فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ نهم.pdf
1.67M
📒 #رسالة_النصوص.
💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ نهم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
@felhekmat
فِي الحِکمَة
📚شرح مقدمه ابن ترکه بر کتاب #تمهيد_القواعد. 📋بخش پنجم=ادامه مقدمه و شرح پاره اي از اصطلاحات عرفا و
تعليقات تا شماره 29.pdf
1.84M
📚شرح مقدمه ابن ترکه بر کتاب #تمهيد_القواعد.
📋تعليقات و توضيحات تکميلي.
✅تا اينجا مقدمه ابن ترکه و تعليقات کاملا به پايان رسيد.
🍀انشااللّه ادامه بخشها بارگذاري ميشود.
@felhekmat
🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
💠قال مولانا امير المؤمنين علي عليه السلام:
((سيئةٍ تسؤكَ خيرٌ عندَ اللّهِ من حسنةٍ تعجبُك)).
📚نهج البلاغه،حکمت46.
______________________________________
🔰اقول:
گناهي که شخص را نزد خودش شرمنده کند نزد خدا بهتر از حسنه اي است که بر عجب و نفس پرستي بيافزايد ؛ فرمود:((مَن اثبَتَ لِنفسه التواضع فهو مُتکبّرٌ)) و تا انائيت زائل نشود شخص پي به ذل عبوديت و عزّ ربوبيت نبرده لذا پرستش معنا ندارد و تواضع عينا تکبر و خودپرستي است (گر علم لدني هم از برداري/سودت نکند چو نفس کافر داري) و از همين باب روش "اهل اللّه" در معالجه دل اينگونه است که فرمود:
((پس طريقت مشايخ بر آن است که در اين کار اول در تصفيه دل کوشند،نه در تبديل اخلاق که چون تصفيه دل دست داد،و توجه به شرط حاصل آمد،امداد فيض حق را قابل گردد ، و از اثر فيض حق در يک زمان،چندان تبديل اخلاق و صفات نفس حاصل آيد که به عمرها به مجاهدتها و رياضات حاصل نيامدي،و شرط تصفيه دل آن است که اول داد تجريد صورت بدهد به ترک دنيا و عزلت و انقطاع از خلق و مألوفات طبع و باختن جاه و مال تا به مقام تفريد رسد....)) لذا بايد اولا دست از بازيگري و خدعه با خدا کشيد و قدم صادقانه برداشت و طلب کرد و الا براي ناپاک قرآن و هر آنچه قرآنيست(روايات،عرفان و حکمت متعاليه) بنفسه لا يزيد الا خسارا خواهد بود و تا طهارت حاصل نشود آن ديگري حاصل نخواهد شد و چه بسا که شخص سائر سير استدراج هم شود.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💢نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمیبیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، امّا نمید
✅اشارة:
اينکه #بصيرت را به نداشتن چشم مثال زد فرمايشي دقيق و شريف است اما راه بصير شدن حشر و نشر و انس با آيات شريف قرآن و روايات است واقل مراتب بصيرت اين است که شخص کأنه حقيقت را ميبيند و بالاتر از آن أنّه حقيقت را بالعيان ميبيند و لذا راه را از غير راه ميبيند و ميداند که چه بايد کرد و اينگونه از تذبذب و اضطراب و وجدان در عين فقدان و عذاب خارج ميشود.
✅ايضاح:
اما ربط بصيرت به امور سياسي و مادي در اين است که تمام کشاکشهاي کنوني ريشه در عقايد و تفکرات دارند و تفکرات منحصرا يا الهي اند و يا طاغوتي لذا کسيکه بصيرت در دين داشته باشد حضورا با تفکرات و عقايد الهي هم آشناست و اينگونه بدون خلل و اشتباه ميتواند حق را از باطل در هر امري تشخيص داده و خود و ديگران را با چراغ هدايت روشن کند.
📋نکته:
اما اينکه گفته شد بدون خلل ميتواند راه درست و حق را تشخيص دهد زير سر علم حضوري است به اين بيان که به لحاظ اپيستمولوژي و معرفتشناسي علم حضوري و شهود که يکي از انحاء آن است مطلقا برتر از علم حصولي است چرا که به لحاظ روش شناسي در علم حصولي امکان وقوعي خطا و اشتباه در تطبيق امر ذهني با خارج وجود دارد اما چون علم حضوري يعني به محضر معلوم رفتن و هم آغوشي با وي لذا تطبيق و تطابقي نيست تا امکان خطا و خلل به امکان وقوعي وجود داشته باشد.
🆔 @felhekmat
🌸عنوان:مبحث حدوث دهري.
🌸استاد مدرس: #استاد_سيد_جلال_الدين_آشتياني.
🌸تعداد جلسات:پنج جلسه.
📒احتمالا براي اولين بار در ايتا(اهلش ميدانند که چيست).
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇