هدایت شده از فکرت
💠 ویروسی خطرناک تر از تجدد
✳️ ولی فقیه قرار است عصر حاضر را دینی کند نه دین را عصری؛ از این رو طبیعی است که از سویی با تفکرات به ظاهر تجددطلب که قصد آشتی دادن دین با مدرنیته را دارند، بجنگد و از طرف دیگر به مبارزه با متحجرینی بپردازد که در زمان گذشته باقی ماندند و دین را نیز با همان خوانش برای جامعه تجویز می کنند.
✴️ بررسی عملکرد امام و رهبری نشان از آن دارد که اینان روی هر دو مبارزه سرمایه گذاری کردند. هر دو هیمنه غرب و مدرنیسم را برای مردم فرو می ریزند و به همان اندازه بر پیشرفت و توسعه تاکید می کنند. آنها گاهی ویروس تحجر را خطرناک تر از تجدد تشخیص داده اند؛ از این رو روزی با کنایه طرفداران آن را احمق و نفهم خطاب می کنند و روز دیگر بدون اعتنا به آنها، با رفتن به نمایشگاه کتاب تهران، دختر کم حجابی را به حضور می پذیرند.
🎙 برگرفته از سخنرانی استاد قنبریان در محفل فکرت
💢 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@FEKRAT_NET
هدایت شده از فکرت
قنبریان.mp3
47.16M
🔘 #محفل ا #صوت
ششمین محفل گفتگومحور فکرت، با موضوع «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد»
با حضور:
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
💢 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@FEKRAT_NET
هدایت شده از عصر زنان
🎥 #دکوپاژ | #تحلیل_و_بررسی
💠 نمایش کاریکاتوری از زن
📽 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی ابلق
با حضور:
▫️معصومه قمقامی _ تحلیلگر سینما
◾️الهه سادات شفیعی _ پژوهشگر حوزه زنان
▫️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس
⏱ زمان: دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۰
📍مکان: قم، خیابان بسیج، موسسه شناخت، استودیو فکرت
🔗پخش زنده برنامه از کانال انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #سینما
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#گزارش ا #محفل
▪️«تجدد» و غربزدگی در حکومت شاهنشاهی، تنها مانع پیش ِ روی امام نبود که با انقلاب ۵۷ کنار زده شد. «تحجر» نیز به مثابهی غل و زنجیری سنگین که عقبهای به قدمت زیست متشرعین قشریمسلک داشت، حرکت امام خمینی را به عقب میراند.
▪️اما ایدهی فرهنگی و سیاسی امام خمینی(ره) چه بود که توانست این دو مانع عظیم را از میان بردارد؟
✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد»
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
زمان: یکشنبه ۷ خرداد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
🔰 امام خمینی را باید شنید
▫️امامخوانی را نباید به کسی نیابت دهیم. سخن امام(ره) هنوز شنیدنی است. باید هر کس بصورت مستقیم آثار امام را بخواند و حلقههای صحیفهخوانی با همت بدنه اجتماعی راهاندازی شود.
▫️ چون هر شخص، موسسه یا سازمانی از دیدگاه خودشان امام را بازخوانی میکند. به همین دلیل است که نخبگان باید اهتمام به این امر داشته باشند.
🔸اگر بدنه حزباللهی با امام(ره) آشنا نباشد، زمینه استفاده ابزاری از امام(ره) نیز فراهم میشود که هر کسی امام خمینی را به نفع خودش مصادره میکند. همچنان امام خمینی تنها گزینه برای ماست.
✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد»
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
#حلقه_متن_خوانی|#مدرسه_فکرت
✅ حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت
▪️دومین جلسه حلقهی کتابخوانیِ فکرت
💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن»
با ارائهی حجتالاسلام نجف لکزایی
▫️شرکت در این حلقهی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است.
برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
@danial_basir
⏰ چهارشنبهها (۱۰، ۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #محفل
▪️مردم در عهد ولایت "اکثرهم لایعقلون" نیستند
🔺بعضیها میگویند مردم غرب زدهاند ولی امام خلاف این عقیده را دارد. البته مردمی که در عهد با ولی هستند را نمیشود گفت که اکثرهم لایعقلون. این گفته درست نیست. اولین خصوصیتی که این مردم دارند این است که در عهد با ولیّ در آمدند. امام خمینی(ره)، جامعهای که در ۲۵۰ سال اخیر تطوراتی داشته را به سرانجام رسانده و تجدّد نتوانسته در تغییر ایران موفق باشد و ایران خودش را از آن فاصله داده است.
✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد»
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
یکشنبه ۷ خرداد
💢 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@FEKRAT_NET
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#کلیپ| #محفل ▪️مردم در عهد ولایت "اکثرهم لایعقلون" نیستند 🔺بعضیها میگویند مردم غرب زدهاند ولی ا
♨️ آیا بیشتر مردم نمی فهمند⁉️
🔵معنای واکثرهم لایعقلون و اکثرهم لایعلمون چیست؟🔵
جهت توضیح و تفسیر این مساله، سراغ بیانات مقام معظم رهبری میرویم
۱۳۷۱/۰۳/۰۶
بیانات درجلسه بیست وهشتم تفسیرسوره بقره
بسمالله الرحمن الرحیم
🔶 س۱: اینکه فرمودید تودهی مردم مسائل رابه خوبی میفهمند، دراین رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر #الناس لا یعقلون، یعنی #بیشترمردم #نمیدانند و #بیشترمردم #نمیفهمند راچگونه معنی میفرمائید؟
🔷 ج۱: درپاسخ بایدعرض کنم که: عبارت دوم یعنی اکثر الناس لایعقلون اصلاً در #قرآن چنین چیزی #نیست لکن عبارت: «اکثرهم لایعقلون»، (۱) یعنی بیشترآنان نمیفهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لایعقلون و «اکثرهم لایعقلون»، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چندمیلیاردانسان راشامل میشود وچنین قضاوتی درقرآن نیست. چگونه بیشترمردم نمیفهمند؟!
👈و حال اینکه #همهی_مردم تقریباً #میفهمند. اما اگرگفتیم: «اکثر هم لایعقلون»، یعنی بیشترآنان نمیفهمند، این ضمیر «هم» برمیگردد به آن تعبیر وجملهی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است. مثلاً فرض کنید اگرگفته میشود آیات الهی اینگونه است وخدا مثلاًچنین قدرتی دارد، ولکن، «اکثرهم لایعقلون» : بیشترآنها نمیفهمند. این برمیگردد به #منکرین چون اگر منکرین میفهمیدند منکرنمیشدند، ولذا #بیشترمنکرین آن #حقیقتی راکه به آنها ارائه شده این را #نفهمیدند والان هم میشود گفت: وقتی ما حقیقت را بر یک گروهی عرضه میکنیم، میبینیم آنها انکارمیکنند وهمانطورکه درآیه قبل انکارشان ذکر شده، بایدبگوئیم که بیشترآنها نمیفهمند ودرعین حال انکارمیکنند. پس علت انکار بیشترمردم نفهمیدن است.
🔆 وقتی شما یک حقیقتی را بر گروهی از مردم عرضه بکنید اگر قبول کردند معلوم است که میفهمند، و اگر انکار کردند، این انکار آنها حاکی از این است که بیشتر آنها حقیقت را درک نکردند و یک عدهی اقلیتی هم هستند که حقیقت رادرک کردهاند لکن ازروی عناد قبول نکردند، یک چنین تعبیری درقرآن وجوددارد، امااین، خیلی فرق دارد بااینکه ما بگوئیم اکثرمردم دنیا اصلاً نمیفهمند! چه چیزی رانمیفهمند؟ این نمیفهمند یک چیزمطلقی است، مثل اینست که بگوییم اصلاً دارای فهم نیستند واین غلط است. پس این تعبیر اکثرالناس لایعقلون، درقرآن نیست، اما«اکثرالناس لایعلمون» (۲) یعنی بیشترانسانها نمیدانند هست آنهم بطور #مطلق که گفته باشد اکثرانسانها نمیدانند عینی هیچ چیزرا نمیدانند چنین چیزی نداریم، باز هم قرآن چندآیه را من یادداشت کردم: «قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء ویقدر» (۳): بگو به تحقیق این خدای من است، که روزی انسانهارا بازمیکند وبسته میکند واین یک حقیقتی است که خدای متعال روزی رابرای بعضی گشاده وبرای بعضی تنگ میکند، بعددنبالش میگوید: «ولکن اکثرالناس لایعلمون» : امابیشترمردم این حقیقت رانمیدانند، وحقیقت هم همین است که بیشترمردم نمیدانند که ملاک روزی وسررشتهی روزی دست خداست وخداست که روزی رابرای انسانها بازمیکند ومیبندند،اماکیفیت آن چگونه است؟یک تعبیری داردکه حالا نمیخواهیم وارداین مقوله بشویم، لکن این حقیقت که سررشتهی روزی انسانهابه دست خداست وتقدیرات الهی درآن تأثیردارد، این رابیشترمردم نمیدانند، نه اینکه هیچ چیزرا نمیدانند. یا آیه دیگری که میفرماید: «و ما ارسلناک الاّ کافه للناس بشیراً و نذیزاً» ماتو رانفرستادیم مگر به عنوان بشارت دهنده وانذار کننده برای همهی مردم دنیا، و بعددنبالش دارد که: «و لکن اکثرالناس لا یعلمون» (۴) ولی اکثر مردم نمیدانند. و این یک حقیقت است که اکثرمردم دنیا نمیدانند که خدای تعالی پیغمبر خاتم رابرای تبشیر وانذار انسانها فرستاده، پس یک #موردخاصی را میگوید: «اکثرالناس لایعلمون»ویا یک آیهی دیگر که میفرماید:«والله غالب علی امره ولکن اکثرالناس لایعلمون» (۵) خدابرکار خودش غالب است، یعنی مسلط برکارخودش هست وبدون تردید ارادهی خودش راتحقق میبخشد، اما اکثرمردم خبرندارند که خدای متعال اراهی خودش راتحقق میبخشد. پس اینطور نیست که ماتصور کنیم قرآن کریم اکثریت انسانهارا بطور #مطلق گفته باشد نمیفهمند، تا اگر #ما_گفتیم #تودهی_مردم مسائل را #بخوبی_میفهمند، یکی بگوید شما چطور میگوئید بخوبی میفهمند و حال اینکه خدا میگوید نمیفهمند؟
💠 چنین چیزی نداریم که خداگفته باشد نمیفهمند، بلکه حقیقت این است که تودهی مردم حقایق ومسائل رابه خوبی میفهمند البته هیچ انسانی همهی حقایق رابخودی خود نمیفهمند، اما وقتی کسانی باشندکه برای مردم #تبیین و #روشنگری کنند #تودهی_انسانها چون #غرض_ندارند،برخلاف روشنفکران غربزده مسائل را#خوب_میفهمند و#حقایق را #میپذیرند.
🔺ادامه بیانات درجلسه بیست وهشتم تفسیرسوره بقره درلینک زیر👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17182
💢 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@FEKRAT_NET
هدایت شده از فکرت
#حلقه_متن_خوانی|#مدرسه_فکرت
✅ حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت
▪️دومین جلسه حلقهی کتابخوانیِ فکرت
💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن»
با ارائهی حجتالاسلام نجف لکزایی
▫️شرکت در این حلقهی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است.
برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@fatemedadashi
@danial_basir
⏰ چهارشنبهها (۱۰، ۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
🔸🔸توجـــه🔸🔸
🔺صوت دومین جلسهی حلقهی کتابخوانی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» برای افرادی که ثبت نام کرده بودند ارسال شد.
افرادی که هنوز به دستشان نرسیده لطفاً به آیدی زیر پیام بدهند:
@Madrese_Fekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
▫️این زمین کج است!
🔹امروز وقتی از فقه گفته میشود منظورشان فقه قبل از امام خمینی است و این یعنی ارتجاع به گذشته. فقه قبل از امام، تفاوتش به این نیست که این مکتب آقای خویی است یا مکتب امام خمینی؟! دعوا سر این زمین کجی است که باید صاف شود.
🔸این زمین کج است که سرمایهداران، ثروتمندتر و فقرا، فقیرتر میشوند. فقه امام خمینی(ره) آمده بود تا این زمین را صاف کند. امام(ره)، انقلاب کرد که این زمین کج را صاف کند؛ چون منافع محرومان مهم است.
✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد»
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#محفل | #امام_خمینی
▫️تحریف پدیدههای یگانهی تاریخی همچون شخصیت امام خمینی (ره) در رسانهها مسالهای است که این روزها بیش از پیش نیاز به بازخوانی و زدودن تحریفها دارد.
✅ مدرسهی فکرت در هفتمین محفل خود به بازخوانی تحریف ظالمانه «بازکاوی پدیده تحریف امام خمینی (ره) در رسانه» میپردازد.
با حضور:
👤«دکتر مظفر نامدار»، سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد و عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی
زمان: پنجشنبه ۱۱ خرداد، ساعت ۱۷
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
جهت شرکت بصورت حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
🔹تا ولاء اجتماعی نباشد امر به معروف اصلا شدنی نیست. این ولاء امروز آسیب دیده است اگر ترمیم شود باب گفتگو باز میشود.
🔸از ريان بن صلت مروى است كه گفت قومى در خراسان نزد حضرت رضا(عليه السّلام)آمدند و عرض كردند كه گروهى از اهل بيت تو مرتكب اعمال قبيحه ميشوند كاش آنها را از آن اعمال نهى ميفرمودى فرمود چنين كارى نكنند عرض كردند چرا فرمود زيرا كه از پدر بزرگوارم شنيدم كه «اَلنَّصِيحَةُ خَشِنَةٌ» نصيحت زبر و درشت است بر شنونده و از اين جهت مشكل تاثير كند.
✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد»
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#محفل | #امام_خمینی
▫️تحریف پدیدههای یگانهی تاریخی همچون شخصیت امام خمینی (ره) در رسانهها مسالهای است که این روزها بیش از پیش نیاز به بازخوانی و زدودن تحریفها دارد.
✅ مدرسهی فکرت در هفتمین محفل خود به بازخوانی تحریف ظالمانه «بازکاوی پدیده تحریف امام خمینی (ره) در رسانه» میپردازد.
با حضور:
👤«دکتر مظفر نامدار»، سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد و عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی
زمان: پنجشنبه ۱۱ خرداد، ساعت ۱۷
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
جهت شرکت بصورت حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفتمین محفل با موضوع بازخوانی تحریف ظالمانه «بازکاوی پدیده تحریف امام خمینی (ره) در رسانه»
با حضور:
👤«دکتر مظفر نامدار»، سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد و عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
📩 سه تحول عظیم و تاریخی که امام خمینی در سطح کشور، امت اسلامی و جهان بوجود آورد چه بود؟
✏️ رهبر انقلاب، در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی:
✏️ امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ سه تحول بزرگ به وجود آورد. یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان:
۱- تحول در سطح کشور این بود که انقلاب اسلامی را در این کشور به وجود آورد. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دست نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزّت ملی را جایگزین آن کرد.
۲- آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، تحول در سطح امت است. جریان بیداری اسلامی را امام به راه انداخت. دوره انفعال و بی تحریکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. مسئلهی فلسطین پس از آن که به خیال صهیونیستها و پشتیبانانشان یک مسئلهی تمام شده به حساب میآمد با تحول امام در سطح امت اسلامی به مسئلهی اول جهان اسلام تبدیل شد.
۳- تحول سوم تحول در سطح جهان است. امام فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان. معنویت در زیر لگدکوبی سیاستهای مادیگری و ضدّ معنوی از بین رفته بود. معنویت از یادها رفته بود. حرکت امام بزرگوار رنگ معنوی را در دنیا دوباره زنده کرد.
✏️ این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد. شاید در آینده هم شبیه اینها و نظیر اینها را نتواند انسان پیشبینی کند که به وجود بیاید. این مخصوص امام بزرگوار بود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
#حلقه_متن_خوانی|#مدرسه_فکرت
✅ حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت
▪️سومین جلسه حلقهی کتابخوانیِ فکرت
💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن»
با ارائهی حجتالاسلام نجف لکزایی
▫️شرکت در این حلقهی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است.
برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
@danial_basir
⏰ چهارشنبهها (۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔸🔸توجـــه🔸🔸
🔺صوت دومین جلسهی حلقهی کتابخوانی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» برای افرادی که ثبت نام کرده بودند ارسال شد.
افرادی که هنوز به دستشان نرسیده لطفاً به آیدی زیر پیام بدهند:
@Madrese_Fekrat