eitaa logo
﷽ سلام درودخانواده عزیز🙂🌹
113 دنبال‌کننده
252 عکس
377 ویدیو
49 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام عرض ادب احترام خدمت برادران خواهران ودوستان عزیز🙂🌹گل خوبی بهتری گروه درراستای شادی وسلامت خانوادهاوفرزندان وآموزش های علمی و معنوی و مذهبی فرهنگی درراستای رشد تکامل وظرفیتسازی انسان وظهورآقاامام زمان(عج)شکل گرفت ان‌شاءالله
مشاهده در ایتا
دانلود
عنه صلى الله عليه و آله :الرِّجالُ أربعةٌ : سَخِيٌّ ، و كَريمٌ ، و بَخيلٌ ، و لَئيمٌ . فالسَّخِيُّ : الّذي يأكُلُ و يُعطي ، و الكريمُ : الّذي لا يأكُلُ و يُعطي ، و البخيلُ : الّذي يأكلُ و لا يُعطي ، و اللّئيمُ : الّذي لا يأكُلُ و لا يُعطي . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مردان چهار گروهند: سخى، كريم، بخيل و لئيم. سخى كسى است كه مى خورد و مى خوراند، كريم كسى است كه خود نمى خورد ولى مى خوراند، بخيل كسى است كه مى خورد و نمى خوراند و لئيم كسى است كه نه خود مى خورد و نه به كسى مى خوراند. ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: حُرِّمَتِ الجَنَّةُُ عَلَی المَنّانِ وَ البَخیلِ وَ القَتّاتِ. سه نفر به بهشت راه ندارند: آدم‌های منّت‌گذار، بخیل و سخن‌چین. (بحار، ج ٧٣، ص ٣٠٢) ٣٢ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: خَلَّتانِ لاتَجتَمِعانِ فی قَلبِ مُؤْمِنٍ: سُوءُ الخُلقِ وَالبُخلُ. این دو خصلت در دل یک مؤمن جمع نمی‌شوند: یکی بداخلاقی و دیگری بخل و نظرتنگی است ٣٥ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لاتُشاوِرِ البَخیلَ فَاِنَّهُ یَقصُرُ بِكَ عَن غایَتِكَ. هیچگاه با آدم بخیل و خسیس مشورت مكن كه مسلّماً تو را از مقصود و هدفت بازخواهد داشت ـ امام حسن مجتبی(ع): هَلاكُ الناسِ فی‌ثلاثٍ: اَلكِبرُ و الحِرصُ وَ الحَسَد. این سه چیز مردم را به هلاکت رسانده است: تکبر، حرص و حسد. (بحار، ج ٧٨، ص ١١١) ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: الحاسدُ جاحِدٌ لأنّهُ لَم یَرضَ بِقضاءِ الله. آدم حسود ـ در حقیقت ـ یک آدم لَجوج و ستیزه‌جو است. زیرا او به قضا و مقدرات الهی تن نمی‌دهد ١٥ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»: الحسودُ دائمُ السُّقمِ و إنْ كانَ صحیحَ الجَسَدِ. آدم حسود همیشه مریض است هرچند (به ظاهر) بدنی سالم و تندرست دارد. (فهرست غرر، ص ٦٧) ١٦ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: آفةُ الدّینِ: اَلحَسدُ وَالعُجْبُ وَالفَخرُ. سه خصلت آفت دینند: حسد، خودپسندی و فخرفروشی به دیگران. (اصول کافی، ج ٣، ص ٤١٨) ١٧ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: حَسدُ الصّدیقِ مِن سُقمِ المَوَدَّةِ. دوستی که به دوستش حسد بِبَرَد دوست سالمی نیست. (نهج‌البلاغه، کلمة ٢٠٩) ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: لِلحاسِد ثلاثُ علاماتٍ: یَغتابُ اِذا غابَ وَ یَتَمَلَّقُ اِذا شَهِدَ وَ یَشمَتُ بِالمُصیبَة. آدم حسود سه علامت دارد: ‌در پشت سر غیبت می‌کند، هنگام حضور تملّق می‌جوید. و در وقت بلا و مصیبت انسان را شماتت می‌نماید. (خصال، ج ١، ص ٦٠))(حسادت درباره زن،مقام،مال،حب دنیا) ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: دَعِ الحَسَدَ وَ الكِذبَ وَ الحِقدَ فَإنَّهُنَّ ثلاثةٌ تُشینُ الدّینَ وَ تُهلِكُ الرَّجُلَ. حسد و دروغ و کینه را از خودت دور کن، این سه خصلت دین انسان را لکّه‌دار می‌کند و منجر به نگون‌بختی او می‌گردد. (مستدرک، ج ١٢، ص ٢٣) @fekrebekrvashad
Gonahan Kabirh.mp3
10.01M
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے اشتراک
1403-09-15-sh1.mp3
13.28M
🔉 🔰سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: از فاطمه، این گونه خطاب است (ده فرمان؛ زندگی، این گونه باید) در عزای فاطمه ع که مادر پدرش بود
إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ «15» همانا اموال و اولاد شما وسيله آزمايشند و خداوند است كه پاداش بزرگ نزد او است (و به كسانى پاداش مى‌دهد كه در اين امتحان پيروز شوند). فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «16» پس هر قدر مى‌توانيد، از خداوند پروا كنيد و سخن او را بشنويد و اطاعت كنيد و انفاق كنيد كه براى شما بهتر است و هر كس از شرّ بخل نفس خويش درامان بماند، پس آنان همان رستگارانند. جلد 10 - صفحه 90 نکته ها «يُوقَ» به معناى حفظ و نگهدارى و «شُحَّ» به معناى بخل و تمايل نفسانى است. در حديث مى‌خوانيم كه امام صادق عليه السلام پيوسته دعا مى‌كرد: «اللهم ق شح نفسى» خدايا! مرا از بخل نفس حفظ كن. هنگامى كه سؤال كردند: چرا دائماً اين دعا را مى‌خوانيد؟ حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «1»* امام صادق عليه السلام فرمود: «من ادى الزكاة فقد و قى شح نفسه» «2» هركس زكات مال خود را بپردازد، از بخل نفس خويش حفظ شده است. در آيه 102 سوره آل عمران مى‌خوانيم: «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» از خدا پروا كنيد حق پروا و در اين آيه مى‌فرمايد: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»، مراد از اين دو آيه چيست؟ پاسخ: شايد معناى‌ «مَا اسْتَطَعْتُمْ» آن باشد كه در همه موارد فردى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى و خانوادگى، تقوا را مراعات كنيد كه اشاره به كمّيت و جامعيت دارد و مراد از «حَقَّ تُقاتِهِ» كيفيت تقوا باشد، يعنى بالاترين درجه تقوا را كه ورع است داشته باشيد. «3» در آيه قبل، اموال به عنوان وسيله امتحان الهى معرّفى شد، در اين آيه، راه پيروزى در آزمايش مال، انفاق و دورى از بخل معرفى شده است. هم در مبارزه با نفس و خواسته‌هاى نفسانى بايد در حد توان تلاش نمود: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»، هم در مبارزه با دشمن بيرونى بايد در حدّ توان، سلاح و امكانات تهيه نمود. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ» «4» پیام ها 1- براى موفقيت در آزمايش‌هاى الهى، از اهرم تقوا استفاده كنيد. إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ ... فَاتَّقُوا اللَّهَ‌ 2- در اسلام، تكليف فوق توان و طاقت وجود ندارد. «مَا اسْير مجمع‌البيان 3- تقواى الهى، يعنى شنيدن سخن حق، عمل كردن به آن و رسيدگى به فقراست. «فَاتَّقُوا، اسْمَعُوا، أَطِيعُوا، أَنْفِقُوا» 4- اگر طالب خير هستيد، موانع را كنار بزنيد و به فرمان خداوند گوش كنيد و از مال خود به فقرا بدهيد. «أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ» 5- تنها حفظ جسم از خطرات كافى نيست، حفاظت روح از اعمال و صفات بد نيز لازم است. «يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ» 6- راه رستگارى، انفاق در راه خداست. «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» 7- مال دوستى و بخل، با نفس انسان عجين شده است. «شُحَّ نَفْسِهِ» @fekrebekrvashad
23.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسادت و طمع ناروا بیهوده هوای نفس برای اینکه چند روز نجاست خواری، گناه خیانت بیشتری در دنیا بکند