eitaa logo
فکرت
10هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
946 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ چرایی ایجاد شبهات متعدد علیه امام حسن مجتبی(ع) 🎙شهید مرتضی مطهری پاسخ می‌دهد: ✔️چون در دوران بنی‌عباس علویینِ بنی‌الحسن زیاد قیام می‌کردند، دستگاه سیاست و تبلیغات بنی‌عباس برای اینکه سادات بنی‌الحسن را بکوبد علیه جد آنها یعنی امام حسن تبلیغات ناروایی کردند. در حالی که امام مجتبی(ع) اعبد اهل زمان خود و نمونه‌ای کامل از پدر بزرگوارش علی(ع) بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸به‌بهانه یادداشت اخیر سروش محلاتی؛ ☑️ استقلال حوزه و پاسخ‌های تکراری به یک شبهه تکراری ✔️«محمد سروش محلاتی» در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بازنشر شده، با اشاره به اقامت خود در نخستین دهه از ماه مبارک رمضان در نجف اشرف به موضوعی می‌پردازد که البته نه دیروز و امروز بلکه حدود سه چهار دهه است با شدت و ضعف، نقل محافل است و مخالفان و موافقان نیز دارد؛ بحث «استقلال حوزه و عدم وابستگی به دولت‌ها و حاکمیت‌ها». ✔️وی در این مطلب بیان می‌دارد: حوزه نجف، حوزه‌ای کاملاً مستقل و فقط زیر نظر مرجعیت است، نهادهای حکومتی هیچ‌گونه دخالتی در آن نداشته و نمی‌توانند داشته‌باشند. نه فقط وزارت علوم و یا اداره اطلاعات و امنیت مداخله ندارد، بلکه وزارت کشور هم برای طلابی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و قصد اقامه دارند تابع حوزه است و بالاتر آنکه مرجعیت نه‌تنها اجازه نداده که دولت کمک مالی به حوزه داشته‌باشد، بلکه جلوی پرداخت از اداره اوقاف به طلاب را هم گرفته است. ✔️وی البته در اینجا به بهانه تجلیل از استقلال حوزه نجف به هر قیمتی، طعنه و کنایه‌ای به حوزه‌های علمیه ایران می‌زند و نقطه عطف ماجرا اینجاست که مدعی می‌شود تجربه ایران که به زعم او تلخ و اشتباه بوده، باعث هوشیاری و بصیرت مضاعف متولیان حوزه نجف و دیگر حوزه‌های عراق در این زمینه شده‌است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
✔️در رابطه با طرح این قبیل شبهات البته تکراری باید به چند نکته توجه داشت که در مقام پاسخ باز هم تکراری اما لازم به نظر می‌رسند؛ 🔸اینکه حوزه به‌لحاظ سازمانی، نهادی از نهادهای حکومت باشد، هیچ گاه مورد تأیید امامین انقلاب نبوده بلکه اتفاقاً همواره بر استقلال نهاد حوزه تأکید داشته‌اند. البته این سخن در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدین معنا نیست که حوزه در اهداف با حکومت همسو و همفکر نباشد، چه آنکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه مادر نظام و انقلاب است و طبعاً هیچ مادری نمی‌تواند نسبت به نیازهای فرزند خود بی‌تفاوت باشد. 🔹در اینجا باید تأکید کرد که حفظ استقلال حوزه بدین معناست که ضمن دفاع از مشروعیت و مقبولیت جمهوری اسلامی، در مقابل کاستی‌ها و ضعف‌ها از خود واکنش نشان داده و به‌نقد و مطالبه‌گری دلسوزانه و صحیح بپردازد. 🔸مساله استقلال مالی حوزه نیز یک بحث بسیار مهم است، اینکه معیشت حوزویان نباید وابسته به حکومت باشد، سخن بسیار درستی است که تاکنون نیز انصافاً همین استقلال حفظ شده‌است، با این حال باید توجه داشت که رابطه‌ی هم‌سویی یا پشتیبانی هیچ منعی ندارد، بلکه حتی استفاده از امکاناتی که نظام در اختیار دارد، به شرطی که این استفاده منتهی به وابستگی مالی نشود، بدون اشکال است. 🔹ضمن آنکه به هر حال دولت در نظام اسلامی باید بخشی از بودجه‌ی خود را در کارهای فرهنگی مصرف کند و چه چیزی بهتر و مهمتر از ترویج دین و تبلیغ آموزه‌های اسلامی که متولی آن حوزه‌های علمیه و روحانیت است. 💢مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
📢 | صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ی تاریخ 🔹کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ تاریخ» با نام اصلی «صلح الحسن» تألیف عالم جلیل‌القدر "شیخ راضی آل‌یاسین" از علمای حوزه‌ نجف بوده است که در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سن سی سالگی ترجمه شده است. کتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان در نیمه‌ دوم قرن گذشته‌ هجری قمری و پیشگفتار کوتاه نویسنده درباره‌ کتاب آغاز می‌شود و پس از پرداختی کوتاه، به زندگی‌نامه و سیره و سیمای حضرت امام حسن (علیه‌السلام)، به سراغ محور اصلی بحث یعنی زندگی سیاسی پُرفرازونشیب ایشان می‌رود. 📥تهیه کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ تاریخ» 🔍 «مطالعه کامل متن» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه هفتم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹روزه در برابر معنویت سکولار 🔻نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار 👤دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام(ره) 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹روزه در برابر معنویت سکولار 🔻نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار 👤دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام(ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ سکولارها؛ سرکوب‌گر کارکرد اجتماعی سیاسی معنویت 🖋حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطرح کرد؛ 🔸انقلاب اسلامی به‌دنبال این است که اسلام و مسلمانان برای سعادت خویش با معنویت زندگی کنند و یک شاخصه یا سنجه اصلی این است که این معنویت بازگشت به انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف این انقلاب داشته باشد. 🔹اگر معنویت صرفا یک بُعد فردی داشته باشد، تنها و تنها می‌تواند فقط موجب رشد و کمال فرد شود؛ اما لازم است که این معنویت موجب رشد دیگران نیز شود. ✔️تفاوت این نوع معنویت با معنویت سکولار در این است که ممکن است در آن معنویت و بعدهای اخلاقی، ما انسان‌های صبوری را بیابیم؛ اما منبع، منشأ و بازگشت این صبر به توحید نخواهد بود. 🔸اساساً در نگاه سکولار یا عرفی‌نگری، هدف این است که شما همه‌چیز را عرفی ببینید و خودتان را منشأ همه رفتارها ببینید و خودتان تعریفی از معنویت داشته باشید. 🔹معنویت بخشی از دین است و این معنویت روحی در کالبد آن شریعت و احکام و دین است که هویت انسان و جامعه را معنا می‌بخشد. ✔️اخلاقیاتی که در غرب وجود دارد، اخلاقیاتی است که منافع فردی و دنیوی و این‌دنیایی برای فرد دارد و به عنوان یک نظم عادی با زندگی او پیوند خورده و سبک زندگی او تلقی می‌شود؛ لکن ارتباطی با مسئله توحید ندارد. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت اول ☑️ چرا الهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟ گفت‌وگو با 👤حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✔️@sch_negah 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ خودآگاهی ملت فلسطین تاریخ را رقم می‌زند 👤حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه ✔️ملت فلسطین این بار ظهور دیگری پیدا کرد. چهره‎ها خونین است، کشته‌های زیادی داده‌اند اما در چهره‌شان غم و یأس نمی‌بینید، آن‌ها را آماده فرار نمی‌بینید، چرا که وقتی خودآگاه می‌شوید که دارید تاریخ را رقم می‌زنید، اتفاقات این چنینی شما را به هم نمی‌ریزد. 📥 فایل کامل نشست را در آپــارات و یــوتیــوب فکرت مشاهده کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت