1_2796949448.mp3
5.64M
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
🌟✨بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر "رجب" بشویم.
🌸 مقام معظم رهبری 🌸
حلول #ماه_رجب🌙🌺
#میلاد_امام_محمد_باقر(ع) 🎉
#مبارڪ_باد💫🌺
https://www.aparat.com/v/A9tDd
سریال طنز نوروز رنگی ۱۲😀🌹☝️
https://www.aparat.com/v/ceMXZ
۱۳
https://www.aparat.com/v/d3txp
۱۴
https://www.aparat.com/v/iYLv9
۱۵
https://www.aparat.com/v/rHxPa
در قسمت های مجموعه" قصه های تبیان"دانه های برنج
تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی مانند طرز رفتار با همسایه، کسب روزی حلال، بازار و مشتری، خیرین مدرسه ساز و کارآفرینی مشهود است.
بنابراین گزارش ،ساختار این مجموعه تلویزیونی اپیزودیک طراحی و اجرا شده است و هر قسمت یک داستان مجزا دارد. داستان های این مجموعه حاوی حکمت خداوندی و عبرت های بشری چه به صورت تاریخی و چه معاصر است
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
«180» وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لِلَّهِ مِيراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
و كسانى كه نسبت به (انفاق) آنچه خداوند از فضلش به آنان داده، بخل مىورزند، گمان نكنند كه (اين بخل) براى آنان بهتر است، بلكه آن برايشان بدتر است. به زودى آنچه را كه بخل كردهاند در روز قيامت، (به صورت) طوقى بر گردنشان آويخته مىشود. و ميراث آسمانها و زمين مخصوص خداست و خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
آل عمران ۱۸۰
پیام ها
1- واقع بين باشيد واز خيال و گمان انحرافى دورى كنيد. «لا يَحْسَبَنَّ»
2- مال كه از آنِ تو نيست، پس بخل چرا؟ «آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
3- سرچشمهى بخل، ناآگاهى و تحليل غلط از خير و شرّ است. «لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ ... خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ»
4- يكى از وظايف انبيا، اصلاح بينش و تفكّر انسانهاست. «لا يَحْسَبَنَّ ... هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ»
5- حبّ دنيا، شرور را نزد انسان خير جلوه مىدهد. «لا يَحْسَبَنَّ ... هو خير»
6- در قيامت، برخى جمادات نيز محشور مىشوند. «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»
7- معاد، جسمانى است. «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»
8- قيامت، صحنهى ظهور خير و شرّ واقعى است. «هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»
9- انسان، در تصرّف اموال خود آزاد مطلق نيست. «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»
10- قيامت، صحنهى تجسّم عمل است. «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا» در حديث آمده است: هركس زكات مال خود را ندهد، در قيامت اموالش به صورت مار و طوقى بر گردنش نهاده مىشود. «1»
11- زمان برپايى قيامت، دور نيست. «سَيُطَوَّقُونَ»
12- اسير مال شدن، موجب اسارت در آخرت است. «سَيُطَوَّقُونَ»
13- آنچه را در دنيا به آن دل بستهايم و بخل ورزيدهايم، همان مايهى عذاب ما مىشود. «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»
14- خداوند هم صاحب ميراث ماندگار دنياست و هم نيازمند انفاق ما نيست.
پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست. «وَ لِلَّهِ مِيراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
15- وارث واقعى همه چيز و همه كس خداست. ما با دست خالى آمدهايم و با
«1». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 3، ص 502.
جلد 1 - صفحه 663
دست خالى مىرويم، پس بخل چرا؟ «وَ لِلَّهِ مِيراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم آخرین حضور حاج قاسم سلیمانی در سامرا و غبار روبی حرم امام هادی علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «38»مائده
مرد و زن دزد را به جزاى كارى كه انجام دادهاند دستشان را قطع كنيد. اين كيفرى است از سوى خداوند و خداوند مقتدر حكيم است.
نکته ها
كلمهى «نَكالَ» به معناى امر بازدارنده است. قوانين جزايى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقامجويى. «نَكالَ» به عقوبتى گفته مىشود كه مايهى عبرت ديگران باشد. «3»
در اين آيه ابتدا مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است؛ ولى در آيهى دوم سورهى نور كه
حكم زنا بيان شده، ابتدا زن زناكار، سپس مرد زناكار ياد شده است، شايد به خاطر آن است كه در سرقت، نقش مردِ خلافكار بيشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافكار.
از مرحوم سيد مرتضى علمالهدى (از علماى هزار سال قبل) پرسيدند: چرا دستى كه پانصد مثقال طلا ديه دارد، به خاطر يك چهارم مثقال دزدى، قطع مىشود؟ پاسخ فرمود: «امانت»، قيمت دست را بالا مىبرد و «خيانت»، ارزش آن را مىكاهد.
طبق روايات، مقدار قطع دست، چهار انگشت است و بايد انگشت شست و كف دست باقى بماند. مقدار مالى هم كه به خاطر آن دست دزد قطع مىشود، بايد حداقل به قيمت يك چهارم دينار (يك چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم بايد در مكان حفاظت شده باشد، نه در مثل كاروانسرا، حمّام، مسجد و اماكن عمومى. سارق نيز بايد از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمىشود. همچنين اگر كسى در سالهاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذايى را سرقت كند دستش قطع نمىشود. البتّه در تمام مواردى كه دست قطع نمىشود كيفرهاى ديگرى در كار است كه تفصيل آن در كتب فقهى آمده است. «1»
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، بدترين نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن ركوع و سجود دانستهاند. «2»
اجراى اين احكام، نياز به حكومت و قدرت و نظام و تشكيلات دارد، پس اسلام، دين حكومت و سياست است.
اسلام، قبل از بريدن دست، بر اهميّت و لزوم كار و ادارهى زندگى فقرا از طريق بيتالمال و بستگان نزديك و قرضالحسنه و تعاون و ... تأكيد مىكند؛ ولى با اين حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نيست. «3»
سيستم جزايى دنيا، چون تنها به زندان و جريمهى مالى تكيه دارد، از مقابله با سرقت عاجز است.
قطع دست، براى مجرم عامل هشدار دائمى و مايهى جلوگيرى از لغزش مجدّد او وديگران
است. «فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما»
پیام ها
1- كيفر زن و مرد دزد يكسان است. «السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ»
2- بايد امنيّت جامعه را با قاطعيّت حفظ كرد. «فَاقْطَعُوا»
3- جريمه و كيفر سنگين، بازدارندهى از دزدى است. «نَكالًا»
4- در قوانين كيفرى اسلام، علاوه بر تنبيه مجرم، عبرت ديگران هم مطرح است. «نَكالًا»
5- در اجراى حدود الهى، نبايد تحت تأثير عواطف قرار گرفت. «فَاقْطَعُوا»
6- با اينكه قطع دست ازطرف قاضى وحاكم است، امّا خدا به همه مؤمنان خطاب مىكند، «فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما» تا آنان زمينه اجراى حدود الهى را فراهم كنند.
7- مالكيّت شخصى و امنيّت اجتماعى به قدرى مهم است كه به خاطر آن، بايد دست دزد قطع شود. «فَاقْطَعُوا»
8- اعمال قدرت، بايد حساب شده باشد. «عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
9- فرمان قطع دست دزد، جلوهاى از عزّت و حكمت خداوند است. فَاقْطَعُوا ... عَزِيزٌ حَكِيمٌ
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
مولاناجلال الدین محمد بلخی
بیان آنک حصول علم و مال و جاه بدگوهران را فضیحت اوست و چون شمشیریست کی افتادست به دست راهزن
بدگهر را علم و فن آموختن
دادن تیغی به دست راهزن
تیغ دادن در کف زنگی مست
به که آید علم ناکس را به دست
علم و مال و منصب و جاه و قران
فتنه آمد در کف بدگوهران
پس غزا زین فرض شد بر مؤمنان
تا ستانند از کف مجنون سنان
جان او مجنون تنش شمشیر او
واستان شمشیر را زان زشتخو
آنچ منصب میکند با جاهلان
از فضیحت کی کند صد ارسلان
عیب او مخفیست چون آلت بیافت
مارش از سوراخ بر صحرا شتافت
جمله صحرا مار و کزدم پر شود
چونک جاهل شاه حکم مر شود
مال و منصب ناکسی که آرد به دست
طالب رسوایی خویش او شدست
یا کند بخل و عطاها کم دهد
یا سخا آرد بنا موضع نهد
شاه را در خانهٔ بیذق نهد
این چنین باشد عطا که احمق دهد
حکم چون در دست گمراهی فتاد
جاه پندارید در چاهی فتاد
ره نمیداند قلاووزی کند
جان زشت او جهانسوزی کند
طفل راه فقر چون پیری گرفت
پیروان را غول ادباری گرفت
که بیا تا ماه بنمایم ترا
ماه را هرگز ندید آن بیصفا
چون نمایی چون ندیدستی به عمر
عکس مه در آب هم ای خام غمر
احمقان سرور شدستند و ز بیم
عاقلان سرها کشیده در گلیم
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
﷽
سلام علیک خفتگان روی زمین
شهیدان ای زنده گان عین الیقین
سلام علیک ای یتیمان بی قرار
زپا فتادگان درد فراق وانتظار
کن دعایی که رغائب لیله قدری آید
مژده موعودقسم پاک صفتی می آید
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e
هر چه هوای نَفسِ تو بگوید او را برای خود برمی گزینی و خود را در آن ، صاحب اختیار محسوب می داری . امّا هر چه را که عقل اقتضا کند و مخالف هوای نفس باشد . در آن اظهار جبر و فقدان اختیار می کنی . [ آدمیان مقیّد به شهوات و هواهی نفسانی هر چه را که نفسِ امّاره اقتضا کند چهار اسبه به دنبال آن می دوند و آن را با سعی و تلاش بدست می آورند . امّا همینکه عقل حکمی به آنها می دهد . بهانه می آورند که ما فاقد اختیاریم و نمی توانیم بدان طریق رویم .
https://eitaa.com/joinchat/2880635165Cc6b7ca254e