبنده و برخورد فوری و قاطع نیروهای مسلح هستیم.»
شما هم میتوانید پویش را از اینجا امضا کنید
@Farsna