#عکس_نوشت
🔥 مقاومت برای زندگی
ایدهی «مقاومت برای زندگی» در جهان امروز، نه تنها یک پاسخ به سیاستهای سلطهگرایانه است، بلکه راهی بهسوی بازتعریف زندگی و انسانیت است. مقاومت، بسط زندگی است، نه نفی آن؛ و در این جهان پیچیده، این واقعیت بیش از هر زمان دیگری در مقابل چشمان ما قرار دارد. رسانه فکرت در سالگرد طوفان الاقصی مدنظر دارد به این ایده بپردازد و برساخت روایتهای متضاد که به دوگانه مقاومت و زندگی میدمند را مورد نقد و نظر قرار دهد. برپایه همین تلاش میشود در حوزههای متناسب، نقش مهم مقاومت در زیست اجتماعی را نشان دهد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.07.03 مهاجرین اول.mp3
22.6M
دکترین امت واحده در اسلام و مسئله مهاجرت
دکتر فرمانیان
مهاجرت و انگارههای دینی 03:20
تفاوت رویکرد رهبری و مسئولین 09:09
دلایل مهاجرت 16:20
شواهد رویکرد امنیتی مهاجرت 26:00
مسائل اقتصادی مهاجرین 31:00
دکتر سجادی
تحلیل مهاجرت در ایران 36:00
تناقض رویکرد دینی و عملی در مهاجرت 42:50
ظرفیت اقتصادی مهاجرت 57:38
پرسش و پاسخ
ظرفیت مهاجرین در موضوع امنیت 01:13:47
نبود قانون در موضوع مهاجرت 01:15:55
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 رتوریک مناسب جنگ
✍🏻 حامد قدیری
🔹 نظم مدرن جهان دستکم در دو قرن اخیر موجودیت ایران را تهدید کرده است و حالا در پسِ این دو قرن، ایران در دل جنگی قرار گرفته که رتوریک مناسب آن را ندارد. رتوریک مناسب این جنگ باید پاسخ دهد که «ایران» چیست؟ «ایران» در پسِ تکثر زبانی و قومی و مذهبی و گستردگیِ سرزمینی، کدام عامل وحدتبخش و قوامبخش را ارائه میکند؟ و چرا «ایران» همواره ــــولو در زمان قاجار و پهلویــــ در معرض تهدید است؟
🔸 رتوریک مناسب این جنگ یعنی طرحی برای سکونت در این عالَم که اولاً مخاصمهی یادشده را توضیح دهد، ثانیاً بگوید که زندگی در دلِ چنین مخاصمهای چهگونه خواهد بود، ثالثا مردم را قانع کند که ضمن چنین طرحی در عالَم ساکن شوند. اما اگر ایران چنین طرحی ارائه نکند، چه رخ خواهد داد؟ نظم مدرن طرحی برای زندگی نرمال ارائه کرده که مختصاتی از سکونت مدرن در عالَم را مشخص میکند. این طرح در جهان، و از جمله ایران، فراگیر شده و مادامی که ایران طرح بدیلی ارائه نکند، ناگزیر ملتی را که طالب طرح مدرناند، تهدید خود میبیند.
🔹 ولی ایران در حال حاضر توان تقریر چنین طرحی را ندارد: اولاً چون این تقریرْ کاری فلسفی و نظریست اما فلسفه و نظر در اینجا به محاق رفته است؛ ثانیا ترویج این تقریر بر عهدهی رسانه است اما رسانهی ایران فشل است و توان ترویجِ چنین تقریری را ندارد. طُرفه آنکه رسانهچیان ایرانی هنوز «رتوریک» را اقناع ترجمه میکنند و بی که طرحی برای سکونت داشته باشند، در پی تکنیکهای مهندسانهی اقناعاند.
🔸 ما در دل جنگی سرنوشتساز قرار گرفتهایم؛ جنگی که نظم نوین عالَم را خواهد ساخت، اما تقریری از آن نداریم. و برای صحنهی نبرد، هیچچیز خطرناکتر از این بیتقریری نخواهد بود.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #انتخابات
🎞ما راهی جز مقاومت نداریم!
بیژن عبدالکریمی
💢«من از آقای پزشکیان درخواست دارم که به مسئله مقاومت علیه آمریکا توجه داشته باشد. ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکاییها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...!»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🏴 مِّنَ ٱلمؤمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِۖ فَمِنهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُۥ وَمِنهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلا
#یحیی_سنوار
97.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خوانش | #جلال_آل_احمد
🎙در خدمت و خیانت روشنفکری
💥 فصل جدید برنامه خوانش به مناسبت سالگرد جلال آل احمد، به بررسی نظرات ایشان در باب جریان روشنفکری میپردازد. محمدرضا نصیری در این قسمت میزبان آقای رسول لطفی سردبیر رسانه فکرت است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌فراتر از دیپلماسی و میدان
✍🏻 مهدی تکلو
🔹نهضت طلا کار کرد. دیدیم روایت آن به مردم لبنان رسید و حتی بازتاب جهانی پیدا کرد. گویا این قسم کارها که از درون زنان میجوشد تنها کنشهای اجتماعی مؤثر مای ایران در سپهر مقاومت باشد که میتواند مقاومت را مردمی کند. فارغ از کمکهای مادی آن، معناهای عاطفی، نمادین و زنانهی این پوششها و کنشها ظرفیتهای فوقالعادهای دارد.
🔸 این واقعیت امر زنانه است. امر زنانه نافذ است. میپیچد و پیوندهای واقعی انسانی و نه لزوماً ائتلافهای استراتژیک ایجاد میکند. این سرمای مقاومت که به نامردمگرایی منجر شده و مقاومت را در رفتوبرگشتهای نظامی و دیپلماتیک مردانه تقلیل داده به دست زنان ذوب خواهد شد. نهضت طلا یک مصداق از تقاطع زنانگی و مقاومت است و بسیاری مصادیق دیگر هنوز شکوفا نشده است. باید از آن حراست کرد. باید عجول نبود و از خلوص زنانهی آن در برابر نهادهای بوروکراتیک و سازمانزدهی مردانه محافظت کرد. باید هم فضا را برای زنان گشود و موانع را برطرف کرد و هم از تصاحبهای عجولانه که مانع از جوششهای واقعی است پرهیز نمود.
🔹 عصر انقلاب اسلامی عصر پیشرانی امر زنانه است و پس از هفت اکتبر این حقیقت تشدید خواهد شد. ادامهی صحنهی سیاست در پرتو دستاوردهای امر زنانه رقم میخورد، اما از آنجا که بنای عالم بر زوجیت است و امر زنانه در تنهایی خود نمیتواند پیش برود ضرورت دارد راجع به نحوه دقیق اتصال آن با اراده مردان و امر مردانه بسیار بحث نمود و بسیار حساس بود. هر نحوی از امتزاج این دو درست نیست و هر زوجبودنی زوجیت نیست. مهم است که مردان و نهادهای مردانه از کجا و چطور با خلقهای زنانه نسبت پیدا میکنند. هم باید قدرت زنان برای ایشان یادآوری شود و هم باید مردان به زنان بیش از پیش اعتماد کنند؛ این چیزی است که من از تکریم زن میفهمم.
🔸 از همهی اینها مهمتر اما زبانداری است. کنشهای زنانه باید زباندار شوند و به سکوت و گمنامی خود پایان بدهند. زن میتواند به سرعت نماد بشود و نماد بسازد و این مهم نیازمند اعتنا و برنامهریزی است. چه طرحی دارید برای مردمیسازی مقاومت و پیگیری دغدغهی امتسازی که رهبری بارها و اخیراً فرمودند، بیآنکه محوریت زنان انقلابی، مجاهد و سیاسی را لحاظ نکرده باشید؟
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ | آیا آقای میرباقری غربستیز است؟!
حجتالاسلام علیرضا پیروزمند؛
💢غرب یک پیوستاری دارد. اجزای مختلف آن مثل چرخدهندههایی هستند که همدیگر را حرکت میدهند. اگر این نبود که تمدن نمیشد. عزیزانی که نگاه رادیکالی دارند تصورشان این است که میتوانیم به حضور و نفوذ علمی غرب بیاعتنایی کنیم؛ در حالی که بیاعتنایی نمیتوان کرد. تا حریم خصوصی ما وارد شده، پس باید طرح انتقال داشت که به تدریج وابستگی خود را کم کنی و به حداقل برسانی ...
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#عکس_نوشت
🔥 رادیکالیسم متوهم
نه فقط آقای نصیری بلکه بخش زیادی از بدنه دانشگاهی و بخش زیادی از بدنه روشنفکران ما، تخیلی را دارند راهبری میکنند که نه تنها اجتماعی نیست بلکه حتی به یک شکلی به یک سمت و سوی متوهمگونه و دور از تمام صحنههای حقیقی است. آنها وقتی میدان را میخواهند توصیف نمایند، سعی میکنند که میدان را با پیشفرضهای فردی و ذهنی خودشان همراستا کنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇مرد مقاومت کسی است که لحظه مرگ را در نگاهش به زانو درآورده است؛ او آنچنان زیسته که مرگ را به صحنهای از زندگی تبدیل کرده و به زندگی، معنا و مجاهدت بخشیده است. او در هر لحظه، در میان درد و امید، در مسیر ناهموار جهاد و تلاش، نوری به جهان افزوده و گامهایش ردپای استقامت و ایستادگی را در تاریخ حک کرده است. جنگ برای او نه پایانی در برابر مرگ، که تولدی در راه حقیقت است؛ و مجاهدتاش، زمزمهای بیپایان در دل لحظهها....
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1403.07.08 نشست دوم مهاجرین.mp3
30.6M
مهاجرهراسی، چیستی؟ چرایی؟ و پیامدهای آن
دکتر کمیلی
ریشه مهاجرت کجاست؟ 07:45
ابعاد مهاجرهراسی 14:00
موجهای رسانهای ضد مهاجرت 19:50
دکتر رضوی
مهاجرت پوشش سیاستهای غلط دولت 23:00
موج اول مهاجرهراسی در زمان شهیدرئیسی 31:00
موج دوم مهاجرهراسی ابتدای دولت پزشکیان 41:32
جمع بندی دکتر کمیلی
غربزدگی و مواجهه با مهاجر 57:00
جرمانگاری مهاجرین 01:02:15
انگیزههای داخلی ضدیت با مهاجرین 01:07:11
جمعبندی دکتر رضوی
مهاجرین و فتنه 1401 01:14:05
زمینه بازگشت مهاجرین 01:20:00
نگاه امتی و مهاجرین 01:25:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌دربارۀ تبلیغات جنگ
✍🏻سید علی سیدان
وقتی در شرایط جنگی هستیم، صِرف «روایت جنگ» کافی نیست. باید به «تبلیغات جنگ» فکر کنیم. روایت، در شرایطی که رخداد از تجربه ما پیش افتاده، نمیتواند بهتنهایی جوابگوی صحنه باشد. باید به استقبال آینده رفت و حتی در آینده سهیم شد و این جز با تبلیغات ممکن نیست. ما از آینده با خبر نیستیم و نمیدانیم چه چیزی رخ خواهد داد. این قضیه نباید ما را در رسانه گیج و منفعل کند. نباید منتظر باشیم که اتفاقی بیفتد تا ما آن را تجربه و سپس روایت کنیم. باید روحیه مردم آمادۀ سازگاری با شرایط جنگی باشد و این، کار «تبلیغات جنگ» است.
مثلاً یک کار مهم در زمان جنگ، «گمانهزنی» است؛ حدس درباره روند احتمالی حوادث. البته این گمانهها نباید فضای عمومی را به نفع طرح دشمن آشوبناک کند یا معنای اصیل مبارزه ما را مخدوش کند. باید این حدسها در چارچوب حکمی، حقیقی و یقینی تاریخ انقلاب اسلامی (یعنی تلقی کلان ما از سیر زمانی حوادث و غایت انقلاب) در کار آورده شود. گمانه، به ما امکان میدهد که جلوتر از رخداد، سررشته افکار را به دست بگیریم و زودتر به استقبال آینده برویم و مردم را برای پیشامدهای احتمالی آماده کنیم؛ بدون اینکه گزارهای یقینی و ابطالپذیر بگوییم و احتمالاً اعتبار رسانهمان را از دست بدهیم.
روایت فتحِ شهید آوینی، جامع «روایت» و «تبلیغات» بود. اگرچه بهمرور، ارزش روایی آن اثر تهنشین شد و حتی آینده را ممکن کرد؛ اما آوینی به تصریح خودش، به تبعیت از امر امام، به دنبال تبلیغات برای روانه کردن مردم به جبههها بود. (نگاهی دوباره به روایت فتح، آینه جادو، جلد سوم). فراموش نکنیم که در آن دوران، نه ماهواره و نه اینترنت، رقبایی برای مدیوم تلویزیون ملی نبودند و همین مسئله به آوینی این امکان را میداد که با فرصت و فاصلهای معنادار از رخدادها، در کنار سایر فعالیتهای تبلیغی تلویزیون، وجه معنوی جنگ را «روایت» کند و از طریق روایت مردم را تحریض به قتال کند.
اکنون که شتاب رخدادها و سرعت اطلاعرسانی و رقبای تبلیغی بسیار زیاد است، باید برای به صحنه آوردن آن معنای حقیقی جهاد و تشویق و آمادهسازی مخاطب برای مقاومت، راههای تازهای پیدا کنیم. امروز بیش از تمرکز بر سبک «روایت» در کار شهید آوینی، باید فنون «تبلیغات» را در روایت فتح او بازبینی کنیم. دستکم باید وجوه تبلیغاتی روایتش را پیش چشم بیاوریم؛ خوانشی تبلیغی از روایت فتح.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر