#یادداشت | #محرم
🔰 قافله عشق در سفر تاریخ
درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی
✍️ رضا کریمی
📍شهید مطهری عاشورا را عقلانی تفسیر میکند، حتی بهدلیل طرح «حماسه حسینی» و بهدلیل مبارزه با تحریفات با برخی احساسات هم مقابله میکند. سیدمهدی شجاعی عاشورا را با روشی فاخر و معتدل بهصورت لطیف و احساسی و در قالب روضه مکتوب بیان میکند. اما میتوان گفت شهید آوینی عقل و احساس را توأم با هم درگیر میکند، بلکه فراتر از عقل و احساس و به مقام جمع آنها ذیل عشق میرود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی
🔸«فتح خون» مقتلنگاری و پژوهشی تاریخی نیست. این کتاب روضه مکتوب هم نیست. روضه بیان احساسات در مورد مظلوم است. ولی در «فتح خون» معرفت و احساس با هم درهمآمیخته است و پرسشگری و تفسیر واقعه چیزی از احساس و عشق به امام در کتاب کم نمیکند. در اصل پرسشها برای فهم موقعیتهاست و برای شکستن مواجهه عادی و از سر عادت با روایتهای موثقی که از کربلا سراغ داریم. مخاطب برای ماندن با «فتح خون» باید در عالَم آوینی وارد شود و این پرسشها از آنروست که به میان میآید.
🔹ویژگی آشکار کتاب گزارش از متن واقعه بههمراه گفتار «راوی» است. البته در متن گزارش هم تحلیلهای تاریخی وجود دارد و فقط به نقل صرف بسنده نشده است، اما «راوی» از ظاهر تاریخ فراتر میرود. متن اصلی نقل و تحلیل تاریخ ظاهری است و متن راوی گزارش تاریخ باطنی. راوی وقایع تاریخ را بر اساس مواجههای انفسی تحلیل میکند.
🔸راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان میکند که موضع خود را نسبتبه عاشورا و جایگاه خود را نسبتبه طرح کلی عالم روشن کند و از فلکزدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقالهای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامیرسد» آورده است. برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده میشود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم.
🔹«فتح خون» مانند متن «روایت فتح» در اوجی ادبی قرار دارد. زبان «فتح خون» مانند زبان «گنجینه آسمانی» است. بههمین دلیل «راوی» حیث تاریخی را با انسان معاصر پیوند میدهد، بلکه انسان معاصر را در طرحی کلی از عالم قرار دهد. او در حال رسیدن به طرح کلی عالم بود و بر این اساس ماجرای عاشورا را هم در این طرح قرار میدهد که تاریخ مصرف ندارد و مخاطب را درگیر «قافله عشق در سفر تاریخ» میکند: «ای دل! تو چه میکنی؟ میمانی یا میروی؟»
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞عاشورا منبع هویتساز
حجتالاسلام رهدار
💢«خیلی واضحه که بگوییم استعمارگران به دنبال این بودند که هویت مسلمانان را از آنها بگیرند تا نتوانند در برابر آنها مقاومت کنند، تا همراهی آنها با برنامههای استعمار حداکثری شود. برای اینکه به این هدف برسند باید مهمترین منبع هویتساز مسلمانان یعنی عاشورا را میزدند...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو_علمی رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار میکند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه
🔰 مختصری پیرامون جلسه امروز
🔸 امروز خدمت یکی از اساتید گرامی، با تجربه و اهلفکر یعنی دکتر آقایان چاووشی بودیم. ایشان از معدود اساتید انقلابی دانشگاه شریف است که با کولهباری از تجربه در فرانسه وطن را برای ادامه زندگی انتخاب کرده و همیشه در تلاش برای ارتقای میهن اسلامی عزیزمان بوده است.
🔹 ایشان از دوستان نزدیک پرفسور گلشنی هستند و در حوزه فلسفه علم دانشگاه شریف سالها از تاریخ علم بومی سخن گفته و تلاش داشتند زوایایی از اندیشه متفکران مسلمان و ایرانی را روشن گردانند تا سنگ بنایی برای تمدن نوین ما باشد.
🔸 از تعمق در آثار خوارزمی و خیام و ابن سینا تا شیخ بهایی و شیخ اشراق و... و تالیفات جدی در این زمینه دارند.
این نکته هم برای مخاطبین شاید قابل تامل باشد که به دلیل صراحت کلام ایشان در فتنه ۱۴۰۱ در حمایت از نظام و شبیخون فرهنگی دانستن آن اعتراضات از دانشگاه شریف اخراج شدند!!
🔳 بنا بود در دو بخش امروز و فردا خدمت ایشان باشیم و از اندیشه و تجربه ایشان استفاده کنیم اما به دلیل تعطیلی پنجشنبه قم، امروز در قالب گفتگوی علمی پیرامون ایده علم بومی و وضعیت تفکر در ایران معاصر با ایشان ضبط صورت گرفت که به زودی صوت و تصویر آن در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استاد فرزانه دو مصاحبه مهم ایشان را در اختیار دوستان قرار میدهیم:
مصاحبه ۱
مصاحبه ۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
Rebaat_Ayene_E4~1.mp3
18.92M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع | کدام گروههای سیاسی در کوفه حضور داشتند؟
سلسله پادکستهای 🔹آینهای در برابر آینهداران🔹
🎙راوی: کوروش اسکندری
میهمان برنامه: حجتالاسلام #محمدرضا_هدایتپناه
مجلس چهارم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇«هر انساني تا آگاهی به زمان خود نداشته باشد و راه رهايی از طلسم زمانه را نشناسد نمیتواند درست زندگی كند و عظمت #نهضت_امام_حسين(ع) در اين است كه #خودآگاهی لازم را برای شناخت و تحليل همان عهدی كه در آن زندگی ميكنيم را به ما میدهد. مَشی و روش دشمنان ما، مَشی و روش ترس و رعب و پوچ كردن زندگی و گرم كردن بازار سازش و چاپلوسی بوده است و تنها راه مقابله با آن راه اباعبدالله(ع) است، تا بتوانيم حيلههای دشمنِ اموی را با خودآگاهی به شرايط تاريخی خود، درست تحليل كنيم و طعمه نقشههای او قرار نگيريم، چراكه او واقعاً پيچيدهتر از آن است كه بتوان با عقل خود و بدون نور حسين(ع) از آن حيلهها گذشت.»
📚اصغر طاهرزاده
کربلا مبارزه با پوچیها
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #محرم
🔰 باید به هیأت مجال داد!
برخی موفقیتهای هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی
✍️ عطاالله بیگدلی
📍 سبک زندگی تجلی سبک تفکر است. البته اگر مانعی عارض نشده باشد و تفکر قدرت ظهور و بروز یابد و الا میتوان به گونهای «بود» اما به گونهای دیگر «زیست»، همان کاری که اکنون میکنیم، اکنون وصف حال ما این است که به گونهای باشیم، اما دیگری شکل زیست ما را معلوم کند، گاهی اما ما، ما میشویم و مقتضیات و موانع کنار میرود و خود ما، تفکر ما، بود ما، از میانهی انبوه آوارهای تمدن دیگران بیرون میزند. این گاهها اما کم است...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 باید به هیأت مجال داد! برخی موفقیتهای هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی ✍️ عطاال
🔸 ما شیعیان هماره مرکزیت هویتی داشتهایم، حقایقی، رکنهای شیعه است و اگر اصلیترین آن غدیر باشد بیشک رکن اصلی دیگر، عاشورا است. ما امامانمان را دوست داریم و به مظلومیتشان قائل هستیم (تفکر، اعتقاد) و برای آنان میگرییم (فرهنگ، اخلاق) و برای گریستن جایی و شکلی و سختافزاری فراهم دیدهایم (تمدن، احکام)
🔹 جالب آنکه در طول تاریخ، تفکر و فرهنگ ما ثابت بوده، اما تمدن مورد نیاز این دو دائم تغییر نموده و آداب و رسوم و سنت و تجدد و قومیت و طبیعت بر آن اثر نهادهاند و ما با حفظ هستهی مرکزی که گریه بوده است بر آن افزودهایم.
🔸 تحول سبکهای تمدنی هیأتها، مثل اسمهای این پدیدهی تمدنی (تکیه، مجلس ذکر، روضهخوانی، حسینیه، هیأت) در طول تاریخ تحولش جالب است. گاه چیزی مقدس و خوب بوده است و گاه بد و مذموم (مثل علَم و طبل، یا قلیانهای هیأتهای قدیم و...) هیأتها با سبک زندگی ما ایرانیان شیعه همراه شدهاند و شکل زندگی ما را پذیرفتهاند و باقی ماندهاند
🔹هیأتها شکلو وضعشان را از جایی غیر از هستهی مرکزی گرفتهاند و با فرهنگ ما تاب آمدهاند و جالبتر آنکه در ابتدای هر تغییر تمدنی، علمای دین اندکی مقاومت کردهاند و دیدهاند که تمدن را باید پذیرفت هرچند صورتی غیرناب و ناخودی داشته باشد (داستان استفاده از بلندگو در این مجالس خواندنی است.)
💢 ما امروز کمی مدرن و کمی سنتی زندگی میکنیم و نه این و نه آنیم و تمدنی نداریم، تمدن ما غالباً بلکه همهاش از غرب آمده است، ما تلاش میکنیم که مادهی تفکر خود را در قالب تمدن مغربیان بگنجانیم و این البته مشکل است. هیأتهای ما نیز از این سعی در جمعکردن، مستثنا نبودهاند و به مقتضای زمان و مکان خود، شکل غربی و یا کمتر غربی گرفتهاند و البته باز هیأت هستند؛ زیرا این مقتضای تاریخی ما است...
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📸#گزارش_تصویری
✅ گفتگوی ویژه فکرت در یادبود روز خوارزمی با موضوع «ایده علم بومی خوانش تاریخی از خوارزمی تا امروز؛ وضعیت تفکر در ایران معاصر» برگزار شد.
➕فایل صوتی و تصویری این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام