eitaa logo
فکر بهشتی
3 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم الله/این کانال به جهت مطالعه مجموعه کتب و آثار شهید آیت الله بهشتی دایر گردیده است. ادمین: @saeed_alef
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴جمهوریت و اسلامیت در جمهوری اسلامی شما مردم انقلابی در راهپیمایی هایتان فریاد برآوردید که استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی این فریاد شما ملت بود و این نظام پاسخ به این فریاد است در این نام جمهوری اسلامی همه این مفاهیمی که عرض شد نهفته است جمهوری است، یعنی خلقی است یعنی توده ای است یعنی ناسی است مردمی است؛ و اسلامی است یعنی دارای ایدئولوژی است و در برابر یک ایدئولوژی انتخاب شده نه تحمیل شده متعهد است. مردم دوست است و از مردم و نیروی مردم مایه و قدرت میگیرد و این قدرت در جهت خدمت به مردم به همه مردم نه به يك فرد و نه به يك گروه نه به يك قشر و نه به يك طبقه استفاده می شود. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ویژگی های جامعه مورد اهتمام نظام اسلامی # نظام جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ،ایران نظامی باید باشد که محیط اجتماعی آینده را برای تکامل انسان و رشد انسانی او و حرکتش را الی الله آماده سازد، آن هم با تدبیر و همت و تلاش خود این انسان از ویژگیهای این محیط ۱. توجه خاص نظام حاکم بر این محیط است به کرامت انسان و روح الهی او و جلوگیری از سقوط انسان در نیهیلیسم و پوچ انگاری و درون پوکی و ماتریالیسم و ماده گرایی و ماده پرستی و دنیا پرستی اهتمام این نظام است به استقلال و آزادیهای فردی و اجتماعی انسان تا آخرین سرحد ممکن و جلوگیری از اسارت انسان در چنگال استبداد داخلی و فردی و گروهی و طبقه ای یا استعمار خارجی اهتمام این نظام است به آزادی و استقلال انسان و جلوگیری از استثمار انسان به دست سرمایه داری داخلی یا خارجی و کاپیتالیسم ،فردی طبقه ای یا دولتی و مبارزه با هر گونه تبعیض طبقاتی و گروهی و ناسیونالیستی... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لوازم تحقق جامعه اسلامی زیربنای سوم، اعتراف به این مطلب که شرط عملی به وجود آمدن چنین محیط اجتماعی این است: ۱. دخالت مردم در تعیین سرنوشت و اداره امورشان تا آخرین حد ممکن باید گسترش پیدا کند. یعنی نظام باید تا آنجا که میشود به دست خود مردم اداره بشود. ۲ در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که در عین نظام ،داشتن همبستگی داشتن سلسله مراتب داشتن انضباط داشتن در آن سانترالیسم و مرکزیت به حداقل برسد. اداره امور باید در دست مدیریتی قرار بگیرد که انقلاب اسلامی این ملت را خوب درک کرده باشد مورد پذیرش و اعتماد مردم باشد در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها به شرایط زمان آگاه باشد و در مسائل اجرایی توانایی و قاطعیت انقلابی داشته باشد. این آگاهیها و این تواناییها و این مورد اعتماد مردم بودنها باید با بینش اسلامی و اجتماعی پویا همراه باشد و مدیریت اجتماعی ما را مصون نگه دارد. اینها زیربنای قانون اساسی آینده ماست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ملی گرایی برای مبارزه ناقص است. برادران و خواهرانی که بر پایه تفکرات ملی مبارزه میکردید مبارزه تان ،محترم ولی تز مبارزه تان برای ملت ما ناقص است امیدوارم که این مطلب باعث بد آمدن و رنجش کسی نشود. چون اگر ما نتوانیم بگوییم آقا تز مبارزه ات ناقص است پس دیگر چه بگوییم؟ چه آزادی داریم در تبادل نظر و برخورد آراء و افکار گروههای ملی در حد نقشی که در پیشبرد مبارزه ملت ما با استبداد و استعمار داشته اند مورد قدردانی و احترام و ارجگذاری ما هستند ولی با کمال برادری و همراه با صراحت اسلامی میگوییم تز این گروهها برای انقلاب کنونی ما ناقص است. انقلاب ملی به هر حال از نوعی تفکر ناسیونالیستی مایه میگیرد و انقلاب اسلامی از تفکر جهانی مایه میگیرد چه نصیحت میفرمایید؟ ما بیاییم در یک چهارچوب تنگ ملیت خودمان را محصور کنیم یا در فراخنای جهان به مردم زمین از کران تا کران بیندیشیم؟ کدام اولی است؟ کدام متعالی تر است؟ کدام انسانی تر است؟ کدام با اومانیسم و مردم دوستی مترقی سازگارتر است؟ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ملی گرایی موجب تشدید قوم گرایی میشود خوب اگر ما آمدیم در چهارچوب تنگ ناسیونالیسم و ملیت خودمان را گرفتار کردیم با دهها سؤال در این آب و خاک ایران روبه رو هستیم. ملت ایران کدام اند؟ آنهایی هستند که در چهارچوب مرزهای سیاسی کنونی زندگی میکنند و همه اینها یک ملتاند آیا ما میتوانیم بر این پایه فلسفه و زیربنای فکری برای چنین ملیتی عرضه کنیم؟ آیا همین تفکر ناسیونالیستی نیست که برادران کرد را به یک صورت وسوسه میکند و برادران بلوچ را به صورت دیگر و برادران ترکمن را به صورت سوم و برادران عرب را به صورت چهارم و برادران دیگر را به صورتهای دیگر؟ وقتی صحبت ناسیونالیسم میشود آنوقت مشکل است که دیگر برای کرد سنندجی بتوانید توجیه کنید تو باید از نظر سیاسی تابع و پیرو و وابسته باشی به ملتی به نام ملت ایران و نه به کرد مقيم موصل و كركوك 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴برابری اقوام در قانون اساسی انقلاب کنونی ما انقلابی است اسلامی و این انقلاب اسلامی خیلی باز خیلی ،روشن خیلی مستدل و منطقی دلپذیر فطرت پذیر به برادر کرد می گوید برادر مسلمان تو با من یکی ،هستی به کجا میروی؟ به عرب خوزستانی می گوید برادر مسلمان خواهر مسلمان تو با ما یکی هستی کجا میروی؟ به برادر و خواهر ترکمن همین طور به بلوچ همین طور در پیش نویس قانون اساسی چند اصل هست که در این اصول روی جهت متعالی و مترقی و اسلامی بودن و ایدئولوژیک بودن انقلاب ما تکیه شده، تکیه تعهدآور. اصل اول نوع حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران در پی انقلاب اسلامی پیروزمندش در همه پرسی دهم و یازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ هجری شمسی با اکثریت ۲٫۹۸ درصد به آن رأی مثبت داده است. اصل پنجم بر مبنای آیه کریمه يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنثى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ. (سوره حجرات، آیه ۱۳) در جمهوری اسلامی ایران همه اقوام از قبیل ،فارس ترک کرد ،عرب، بلوچ و ترکمن و نظایر اینها از حقوق کاملاً مساوی برخوردارند... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴خطر دور شدن از روحیه‌ی انقلابی بزرگترین مایه تأسف ما این است که دو روز بعد از در دست گرفتن قدرت و حکومت عده زیادی از مردم خیال کردند بحمد الله انقلاب کردیم کشته دادیم خون دادیم، پیروز شدیم و دیگر تمام شد. وای بر آن انقلاب و انقلابی که در بامداد پیروزی بخواهد به محیط آرام و آسایش دهنده انقلاب پیروز شده، دل ببندد و با شهادت و مبارزه و پیکار خداحافظی کند. وای بر آن انقلاب و انقلابی با کمال تأسف باید بگویم در این شش ماه که از پیروزی انقلاب می گذرد، از این طریق ما ضربه های شکننده و سهمگین خورده ایم، خیلی از مردم را میبینیم که در زندگی روزانه انگار نه انگار که ما انقلاب داریم، زندگیمان از نظر مصرف، زندگی مردمی است که انقلابشان را تا آخرین مرحله پیروزی تمام کرده اند، رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگی روزمره، دچار بیماری خطرناک روزمرگی شدن، بزرگترین خطر است برای انقلاب. برادران و خواهران ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلتهای آن زمان لازم دارد. دشمنان ما می خواهند از این طریق که به ما الهام کنند که بروید آرام گیرید،استراحت کنید ، سعادت و لذت و خوشی و شادی یکجا نصیبتان شد دیگر چه میخواهید؛ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴بزرگترین خطر جوامع پیشرفته، احساس پوچی است مگر پول و اقتصاد برای انسانها میتواند سعادت کامل بیاورد؟ میدانید بزرگترین خطری که جامعه های پیشرفته اقتصادی دنیا را امروز تهدید میکند چیست؟ فاصله طبقاتی اقتصادی، البته خطر هست، ولی بزرگترین خطر نیست. تسلط طبقاتی کاپیتالیستی دولتی، البته خطر هست مشکل هست، ولی بزرگترین خطر نیست. پس بزرگترین خطر چیست؟ نیهیلیسم. احساس پوچی و پوکی کردن برنامه مکرر امروز و فردای تولید و مصرف را ملال آور و خسته کننده و بدون فروغ و شادابی یافتن. زندگی انسان، پیش از هر چیز فروغ و شور و گرمای عشق میخواهد، زندگی بدون شور و گرمای عشق مزه و معنی ندارد. حالا عشق به چی؟ عشق به گلرخان عشق زن به مرد عشق مرد به زن عشق جنسی؟ نه بالاتر از این عشق زن و شوهر به عنوان همسر وفادار به یکدیگر عشق و عاطفه مقدس پدر و مادر و فرزندی، البته عشق جنسی در زندگی انسان جایی دارد، زمانی دارد و دوره ای دارد. دیر یا زود می گذرد، سپری میشود، عشق زن و شوهر ، نسبت به یکدیگر وقتی با وفاداری همراه است مقدس است و ارزنده است عشق و علاقه پدر و مادر به فرزند و فرزندان به پدر و مادر و بستگان و ارحام و عاطفه شان نسبت به یکدیگر محترم است ارزنده است. ولی هیچ یک از اینها آن عشقی که درون تهی انسان را مالامال و پر بکند نیست. چه عشقی است که می تواند عشق فروزان باشد؟ که برای انسان تا پایان زندگی و حتی در لحظه مرگ عشقی باشد که برای او ادامه دارد نه عشقی که با آن وداع میکند کدام عشق است؟ عشق به خدا، عشق به حق، عشق به کمال مطلق، عشق به عدل، مطلق به جمال مطلق الهی، عشق عرفانی و اسلام آیینی است که در عین تکیه بر ارزشهای اقتصادی و تأیید و قبول تمام این نیازها تکیه بالاترش بر رضوان من الله اکبر» است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لزوم توجه نظام اسلامی به ابعاد معنوی جامعه نظام اجتماعی جمهوری اسلامی باید نظامی باشد که این عشق را در دل زن و مرد جامعه ما فروزان نگه دارد. چه لذت آفرین است آنچه ما در این سالها مشاهده میکنیم چه بسیار دختران جوانی که در زندگی میگویند ما میخواهیم همسری داشته باشیم ،مؤمن، متوجه به خدا ،مبارز مجاهد، زاهد، پارسا، ولی برخوردار از عشق يك مسلمان؛ و چه بسیار پسران جوانی که میگویند ما همسری میخواهیم در درجه اول برخوردار از این خصلتها دیگر ارزش نخستین را به زیبایی دادن، به زیبایی چهره، به زیبایی اندام، به جهیزیه، به قباله و مهریه، به ثروت به حقوق های کلان به زندگی پر رونق و پر جاه و جلال و پر شکوه و پر زرق و برق برای بسیاری از دختران و پسران جوان ما بحمد الله از بین رفته است. این شمایید ادامه دهندگان انقلاب راستین اسلام. این شمایید جند الله. اکبر و سپاه بزرگ خدا پیروز باشید. نظام آینده باید یک چنین نظامی باشد اگر دو مرتبه ما یک نظامی داشته باشیم که چپ میروی اقتصاد، راست میروی اقتصاد؛ چپ میروی از جلو میروی از پشت سر می روی به زمین و به هوا همه جا مسأله تولید و مصرف تمام مغز و احساس و قلب و اندیشه مان را پر کرده باشد آیا به سمت اسلام جلو رفته ایم؟ آیا به سمت ارزش عالی و متعالی انسان جلو رفته ایم؟ آیا این ترقی و پیشرفت است یا ارتجاع؟ مگر نظام شاهنشاهی در وعده هایش به ما چی وعده میداد؟ وعده میداد که ما میخواهیم برای مردم خانه درست کنیم. همه باید خانه داشته باشند ،خوب البته خانه از نیازهای ضروری است همه باید شغل داشته باشند. البته هر انسانی شغل و کسب و کار میخواهد همه باید برنامه های تفریحی داشته باشند. همه باید تلویزیون داشته باشند با برنامه های سرگرم کننده فکری، همه باید به تئاتر و سینما بروند برای تماشای نمایشنامه ها و فیلم های مبتذل همه باید ماشین سواری داشته باشند همه باید فرش داشته باشند. همه باید مبل داشته باشند و از این بایدهای دیگر و آنچه در کار نبود این که همه باید انسان بمانند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴آرمان جمهوری اسلامی تربیت انسان با تقواست. وقتی که انسانیت خلاصه میشود در لذات و امور مادی و از فکر و لذت معنوی جدا می گردد این که همان نظام شاهنشاهی است منتها اسمش شاهنشاهی نیست و جمهوری است. به جای ،شاه رئیس جمهوری دارد این ارتجاع است پس کو انقلاب؟ ما انقلاب کردیم تا انسانها انسان شوند. غیر از این است؟ برادران و خواهران عزیز آرمان جمهوری اسلامی، آرمان انسان شدن و متعالی شدن و حرکت الی الله است. در تمام اصول قانون اساسی آینده باید همواره تکیه روی این اصل به چشم بخورد، نقش بنیادی تقوا در رشد انسان. یکوقت میگوییم آقا از خدا بترسیم و گرانفروشی نکنیم، از خدا بترسیم ظلم نکنیم، از خدا بترسیم دروغ نگوییم، از خدا بترسیم خیانت نکنیم، از خدا بترسیم شراب نخوریم، قمار نبازیم، از خدا بترسیم و زن و مرد به یکدیگر نگاه آلوده نکنیم، از خدا بترسیم وظیفه مان را انجام بدهیم. تقوا در همه این مسائل نقش سازنده و مؤثر دارد ولی تقوا همین نیست تقوا معنی عالی تری دارد. تقوا یعنی من انسان همواره خود را در حضور خدا مییابم و با یاد خدا زنده ام. الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ أَلَا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. (سوره رعد، آیه ۲۸) (۱) . ترجمه: (همان) کسانی که ایمان آورده اند و دلهایشان با یاد خدا آرام میگیرد بدانید که با یاد خداست که دلها آرام می گیرد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴نقش تقوا در زندگی فردی، اجتماع و سیاسی تقوا یعنی ضد غفلت و بی خبری. ذکر، یاد در نظام جمهوری اسلامی باید از در و دیوار، از درون و برون جامعه نشانه ها و انگیزههایی ببارد، که من و شما را به یاد خدا بیاورد، و یاد خدا را در دلهامان زنده نگه دارد. با زنده ماندن یاد خدا انسان در حال ،تقواست در حالتی که از بیخبری و غفلت و سقوط می تواند نجات پیدا کند و چنین تقوایی عامل رشد انسانیت انسان است. زیارتمان عبادتمان، معامله مان ،تحصیلمان، کار در کارخانه مان، کار در کشتزارمان، سکوتمان، سخنمان، نشستمان، و برخاستمان همه با چیست؟ با یاد خدا این میشود آن تقوای رشد دهنده انسان. نقش بنیادی تقوا در رشد او، نفی هر گونه تبعیض و سلطه جویی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است. کارگری که در نظام اجتماعی آینده اسیر کارفرمایی بماند این نظام اسلامی نیست، کشاورزی بخواهد اسیر ارباب که هیچ اسیر میدان دار بماند این نظام اسلامی نیست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴مواجهه جمهوری اسلامی با پیشرفت های مدرن در نظام آینده باید هرگونه سلطه جویی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی از بین برود. در عین آنکه این نظام اصیل اسلامی است و بیگانه گرا نیست، نه شرقی است نه غربی است، جمهوری اسلامی است، اما در عین حال با دستاوردهای علم و دانش و تكنيك و فن و صنعت قهر نکرده است و نمیگوید «من با صنعت کاری ندارم صنعت از اروپا آمده از روسیه آمده، از چین آمده، از آمریکا آمده است.» صنعت و آگاهی و تجربه و فن از هر جا بیاید، ما آن را اول مسلمانش میکنیم و بعد به تصرف خویشتن در جامعه خویشتن درش می آوریم. حال چه جور باید صنعت را مسلمان کرد؟ چه جور باید علم را مسلمان کرد؟ چه جور باید هنر را مسلمان کرد؟ جامعه اسلامی جامعه بی ذوقی نیست که با هنر قهر کند. مگر زندگی انسان و حیات انسان بدون ذوق و هنر ممکن است انسانی باشد؟ ولی هنر را اول مسلمانش میکنیم بعد از آن استفاده میکنیم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴رقابت مثبت و منفی رقابت دو جنبه دارد یکی جنبه منفی و تخریبی و دیگر جنبه مثبت رقابتی که جنبه تخریبی داشته باشد از نظر اسلام مردود است چون در حقیقت یك نوع حسد و رشک است. ولی رقابتی که جنبه مثبت داشته باشد نوعی مسابقه است. قرآن همه مردمی را که به خدا و به وحی معتقدند اما بینشهای مختلف دارند دعوت میکند که در راه نیکی و بسوی نیکی ها با یکدیگر مسابقه داشته باشند و سرانجام خداوند درباره اختلاف بینشها در جهان دیگر داوری خواهد کرد این بدین معنی است که همه گروههای اجتماعی و همه افراد که به يك مكتب و به يك راه معتقدند در آن مسیر رقابت مثبت یعنی مسابقه داشته باشند. بنابراین رقابت به معنای مسابقه مثبت بله ولی در مسیر تخریب و کارشکنی در کار دیگران خیر . 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴عالی ترین خواسته ها در جامعه اسلامی،انگیزه های معنوی است در جامعه اسلامی عوامل محرکه انسان متنوع است. در بخشی از فعالیت ها انسان تحت تأثیر نیازهای مادی تلاش و حرکت دارد و در جای دیگر تحت تأثیر نیازهای عالی معنوی. بطور کلی پاسخ به این سؤال که «در جامعه عامل محرکه انسان چیست » روشن است، تأمین خواستهای خودش. این خواستها هستند که محرک انسانند. حالا بستگی دارد ببینیم انسان در هر جامعه ای چه نوع خواستهایی دارد، یک انسان پیشرفته ساخته شده بر طبق فرهنگ اسلام و مبانی اسلامی ، خواسته هایش تنها در مادیات خلاصه نمیشود، بلکه خواسته های عالیتری هم دارد، عالیترین خواست در انسان عشق به خدا عشق به خیر و حق و عدل مطلق است، که به دنباله آن علاقه خدمت به انسانها خدمت به خلق در راه رضای خالق را هم میتوان نام برد. بنابراین در جامعه اسلامی پیشرفته، باید تقرب الی الله بعنوان مهمترین و مؤثرترین انگیزه محسوب شود، ولی این بدین معنی نیست که ما انسانهایی پیدا نمی کنیم که کارهای عادی انجام میدهند و همه کارهایشان تقرب الی الله نیست، بلکه فراوانند آنها که کارهایشان را بر اساس همین انگیزه های مادی انجام میدهند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴 انسان سرنوشت ساز، نه اصالت فرد، نه اصالت اجتماع قانون اساسی بر مبنای نظر اسلام قائل به اصالت آمیخته فرد و اجتماع است یعنی از دیدگاه اسلام نه فرد اصل است به معنای اینکه نظام و محیط اجتماعی هیچ نقشی ندارند و نه فرد بازیچه سرنوشتی است که محیط اجتماعی برایش تعیین میکند بلکه هر انسانی خود سرنوشت ساز است همان لا جبر و لا تفويض بل امر بین الامرین در اینجا شکل دیگری پیدا میکند یعنی انسان نه محکوم جبر اجتماعی و جبر محیط اجتماعی است و نه صددرصد حاکم بر محیط اجتماعی است بلکه انسان تا حدودی - که این حدود هم هندسی نیست حدودیست که نوسان دارد - میتواند سرنوشت خود را بسازد. هم در بدترین نظامات اجتماعی و هم در بهترین آنها انسان سرنوشت ساز است. انسان هم خودساز است و هم محیط ساز اما تسلطش بر خودسازی و محیط سازی مطلق نیست و بالاخره به جایی میرسد که عوامل دیگر تسلط او را محدود میکنند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴مصلحت اجتماعی مقدم بر مصلحت فردی است. منظورتان مصلحت است؟ در اینجا مسئله این است که در اسلام مصلحت فرد یا مصلحت جامعه کدام مقدم است؟ بیشک مصلحت جامعه بر مصلحت فرد مقدم است اما دقت کنید باز مصلحت جامعه بر میگردد به مصلحت فرد در جامعه موضوع مصلحت به هر حال افراد انسان هستند اما مصلحت ،فردی به فرد بر میگردد و به دیگران هم چندان ارتباطی ندارد و مصلحت اجتماعی یعنی اینکه به فرد بر میگردد ولی نه به یک فرد بلکه به مجموعه افراد بیشک در آنجا که مصلحت جامعه مطرح باشد مصلحت جامعه مقدم بر فرد است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ضرورت تصویب قانون اساسی (مصاحبه کننده:) گفته میشود مسائل موجود و مشکلاتی که دولت با آنها دست به گریبانست، ناشی از نبودن قانون اساسی نیست، حتی دولت اساسی ترین تصمیمات را از جمله در زمینه مالکیت، اتخاذ کرده است، بدون آنکه قانون اساسی وجود داشته باشد. این نکته تا چه حد واقعیت را بیان کرده است و آیا اساساً تمام مسئله این است که باعث تسریع در تصویب قانون اساسی شده است؟ ⚪(شهید :)تسریع در تصویب قانون اساسی به خاطر این است که دولتی سر کار باشد که مطمئن باشد که میتواند برای دراز مدت برنامه ریزی کند مشکل بزرگ دولت موقت در همان موقت بودن آن است و چون تا قانون اساسی تصویب نشود دولت از موقت بودن خارج نمی شود این است که در اتخاذ تصمیم برنامه ریزی و سازماندهی آن طور که لازمه کارست دستش باز نیست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴اسلام شناس بودن، لازمه‌ی نمایندگان مجلس قانون اساسی است. (مصاحبه کننده:)اخیراً نظرات مختلفی درباره صلاحیت افراد در زمینه اظهار درباره قانون اساسی ارایه میشود. گروهی میگویند فقط متخصصین اسلامی میتوانند نظر بدهند و عده ای بر این عقیده اند که در مسائل تخصصی از جمله موارد حقوقی اقتصادی و اجتماعی متخصصین فنون بایستی اظهار نظر کنند. نظر شما چیست؟ ⚪(شهید:)من نظر خودم را در مصاحبه تلویزیونی که چند روز قبل داشتم به طور روشن بیان کردم گفتم در قانون اساسی کسانی که در جامعه شناسی ،اقتصاد حقوق و حتی روانشناسی اجتماعی تخصص داشته باشند حضورشان لازم است منتها اضافه کردم که همه این کارشناسان باید این شرط را دارا باشند که کارشناسانی باشند که اسلام را به عنوان يك ایدئولوژی زنده پذیرفته باشند چون ممکن است جامعه شناس یا روانشناس یا اقتصاددانی در آن جمع باشد که به مسایل جامعه شناسی و اقتصادی و حقوقی از دیدگاه ماتریالیستی نگاه کند و یا از دیدگاههای غیر اسلامی بررسی کند. این نظرات میتواند برای یک مجلس بحث سودمند باشد ولی در یک مجلس تصمیم گیری طبعاً نمیتواند رأی او رأی سودمندی تلقی شود. این هم به این جهت است که مردم بر پایه اسلام انقلاب کرده اند. درست است که در این انقلاب گروه هایی هم بودند که اسلامی نبوده اند و آنها هم کمک کرده اند اما توده مردم و محور انقلاب اسلام بود و رهبری عالی انقلاب هم اسلامی است به دنبال آن پیروز شدیم و رفراندومی برگزار شد که در آن مردم اصل رژیم و نظام ایران را معین کردند و گفتند که رژیم و نظام حکومتی ایران جمهوری اسلامی است. حالا قدم سوم این است که عده ای بیایند قانون اساسی جمهوری اسلامی را بنویسند و مردم به آن رأی بدهند. چه کسانی می توانند قانون اساسی جمهوری اسلامی را بنویسند؟ کسانی که در درجه اول این مبنا را پذیرفته باشند. اسلام به عنوان یک دین زنده و دارنده نظام پایه برای نظام حکومتی آینده است. این عده میتوانند جامعه شناس حقوقدان و اقتصاددان باشند و علمای صاحب نظر در علوم اسلامی هم باشند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴آزادی گروه های مختلف در جامعه اسلامی (مصاحبه کننده:) روز جمعه عده ای میتینگی را که بنا بود در آن درباره قانون اساسی اظهار نظر شود بهم زدند. آیا چنین روشی منطقی است؟ یا آنکه بایستی فرصت اظهار نظر به همگان داده شود؟ ⚪(شهید:) باز در این زمینه ها مکرر نظر خود را اعلام کرده ایم و بدان عمل کرده ایم در نظام اجتماعی ما بایستی به همه گروه ها فرصت اظهار نظر داده شود و امکان آن داده شود که بتوانند نظرهای خود را به صورت فردی و جمعی بیان کنند. این نه تنها دیدگاه شخص من است بلکه نظر حزب جمهوری اسلامی هم هست حزب جمهوری اسلامی معتقد است که باید در محیط اجتماعی سالم افراد و گروه ها توانایی اظهار نظر خودشان را درباره مسایل مختلف داشته باشند حتی اگر نظراتشان مخالف نظر انقلاب اسلامی ماست. بنابراین آنچه در این اجتماع روی داده که عده ای مانع شده اند اینها اجتماعشان را تشکیل بدهند باید مورد رسیدگی قرار گیرد و معلوم شود اینها چه گروه هایی بودند چه کسانی بودند انگیزه شان چه بوده و چرا حساسیت داشته اند؟ به هر حال تا تمام قضایا روشن نشده نمیتوان نظر قطعی داد ولی نظر کلی حزب جمهوری اسلامی در این زمینه روشن است در جامعه اسلامی همه افراد گروه ها هر چند مخالف اسلام ،باشند امکان دارند رأی و نظر خود را بیان کنند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴سوء استفاده سرمایه داری از زن به عنوان نیروی کار (مصاحبه کننده:)در متن مقدمه آمده است که زنان کشور از موقعیت دون ،انسانی هم به عنوان «شیئی جنسی» و هم بعنوان نیروی کار رها شوند آیا کار کردن را برای زن يك موقعيت دون انسانی تلقی میکنید؟ ⚪(شهید:) نه منظور این نبوده منظور این است که به زن صرفاً به عنوان یک نیروی کار اقتصادی نگاه نشود به این معنی که همان طور که میدانید در قرن نوزده تلاش برای کشاندن زن به میدان فعالیتها از طرف سرمایه دارها تعقیب میشد و سرمایه دارها احساس میکردند که برای ارزان تر کردن نیروی کار بایستی مقدار بیشتری نیروی کار به بازار کار بیاورند تا عرضه بیشتر شود و محصولات ارزان شود بخصوص اینکه حتی به این هم اکتفا نمی کردند و اصولاً به زنان مزد کمتری پرداخت میکردند به همین جهت یکی از خواسته های اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری این بود مزد مساوی برای کار مساوی اعم از زن و مرد بیان این مطلب بدین منظور است که گفته میشود با آن نگرش تحت عنوان آزاد کردن زن و بالا بردن مقام زن در حقیقت میخواستند آن را بعنوان یک نیروی کار قابل بازخرید وارد میدان کنند این یک کار دون انسانی است ولی نه اینکه کار برخاسته از انتخاب انسان را تأیید نمیکنیم ببینید کار دو نوع است یکی کار برخاسته از انتخاب هر انسان که این تجلی شخصیت و سازنده شخصیت انسانیت است و دوم کار صرفاً اقتصادی که غالباً توسط قدرت های غالب و قاهر دیگر و سلطه های اجتماعی و اقتصادی بازخرید میشود و طبیعی است که در این صورت انسان را آرام آرام به صورت شیئی در می آورد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴تصدیگری مسئولیت های سیاسی توسط زنان در روایات دقت بفرمایید ما میگوییم در جامعه زن و مرد وجود دارد مسلّماً، و نه منحصراً، مرد میتواند این سمت را بپذیرد برای پذیرش او نه در کتاب منعی هست و نه در سنت به این ترتیب قدر مسلم این است که مرد میتواند این کار را بکند آنچه در آن سؤال هست این است که آیا زن مسلمان هم میتواند رئیس جمهوری باشد یا خیر؟ چرا این سؤال وجود دارد؟ به دلیل این روایات قرآن نفی کننده آن نیست در قرآن نسبت به این قسمت نه راجع به مرد و نه راجع به زن نصی وجود ندارد درباره نفی زمامداری مرد مطلبی نیست و بنابراین تکلیف مرد روشن میشود اما راجع به زن چون بعضی از روایات هست يك سؤال و يك ابهام به وجود میآید که باید آن را فقیهانه روشن کرد نه با احساسات که ان شاء الله در آینده برای شورای فقها مسأله حل میشود. برای خود من دلایلی که در روایات آورده میشود که زن نمیتواند زمامدار و رئیس جمهوری باشد کافی نیست و هیچ وقت هم کافی نبوده است از ابتدا که در این مسأله به صورت بررسی اجتهادی تحقیق کردم دلایل برایم غیر کافی بوده است ولی تا این نظر به صورت گسترده مورد قبول تحقیقی دو سوم آراء ملت و فقهای ملت در نیاید و مورد قبول قرار نگیرد برای آن شتابزدگی نکنید. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لوازم تحقق جامعه اسلامی زیربنای سوم اعتراف به این مطلب که شرط عملی به وجود آمدن چنین محیط اجتماعی این است: ۱. دخالت مردم در تعیین سرنوشت و اداره امورشان تا آخرین حد ممکن باید گسترش پیدا کند. یعنی نظام باید تا آنجا که میشود به دست خود مردم اداره بشود. ۲ در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که در عین نظام ،داشتن همبستگی داشتن سلسله مراتب داشتن انضباط داشتن در آن سانترالیسم و مرکزیت به حداقل برسد. اداره امور باید در دست مدیریتی قرار بگیرد که انقلاب اسلامی این ملت را خوب درک کرده باشد مورد پذیرش و اعتماد مردم باشد در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها به شرایط زمان آگاه باشد و در مسائل اجرایی توانایی و قاطعیت انقلابی داشته باشد. این آگاهیها و این تواناییها و این مورد اعتماد مردم بودنها باید با بینش اسلامی و اجتماعی پویا همراه باشد و مدیریت اجتماعی ما را مصون نگه دارد. اینها زیربنای قانون اساسی آینده ماست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی ⚪تعداد فیش ها : ۵۴ 🔴انتهای فیش ها ⚪الحمدلله رب العالمین
🟢
🟢