eitaa logo
اندیشکده فکر فردا
653 دنبال‌کننده
112 عکس
10 ویدیو
2 فایل
بسم الله ✅ انقلاب اسلامی در زمانه ظلمت مدرنیته، فکری نو بود برای فردای بشریت. 💠ما در #اندیشکده‌_فکر_فردا به بسط اندیشه توحيدی در لایه #حکمرانی می‌اندیشیم. اینجا محملی است برای اندیشیدن به مسائل کلان انقلاب اسلامی.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مروری کوتاه بر بیانات دکتر ابوالفضل اقبالی در دهمین جلسه از سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی: 🔰حجاب را تا وقتی به عنوان شیوه زندگی و لایف استایل نبینیم سیاست گذاری هایمان در مسئله حجاب راه به جایی نمی برد. میان حجاب و کشف حجاب تضاد وجود ندارد بلکه تخاصم وجود دارد. دو امر متضاد قابل جمع و زندگی مسالمت آمیز هستند. اما میان دو امر متخاصم یا مزاحم مدارا صورت نمی گیرد چرا که تحمل مخالف، عقلانی است ولی تحمل مزاحم عقلانی نیست بلکه انفعالی است. یعنی کشف حجاب یک سبک زندگی و یک نظم زیستن است و حجاب هم یک سبک زندگی و نظم زیستن است که این دو همواره در حال حذف دیگریِ خود هستند. اینها به هیچ عنوان نمی توانند همدیگر را به مثابه امر متضاد تحمل کنند. سیاست های ما در چهل ساله جمهوری اسلامی متاسفانه متوجه این تزاحم و تخاصم نبوده خواسته این دو را جمع کند. 🔰ما الگوی زندگی مان وارداتی شده و متاثر از غرب بوده ایم. وقتی برای ایجاد نظم جامعه از غرب وارد کردیم نمی توانیم ارزش هایمان را از نظام معرفتی و اندیشه ای (خودمان بگیریم)؛ (بلکه) باید هم کالبد و هم روح حاکم بر آن را از غرب بگیریم. به طور مثال تمکین شرعی همسر برای شوهر، برای کسی که عین شوهرش جایگاه اجتماعی و شغلی بالا دارد، ناهمخوان است و در ساختار کنونی با چالش روبرو است. 🔰حجاب عنصری از سبک زندگی و زیست تمدنی خاصی است که این زیست، اقتضائاتی در عرصه های مختلف دارد و تا آن اقتضائات همراهی نکند، حجاب نیز محقق نمی شود. اما متاسفانه اینچنین فهم تمدنی در بخش های قابل توجهی از ساختار حکمرانی وجود ندارد. ما نتوانستیم امنیت آوری حجاب را جا بیاندازیم؛ اگر زن بداند با حجاب امنیت بیشتری نسبت به گمراه شدن همسرش دارد، خب بیشتر این را می پذیرد. 🔰وظایف مردم در مورد حجاب، اولا مطالبه از مسئولین، دوم عمومی کردن تذکر لسانی است. 🔰اکثر افراد در حاکمیت برای حرف های تمدنی تره خورد نمی کند و متوجه نیستند که برای حل مسئله حجاب، طلاق و همجنس بازی باید از چند قدم عقب تر شروع کرد. یعنی نقطه عزیمت شما باید تعریف از زن ، هویت و نظم شهر و زندگی شهری و معماری مدرن باشد. مدرنیته ارزش های خودش را دفعی اعمال نمی کند و در یک پروسه و بازه زمانی طولانی مدت تدریجا اعمال و القاء می کند، لذا مسیر بازگشت هم باید تدریجی باشد نه دفعی؛ اما باید از جایی شروع شود و به نظرم آن جا که باید شروع شود حوزه رسانه است که تاثیر گذاری بیشتری می توانیم داشته باشیم. رسانه یعنی سینما، منبر، یا مدرسه و رابطه معلم و دانش آموز که خودش بسیار مهم است و پایگاه انتقال مفاهیم است؛ که در این حوزه باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم. در حوزه مدرسه، رسانه، ساماندهی مد و لباس سه عرصه هست که خلاء جدی داریم و باید سرمایه گذاری کنیم و این ها پاشنه آشیل فرهنگی جمهوری اسلامی است. ✅لینک عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
📸گزارش تصویری جلسه ۱۰ اسفند ماه با حضور خانم دکتر دارابی لینک عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 و برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست‌های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥 🔻🔻 🔹 با ارائه: 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیرمحسن عرفان. 🔸 دبیر علمی: 🎤حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی. ⏱ زمان: پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند ماه. 🏢مکان: قم، هنرستان، خ شهید تراب نجف زاده، پژوهشگاه شهید صدر. 🕰 ساعت ۱۰ صبح ✅لینک عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
💠حجت الاسلام و المسلمین مهدیزاده در بیست و یکمین نشست از سلسله جلسات حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی: 🔰معضل امروزِ زن این است که نهاد اختصاصی خود را ندارد، لذا هر چقدر هم به زن قدرت بدهی و او را در ساختار های مردانه وارد کنی، باز هم نیاز او را تامین نکرده ای. 🔰حضور زن در عرصه ای که از اخلاق تا تکنیک و محصولاتش متناسب با ساختار مردانه شکل گرفته، مطلوب او نیست و به خاطر تفاوتی اساسی زن با مرد، هر چه بیشتر او را در نهادهای اجتماعی موجود وارد کنیم بیشتر اعتراض خواهد کرد، چرا که می داند نیاز او در این ساختار تامین نمی شود حتی اگر نداند نیازش واقعا در چه ساختاری تامین خواهد شد. 🔰- تصورم این است که زنان هم باید نهاد های اختصاصی خودشان را داشته باشند. کما این که ما مردها نهادهای اختصاصی خودمان را حفظ کردیم و زنان را راه نمی دهیم. 🔰- استعاره جامعه مدرن بازار است، در استعاره بازار برابری، همه آدم هایی که در بازار وارد می شوند باید مثبت یک عرضه داشته باشند. هر کس با یک آورده می آید بازار، برابری در بازار وقتی پدید می آید که همه ما مثبت یک باشیم. انسان مدرن ذاتا منفعت خواه است. فرض کنید زن می خواهد به برابری برسد. خب جهان غرب ایده دیگری برای برابری ندارد مگر حضور در این بازار. در بازار باید عرضه کننده جدید چیزی بیاورد که مشتریها جابجا شوند و تصمیم بگیرند از این هم خرید کنند. این آغاز حضور او در فضای اجتماعی است. 🔰- از آنجایی که انسان در باور جهانِ غرب [جز همین تن و کارکرد] چیز دیگری برای عرضه ندارد، زن نیز چاره ای جز بدمندی نخواهد داشت. اصل بازار روی دو چیز می گردد، یا کالای جدید، یا قیمت ارزان تر. زن با پذیرفتن قانون حاکم بر بازار، مجبور خواهد بود تمام عرصه های خود را در این بده و بستان عرضه کند، حتی عاصفه خویش را و دیگر حفظ حریم خانواده در این نظام سخت یا بی معنی خواهد شد. 🔰- اگر در جهان مدرن زن دچار مشکلی است که مرد ها خودشان را رقیب زن می پندارند و اساسا منفعت خواه هستند و دنبال بهره کشی هستند، در مقابل جهان شرق و جهان تشیع که هر دو یعنی ایران، مرد ها تمایل دارند که زن اختیار و توسعه داشته باشد و این مشکل را زن ایرانی ندارد. یعنی خوانش تشیع از زن اساسا قابل مقایسه با خوانش غرب نیست. 🔰- اینجا اگر زن بخواهد جامعه را برگرداند به جامعه اسلامی، باید به شرایط موجود سیلی بزند و بگوید این چیست درست کردید که رسما پنجاه درصد جامعه را دارید ندید می گیرید؟ او می خواهد با عفت و حیا، بر شما مردان لطف کند و شما مدام او را در شرایطی قرار می دهید که مجبور باشد خلاف میل خودش عمل کند. زنانی که این بازار را دوست ندارند، اگر این را بیان کنند، جامعه این را می فهمد. زن باید بگوید که این سبکِ زندگی غربی از جنس من نیست و آنچه از جنس من هست را به من برگرداند. 🔰- انقلاب اسلامی بابِ یک جهان موازی به نام جهانِ معنویت را گشوده و این هم امتیاز این انقلاب است و هم بد ماجرا. وقتی در یک روستا، در یک خانواده معمولی، حججی دنیا می آید، این خیلی عجیب است. این از طرفی مزیت است اما از طرفی خطر است. مشکل این است که نمی شود خیلی طولانی در این وضعیت مرزی ایستاد یا باید به سمت آن جهان موازی رفت یا بابِ آن جهان بسته می شود و مجبوریم در همه ابعاد این سبکِ غربی را بپذیریم. همانطور که بدی ها زیاد شده و میل به بدی ها زیاد شده اما عده ای هم قدرت های معنوی ای دارند که هم سالان آنها در گذشته چنین قدرتی را نداشتنند. این دوگانگی هو نویدِ یک جهشِ اجتماعی است و هم بیمِ آن می رود که اگر زودتر جامعه را سازگارِ با این جهانِ معنوی نکنیم، اساساً بهره از آن منسد گردد. لینک عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman