eitaa logo
فکر بهشتی
3 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم الله/این کانال به جهت مطالعه مجموعه کتب و آثار شهید آیت الله بهشتی دایر گردیده است. ادمین: @saeed_alef
مشاهده در ایتا
دانلود
◻بسم الله/ برای بررسی افکاری شهید بهشتی باید از کجا شروع کرد. باید به صورت گزینشی بریم جلو؟ سیر مطالعاتی منطقی داشته باشیم؟ سیر منطقی یعنی از معرفت شناسی، روش شناسی شهید بهشتی شروع کنیم. از مبانی و تا برنامه های کاربردی و مسائل روز را پیش برویم. اما به جهاتی، ما در این کانال به حول و قوه الهی، مطالب رو به این صورت مرور می کنیم که یک کتاب رو انتخاب می کنیم و فیش های مهم اون رو منتشر می کنیم و نمایه می زنیم. نکته ای که باید عرض کرد این است که کتاب ها در واقع منتخبی از تفکرات شهید بهشتی بنا بر صلاحدید موسسه نشر ایشان و یا سایر افراد دخیل در جمع آوری آنها هستند. از این جهت، تفکر شهید بهشتی نه لزوما از یک کتاب یا گفتار بلکه از مجموعه ای منظومه وار، فهم خواهد شد. لذا کتاب ها بهانه های بیان مطالب هستند..... یا علی.... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار دانشمند مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
بسم الله کتاب اول، کتاب مبانی نظری این کتاب حاوی گفتارهایی از درباره قانون اساسی است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار دانشمند مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴سلطنت ریشه همه فسادها از آغاز مرحلۀ اخير انقلاب ملت ايران، يعنى از حدود شانزده سال پيش، رهبرى انقلاب با تيزبينى و ژرف‌نگرى بر اين نكته تكيه داشت كه عامل اصلى همۀ خرابى‌ها، همۀ فسادها، همۀ عقب‌ماندگى‌ها و تيره‌روزى‌ها در كشور ما عبارت است از رژيم، نوع حكومت، و به خصوص مسألۀ بى‌پايه و تحميلى سلطنت؛ و مكرر اعلام مى‌شد كه مسائلى از قبيل انتخابات آزاد براى مجلِسَين (مجلس شورا، مجلس سنا)، انتخاب آزاد انجمن‌هاى شهرستان، بخش، روستا، و امثال اينها در چهارچوب يك رژيم فاسد، فقط ايجاد جهت‌هاى انحرافى براى جنبش و قيام ملت ماست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴شکل حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی است. سؤال مى‌شد كه شكل حكومت اسلامى چيست‌؟ و براى پاسخ به اين سؤال عمومى بود كه رهبرى اعلام كرد در نخستين مرحلۀ پيروزى انقلاب، شكل حكومت شما «جمهورى اسلامى» خواهد بود. آمدن اصطلاح و واژۀ جمهورى به جاى حكومت اسلامى معنى عام‌ترى داشت. جمهورى اسلامى معنى خاص‌ترى داشت؛ جمهورى نوعى خاص از حكومت است... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴حاکم باید از سوی مردم پذیرفته شده باشد ...حكومت در يك جامعۀ اسلامى، وقتى در زمان پيغمبر اكرم (ص) مطرح مى‌شود، يك وقت است در عصر ائمۀ شيعه (س) و زمان حضور آن‌ها مطرح مى‌شود، و يك‌وقت است در اين عصر، يعنى در زمانى كه ما هستيم، مطرح مى‌شود. بحثى كه مى‌خواهم بكنم نه مربوط است به ادارۀ جامعه و امت اسلامى در عصر پيغمبر اكرم، نه مربوط است به ادارۀ جامعه در زمان ظهور ائمه؛ بلكه مربوط است به امروز ما. چون آن بحث براى ما بحثى علمى است، آنچه مهم است اين است كه امروز ما چه نوع حكومتى داشته باشيم‌؟ بر طبق مبانى اسلامى، در عصر ما حكومت، زمام‌دار، حاكم صرفاً بايد سِمَت و قدرت خويش را از آراء مردم بگيرد. كسى حق دارد زمام‌دار مردم باشد كه برگزيدۀ مردم يا لااقل پذيرفتۀ مردم و مورد حمايت مردم باشد. هيچ‌كس حق ندارد بر طبق مبانى اسلام كه ولايت، قدرت، زمام‌دارى خودش را بر مردم تحميل كند؛ بر خلاف رضايت آنها و بر خلاف پذيرش و حمايت آنها و بر خلاف انتخاب آنها. چرا؟ براى اين‌كه اگر كسى آمد بر خلاف رأى مردم، بر خلاف انتخاب و پذيرش و خواست مردم، به آن‌ها گفت من آقابالاسر شما هستم، من حاكم بر شما هستم، مى‌خواهيد بخواهيد، مى‌خواهيد نخواهيد، اين آدم يك آدمى است كه با زور و با تحميل و از روى انگيزۀ تفوق‌طلبى آمده است سِمَتى را براى خودش ادعا كرده و تفوق‌طلبى و امتيازطلبى و برترى‌طلبى در منطق قرآن و بر طبق انديشۀ اسلامى و ايدئولوژى اسلامى مردود، مطرود، و مايۀ فساد و مايۀ تيره‌بختى در دنيا و آخرت است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴مستکبرین در قرآن ...میبینیم که قرآن در آیات مختلف از ،مستکبرین از آنها که خودشان را بزرگ می،شمرند بزرگیشان را بر دیگران تحمیل میکنند به زشتی یاد میکند و استکبار و بزرگی جویی و بزرگی طلبی و بزرگی فروشی را عامل انحراف میداند به آیه های ۷۵ و ۷۶ سوره اعراف توجه کنید: «قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ إِنَّ صَالِحاً مُرْسَلُ مِنْ رَبِّهِ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ. قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ» ........ و مشابه این را در داستان شعیب که می گوید: «قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا قَالَ أَوَ لَوْ كُنَّا کارهین» (سوره اعراف، آیه ۸۸) این بزرگان قوم که بزرگی را به خودشان بسته بودند و بزرگی فروشی میکردند و خود را دارای مقام والا تلقی میکردند. گفتند «ای شعیب تو و همه کسانی را که به تو ایمان آورده اند از آبادی خودمان بیرون میکنیم یا باید باز گردید به ملت و آیین ما.» شعیب گفت «هر چند ما نخواهیم و بر خلاف دلخواه ما باشد؟» آنها میخواستند رژیم و نظام طاغوتی خودشان را بر مردم تحمیل کنند بر شعیب بر مؤمنان به رهبر الهی و همه کسانی که دنبال او میرفتند. ... موسی (ع) در برابر فرعون و فرعونیان میگوید قرآن این طور نقل میکند در آیه ۲۷ از سوره غافر: «وَ قَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ». «من پناه میبرم به خدای شما به خدای خودم و خداوندگار شما از هر متکبر بزرگی فروش که بزرگی را به خودش بسته و ایمان به روز حساب و روز حساب ،کشی روز رستاخیز و هر نوع روز حساب ندارد. متکبران، بزرگی فروشان، طاغوتان، تفوق طلبان، امتیاز طلبان، همواره سد راه جنبش ها هستند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴مردود بودن سلطنت در مبانی اسلام مبانی عالی اسلام به طور کلی تفوق طلبی و امتیاز طلبی را محکوم می کند. می گوید هیچ کس نمیتواند رابطه اش را با دیگران بر مبنای تفوق طلبی و امتیاز طلبی قرار بدهد . خوب سلطنت چیست؟ سلطنت این بود که یک شخص میگفت من فرمانروای شمایم؛ چرا؟ چون زور دارم یا نه، چرا؟ چون پدر من زور داشته و من وارث این مقام از او هستم و موقعی که پدر میخواست او را به عنوان ولی عهد و جانشینی خود بر مردم تحمیل کند لابد مدعی بود که ولی عهد آن هم پسر بزرگتر من دارای امتیازات و ویژگیهای خاص است که حتماً بهتر از دیگران میتواند ملت و کشور را اداره کند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴وظیفه مردم در انتخاب نوع حکومت ملت ایران برادران و خواهران عزیز بیدار باشید! ای زنان و مردان پرخروش انقلابی کشور ما هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت، عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سمتی از سمت های اجتماعی مورد بهره برداری احدی قرار نگیرد. این پایه اساسی است به نظر ما همه مسائل دیگر، همه مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانه زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمامدار امت این یک پایه اساسی است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴تعهد جمهوری اسلامی در قبال اسلام خوب هر حکومتی که بر اساس رأی آزاد مردم سر کار بیاید میتواند جمهوری اسلامی باشد؟ نه، این شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک شرط دوم هم دارد، و آن این است که وقتی اکثریت مردم یک کشور مسلمان اند، این مسلمانها اگر فردی یا گروهی را با رأی آزاد برای زمامداری انتخاب کردند، خود به خود از این زمامدار میخواهند که این حکومت، این نظام، این رژیم، خودش را در اداره مملکت نسبت به مقررات و تعالیم اسلامی ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد که جامعه و کشور را بر مبنای تعالیم سعادت بخش اسلام اداره کند. بدین ترتیب ملاحظه میکنید که یک اصل دوم نیز در حکومت اسلامی هست اصل تعهد نسبت به تعالیم اسلام . 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴کیفیت اظهار نظر مردم در باره قانونی اساسی در مورد قانون اساسی که یک مجموعه ای است، مسائل مختلف دارد، مسائل اسلامی دارد، مسائل حقوقی دارد مسائل اجتماعی دارد اقتصادی دارد؛ در زمینه چنین مجموعه ای نمیشود از يک يک افراد اظهار نظر مستقیم خواست. در این زمینه وقتی بخواهیم از مردم سؤال بکنیم و بگوییم رأیتان را درباره طرح قانون اساسی که تهیه و در اختیارتان گذاشته شده بیان بکنید، طبعاً اینها میتوانند بگویند که ما مستقیماً نمی توانیم رأی بدهیم، این رأی را باید از طریق افراد خبره، یعنی افراد صاحب نظر و مطلع در زمینه قانون اساسی و بخشهای مختلفش بدهیم، که این افراد مورد قبول و اعتماد ما باشند. روشی که در طول دهها سال درباره این نوع اظهار نظر در دنیا سابقه طولانی دارد همان تشکیل مجلس مؤسسان است؛ یعنی ،مردم گروه گروه از مردم هر گروهی از مردم یک نفر را به عنوان کسی که صاحب نظر است در زمینه مسائل قانون اساسی مورد اعتماد آنهاست انتخاب میکنند و میفرستند به یک مجلس و از این صاحب نظران گوناگون میخواهند که يك يك مواد قانون اساسی را بررسی کنند، درباره اش اظهار نظر کنند و بعد وقتی يك يك از این مواد بر طبق اکثریت آراء این خبرگان منتخب مردم مورد تأیید قرار گرفت، مجموعه ای که به این ترتیب مورد تأیید اکثریت قرار میگیرد، مورد تأیید ملت هم قرار می گیرد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴کیفیت نوشتن متن قانونی اساسی قرار بر این شد که از چند ماه پیش صاحب نظرانی محدود در يك گروه بسیار محدود از کسانی که در رشته های حقوق و علوم اسلامی در داخل و خارج تحصیلات داشتند، اینها زمینه و متن فشرده و منسجمی برای قانون اساسی آماده کنند. این کار در چند ماه پیش انجام گرفت این متن در اختیار مراجع تقلید، گروهی از مدرسین عالی مقام حوزه علمیه عده ای از صاحب نظران در زمینه های علوم اسلامی و عده ای از صاحب نظران در رشته های دیگر گذاشته شد اینها هم هر کدام مطالعه کردند و نظراتشان را دادند بعد یک مجموعه در نظارت تهیه طرحها و برنامه ها در دولت آمد و این طرح را به اضافه این نظرهای رسیده بار دیگر رسیدگی کرد و از آن طرح جدیدی تهیه کرد تا این طرح را بر شورای انقلاب عرضه کند. شورای انقلاب که باز مجموعه ای است از صاحب نظران در علوم اسلامی اقتصاد حقوق و حتی رشته های فنی و اجتماعی اینها هم این طرح را بار دیگر در آن مجموعه فشرده مورد بررسی دقیق قرار دادند و این طرح نهایی با اظهار نظر نهایی که از طرف رهبری درباره اش میشود برای اطلاع عموم منتشر میشود، به مردم گفته میشود چنین طرحی قرار است به تصویب برسد و کیفیت به تصویب رسیدن این است که به شما فرصت میدهیم برای حدود هر پانصد هزار نفر از مردم ایران یک فرد صاحب نظر را بگردید انتخاب کنید؛ به طوری که مردم بتوانند حدود شصت تا هفتاد نفر صاحب نظر را انتخاب کنند و در این فرصت ،مردم گروههای سیاسی گروههای حقوقی گروه های علمی، گروه های مذهبی، مراجع فکری، مراجع دینی در تهران، در قم، نجف، در شهرهای دیگر، اینها هم بتوانند نظرات خودشان را کتبا به یک ستاد عملیاتی بفرستند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴توجه مردم به انتخاب نمایندگان شایسته انتخاب نمایندگان خبره ای که به این مجلس می آیند و توجه کنند که این کارشناسان باید کسانی باشند که اسلام را خوب شناخته باشند و وضع امروز دنیا را هم بدانند. همه شان باید درباره اسلام اطلاعات کافی داشته باشند چون اگر یک حقوقدانی بیاید که آشنایی اش با اسلام کافی نباشد این حتی اظهار نظرهای حقوقی اش هم در آنجا چندان مفید نخواهد افتاد چرا؟ برای اینکه او اصلاً از یک زمینه فکری دیگر از یک دیدگاه دیگر حرف می زند؛ در حالی که قرار است ما برای چه قانون اساسی داشته باشیم؟ جمهوری اسلامی یعنی همه مردم قبلاً رأی دادند که قانون اساسی جدید باید از دیدگاه اسلام تنظیم بشود؛ اسلامی که برای همه چیز نظر دارد رأی دارد فقط يك جهان بینی کلی نیست بلکه ایدئولوژی و یک نظام عملی و اجرایی هم هست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴معیارها انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی بنده توصیه میکنم به همه شنوندگان و بینندگان که از همین حالا در فکر آن باشند که با استفاده از آگاهیهایی که از گوشه و کنار به دست می آورند، برادران و خواهرانی را برای نمایندگی هر پانصد هزار نفر در حدود هر پانصد هزار نفر در این مجلس مؤسسان فشرده یا مجلس خبرگان انتخاب کنند که اولاً در اسلام و مسائل اسلامی مطلع باشند، ثانیاً به اسلام مؤمن باشند. اگر کسی میآید که درباره اسلام اطلاعاتی دارد، اما خودش نسبت به اسلام اعتقاد راسخ قلبی ندارد، یا اسلام را به عنوان یک نظام اجتماعی، که امروز قابل اجراست قبول ندارد؛ میگوید «اسلام دینی است محترم ولی قوانین و قواعد اسلامی برای امروز مردم قابل اجرا و عملی نیست یا سودمند و مفید نیست»، اینها نمیتوانند بیایند درباره قانون اساسی نظر بدهند؛ چون از همان اول با نظر منفی درباره اسلام وارد این مجلس میشوند. مردم ما باید هشیار باشند؛ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴نظام سیاسی اصیل اسلام، نظام «امّت و امامت» نام نظام سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیست؟ اسم آن را چه نوع نظامی بگذاریم؟ در این نوع بندیها و رده بندیها مقولات سیاسی دنیا کدام اند؟ حقیقت این است که برداشت تشیع راستین از اسلام مناسبترین نام را برای این نظام قبلاً پیش بینی کرده است میتوانید با این اشاره ای که کردم خودتان بگویید تشیع راستین برای نظام سیاسی اسلام چه عنوان گویایی را انتخاب کرده است؟ «نظام امت و امامت». نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی، نظام امت و امامت است، و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتابهای حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست. اتفاقاً يك بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد، برای رهایی از استبداد انقلاب کردند، بعد گفتند حالا میدانید چه جایش بگذارید؟ «مشروطه». چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریه ای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی میتوانست داشته باشد برای ما نداشت. خاصیت چیز عاریتی همین است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴«امت» و «امامت» در نظام امّت-امامت در رأس این نظام(امت و امامت) اصول عقیدتی و عملی اسلام بر اساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود. بر طبق این اصول عقیدتی و عملی، حاملان مسئولیت و صاحبان اصلی حق در این ایدئولوژی، در این نظام عقیده و عمل، «ناس» و مردم اند....اسلام در خدمت همه ناس است؛ صلاح همه را میخواهد نه فقط صلاح مسلمانان را، نظام اسلامی به سعادت کل بشر می اندیشد. ولی در میان ناس و کل بشر آنها که بر پایه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام يك مجموعه به وجود می آورند، میشوند «امت». «امت» از نظر ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام، حتماً نیاز دارد به «امامت». دقت بفرمایید،یک وقت مکتبی میگوید«امت» بدون اینکه به آن جهت بدهد که عمل کند. (اما) اسلام میخواهد خطوط کلی و اصلی سعادت را نشان بدهد، میگوید «ای امت اگر میخواهید در مسیر الی الله گم نشوید و از «مغضوب عليهم ولا الضالین» نشوید باید به «حبل المتین» و عروة الوثقای امامت چنگ زنید.» 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴تعیین و پذیرش «امامت» در نظام امّت-امامت این امامت تا وقتی که در حد پیامبر است که با نشان ویژه و خاص از جانب خدا آمده معین میشود. بنابراین گفته میشود امامت ابراهیم امامت ،موسی امامت محمّد (ص) اینان امام هستند در دوره پس از پیامبر اسلام (ص)، امامان معصوم منصوص و منصوب اند ولی با اینکه تعیینی است، تحمیلی نیست. به مسلمانها گفته میشود «اطیعوالرسول» باید از این پیامبر فرمان ببرید. تعیینی است، ولی تحمیلی نیست. چون وقتی مسلمانان به فرزند عبدالله به عنوان نبي الله و رسول الله معتقد شدند، و ایمان آوردند، زمینه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند، تعیینی هست، ولی تحمیلی نیست. ولی امروز در این عصر غیبت امام معصوم منصوب ،منصوص در این عصر ،امامت دیگر تعیینی نیست؛ تحمیلی هم نیست؛ بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است. بنابراین رابطه امت و امامت در عصر ما يك رابطه مشخص است. دقت بفرمایید شناختن آگاهانه و پذیرفتن نه تعیین و نه تحمیل. شما در طول این قرنهای متمادی هیچ جا خوانده اید یا از هیچ کس شنیده اید که مرجع تقلید و رهبر دینی را به مردم تحمیل کرده باشند و بگویند مجبورید از او تقلید کنید؟ آیا شما تا به حال شنیده یا خوانده اید؟ این امامت و امت نسبت به یکدیگر مسئول و متعهدند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴جایگاه اسلام در نظام امامت و امت بر پایه امت و امامت چیزی به وجود می آید به نام «مدیریت جامعه» این بخش اول از طرح اسلام درباره نظام سیاسی است. آنچه در رأس قرار دارد که همه، حتی پیغمبر (ص)، حتی امام (ع) و مرجع تقلید باید مراقب او باشند و از آن سر مویی تخلف نکنند،اصول عقیدتی و عملی اسلام بر اساس کتاب و سنت است. حتی قرآن کریم درباره پیغمبر اکرم (ص) می فرماید «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ (سوره الحاقه، آیات ۴۵). می گوید رسول خدا هرگز چنین نمیکند، اما به فرض اگر برخلاف گفته خدا و فرمان و تعلیم خدا سخنی به ما ببندد ما او را به نابودی خواهیم کشاند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴مسئولیت امّت در مقابل همه مردم جهان از آنجا(اصول عقیدتی و عملی اسلام بر اساس کتاب و سنت) این تعلیم داده میشود که مسأله مهم برای نظام، ناس و مردم، یعنی کل مردم جهان است، و حامل این مسئولیت در جهت صلاح کل مردم جهان، امت است. مسئولیت مال امت است وَ لَتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةً يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ . (سوره آل عمران، آیه (۱۰۴) حامل دعوت به خیر فقط عمامه به سر نیست یکایک زنان و مردان امت دعوت کننده به خیر و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند. مسئولیت مال امت است. یعنی آن مجموعه ای از مردم که بر محور مکتب با یکدیگر پیوند مکتبی برقرار کرده اند و این امت برای ایفای نقش راستین خود، باید سخت به محور امامت متوجه باشد و این امت و امامت با یکدیگر رابطه متقابل تعهدآور دارند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti