eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
991 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹 واکاوی بسط تجربه مدرن از دین 🔻از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین 👤دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔳 | ☑️ «خَديجَةُ وَ أيْنَ مِثْلُ خَديجَةَ» 🖊دکتر محمدجواد رودگر ▪️اولین زنی که نماز خواند، خدیجه بود.او انسانی روشن بین و دوراندیش بود.باگذشت علاقمند به معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به اخبار آسمانی بود. همین شرافت برای او بس که همسر رسول خدا(ص)بود وگسترش اسلام به کمک مال و ثروت او تحقق یافت. ▪️خدیجه از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، او را “ملکه بطحاء” می‌گفتند. ▪️از نظر عقل و زیرکی نیز برتری فوق العاده‌ای داشت و مهم‌تر اینکه حتی قبل از اسلام وی را “طاهره”،”مبارکه” و”سیده زنان” می‌خواندند. ▪️او از کسانی بود که انتظار ظهور پیامبر جدید را می‌کشید و همیشه از ورقه بن نوفل و دیگر علماء جویای نشانه‌های نبوت می‌شد. ➕«مطالعه کامل یادداشت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 | | 🔸 ☑️ «بهار و یاد معاد» 🖋آیت‌الله جوادی آملی ✔️در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونه‌های معاد را جریان بهار ذکر می‌کند. ✔️در بهار خدای سبحان دو کار انجام می‌دهد یکی اینکه خوابیده‌ها را بیدار می‌کند و یکی اینکه مرده‌ها را زنده می‌کند. ✔️این درخت‌ها در زمستان خواب‌اند ولی بهار که شد بیدار می‌شوند،وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می‌کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می‌آورد، این مرده‌ها را زنده می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه پنجم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت |
🔸 | ☑️ نوروز، توحید و تغییر 🖋مجتبی نامخواه 1⃣ تدبیر در میانه‌ی انقلاب و تحول امکان‌پذیر است. این را الهیات نوروز به ما می‌گوید. 2⃣ توحیدِ نوروز، توحیدی مبتنی بر تغییر است. خدای نوروز مقلّبِ جان‌ها و نگرش‌ها و  محوّل  حال انسان‌ها و احوال جوامع انسانی است و به همین دلیل و در میان این دو اسم است که مدّبرِ تاریخ است. 3⃣ الهیات نوروز می‌کوشد تغییر در جهان طبیعت را به جهان انسانی و اجتماعی بکشاند. 4⃣ پیوند ناگسستنی و روزافزون انسان ایرانی و نوروز به این خاطر است که کمالِ مطلوب و خدای مطلوب خود را در آینه‌ی این آیین می‌یابد. 5⃣ همین تاریخ معاصر را نگاه کنیم؛ از مشروطه تا نهضت نفت تا انقلاب۵۷ و تا انتخابات‌های پس از آن: انسان ایرانی سرشار از میل به تغییر است. انسان ایرانی، صورت بشریِ اراده‌ی معطوف به تغییرِ خداوند بر روی زمین است و نوروز آن زمانی است که این انسان، خدایِ دوست‌داشتنیِ خود را پیدا می‌یابد. 6⃣ نظم جوامع البته مهم است و ممهد امنیت؛ اما تغییر است که به جوامع امکانِ قسط می‌دهد. جوهره تغییرخواهی انسان ایرانی فهم همین اولویت است، همچنان‌که جوهره انقلاب بر هم زدن «جزیره ثبات» به امید رسیدن به عدالت است. 7⃣ انقلاب ما درست در لحظه‌ای متولد/بازتولید می‌شود که امر انقلابی، امر اسلامی و امر  ایرانی به نقطه‌ای مشترک برسند و پرسشِ «انقلاب/اسلام/ایران چیست؟» پاسخی یک‌سان ‌یابد: جستجوی تغییر از درون توحید. نوروز در معنای اخیر خود گرامی‌داشتن این لحظه و روز مشترک است. 8⃣ ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه الهیاتی، تاریخی و اجتماعی به نوروز هستیم. نگاهی که بتواند معنای فردی نوروز را از یک شادی و عید فردی به سمت یک امر اجتماعی بسط بدهد. 9⃣ کلیه منتفعان از نابرابری‌هایِ وضعیت های موجود، مثلا رسانه مسلطِ موسوم به ملی و پدیده/طبقه مرفه جدیدِ موسوم به نئولیبرالیسم، تلاش می‌کنند برای جامعه‌زدایی و معنازدایی از نوروز. تلاش می‌کنند شادی‌های عید و آرزوهای آن از مرزهای فردی فراتر نرود. جهت کوشش ما باید دقیقاً بر عکس باشد. 0⃣1⃣ نوروز نماد امر اجتماعی ماست. ما به ناگزیر باید به جامعه‌زدایی، سیاست‌زدایی و معنازدایی از نوروز فکر کنیم؛ و به مقابله با آن. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی: 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 | ☑️ مدرنیته و دین پلاستیکی ✔️انسان پلاستیکی همان چیزی است که شاید در ابتدای ایجاد جامعه مدرن، کسی طالب آن نبود؛ اما اندیشه مدرن برای ادامه حیات خودش به ایجاد کارخانه انسان پلاستیکی‌سازی روی ‎آورد. کارخانه‌ای که در آن برای پلاستیکی شدن، هر جور برنامه‌ای وجود دارد. مثلا دین پلاستیکی، آزادی پلاستیکی و اندیشه و ایمان پلاستیکی. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | ☑️ انقلاب اسلامی و معنویت‌های اجتماعی 🎙حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه؛ ✔️در کشور ما به دلیل احیای دین پس از انقلاب اسلامی و احیای معنویتی پرفروغ در دوران دفاع مقدس که فراگیر بود، جریان‌های سکولار معنوی نتوانستند خیلی در ایران ظهور و بروزی داشته داشته باشند. ما تقریبا هیچ چیزی تحت عنوان جریان اجتماعی معنویت‌گرای سکولار در ایران نداریم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹اخلاق عملی در ادعیه مأثور 🔻روایتی از بررسی گزاره‌هایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور 👤حجت الاسلام محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹اخلاق عملی در ادعیه مأثور 🔻روایتی از بررسی گزاره‌هایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور 👤حجت الاسلام محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ آیا برچسب‌زنی‌های غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعه‌شناسی است؟! ✔️بحران بزرگ در ادبیات جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی ایران این است که استادیار جامعه‌شناسی، به‌جای اینکه به نقد و گفت‌وگوی علمی اندیشه‌ها و نظریه‌ها روی‌ بیاورند و سعی کنند در یک فضای محترمانۀ علمی و آزاداندیشانه، آن اندیشه را نقد نموده و جوانب مختلف آن اندیشه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند، سعی دارد که با تقطیع یک جمله و جداسازی آن از کل متن و فضای صدور آن، در فضاهای مجازی همچون توئیتر جملاتی خارج از عرف دانش و دانشگاهی بنویسند. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ☑️ نگاه واقعی به مردم کدام است؟ 👤محمدباقر خراسانی؛ پژوهشگر حوزه و دانشگاه، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ✔️انواع نگاه به مردم و جایگاه آنها از نظر سیاسیون را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد؛ نگاه ویترینی، نگاه ابزاری، نگاه تشریفاتی، نگاه مقطعی و نگاه دائمی. نگاه امام و رهبری به مردم همین نگاه دائمی است؛ یعنی مردم ستون اساسی این خیمه نظام هستند. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 | | ☑️ بهار طبیعی و بهار معنوی؛ 🔻لزوم بهره‌گیری از هر دو بهار 📗استاد مطهری، بیست گفتار، ص۲۰۴ 🔹مسلماً انسان در این دنیا طالب تجدد و تنوع است. تجدد موجب انبساط و شکفتگی خاطر می‌گردد، خصوصاً اگر آن تجدد و تنوع در جهت حیات و تازگی زندگی باشد. تجدد و تنوع، کدورت و ملال را از خاطر می‌زداید. 🔸در تشریع نیز این نکته رعایت شده؛ در هفته، روزی و در سال، ماهی برای عبادت اختصاص داده شده است؛ یعنی تشریع به بدرقه تکوین رفته است. روز جمعه در هفته، و ماه رمضان در سال، اوقات تجدید حیات معنوی و زدودن خاطر از ملال‌ها و کدورت‌های مادی است. 🔹در حدیث است؛«لِکلِّ شَیءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضانَ».هر چیزی بهار و فصل تجدید حیاتی دارد؛ بهار و فصل تجدید حیات قرآن در دل اهل ایمان، ماه رمضان است. علی (ع) می‌فرماید: تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإنَّهُ رَبیعُ الْقُلوبِ. قرآن را بیاموزید که بهار دلها قرآن است. 🔸بهار طبیعی را خورشید به وجود می‌آورد که پس از مدتی دوری و فاصله، با اشعه گرم خود طبیعت مرده را زنده و زمین خفته را بیدار می‌کند؛ و بهار معنوی را خورشید تابنده قرآن در دل‌های مرده و روح‌های افسرده ایجاد می‌کند. هم از فرصت بهار معنوی باید استفاده کرد و هم از فرصت بهار طبیعی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 | ☑️ معنویت انقلابی اصلی‌ترین رقیب جریان‌های سکولار 🔹گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه؛ 🔻معنویتِ انقلابی، اصلی‌ترین رقیب جریان‌های سکولار است.معنویتِ برآمده از انقلاب اسلامی، معنویتی زنده‌ و پویا در ابعاد فردی و اجتماعی است که در عین حال داعیه دار حکومت اهل معناست و در حال حاضر تنها رقیب جریان ضددین مدرن به شمار می رود. 🔻بعد از دوران مدرن شاهد گروه ها و طیف هایی شکل گرفته اند که مروج معنویت غیردینی بوده و هستند.این جریانات معنویت گرایِ جدید البته عمدتاً دارای گرایشات پسامدرنی هستند. به این معنا که مدرنیته را از سر گذراندند و حالا در واکنش آنها به مدرنیته می‌خواهند نقایصی که در زندگی برایشان پدید آمده را جبران کنند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
| ☑️ حکمت الهی قتل کودکان و زنان مظلوم 🔹حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔻امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. 🔻گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» 🔻ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
⚫️ جای تعلل نیست! از اصول مسلم اسلام، این است که مسلمانان باید همواره و در هر شرط و وضع از دین خود و از مسلمانان دفاع کنند و پشت و پشتیبان یکدیگر باشند و در برابر هرگونه حمله و تهاجم دست در دست یکدیگر بگذارند، بلکه مانند یک دست شوند و مقاومت کنند و به حمله ها و تهاجم ها پاسخ دهند 📚کتاب عاشورا غزه صفحه ۱۰۳ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ای علی! تو ستمی را بر یک زن یهودی که در ذّمه حکومتت می زیست، تاب نیاوردی و اکنون مسلمانان را در ذّمه یهود ببین و ببین بر آنها چه میگذرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه ششم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت