🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛
☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
با حضور:
👤دکتر صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)
▫️میزبان: مهتا صانعی
⏰پنجشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۶.
قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #شیخ_زکزاکی
☑️ انقلاب یعنی تغییر مردم
▪️شیخ ابراهیم زکزاکی در برنامه تلویزیونی جماران میگوید:
✔️ آن چیزی که ما از امام یادگرفتیم اینست که انقلاب، تغییر حکومت نیست بلکه تغییر مردم است. تغییر مردم یعنی تغییر تفکر و باورهای مردم. هرگاه که تفکر مردم تغییر کند، آنگاه تغییرات اساسی ایجاد میشود که امام این کار را کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش
☑️ سلوک پژوهش - بخش اول
📝آیت الله جوادی آملی
🔹 چند نكته است كه برای #پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم. آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به اذن خدا بداند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾، هر كدام با ظرفیت خاصی خلق شدیم (این مطلب اول).
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ»، گذشته از اینكه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه اخباری هم دارد؛ خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد #برای_چه_خلق_شده_است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ الا لِیعبُدون﴾؛ نه! بلکه این آقا اصلاً برای چه خلق شده، برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی و اگر كار علمی است، رشته اش چه است و تا چه حد است؛ «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ».
حالا كه ذات اقدس الهی به شما آقایان این توفیق را داد كه بر اساس آن گرایش و بینشی كه خدا به شما مرحمت كرده است در خدمت قرآن و عترت باشید، باید این ظرفیت را حفظ بكنید.
3️⃣ مطلب سوم همان است كه اگر كسی ظرفیت خود را با چیزها و كالاهای بی خود پر كند، از آن كالای اصلی می ماند.
اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید، بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود؛ این یك مقدار آب می خواست، به آن دادید و خشك هم شد!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش ☑️ سلوک پژوهش - بخش اول 📝آیت الله جوادی آملی 🔹 چند نكته است كه برای #پژو
🔸#درس_نوشت ا #هفته_پژوهش
☑️ سلوک پژوهش - بخش دوم
📝آیت الله جوادی آملی
🔹 حرف های باطل گوش دادن، حرف های غیر علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن، حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد. آدمی كه دهان باز می كند حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند حرف غیر علمی گوش می دهد، این با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر عالم نمی شود!
این مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است، با حرف های علمی آشناست؛ ولی همین كه از اینجا رفته بیرون و به سراغ امور دیگر رفته، این مغز، مغز محقق و پژوهشگر نیست.
🔹 مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند که محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمهای دریافت بكند و برود؛ اما مراكز علمی این چنین نیست، چون فرد، محصول كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد.
یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی، ظرف سازی، صنایع و مانند اینها كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد و پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، در مراكز تحقیقی، عصاره مطلب كه علم است را به همراه می برد و چند صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را می دهد برای مؤسسه! اینكه علم نیست، این بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنكه علم است را به همراه می برد.
🔹 برای اینكه آنچه را به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم #ابن_ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ در مقدمه سرائر در همان جلد اولش هست كه بزرگانی این چنین بودند كه می گفتند: «ما قِلتُ و لا بِتُّ الا و الكتاب موضوع علی صَدری»! این «ما قِلتُ و لا بِتُّ» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه #با_كتاب_خوابیدم یعنی كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم، به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و #با_مطالعه_خوابیدم. «ما قِلتُ» یعنی خواب قیلوله نكردم «و لا بِتُّ» بیتوته نكردم «الا و الكتاب موضوع علی صدری».
این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند نه پیغمبر بودند!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔅عناوین مهم سخنان حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی در دوره «هویت زن»
☑️ هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهام برانگیز است
▪️در بررسی چگونگی شکلگیری هویت جنسیتی زن و مرد در جامعه و واقعیتهای اجتماعی، پای علوم تجربی به میان خواهد آمد و مبتنی بر مساله و فضای میدانی است و از فضای انتزاعی خارج میشود.
▪️شش بعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمونها، مغز و اعصاب، اسکلتبندی و عضلات و ریختشناسی و آناتومی است.
▪️عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنشها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهامبرانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد.
🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
با حضور:
👤دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
👤سید روح الله سیدی، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی
⏰شنبه ۲۵ آذرماه، ساعت ۱۰.
قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 نخستین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی
🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آن با ایدهی مرکزی دولت اسلامی
با حضور:
👤حجت الاسلام جواد کاوندی؛ دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤حجت الاسلام رضا لکزایی، دکتری انقلاب اسلامی
🔻فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #فکرت
🗞مروری بر گزیده مطالبی که در هفته گذشته «فکرت» بدانها پرداخت:
✔️رابطه میان آزاداندیشی و نوآوری
📑لینک مطلب
✔️در هم تنیدگی اخلاق، ورزش، سیاست
📑لینک مطلب
✔️دود روشنفکری در چشم هویت ایرانی
📑لینک مطلب
✔️حکمرانی اسلامی در گرو دانش «سیاستگذاری عمومی»
📑لینک مطلب
✔️بشر در تهدید جهل مدرن
📑لینک مطلب
✔️عقلانیت و اجتهاد دینی از قدرت سخت تا قدرت نرم
📑لینک مطلب
✔️رسالت عالمان
📑لینک مطلب
✔️تعریف عدالت چیست؟
📑لینک مطلب
✔️ اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر
📑لینک مطلب
✔️دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست
📑لینک مطلب
✔️تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است
📑لینک مطلب
✔️انقلاب یعنی تغییر مردم
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
☑️ ارتباط رسانه و مسأله حجاب
🔸 دکتر مریم غازی اصفهانی؛ مدرس دانشگاه و دکتری فرهنگ و ارتباطات؛
▪️هدف از رسانه برقراری ارتباط است؛ ارتباط یعنی «انتقال پیام از یک فرد به فرد دیگر یا به اجتماع با صحبت، حرکات بدن و... با هدف تأثیرگذاری بر افکار دیگران است». با توجه به تعریف رسانه، حجاب یک رسانه است؛ چون حجاب واسطه انتقال یک پیام است و پیامهایی برای مخاطبان خود مخابره میکند.
▪️جوهره اصلی حجاب، نماد بودنش است، و چادر حد اعلای آن نماد است.
▪️اندیشمندان معتقدند نمادین بودن پوشش به اندازهای مهم است که اگر افراد با دیگران ارتباط مؤثر داشتهباشند آن را انتقال میدهند چون مخاطبان بر اساس رفتار و ظاهر قضاوت میکنند.
▪️نکته مهم که باید به آن دقت کرد پوشش و حجاب که بهعنوان نماد دینداری برای زن مسلمان هستند باید در کنار آن مؤلفههای دیگر مثل رفتار با نامحرم، شیوه ناصحیح در جامعه و... که ناقض فلسفه حجاب هستند مراعات شوند و الا حجاب نماد بودنش را از دست میدهد.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️عقلانیت و اجتهاد، به از بین بردن خشونت و توسعه صلح کمک میکند| سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️نظریه پنهان نگاری اشتراوس | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️سختکوشی» و «نوآوری| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️استیساق نظام دین ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ماجرای بُشر حافی؛| یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
▪️نسبت هویت و پژوهشهای علوم انسانی | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️بحث فقهی درباره رقص پیرمرد رشتی | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️سه ضلع حکمرانی خوب در نظام تعلیم و تربیت|علیرضا محمدلو
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
☑️ امتداد اندیشههای متفکران دینی نیاز امروز جبهه انقلابی است
🌕 گزیده مطالب حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی؛ استاد حوزه و دانشگاه در در کارگاه "آشنایی با روششناسی در علوم انسانی"
▪️هر تمدنی برای بقا و پویایی خود نیازمند به علوم انسانی است و بدون آن امکان راهبری جامعه وجود ندارد و همواره تمدنها در حاشیه علوم انسانی متناسب با خود شکل میگیرند.
▪️نمیتوان علوم انسانی را معلول مدرنیته دانست چرا که هر تمدنی اعم از شرقی یا غربی، دینی و غیر دینی با مجموعه سوالات متکثری روبرو خواهد شد که برای پاسخ به آن نیازها و پرسشهای نو به نو نیاز به دانش دارد.
▪️قبل از شکلگیری یک نظام سیاسی، مکتب، فلسفه و طرحوارههای کلان لازم است که انسان را به حرکت در آورده و بعد از شکلگیری جامعه است که نیاز به علم بوجود میآید و به تبع آن نیازمند تولید الگوهای متناسب با جامعه خود میشود.
▪️پیش از انقلاب حتی امکان طرح علوم انسانی وجود نداشت. چون نقشی در حاکمیت و مدیریت اجتماعی و مواجهههای بینالمللی وجود نداشت. اما بعد از انقلاب اسلامی و شکلگیری دولتهای پیدرپی، هر کدام از دولتها با یک الگویی وارد میدان شد.
▪️ما به دنبال ایجاد بنایی نوین در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستیم اما نباید از واژه اسلامیسازی علوم انسانی استفاده کنیم؛ چون بنایی برای اسلامیزه کردن علوم انسانی و انقطاع تاریخی با عقبه تئوریک بشر نداریم.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت