📍 #یادداشت
♦️آوارگی، هدیه دنیای نوین
🔹جهان دستخوش «آوارگی»ست، دیگر «آشیانه» هویت خود را باخته و تنِ زخمیاش را حتی به یاد «ضمادِ سنت» نمیتواند آرام کند.
🔹 #جنگ، قوانین، حقوق بشر، مدرنیته، سرمایهداری ـ چه کسی مقصر است؟ سمفونیِ بدآهنگی که جهان را از «ما» تهی و به یک منِ بیمنتها و یا یک منِ آواره و بیخانمان تبدیل کرده است و باری در این میان «مهاجرت» در کجای این بازی جهان با جهانیان است؟
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️آوارگی، هدیه دنیای نوین
🔹️جهان دستخوش «آوارگی»ست، دیگر «آشیانه» هویت خود را باخته و تنِ زخمیاش را حتی به یاد «ضمادِ سنت» نمیتواند آرام کند.
🔹 #جنگ، قوانین، حقوق بشر، مدرنیته، سرمایهداری ـ چه کسی مقصر است؟ سمفونیِ بدآهنگی که جهان را از «ما» تهی و به یک منِ بیمنتها و یا یک منِ آواره و بیخانمان تبدیل کرده است و باری در این میان «مهاجرت» در کجای این بازی جهان با جهانیان است؟
🔹از مفهوم «ملیت» همان چیزی به ما ارث رسیده که در میان اوراق حقوقی نوشته شده است. دیگر کالبدهای فرهنگی نمیتواند آنقدر گسترده باشد تا یک شهروند با مختصات خاصهی فرهنگی خود زادبومی سیال را تجریه کند.
🔹او بالاخره اهل یک جایی هست. مفهوم ملت (nation) را اگر در قواره ریشه لاتین واژه جستجو کنیم، شاید معنای «تولد یافتن» داشته باشد، اما این تعاریف اندکی دستخوش تغییراتی شده است؛ شما در جهان سرمایهداری با اخذ یک کارت یا دفترچه میتوانید nation خود را عوض کنید، این را قوانین حقوقی میگوید و البته سخن تازهای نیست، اما گاهی توسط حکومتهای فاشیستی کمتر یادآوری میشود.
🔹️بههرحال مفهوم «ملتمند شدن» یک جامعه در ابعاد کلان، نشاندهنده یک هویت مشترک اجتماعی، فرهنگی، سیاسی بوده که ابزار «قوانین» توانسته یکپارچگیهای یاد شده را کمی دچار خدشه کند.
🔹به شکل کلی لازمهی داشتن یک ملت، سه اصل بوده که شامل: «قرارگرفتن ذیل تابعیت یک دولت، ساکنبودن در قلمرو سرزمینی مشخصی که تحت حاکمیت آن دولت قرار دارد و سوم، تعلقداشتن یا عضوشدن در جمعیتی که درون مرزهای آن دولت زندگی میکند» است.
✍🏻نویسنده؛حامد سرلکی
🔻لینک کامل متن؛
🌐 http://fekrat.net/?p=773
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن غرب
🔰آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر
👤استاد احمد رهدار
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن غرب
🔰آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر
👤استاد احمد رهدار
🔻(جلسه سوم)
🔹️در اصفهان 120 سال پیش یکی از علمای اصفهان به نام حاج آقا نور الله اصفهانی برادر مرجع تقلید ( آقا نجفی اصفهانی ) یک شرکت پارچه بافی را تاسیس کردند به نام ( شرکت الاسلامیه ) که یک اساسنامه و 24 ماده داشته است.
🔹️به عنوان مثال میشود گفت 8 مرجع تقلید به سبب احداث چنین شرکتی بیانیه دادند واز این شرکت حمایت کردند.
🔹️حتی کار را به جایی رساندند در این بیانیه که گفتن گرچه ما عدم استفاده از این پارچه هارا تحریم نمیکنیم اما کسانی که از این پارچه برای استفاده زندگانیشون اگر استفاده نکنن به ما در مسائلی که ما مرتبط است رجوع نکن مسائلی مثل :ازدواج؛طلاق؛ امور زراعی؛ مسائل دینی اعم از خواندن اذان در گوش فرزندان آنها و خواندن نماز بر میت آنها حضور در مراسمات دینی ومذهبی
حتی کار به جایی رسید که مرجع وقت زمان در عراق ( آخوند خراسانی) نامه ایی نوشتن به شاه ایران بدین مضمون که ما در مسائل روزمره زندگانی مان از این پارچه استفاده میکنیم خوب است شما هم از این شرکت حمایت و از محصولات آن استفاده کنید.
🔹️بسیاری از علمای خوزستان ، شیراز، و... زمانی که قصد معرفی این محصول را داشتند تعدادی قواره پارچه به عنوان نمونه آوردن تا به مردم آنجا معرفی کنن مردم بعد از معرفی آن توسط علمای آن شهر از شوق و علاقه ایی که نسبت به این جنس ایرانی اسلامی پیدا کردند حاظر بودند به اندازه ی کف دستی تبرکا از این پارچه بهره بگیرن واین مردم به خود آگاهی اقتصادی توسط همین علما داشتند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
استاد رهدار جلسه سوم.mp3
15.27M
🔊 #فایل_صوتی
♦️بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن غرب
🔰آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر
👤استاد احمد رهدار
🔻(جلسه سوم)
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/896
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #گفتگو
♦️بدهبستان سلبریتیسم با فرهنگ، اقتصاد و تکنولوژی
🔹وقتی کسی شناختهشده است و علاقه بهزندگی خصوصیاش بهعلاقه بر دستاوردها و تواناییهایش میچربد، به این فرد #سلبریتی میگویند.
🔹سلبریتی واژهای است که درمفهوم آن یک طعنه ریز از ابتذال هم وجود دارد، اما نه در این حد که افراد از اینکه بگویند ما سلبریتی هستیم، خجالت بکشند.
🔹در غرب اینطور است. اما بهطورکلی سلبریتیها را با سطحیبودن، کف خیابانی بودن، لمپن بودن و... میشناسند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #گفتگو
♦️بدهبستان سلبریتیسم با فرهنگ، اقتصاد و تکنولوژی
👤 گفتگو با احسان شاهقاسمی، عضو هیاتعلمی دانشگاه تهران
🔹عصر، عصر سلبریتیهاست.
🔹شاید این جمله چندان غیرواقعی و از سر اغراق نباشد چراکه هرروز اخبار متفاوتی از رفتار مختلف #سلبریتی_ها جامعه را تحتتاثیر قرار میدهد.
🔹تمسخر یک پاکبان یا دعوت به رایدادن بهفلان سیاستمدار یا فلان نکته از زندگی خصوصی و روابط فلان بازیگر و یا دعوای فلان خواننده با فلان فوتبالیست.
🔹تکنولوژیهای ارتباطی جدید هم به هرچه پیچیدهتر شدن این موضوع کمک کردهاند و تقریبا مهمترین فضا برای تولید و بازتولید انواع و اقسام سلبریتیها شدهاند.
🔹با دکتر احسان شاهقاسمی، عضو هیاتعلمی و استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران و مترجم کتابهایی چون «فلسفه ارتباطات»، «فهم صنایع رسانهای» و «فرهنگ #شهرت» درباره پدیده #سلبریتی و تاریخچه آن و همینطور مناسبات سلبریتیسم با اقتصاد، فرهنگ و تکنولوژی به گفتوگو نشستهایم.
🔹در این گفتگو به مفهوم سلبریتی و طیف معاصر آن و نقش تکنولوژی در آن پرداخته شده است.
👤 مصاحبه گیرنده: محمدمحسن راحمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=777
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️کدام #سینمای_دینی؟
🔹برای توفیق یک اثر هنری که به یک دوران تاریخی میپردازد؛ اتصال به مسائل امروز و زمان حال اهمیت زیادی دارد.
🔹به عبارت دیگر، هر اثر تاریخی بهتر است که معضله یا مسئلۀ دیروز را به آن چه که در زمان حال گریبانگیر جامعه است، مرتبط سازد.
🔹بدین ترتیب، اولویت یا دلیلِ رجحانِ تولید فیلم یا سریالی پیرامون سرگذشت یک شخصیت بزرگ تاریخی یا حول یک برهۀ تاریخی خاص، روشن میگردد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️کدام #سینمای_دینی؟
🔹دغدغۀ فرهنگی مسئولان نظام اسلامی در کنار استقبال تماشاگران مسلمان ایرانی، به تدریج به رشد و توسعۀ محصولات هنری مرتبط با تاریخ اسلام منجر شد.
🔹ساخت فیلمهای حائز محتوای تاریخی-مذهبی مورد حمایت قرار میگرفت.
🔹به عبارت بهتر، سرمایه بیشتر و امکانات مناسب برای این دسته از فیلمها مهیا بود.
🔹در نتیجه، مجموعههای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی متفاوتی با اقتباس و الهام از قصص قرآنی و سرگذشتِ بزرگان دینی تهیه و پرداخته شد.
🔹دغدغۀ فرهنگی مسئولان نظام اسلامی در کنار استقبال تماشاگران مسلمان ایرانی، به تدریج به رشد و توسعۀ محصولات هنری مرتبط با تاریخ اسلام منجر شد.
🔹ساخت فیلمهای حائز محتوای تاریخی-مذهبی مورد حمایت قرار میگرفت.
🔹به عبارت بهتر، سرمایه بیشتر و امکانات مناسب برای این دسته از فیلمها مهیا بود.
✍🏻نویسنده؛ مصطفی درویشی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=784
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️ #فلسفه سیاسی شهید صدر برای حکمرانی خوب
🔸حکمرانی به جای تمرکز بر دولت، قدرت را در داخل و خارج از اقتدار رسمی و نهادهای حکومت و در قالب سه رکن: «حکومت»، «بخش خصوصی» و «جامعه مدنی» جریان میدهد.
🔸به علاوه شالوده حکمرانی، فرآیند تصمیمسازی و اجرای تصمیمات است که مشخص میکند چگونه سه بازیگر یادشده با اولویتها و سلایق متفاوت، به هماهنگی میرسند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️ #فلسفه سیاسی شهید صدر برای حکمرانی خوب
🔸زیرساختهای بینشی و نگرشی در نظریه حکمرانی #شهید_صدر، بر سه رکن اعتقادی استوار است:رکن نخست نظریه سیاسی علامه شهید صدر، بینش و نگرش توحیدی بر پایه نظام الهی احسن در جهان هستی و سنن تخلفناپذیر او در روابط و مناسبات حاکم بر هستی از جمله انسان و جوامع بشری و محیطزیست اوست.
🔸جهان هستی، هویتی هدفدار، هماهنگ و قانونمند دارد و از معنا، شعور و ادراک برخوردار، و مسوولیتآفرین است.
🔸انسان در روابط سهگانهاش با خود، همنوعان و طبیعت، بهطور جبری بر رابطه مرکزی خداوند با هر سه و اراده تکوینی الهی متکی است.
🔸رکن دوم این نظریه، حاکمیت مطلق خدا بر جهان و انسان هم در بُعدِ تکوینی (جبری براساس سنن الهی) و هم در بعد تشریعی (اختیاری براساس احکام الهی) است.
🔸از این رو انتخاب شایسته انسان در این روابط سهگانه با خود، همنوعان و طبیعت و رابطه چهارم با مرکزیت عالم یعنی خداوند بهطور شایسته، در گروی محور قراردادن و هماهنگی با اراده تشریعی خداوند است.
🔸با شناخت سنن تکوینی و تشریعی حاکم بر هستی، هم میتوان در ساخت باورها و ارزشها، و هم در عرصههای هنجاری و رفتاری (مانند: حقوق، اخلاق، نظامهای سیاسی، قوانین اجتماعی) و حتی آیندهپژوهی از آن بهره جست.
🔸رکن سوم نظریه سیاسی ایشان، اصل کرامت ذاتی، فطری و عمومی انسان است که خداوند براساس قدرت عقل، اختیار و آزادی به او عنایت کرده و درنتیجه، به وی نیروی تفسیر و تغییر جهان داده و او را بر سرنوشت خویش، حاکم کرده است.
✍🏻نویسنده: مجتبی الهیخراسانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=781
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
اندیشه 1-طرح کلی-ایمان و توحید.pdf
1.83M
📍 #معرفی_کتاب
🔸🔹طرح اندیشه اسلامی در قرآن🔹🔸
#حضرت_آیت_الله_خامنه_ای
صاحب این گفتارها، الان بیش از ۳۰سال است رهبر نظام اسلامی است. از آن مطالب -که "پایه های فکری ایجاد یک نظام اسلامی بود"- می توان در نظام اسلامی موجودمان سراغ گرفت!🍃
❗️تقریبا هیچ کس نشنیده کسی مثل این کتاب، "عدالت و قسط را با توحید معنا کند و نظام طبقاتی را شرک بخواند!"
❗️هیچ کس نشنیده این سالها، جامعه فاقد آزادی را بردگی و پذیرش عبودیت غیر خدا تعریف کنند! آزادی را با توحید و فقدانش را با شرک هم آغوش کنند!🌷
❗️هیچ کس نشنیده نبوت و ولایت را آنقدر که کتاب ایشان به عدالت و قسط ربط داده؛ برمنابر این دهه ها به عدالت و قسط ربط دهند! بلکه متٲسفانه مشهورترین مبلغان ولائی صراحتا دوگانه غلط عدالت-ولایت می سازند و عدالت طلبی را به ولایت گریزی می ترسانند! یا با بودن ولایت، تحقق عدالت را خود به خودی و حصولی می خوانند! یا در نظام ولایت، آنچه هست را عدالت یا دارای مصلحتی بالاتر از عدالت می شمارند!🍀
✅ توصیه می شود این کتاب را در این ماه رمضان🌙، با دقت بخوانید.
🔹کـــانـال منظـومـه مـعـرفتــی،ارزشـی و فـقـهـی🔹
https://eitaa.com/joinchat/1503854639Cab31e2c096
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net