eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 ا ☑️ تلخ‌ترین جمله‌ی حضرت زهرا در خطبه‌ی فدکیه این است: «دَسَعْتُمُ الَّذی تَسَوَّغْتُمْ»؛ آنچه را که پیامبر به گوارایی به شما نوشانده بود، یکجا بالا آوردید! جامعه‌ی پساپیامبر، از ارزش‌های نخستین، تهی گشت و استحاله شد. مبادا ما چنین نسبتی با اسلام و انقلاب بیابیم و‌ دچار «کفران نعمت» بشویم! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔘 ا ☑️ جایگاه حضرت زهرا(س) شهید آیت‌الله مرتضی مطهری: هیچ مردی جز پیامبر و حضرت علی به پای حضرت زهرا نمی‌رسند. حضرت صدیقه کبری بر همه‌ی پیامبران جز خاتم‌الانبیا و تمام فرزندان خود که امام هستند برتری دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
| فلسفه اسلامی به مثابه سیاست‌گذار آموزش‌عالی 👤دکتر مجتبی رستمی کیا، پژوهشگر حوزه فلسفه فلسفه اسلامی تأثیر بسیار زیادی بر نهاد دانش اسلامی به‌جای گذاشته‌است. یکی از مهم‌ترین اضلاع این توجه تکیه فلسفه اسلامی بر ترویج نگاه کل‌نگر است. نگاه کل‎نگری که در ضمن تکیه‌بر نقاط قوت و انسانی فلسفه اسلامی، ارتباط منظم و سیستماتیکی میان انسان، خدا و طبیعت برقرار می‌کند و به‌نوعی هستی‌شناسی دانش را دچار توسعه و بسط می‌کند. دانش‌های اسلامی از رهاورد ارتباط دوگانه «عبد_مولی» به روابط سه گانه هستی‌شناسی «انسان، خدا، طبیعت» سوق پیدا می‌کند و با تغییر این زیرساخت استعاری در فضای هستی‌شناسی، کلیت دانش‌های اسلامی تغییر پیدا کرده و راه برای علوم طبیعی، ریاضی، نجوم، موسیقی، هیئت، تدبیر منزل، سیاست مدن و... در حکمت اسلامی باز می‌شود. این مسئله در سیر زمان حتی ارتباط مسلمانان با محیط زیست و بهره گیری از هوش عاطفی و معنوی در شکل گیری جامعه تراز اسلامی را فراهم کرده است. یعنی در ضمن حفظ محیط داخلی فلسفه و بهره گیری از ظرفیت کل نگری و هستی‌شناسی متفاوت، اثرگذاری خود به لایه بیرونی فلسفه اسلامی همچون جامعه را رقم زده‌است. مشروح مصاحبه اینجا را لینک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘 ا ☑️ نقدی بر عقل مدرن و اومانسیم علی عسگری ▪️اومانیسم با تکیه‌ بر عقل مدرن که اساس هدایت وحیانی را نفی می‌کرد، عنان تدبیر امور انسان‌ها را در اختیار گرفت. در این رویکرد اهالی قدرت و ثروت پیروزی بیشتری در تأمین منافعشان خواهند داشت. 🔻مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا ☑️ اسلام‌شناسی غربی‌ها با چه نیت و اهدافی صورت می‌گیرد؟ ▪️در نشستی که با حضور دکتر سعید طاووسی مسرور به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد، ابعاد مختلف اسلام‌پژوهی در غرب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ▪️دکتر طاووسی در مقدمه بیان خود، مطالعات اسلام‌پژوهی را در غرب بسیار با اهمیت خوانده و گفت که امروز در دانشگاه‌های مختلف غرب، اسلام‌شناسی با گرایش‌های متنوع مثل شیعه‌شناسی و… رواج دارد. ▪️ایشان در مورد سابقه این مسئله در غرب بیان داشت: مسئله شرق‌شناسی، امری آگاهانه، برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند برای کمک به استعمار بوده است. به تعبیری، شرق‌شناسی نوعی از استعمار فرهنگی بوده است که برای بهره‌برداری از این ملت‌ها موردتوجه قرار می‌گرفتند. ▪️رویکرد ما نسبت به اسلام‌پژوهی غربی‌ها را انفعالی است، در ۵۰ سال اخیر هیچ مقاله‌ای در سطح مقاله‌ی آقای کولبرگ علیه تشیع نوشته نشده است. در جواب، تنها یک مقاله از آقای دکتر الویری نوشته شد؛ اما اصلاً کافی نبوده است. 🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ هویت انقلابی یا انقلاب هویتی؟ ▪️دکتر موسی نجفی دو مفهوم «هویتِ انقلابی» و «انقلابِ هویتی» را تعریف می‌کند. هویت انقلابی صرفاً برای شروع است و برای ادامه باید انقلاب، هویت حقیقی را بسازد. اینجاست که در مرحله نظام‌سازی پس از انقلاب، بایستی فکر و اندیشه تولید شود. این کلیپ، دقیق‌تر این دو مفهوم را توضیح می‌دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا فیلسوف هسته‌ای ▪️ مطلبی در باب تقارن فلسفه و علوم پایه از منظر شهید فخری زاده: بخش اول ▪️ محسن فخری‌زاده عقیده داشت که می‌بایست فلسفه اسلامی احیا شود و احیای آن وظیفه حوزه و دانشگاه است. حیات فلسفه، قدرت تعامل با محیط و رشدیافتن و رشددادن است؛ به نحوی که با پرسش های فلسفی اکنون رویارویی داده شود، چالش پذیر باشد و از مسیر فلسفۀ علم، تاثیر ملموس بر جهت گیری علم داشته باشد. فلسفه اسلامی هم نوع زنده و مرده دارد. ▪️شهید فخری زاده، ریشۀ چالش بزرگ فیزیک جدید را در «فلسفۀ فیزیک» می‌دید و اصل «عدم قطعیت» را کاملا ادامۀ نظریۀ معرفت شناختی امتناع در شناخت ذات واقعیات طبیعی با روشهای فیزیک می‌داند چه برخلاف ادعا کمیات وابسته به هم برای یک ذره فیزیکی به طور همزمان با دقت صفر، همچنان غیرقابل اندازه گیری است. همچون اندازه گیری تکانه بادقت بالا در الکترون که سبب می شود نتوانیم اطلاعاتی روشن از مکان بدهیم و به عکس.فیزیک کلاسیک در مورد انرژی و زمان با همین مشکل مواجه است. اندازه گیری دقیق یک کمیت، سبب عدم دقت در بی نهایت کمیت وابسته دیگر می شود و تلاش هایی چون نظریه «متغیرهای پنهان» نتوانسته خطر ظاهری این اصل را جبران کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت