eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
998 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝|‌ ترسیم صحیح جایگاه زنان در منظومه آرمان‌های انقلاب اسلامی 💠 امنیت اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی 🖋آفرین قائمی؛ پژوهشگر و استاد حوزه ‌های علمیه خواهران 🔸اسلام با حضور اجتماعی زن مخالف نیست، لکن حضور وی را مشروط به اذن همسر، رعایت عفاف و وقار و متانت و حجاب، عدم پرداختن به کارهای سنگین مردانه، مثل امور نظامی، قضاوت و رهبری و مانند آنها و عدم اختلال در آسایش و امنیت و تولید مثل و حقوق همسر نموده است. با رعایت این شرایط در کمال آرامش و امنیت می‌‌تواند در صحنۀ اجتماع حاضر شده و با حسن عملکرد خویش به آرمان‌‌های انقلاب اسلامی تکوّن ببخشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه:5 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
💠 نگاهی بر فیلم بی مادر 🖋حفیظه مهدیان 🔰 عشق ورزی یا ملالِ فرزندآوری؟ 🔸فیلم از دو زاویه دید به مفهوم «مادری» می پردازد. اول: زنی از طبقه پایین که با چنگ و دندان می خواهد جان فرزند مریضش را حفظ کند و دوم: زنی از طبقه بالا که توانایی بارور شدن ندارد و در حسرت مادری است. باید دید این دو زن هر یک چگونه بازنمایی شدند تا دریابیم فیلم تلقی درستی از مادری ارائه کرده؟ یا از پس کار برنیامده و برخلاف ظاهر فیلم، مادری و فرزندآوری را به چالش کشیده است. 🔸حس مادری آنقدر برای زنان فطری است که ویکتور هوگو در بینوایان می نویسد: «مادر بی فرزند همچون دختر بی عروسک است». زن بی فرزند فقدان دارد، هرچند که تمام آمال و آروزهای دیگران را در دست داشته باشد. مرجان در ابتدای فیلم توانسته این فقدان را برای مخاطب متجلی سازد، اما همچون بسیاری از فیلم های دیگر، زن بی فرزند به تدریج به عفریته ای حسود و خطرناک مبدل می شود تا جایی که مرجان حاضر می شود فرزند خود در رحم زنی دیگر را به قتل برساند. و مخاطب متوجه می شود، که خواست مرجان برای فرزنددار شدن، هیجان هایی مقطعی است ناشی از تصمیم های زودگذر و طرحواره های غلط شخصیتی [: اشاره های امیرعلی به طرحواره های شخصیتی مرجان] و نه برخسته از میلی عمیق، فطری و پاک. 🔸پروسه ای که سه سال قبل هم به همین منوال پیش برده بود. نگاه سرزنش‌گر علی اوجی به مرجان، هنگامی که فرزندش در استخر افتاد و دریافت مرجان از این نگاه [: فکر می کنه من از قصد بچه ش رو انداختم تو استخر] دال های دیگری بر شخصیت دوگانه مرجان است: نوسان بین «عشق» و «نفرت» و البته نوسان بین «اخلاق انسانیت» و «مذهب‌گرایی مزورانه». 🔸از سوی دیگر مهروز مادری رنج کشیده است که هویتش با فرزند معنا پیدا می کند. فرزند در اثر بیماری می میرد و مهروز تمام خود را از دست می دهد. اما او باردار است و همچنان این جنین زنده در رحم است که او را به ادامه زندگی نوید می دهد. اما مهروز این فرزند را نیز از دست می دهد و او را که در حقیقت متعلق به امیرعلی و مرجان است روی تخت بیمارستان رها کرده و خود در تاریکی شب ناپدید می شود. و حال فرزندی مرده بر جای مانده در دل خاک و فرزندی تازه به دنیا آمده که هر دو مادر [مرجان و مهروز]، رهایش کرده اند و این «بی مادر» تنها روی تخت بیمارستان در انتظار رسیدن به چه آینده ای است؟ 🔸 در پایان جمله های ابتدای فیلم از زبان یک روانشناس معنا پیدا می کند که زن و شوهر عاشق تن به فرزندآوری نمی دهند مگر این که به ملالِ عادت رسیده باشند. «فرزند بدقدمِ نورس» دو رسالت داشت: «آغاز شکاف در علاقه امیرعلی و مرجان» و «فقدانی جدید برای مهروز» و در پایان هیچ کدام از مادرها او را نپذیرفتند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📣📣 فراخوان جذب نیروی متخصص در زمینه رسانه‌ای و فضای مجازی 💠 موسسه فرهنگی هنری شناخت جهت تکمیل کادر رسانه‌ای خود اقدام به جذب نیرو کرده است. 📌مزایای فعالیت مجموعه شناخت: 🔹تربیت نیرو با علوم نوین رسانه از ابتدا 🔹برخورداری از حقوق و مزایا اداره کار به همراه بیمه 🔹بهره‌مندی از فضای علمی و اندیشه‌ای جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه، به شماره 09183523887 پیام دهید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ تشریح راهکارهای عملی کردن آموزه‌های قرآن در جامعه 💠 نسبت انقلاب اسلامی با تحقق قرآن 🖋 دکتر محمد کرمی‌نیا، نویسنده و پژوهشگر کلام امامیه 🔸 از دیگر عوامل مؤثر در پیاده‌شدن آیات الهی، استفاده صحیح از ظرفیت بسیار عظیم فرهنگ عاشورا است، زیرا همان‌گونه که به فرموده امام خمینی اگر این محرم و صفر تاکنون توانسته است اصل اسلام را حفظ کند، در صورتی که متصدیان مربوطه تدبیر شایسته‌ای بیندیشند، می‌توانند از این ظرفیت خدادادی در رشد و ارتقای آگاهی‌های دینی جامعه و فراهم‌شدن زمینه اجرای بسیاری از احکام قرآن استفاده نمایند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📺 انحراف نیت‌ها، آفت نهضت‌های خدایی 💠 یکی از آفت هایی که نهضت خدایی را تهدید می کند، تغییر جهت دادن اندیشه ها و انحراف یافتن مسیر نیّت ها است. 📌جهت تماشا ویدئو نوشت به آپارات صفحه فکرت مراجعه فرمایید. ⭕️aparat.com/v/6lq71 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰کرسی نقدو نظر 💠کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگرایی‌ها 💢لینک حضور مجازی ⭕️skyroom.online/ch/shenakht/shenakht 📌پخش از صفحه اینستاگرامی فکرت ⏰ 25 بهمن ماه؛ ساعت16 الی 18 مکان: قم، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ نگاهی به فیلم سینمایی ضد 💠 «ضد»؛ فیلمی معمولی با موضوعی نسبتاً خاص 🖋 عرفان خلیلی‌فر، نویسنده و پژوهشگر 🔸 انتخاب موضوع مهمی نظیر نفوذ و بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی از سوی امیرعباس ربیعی و تلاش او برای ساخت یک فیلم سینمایی و بی‌شباهت به یک مستند تاریخی، ستودنی است. با این حال تلاش کارگردان برای بازی بهتر بازیگران (به‌خصوص بازیگر نقش اول مرد) و اشاره به جزئیاتی پیرامون سازمان مجاهدین خلق می‌توانست به قوام فیلم سینمایی ضد کمک کند. در مجموع به‌نظر می‌رسد ضد فیلمی معمولی است که کارگردان به‌جز انتخاب یک موضوع خاص و بکر، اتفاق خاصی را رقم نزده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 3 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | بازخوانی تأثیرپذیری انقلاب از دین 🎙گفتگو با دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰انقلاب اسلامی ایران در واقع یک تئوری در باب تغییرات بزرگ وجود داشت که این امکان را فراهم کرد که از درون مذهب راهی برای تغییرات کلی به وجود بیاید و از این مسیر بشود یک انقلابی به وجود آورد و ساختاری را زیر و رو کرد و یک ساختار جدید درست کرد. البته این زیر و رو کردن که ما به آن انقلاب می‌گوییم خودش هم متعلق به یک پیش‌فرض دیگری بود و آن این بود که جامعه یک ماهیتی دارد و از این ماهیت می‌توان یک تعریف علمی و فلسفی به دست داد، و آنگاه این ماهیت را دگرگون کرد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه:5 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | انقلاب اسلامی در دوراهی فقه و قانون 🎙گفتگو باحجت‌الاسلام دکتر محمود قیوم‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ساوه و مدرس حوزه 🔰نقش ولی فقیه در مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه کاملاً مشخص است. جامعه در حوزه هایی مثل سیاسی، اقتصادی و سایر حوزه های اجتماعی، خانوادگی و… بر اساس نظرات دینی و فقهی ولی فقیه اداره می‌‌شود. و این به این معنا نیست که از نظرات کارشناسی علمی بی‌‌بهره باشد بلکه فقیه با بهره‌‌گیری از نظریات کارشناسی دانشمندان و علما در حوزه های مختلف تصمیم‌‌گیری کرده و اجرا می‌‌کند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌نگاهی به آخرین اثر بهروز شعیبی 💠 «بدون قرار قبلی» اثری خوش ساخت و اثرگذار 🖋 عرفان خلیلی‌فر، نویسنده و پژوهشگر 🔸 بدون قرار قبلی دارای آغاز و پایانی حساب شده است و با اتمام فیلم راز لحظات اولیه فیلم برملا می‌شود. شعیبی در نیم‌ساعت پایانی فیلمش، هر آنچه کاشته را درو می‌کند و مخاطب با چند غافلگیری مواجه می‌شود. درواقع مخاطب راز تمام وقایع فیلم را در پایان متوجه می‌شود. البته این پایانِ کار نیست؛ میزان جزئیات و ظرافت‌های بدون قرار قبلی به‌قدری است که بیننده تا دقایق و حتی ساعتی پس از تماشا به رمزگشایی از فیلم فکر می‌کند. بنابراین، شعیبی فیلمی ساخته که اگرچه تماشاگر را هیجانی نمی‌کند، اما او را به فکر فرو برده و مجبور به چشیدن لذت کشف می‌نماید. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 3 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰 «عصر زنان» برگزار می‌کند: 🔹 اولین سلسله نشست‌های آزاداندیشی با موضوع «زنان و انقلاب» بصورت آنلاین(لایو) در اینستاگرام ♦️ نشست اول: مناظره با موضوع «حجاب الزامی در جمهوری اسلامی» 🔅 دکترعبدالرسول علم الهدی؛ مدرس دانشگاه امام حسین علیه‌السلام 🔅 سید هاشم فیروزی؛ روانشناس و متخصص امرجنسی » جمعه، ۲۲ بهمن ماه ساعت ۲۰ . ♦️نشست دوم: گفتگو با موضوع «چالش‌های فقه سنتی در حوزه مسائل زنان» 🔅 زهرا راد؛ دکترای فقه و پژوهشگر مسائل زنان » شنبه، ۲۳ بهمن، ساعت ۲۱:۳۰ . ♦️نشست سوم: گفتگو با موضوع «انقلاب و الگوسازی برای زنان» 🔅 سحر دانشور؛ پژوهشگر مطالعات زنان » یکشنبه، ۲۴ بهمن، ساعت ۲۱:۳۰ . ♦️نشست چهارم: گفتگو با موضوع «انقلاب و تکثر زنان» 🔅 دکتر عاطفه صادقی؛ پژوهشگر مسائل زنان » دوشنبه، ۲۵ بهمن، ساعت ۲۱:۳۰ . 📌‌برنامه‌های فوق را به مخاطبان خود معرفی کنید. . @asrezanan_ir
▫️فایلهای صوتی درسگفتارهای فلسفه علوم اجتماعی تحت عنوان " انقلاب و جایگاه آن در تاریخ تحولات جهان " 🔹این جلسات با ارائه دکتر سید جواد میری عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۶ جلسه در اسکایپ به صورت مجازی توسط موسسه پل انجام شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نگاهی به فیلم بیرو 🖋حفیظه مهدیان 🔸به قول گربنر: «مهم است که «چه کسی» فرصت داستان‌گویی به دست می آورد و داستان های «چه کسانی» گفته می شود. چرا که قهرمان های سینمایی، میان هستی و آگاهی از هستی، نقش میانجی ایفا می کنند. جامعه ای که از زبان رستم و سیاوش و کاوه آهنگر، روایت فتوت و شکست‌ناپذیری می شنود و منش آنان را درونی‌ می کند، با جامعه ای که قهرمانش آشوبگری اجتماعی همچون جوکر یا جوانی فانتزی-تخیلی همچون اسپایدرمن است هویتا متفاوت است. 🔸سینمای ایران به عنوان بخش مهمی از نهاد فرهنگ‌ساز، عمیقا نیاز به قهرمان ایرانی دارد. بیرو کاملا ایرانی است. نه چوب جادویی هری را دارد، نه بند عنکبوتی اسپایدرمن. نه بتمن Batman است نه بن تنBen10. نه هالک Huik است نه ثور thor که همچون صاعقه از آسمان فرود آید و با یک حرکت کوه ها را جابجا کند. بیرو یک انسان است با مختصات دنیایی، فارغ از قدرت های فانتزی هالیوودی. بیروی ایرانی حرف خود را صریح می زند: اگر می خواهی قهرمان باشی، اولین حریفت خودت هستی. هر وقت در جنگ با خود پیروز شدی، همه ی دنیا را برده ای و این همان فرق اساسیِ «قهرمان اصیل» و «قهرمان برساختی» است. 🔸فیلم به خوبی بلندپروازی های مخاطب نوجوان را تحریک می کند. بیرو بر خلاف دوپامین های رسانه ایِ نظام سرمایه داری که صرفا دعوت به «شادیhappy » می کنند، با دیدی واقع بینانه، به «شادکامیِ happiness» مبتنی بر سروتونین تمرکز می کند، یعنی همان مولفه‌ای که نوجوان را به سمت تلاش برای «موفقیت» سوق می دهد. فیلم بیرو سطح خواسته های نوجوان را از لذت کوتاه‌مدت، اعتیادآور و خودخواهانه ی مبتنی بر «گرفتن» بالاتر برده و او را برای رسیدن به شادکامیِ طولانی‌مدت، افزاینده و مبتنی بر «بخشیدن» تهییج می کند؛ و این همان فرق بین قهرمان اصیل ایرانی و پهلوان‌پنبه های پوشالی هالیوودی است. و چقدر این نوع قهرمان بیشتر به جان حقیقت جوی نوجوان می نشیند. 🔸البته قابل ذکر است که فیلم از نظر فرم، چندان قوی نبود و نیز درام فیلم می توانست قوی تر از این باشد. لازم بود تمرکز بیشتری روی صحنه های فوتبال می شد و ... اما از آن جا که در مورد نقد فرمی، دوستانِ منتقد مطالب ارزشمندی رو مطرح کردند، از ذکر این نکات در این مجمل، صرف نظر می کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجازی 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (حفظه الله) 💠 با محوریت کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب) 🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر) 🔺 به صورت آفلاین و در قالب تدریس صوتی 🔻شروع دوره بهمن 1400 🌐 لینک ثبت نام : b2n.ir/s54504 —---—•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌بازنگاهی به انقلاب اسلامی پس از 43 سال 💠بررسی شاخصه های اسلامیت انقلاب اسلامی 🖋 قاسم فراهانی، نویسنده و پژوهشگر 🔸 استکبارستیزی عبارت است از عدم پذیرش و نفی قدرت‎ها و دولت‎هایی که به دنبال تعیین سرنوشت برای ملت‎های دیگر و دخالت در امور آن‌ها هستند. تفاوت استکبارستیزی با عنصر استقلال‌‌طلبی این است که در استقلال ‌طلبی مفهوم مبارزه و تقابل نهفته نیست؛ بلکه ناظر با خواست و آرمان یک ملت است؛ اما در استکبارستیزی عنصر تقابل و جبهه و موضع‌گیری نهفته است. مردم علاوه بر این که خواستار استقلال بودند، در مقابل قدرت‌هایی که در مقام نفی استقلال ایشان بر می‌آمدند موضوع و جبهه گرفته و درصدد تقابل با آن بر می‎آمدند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ✅ آفت‌های انقلاب اسلامی از منظر شهید محمد بهشتی(ره) ▪️آفت انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزی را دکان کنند. ️باید کسانی داعیان انقلاب باشند که هر چه به آن‌ها نزدیکتر می‌شوید، اعتقاد شما به اسلام بیشتر شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکایت یک سرود انقلابی | «خمینی ای امام» 💠 سرگذشت سرود انقلابی «خمینی ای امام» در بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟ 📌برای دانلود فایل با کیفیت به آپارات فکرت مراجعه کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت