eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
964 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 ۱۰ قدم تا اقتصاد اسلامی 🖇همراه با مکتب مرحوم دکتر داودی 👤دکتر محمدجواد توکلی 🌹 باما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
| معلم را قدر باید! ✍️امیرحسین طالبیان 🔹 آموزش‌وپرورش و یا به تعبیری دقیق‌تر نظام آموزشی، کلید توسعه هر کشور است و توفیق یا شکست هر جامعه ارتباط مستقیمی با کیفیت تعلیم و تربیت در آن جامعه دارد؛ اما در میان عوامل سازنده نظام تعلیم و تربیت شاید بتوان به جرات ادعا کرد که هیچ یک به اندازه معلم نقش محوری ندارند تا بدان‌جا که هیچ کشوری نمی‌تواند از سطح معلمانش فراتر رود. 🔸 مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که در کشورهایی با نظام آموزشی موفق و پیشرفته، معلمان از جایگاه شغلی بسیار بالایی برخوردارند و بنابراین شمار داوطلبان این شغل نیز بسیار بالاست. با وجود توصیه‌های اکید متون دینی به ویژه منابع اسلامی به جایگاه رفیع معلم، امروز در جامعه ایرانی به دلیل پایین‌بودن منفعت اقتصادی این حرفه، نگاهی ترحم‌آمیز به معلمی وجود دارد؛ تا جایی که قاطبه معلمان کشور نه‌تنها به شغل خود افتخار نمی‌کنند بلکه از انتخاب آن احساس سرشکستگی نیز می‌نمایند. 🔹 بدین منظور بایستی در سطوح بینشی سیاست‌گذاران یک تغییر بنیادین اتفاق افتاده و آنان، معلمی را شغلی در عرض دیگر مشاغل نبینند؛ بلکه این جایگاه مهم را مؤثرترین نقطه در تربیت فرزندان آینده کشور در نظر بگیرند. راهکار دوم که از پی راهکار نخست می‌آید، تأمین امکانات رفاهی و به‌طورکلی ارتقاء سطح معیشت معلمان است. 🔸 سومین راهکار در تغییر منزلت اجتماعی معلمان، اصلاح در شیوه‌های جذب و تربیت معلم در کشور است. در کشور ما به دلایل مختلف از جمله افزایش تعداد دانش‌آموزان، مدیریت غیرعلمی، کمبود منابع و... انتخاب و تربیت معلم همواره با مشکل جدی مواجه بوده است. نیاز روزافزون به جذب معلم سبب شده است که ملاک‌های لازم در انتخاب معلمان کمتر مورد توجه قرار گیرد. 🔹 راهکار چهارم، تمرکززدایی از آموزش‌وپرورش و مشارکت همه‌جانبه معلمان در سیاست‌گذاری این نهاد مهم است. راهکار پنجم، ایجاد تشکل‌های صنفی برای حمایت از حقوق معلمان و حریم نظام تعلیم‌وتربیت است. در چنین شرایطی که نهادهای بالادستی آموزش‌وپرورش، ارتباط خود را با بدنه کم نموده و از اندیشه به‌روز شده، خالی هستند، حتماً ایجاد چنین تشکلی در بازیابی و ارتقای منزلت اجتماعی معلمان ایرانی مؤثر خواهد بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ شهید مطهری و مواجهه با غرب (اینـجا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید مطهری و مواجهه با غرب 🔹شهید مطهری ریشه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را تفکر اخلاقی و ارزشی تمدن غرب می‌دانست. از نظر ایشان فقط نظرات بعضی از متفکران غربی درست بوده و در مابقی ذات انسان هیچ ارزشی ندارد. این تمدن غرب انسان را در حد حیوان پایین می‌آورد؛ به همین دلیل با این مکاتب خودساخته غربی آدمی از اصل خویشتن دور می گردد. 🔸غرب تاکید بسیار زیادی بر آزادی دارد در حالی که هدفش از این امر، رسیدن به آزادی معنوی و رشد شخصیت و حقیقت فطرت نیست. هدف این فرهنگ از آزادی، رسیدن به هوس و خواسته‌های نفس‌شان است. 🔹شهید مطهری از زبان اقبال لاهوری درباره غرب می‌گوید: غرب مکتب و اساس اخلاقی که بتواند انسان‌سازی کند، ندارد.مکاتب اخلاقی غرب آدمی را نه تنها به کمال نمی‌رسانند بلکه در چاه هم می‌اندازند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ ✅ میدان مطـهری‌خـوانی ✍️ حسین سوزنـچی 🔸ویژگی و امتیاز تفکر شهید مطهری تغییر میدان بازی است. ما اکنون در میدان فکر غربی در حال فعالیت و حرکت علمی هستیم اما شهید مطهری ویژگی و امتیازی دارد که برخلاف مدرنیته حرکت می‌کند. اساساً باید توجه داشت که این تغییر میدان بسیار مهم‌تر از پاسخگویی به مسائل مستحدثه است. 🔹مثلاً یکی از مسائل مهم در فلسفه دین این است که چرا عده‌ای دین دارند؟ شهید مطهری این سوال را در کتاب علل گرایش به مادی‌گرایی برمی‌گرداند و می‌گوید که آن‌ها فرض گرفته‌اند که دینداری نامعقول است و حالا جامعه می‌پرسد که چرا عده‌ای کار نامعقول می‌کنند؟ در حالی که شهید مطهری این را بحث کرده است که دینداری اساساً کار معقول و مبتنی بر فطرت است و اساساً بی‌دینی نامعقول است. 🔸لذا باید یاد گرفت براساس روش شهید مطهری باید در پاسخ به مسائل اجتماعی و تولید علم دینی زمین بازی را تغییر داد. از راه‌های دستیابی به این هدف، شناخت عمیق از اسلام است. راه دیگر آن زمان‌شناسی است. 🔹آثار شهید مطهری در چند دسته قابل جستجو است. دسته‌ی اول آثاری است که شهید مطهری خود نوشته که تعداد این کتب کم است. دسته دوم کتاب‌هایی هستند که سخنرانی بوده‌اند و بعد از شهادت ایشان تبدیل به کتاب شده‌اند. دسته سوم یادداشت‌ها بوده است که بعد از شهادت ایشان، انتشارات صدرا آن‌هارا چاپ کرده‌اند. بر این اساس استناد مطالب شهید مطهری به خود شهید مطهری متفاوت است. ➕ مطالعه مطلب در «وبــگاه فـکـرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ آموزش و پرورش، نبوت و رسالت؛ پاسداری سنت و/یا ارتقای نبوغ و فردیت؟ ✍🏻 ارمیا شاه‌محمدی جستاری پیرامون مقایسه معلمی و نبوت با توجه به ایده ریچارد ررتی در مقام فیلسوف‌گذار از دوگانه‌های تمایزگذار متباین 🔸مطابق فهم نگارنده از خوانش ررتی از دوئی، دوئی با کنار گذاشتن مفهوم خودِ حقیقی و تمایز طبیعت و قرارداد و عدول از تلقی حقیقت ذیل نظریه‌ی سنتی مطابقت، و به طور کلی خارجی‌بنیاد از حقیقت (حقیقت به مثابه چیزی بیرون از ما) به تلقی‌ای دیگر از حقیقت در نسبت با توافق آزاد با همگنانمان و ذیل مشارکت کامل جامعه‌ی آزاد پژوهش تاکید می‌کند. 🔹در این تلقی از حقیقت، حقیقت نه به مثابه چیزی ثابت و خارج از زمان که می‌توان یک‌بار برای همیشه پرونده‌ی آن را حل و فصل کرده و بست، بلکه در نسبتی با زمان (با تاکید بر نوعی آشکارگی و گشودگی توامان) قرار گرفته و با مفهوم امید پیوند می‌خورد. 🔸با توجه به آنچه به اختصار گفته شد، سه‌گانه‌ی امید، تلاش و گشودگی، زمینه را برای بازیِ حقیقت، رشد و زمان فراهم می‌کنند و شرط لازم تحقق این فرایند، دموکراسی در مقام کنشی رو به امید (به تعبیر دوئی، تجربه‌ای نویدبخش) است. 🔹در این تلقی از رشد و تعلیم و تربیت، از یک سو اجتماعی‌کردن به منزله‌ی داشتن تصویری از خود در مقام وارثان سنت آزادیِ رو به افزایش و امیدِ فزاینده خواهد بود و نه صرف تربیتِ تکنسین‌هایی که در دورِ تکرار مکانیکی سنت‌ها بوده و به مثابه ماشینِ انباشت اطلاعات، سنت‌ها را بدون تغییر فقط حمل می‌کنند. 🔸این تلقی آموزش را در پیوند ذاتی با پرورش و ذیل مناسبات انسانی و نه صرفا ماشینی-مکانیکی نگریسته و همچنین پیوندی دوباره میان جامعه و نهاد دانش برقرار می‌سازد تا دیگر نتوان گزاره‌ی کلیشه‌ایِ آنچه در کتاب‌هاست، برای کتاب‌هاست را تکرار کرد چرا که روند آموزش و پرورش با مشارکت توامان مربی-دانش‌جو پیش خواهد رفت و الگوی ناموفق لزوم فرمان‌برداری یک‌طرفه‌ی جامعه از دانشگاه را کنار می‌زند. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 نشست «مدرسه در جهان بی‌رویا» ✅ با حضور سید مجید حسینی، مرتضی نظری، کاوه فرهادی، مصطفی مداح نظری و محمدرضا هدایتی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، خانه اندیشه‌ورزان تهران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام