eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت چهارم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/625 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
الاهیات روشنفکری دینی.pdf
443.8K
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌ک
استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش 1دباغ.mp3
22.98M
🗣 🔊استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش دباغ ♦️در باب مقاله الاهیات روشنفکری ☀️اول خرداد ۱۳۹۸ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
پاسخ به شبهه کرونایی .mp3
6.33M
♦️حرم ائمه(ع) بیمارستان نیست و نباید ائمه(ع) را در حد طبیب تنزّل داد. 🎙پاسخ حجت‌الاسلام به یک شبهۀ الهیاتی دربارۀ : 🔹امام، باذن‌الله حاکم بر قوانین عالَم است و اگر اراده کند یک بلای اجتماعی به‌راحتی رفع می‌شود، اما نباید امام را در حد طبیب تنزل داد و حرم امام را در حد بیمارستان تنزل داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 🔻(بخش چهارم) 🔸سیاست اسلامی یعنی نظریه ولایت فقیه و مردم سالاری دینی و اقتصاد اسلامی به معنای اقتصاد مقاومتی عدالت محور مبتنی بر مردم و تربیت اسلامی عبارت از رشد و تعالی انسان در مسیر حیات طیبه پس علوم انسانی اسلامی هم ممکن و هم مطلوب و هم محقق است. 🔸سیاست زدگی در کشور بیش از توده مردم، نخبگان را گرفته است به گونه‌ای که برخی در مقام تحقیق کتاب فقه و حکمرانی حزبی می‌نویسند تا حکم جواز و حلیت برای حزب مدرن بسازند و از طرفی در فضای رسانه به انکار علم دینی میپردازند. این تناقض را باید با تمایز جهان تحقیق و جهان سیاست‌بازی حل کرد. 🔸دکتر مصدق در مجلس شورای دوره مشروطه نطق مفصلی در دفاع از فقه اسلامی جهت تدوین علم حقوق مدنی داشتند و اینک کسانی بعد از صد سال با رویکرد علم دینی به انکار علم دینی میپردازند و با تمسخرگذاشتن قرآن در ماشین را علم دینی میشمارند. 🔸خانواده مجرای تحقق دین است و برخی نظریه‌های سکولار به دنبال متلاشی کردن خانواده در جهان هستند تا دین در جامعه متزلزل شود نظریه پردازی اسلامی درباره خانواده برای حفظ خانواده و دین در جامعه است و این فعالیت یعنی علم دینی در حوزه مطالعات زنان. 🔸فعالیتهای چند ساله اخیر در شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اصلاح دروس و سرفصلها توانست گامی موثر در تربیت عالمان مسلمان و کارآمد بردارد و زمینه را برای نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی فراهم سازد. 🔸چگونه ممکن است اسلامی انکار شود اما اخلاق خانواده و فقه و حقوق خانواده از منظر اسلام پذیرفته شود؟ آیا میتواند یک حقوق‌دان، منکر فقه و حقوق و اخلاق خانواده در باشد؟ 🔸چگونه معنا دارد اسلام درباره عدالت و مالکیت و آزادی و سایر حقوق اجتماعی سخن داشته باشد ولی علوم انسانی اسلامی نفی گردد. 🔸اینگونه انکارهای زمینه را برای شکست اسلامی سازی علوم انسانی را فراهم میسازد. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/639 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
25.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مستند «دکترین شوک» ♦️ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت پنجم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/642 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان) ✍🏻نویسنده؛ داریوش شایگان 🔹پنج شاعر کلاسیک ایران، دست مایه تالیف کتابی با عنوان «پنج اقلیم حضور: بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان» به قلم دکتر داریوش شایگان شده‌اند؛ کتابی که نگارنده در آن، اشعار شاعران را با چشم اندازی معنوی و فلسفی بررسی کرده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
داریوش شایگان_پنج اقلیم حضور.pdf
18.26M
📚پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان) ✍🏻نویسنده؛ داریوش شایگان 🔸️پنج شاعر کلاسیک ایران، دست مایه تالیف کتابی با عنوان «پنج اقلیم حضور: بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان» به قلم دکتر داریوش شایگان شده اند؛ کتابی که نگارنده در آن، اشعار شاعران را با چشم اندازی معنوی و فلسفی بررسی کرده است. 🔸️شایگان فردوسی را مظهر اوج حماسه ای می داند که با تاثیر از اساطیر اوستایی و افسانه های پارتی و ساسانی، چندی پس از ورود مسلمانان به ایران در پی بازیابی هویت ایرانی احیا شده است. 🔸️وی اعتقاد دارد، عمرخیام با این که اصالت دقیق رباعیاتش همچنان پس از گذر سالیان دراز محل مباحثه است، مظهر نوعی تعارض در نبوغ ایرانی است، که طی آن جریان های متناقض، مانند ایمان و شک، اطاعت و عصیان و لحظه و ابدیت در مواجهه با یکدیگر قرار می گیرند. 🔸️شایگان در مورد انتخاب مولوی می‌گوید: پیشنیه تبار شناسی مولانا با گذر از حلاج و بایزید بسطامی به سنایی و عطار می رسد. بی سبب نیست که ایرانیان برای شاهکار بزرگ وی ــ مثنوی ــ شأنی شامخ در حد تقدس قائل اند. 🔸️ از سرایندگان عشق است. 🔸️او از نیز با عنوان «پایدیا» (paedeia) یعنی صورت آمرانه آداب اجتماعی ایرانیان یاد می کند. 🔸️ از منظر داریوش شایگان، «ترجمان الاسرار» ادب فارسی و شاعری منحصر به فرد است. 🔸️در شعر حافظ، تعادل بین صورت و محتوا در جریان تکاملی تجربه ناپذیر شکل می گیرد. مصراع های اشعارش اغلب متقارن ، فاقد توالی زمانی و گاه ارتباط با یکدیگرند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔹️در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در بسیاری از آیات قرآنی هر دو، مورد خطاب قرار می‌گیرند، و به صورت مخالفت با دستورات الهی هر دو به سرنوشت شوم دچار خواهند شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔹️در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در ب
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔰روز ششم فروردین آقای امیرحسین ترکاشوند در کانال تلگرامی خویش یادداشت زیر را تحت عنوان «جن انسان است» نگاشتند: 🔹️در بسیاری از آیات ، عبارت از انسان است چنان‌که اِنس نیز عبارت از انسان است. 🔹️و یعنی جمعیّتِ هفت و نیم میلیاردی کنونیِ مردم جهان، ترکیبی از اِنس‌ها و جِن‌ها است که هیچ تفاوتی با هم ندارند مگر این‌که هر یک از آن دو به جغرافیای متفاوت، رنگ متفاوت، نژاد متفاوت و یحتمل طبقهٔ اجتماعی متفاوت یا سطح علمی متفاوت تعلق دارند (ممکن است مبنای تقسیم‌بندیِ انسان به انس و جن، در ادوار مختلف تغییر می‌کرده) 🔹️گاه می‌توان اِنس را عبارت از انسان‌هایی با رنگ پوستِ روشن، و جِن را عبارت از انسان‌هایی با رنگ پوستِ تیره دانست و یا مشخصاً جن را سیاه‌پوست و انس را سفیدپوست و یا در دوره‌ای دیگر جن را زردپوست و گندمگون و انس را غیر زردپوست دانست. 🔹️و گاه جن به قبایلی با جغرافیای خودشان و انس به قبایل دیگر با جغرافیای خودشان اشاره دارد. 🔹️نیز گاه یحتمل جن اشاره به جایی که مردمش نبوغ و توان علمی بیشتر دارند، و انس به جاهای دیگری که بهرهٔ هوشی کمتری از آنان دارند اشاره دارد؛ و گاه ... 🔹️واژهٔ «انسان» مثنّی (تثنیه) بوده و عبارت از اِنس و جن است (اگر کلمهٔ جن ذهن‌تان را به سمت افسانه‌ها می‌بَرَد می‌توانید به جای آن از کلمهٔ جان [البته نه به معنای مشهورِ جان] استفاده کنید. انس و جان). 🔹️در آیات زیر از سورهٔ الرحمٰن، به واژهٔ انسان (و در کنارش به واژهٔ أنام=مردم) و تقسیم آن به دو گروهِ جن و اِنس یا جان و انس و نیز به ضمایر و علائم تثنیه که به انس و جن و این دو نیز به انسان بازمی‌گردد دقت کنید. 🔹الرّحمٰن ... خلق الإنسان ... والأرض وضعها للأنام ... سنفرُغ لکم أیّه الثقَلان، فبِأیّ آلاء ربّکما تُکذّبان، یا معشر الجن و الاِنس إن استطعتم أن تنفُذوا من أقطار السماوات والأرض فانفذوا لا تنفذون إلا بسلطان، فبأی آلاء ربکما تکذبان ... فیَومئذٍ لایُسئل عن ذنبه إنس ولا جانّ، فبأیّ آلاء ربکما تکذبان ... فیهنّ قاصرات الطرْف لم یطمثهنّ إنسٌ قبلهم ولا جان، فبأیّ آلاء ربّکما تکذبان. 🔹️بنابراین جن انسان است و اگر نخواهیم آن را بپذیریم ناچار باید اِنس را نیز انسان ندانست. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net