1_1112778924.pdf
358.6K
❇️ بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم.
✍️ نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
15.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی ابعاد شخصیتی طلبه مجاهد مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد
🎙 دکتر ابوالفضل ساجدی
#مجاهد_انقلابی
#عالم
#بصیر
#سادهزیست
#دشمن_شناس
#فرج_نژاد
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️الهیات کرونا و پاسخ به چند سوال
✍️ دکتر میثم شادپور؛ کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔻 بی تردید خداوند از قدرت بیکران برخوردار است و هر آنچه ممکن باشد، در حیطه قدرت الهی است اما باید به این نکته توجه داشت که قدرت خداوند در چارچوب حکمت خدا تحقق مییابد.
🔻از آن جایی که خداوند جهان را بر اساس سنتها و اهدافی آفریده و هر یک را دارای نقش و تاثیری قرار داده است، حکیمانه نیست که پیوسته در روابط میان علل و اسباب مداخله کند چرا که مداخله پیوسته خدا برای رفع مشکلات، انسان را تن آسا و تنبل میسازد و قدرت برنامه ریزی را از او میگیرد و مانع از تلاش و پیشرفت او در زمینه علم و تکنولوژی و تکامل سیستم دفاعی بدن میشود.
🔻در این راستا فرزندی را تصویر کنید که هر وقت مشکلی برایش پیش بیاید، والدینش مداخله کرده و مشکل را حل میکنند. روشن است چنین فرزندی هیچ وقت فرصت نمییابد در مواجهه با مشکلات، رشد و پیشرفت داشته باشد و استعدادها و تواناییهای خودش را بروز دهد. چنین فرزندی حتی قدرت برنامه ریزی ندارد چرا که همیشه منتظر است دیگری مشکلش را حل کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا
#شبهه
#خداباوری
#دعا
#شر
#معجزه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4548
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣
❇️ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق
🔹منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزههای بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوببناسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابنسینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیامهای آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، بهعنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذفها و بهویژه افزودههای گستردهای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد.
🔹 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبههای مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همینرو، به تدریج ضعفهای فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفتها از هرسو آغاز شد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
چگونگیِ تحقّقبخشیدن به مطالبههای رهبر انقلاب.pdf
175.2K
🔳 مراحل چهارگانۀ «فکرپردازی»، «نظریهپردازی»، «گفتمانپردازی» و «عملپردازی»:
⬅️چگونگیِ تحقّقبخشیدن به مطالبههای رهبر انقلاب
✍️ دکتر مهدی جمشیدی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چهچیزباعث شد که بد نامترین ملحد جهان خدا باور شود؟
💠 آنتونی فلو
✅جواب: طراحی هوشمند
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
51.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرجنژاد
🎙سخنرانی حجتالاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه
💠 بخش اول
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
35.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرجنژاد
🎙سخنرانی حجتالاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه
💠 بخش دوم
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️میکروسلبریتیها و خودبرندسازی
✍️ رسول لطفی؛ پژوهشگر علوم اجتماعی
🔻 نکته مهمی که در فعالیت میکروسلبریتیها قابل توجه است، تلاش آنها برای کسب شهرت و دیدهشدن است. حرکت در مسیر شهرت از سوی میکروسلبریتیها در واقع نیازمند یک «کالاپنداری» با هدف تولید شخصیتی است که قابلیت عمومیشدن داشته باشد.
🔻این نوع «کالاییشدن هویت» موجب میشود درست مانند سلبریتی سنتی، توجه دیگران را به خود جلب کند. ترزا سنفت(۲۰۰۸م) در نقد هویت میکروسلبریتی مینویسد پرسش اساسی در بحرانی بودن شرایط میکروسلبریتی این است که از «من که هستم؟»، به «تو فکر میکنی من چه کسی هستم؟» تغییر کرده است.
🔻 هویت، روزی که مالکیت فرد حمل کننده آن به حساب میآمد، امروز تمام و کمال در اختیار کسی است که هویت را به صورت نمایشی دریافت میکند.
🔻 تام پیترز در مقاله «برند تو را فرا میخواند» استدلال میکند که افراد برای آنکه در بازار کار، سرآمد شوند باید کنترل هویت برند خودشان را بر عهده گیرند، تصویری پویا و به یادماندنی نشان دهند، و پیوسته برای مصرفکنندگان، کارفرمایان و بازارها ارزش خلق کنند.
🔻 پیوندزدن منطق برندسازی به فرد نه تنها ممکن یا مطلوب، بلکه طبق استدلال او ضروری و اجتنابناپذیر است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سلبریتی
#برندسازی
#اینستاگرام
#رسانه_های_اجتماعی
#شهرت
#میکروسلبریتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4563
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣
❇️ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
🔺 فلسفه اسلامی مشایی بهرغم استحکام مبانی، بهدلیل برخی خللهای روششناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. بهکارگیری انحصاری کاوشهای استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روششناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، بهتدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند.
🔺ازیکسو، اصحاب حدیث و طرفداران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروههای کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطنگرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روشهای عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دینپژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند.
🔺 نمونههای کاملی از این هجومها را میتوان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایشهای کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدانجا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -بهرغم تلاشهای ابنرشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزههای فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که بهدرستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابنرشد همراه پندارند.
❇️عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان
🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشههای فلسفی در میان مسلمانان شد
1️⃣عامل درون فلسفی
🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّتها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ بهتدریج روشن شد ایرادهایی که بهویژه گرایشهای مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بیمبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد.
🔺 افراطهای مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعتها و سنّتها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یکسو و شکلگیری دانش عقلگرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، بهطور چشمگیری افزایش میداد.
2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمیگشت
🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بودهاست. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروههایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزشهای موجود و بنیانهای قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود.
🔺توجه جدّیتر فلسفه به آموزههای دینی و حرکت در جهت فهم عمیقتر از گزارههای اسلامی و مطرح کردن تحلیلهای موافقتر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دینپژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیام های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دینپژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
37.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ انسان شناسی
💠 اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا)
🔸جلسه اول
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انسان_شناسی
#نفس_روح_مادی_فیزیکال
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب « درآمدی بر اندیشه فرهنگی #آیت_الله_خامنه_ای»
✍🏼 به قلم #مهدی_جمشیدی
🔸کتاب «اندیشۀ فرهنگی آیتالله خامنهای»:نخستین روایت تحلیلی و منظومهوار از مواضع فرهنگی #رهبر_انقلاب
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net