eitaa logo
فِي الحِکمَة
955 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
💠وصية #شيخ_الرئيس في خاتمة کتابه المسمي #بالاشارات_و_التنبيهات: 🔸أيّها الأخ!إني قد مخضت لک في هذه ا
فصل چهار.pdf
967.6K
📔 .و.التنبيهات. 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصل چهار. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠وصية #شيخ_الرئيس في خاتمة کتابه المسمي #بالاشارات_و_التنبيهات: 🔸أيّها الأخ!إني قد مخضت لک في هذه ا
فصل پنج و شش.pdf
2.18M
📔 .و.التنبيهات. 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصل پنج و شش. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔆🔆🔆🔆 🔆🔆🔆 🔆🔆 🔆 💠 : براي موفق بودن در دروس و نيز توفيق اجتهاد طلبه اي که حدود ده سال در دروس،حتي بطور متوسط موفق نبوده،چه راهي را پيشنهاد ميفرماييد؟ 🔸 : نماز شب مفتاح توفيقات است؛تعقيبات مخصوص را فراموش نکنيد.((سبحان من لا يعتدي علي اهل مملکة))بعد از هر فريضه. 📚پرسشهاي شما پاسخهاي ،ص97. 🆔 @felhekmat
📚صفير عرش،ص8. 🆔 @felhekmat
💠 : فشار قبر چگونه است؟آيا واقعا ديوارهاي قبر به هم آمده و به مرده فشار ميدهد؟ 🔸 : براي روح که از بدن مفارقت نموده تمثل ميشود که گويا قبر،او را فشار ميدهد،نه اينکه حقيقتا قبر جسد را فشار دهد.چنانکه امور ديگر که بنابر روايات در قبر رخ ميدهد از قبيل نشستن در قبر،و خوردن سر مرده به سنگ لحد و غيره،همگي تمثل است. 📚در محضر (ره)،سوال384،ص159. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #سوال: فشار قبر چگونه است؟آيا واقعا ديوارهاي قبر به هم آمده و به مرده فشار ميدهد؟ 🔸 #پاسخ: براي ر
🔰قيل: 1⃣ادراکات و تمثلات همه از جدول وجودي شخص است و همه ادراکات و تمثلات دروني ارتقاء صعودي نفس است. 2⃣همه ادراکات حضوري است،آنچه را که انسان در اين نشأه ميبيند همه در عالم مثال اوست که ماده مرئي در حقيقت مثال آن در صقع نفس رائي مشاهد است نه نفس ماده،به عبارت ديگر:آنچه را مدارک و مشاعرت در ميابند،در واقع مدرک حقيقي،حقيقت تو است که نفس ناطقه ي توست يعني زبان چشنده است به اين معني که نفس چشنده است در اين موطن،بلکه به دقت تامل کني نفس چشنده است در خيال اين موطن،لذا همه ي ادراکات حضوري است حتي محسوسات.روايات مربوط به فشار قبر و سرازيري قبر و مسائل قبر و ديگر اموري که به قبر اسناد ميابد از اين قبيل است،يعني آن احوال و اهوال ياد شده بر حقيقت شخص وارد است که ادراکات اوست ولي در مثال و تمثل صقع خيال خود همه را در عالم قبرش ميبيند... 📚مآثر آثار،ج دو،مؤثر188. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
صفير عرش،ص8. @felhekmat
💠 نبي: عدد 124000 اشاره به عدم تناهي انبيا الهي دارد به اين بيان که عدد 2 مضاعف عدد يک است و همچنين عدد 4 مضاعف عدد دو است و سه صفري که مقابل عدد چهار است به معناي سه نقطه و اشاره به لايتناهي بودن اين سير تضاعفي ميباشد.پس: 1⃣لايتناهي بودن انبياء الهي مستدعي لايتناهي بودن مشارب ابناء بشر است. 2⃣لاينتاهي بودن مشارب حاکي از عدم تناهي طرق الي اللّه است. 📋نکته: عدم تناهي طرق الي اللّه غير از پلوراليزم و تکثر گرايي است زيرا در اين مبنا،غايت و همچنين اصول کليه همواره واحد است بر خلاف پلوراليزم که قائل به هيچ اصولي نيست و هر اصل و روشي را مصاب معرفي ميکند. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 لوح| امام صادق(ع) مرد مبارزه بود 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«امام صادق(ع) در اواخر دوران بنی‌امیه، شبکه‌ی تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه‌ی امامت آل‌علی(ع) و تبیین درست مسأله‌ی امامت بود، رهبری می‌کرد.»  ۵۸/۳/۲۱ 🖨چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=37180
💠 : في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حادث شود لذا همه ي افراد،عالِم به فنا هستند؛لکن عوام علم بسيط به اين امر دارند و عرفا علم مرکب به اين فنا دارند و فنا برايشان به ظهور رسيده(نه حادث شده باشد). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ بيست و يکم.pdf
5.88M
📒 . 💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و يکم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ بيست و دوم.pdf
580K
📒 . 💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و دوم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🏴 لوح| امام صادق(ع) مرد مبارزه بود 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«امام صادق(ع) در اواخر دوران بنی‌امیه، ش
◼️◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️ ◼️◼️ ◼️ ⚫️عبد اللّه بن شعيب تميمي از عليه السلام نقل ميکند که فرمود: در روز قيامت منادي ندا ميکند:کجايند شيعيان آل محمد(ص)؟جمعي از مردم که تعدادشان را فقط خدا ميداند،از جا بلند شده و در گوشه اي ميايستند،سپس منادي ندا ميکند:کجايند زوار قبر امام حسين(ع)؟عده زيادي از مردم بر ميخيزند،به آنان(زائران)گفته ميشود:دست هرکس را که دوست داريد بگيريد و به بهشت ببريد،زائر امام حسين(ع)دست هر کس را که دوست دارد ميگيرد طوري که کسي به زائر امام حسين(ع)ميگويد:فلاني مرا نميشناسي؟من همان کسي هستم که فلان روز براي تو چنين و چنان کردم،زائر امام حسين(ع)هم دست اين شخص را گرفته و بدون هيچ مانعي او را به بهشت ميبرد. ________________________________ ⚫️سليمان بن خالد ميگويد:شنيدم که عليه السلام ميفرمايد:خدا در هر شبانه روز يکصدهزار مرتبه به زمين توجه ميکند،هرکه را بخواهد ميبخشد و هر که را بخواهد عذاب ميکند،زوار قبر امام حسين (ع) را بطور خاص،و خانواده آنها و کسي را که زائر امام حسين(ع) او را شفاعت نمايد،هر که باشد،ميبخشد.گفتم:اگرچه اين شخص که مورد شفاعت زائر امام حسين(ع)قرار گرفته،مستوجب دوزخ شده باشد؟فرمود:اگرچه مستحق جهنم باشد مادامي که ناصبي(دشمن اهل بيت نباشد)نباشد. ______________________________________ ⚫️سيف تمّار ميگويد:شنيدم عليه السلام ميفرمايد:زائرين قبر امام حسين(ع) در روز قيامت براي يکصد نفر که همه ي آنها مستحق جهنم هستند و در دنيا در معصيت و گناه زياده روي و اسراف کرده اند شفاعت مينمايند. 📚ترجمه ي نورالعين(از علامه کمپاني ره)،باب يکصد و سي،ص154. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
🔆 در بيان اکابر: 🔅 : چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کتابهاي شيخ و پيشواي کامل،پيشرو کاملان و راهنماي امت،پيشواي پيشروان،محيي الدين ابي عبداللّه محد بن علي بن عربي طايي ميباشد،از آخرين تصنيفاتش هست که از کانون مقام محمدي و مشرب ذاتي و جمع احدي وارد شده،و مشتمل است بر خلاصه ي ذوق پيامبر ما(ص)در علم به خدا و اشاره کننده به اصل ذوق و مکاشفات بزرگان اوليا و انبيايي که در آن نام برده شده و هر بيناي زيرکي را به خلاصه و ناب ذوق و نتيجه همت و شوق و جمع محصولات و نهايت کمالات آنان راهنمايي و ارشاد مينمايد،و در آن مهري را ميماند که متضمن مقام کمال هر يک از آنان است و آگاهي دهنده بر اصل و ريشه ي آنچه که بر آن درنورديده شده اند و از آنان ظاهر گرديده... 📚متن و ترجمه فکوک،تصحيح محمد خواجوي،ص4و5. ______________________________________ 🔅 (ره): ((کما أنّ للرّسول الاعظم(ص) کتابين احدهما نازل اليه،و الثاني صادر عنه،و کما أنّ الشيخ محيي الدّين له کتابان احدهما نازلٌ و واصلٌ اليه و الاخر صادر عنه،فکذلک نحن،لنا أيضا کتابان احدهما فيض لنا و الآخر صادر عنّا،و الکتاب النّازل لاجل النبيّ (ص) القرآن،و النّازل لاجل الشيخ الاکبر فصوص الحکم،و النّازل لاجلنا تفسير المحيط الاعظم،و أما الکتاب الصّادر عن النبيّ الاکرم(ص) فهو فصوص الحکم... ،الخ)).انتهي ما اردناه من نقل کلامه. 📋نکته: همانگونه که جناب رسول اللّه (ص) در ليله القدر خودش ، در ليله القدر زماني قرآن را به نحو انزال يکبارگي اخذ نمود و براي مردم در طول بيست و سه سال بصورت تدريج تبيين کرد،شيخ اکبر عارف عربي نيز کتاب فصوص الحکم را در ليله قدرش به نحو نزول دفعي از جناب رسول اللّه (ص) اخذ نمود و در بيست و هفت فص آورد. 📚تفسير المحيط الاعظم و البحر الخضم،ج1،مقدمة طبعة الثانية،صفحه يا. _____________________________________ 🔅 (ره): براي شيخ اکبر در بين آحاد رعيت عديلي پيدا نميشود يعني بعد از معصوم وي را عديل نيست،چه اينکه بعد از قرآن و سنت کتابي عديل فتوحات و فصوص او در باب خودش نميباشد. 📚مآثر آثار،ج2،مؤثر162،ص221. ______________________________________ 🔅 (ره): جناب استاد علامه طباطبايي رضوان اللّه عليه ميفرمود که شيخ اکبر محيي الدين ابن عربي،حقايق و معارف را در فصوص الحکم مشت مشت آورده است و در فتوحات مکيّه دامن دامن. 📚هزار و يک کلمه،کلمه 242. ______________________________________ 🔅 (حفظه اللّه): اين کمترين مطرز اوراق و راقم سطور گويد هر نيکبختي که بر اثر اعتدال فطرتش از غلظت طبع منزه و از کثافت حجاب مبرّي است و توفيق نيل به اعتلاي فهم خطاب محمدي را يافته است،در حقيقت صحف عرفانيه و بخصوص فصوص و فتوحات شيخ عربي و ... را تفسير انفسي و بيان مقامات عروجي و اسرار و بطون آيات و روايات ميابد.آنکس که اين حقايق را ادراک نکرده است در تمام ابعاد اصول عقائد و در تفسير و شرح آيات و روايات راجل است،و در حفظ منقول بلغ ما بلغ بالاخره بيان و قلم او اقناعي است نه ايقاني.خداوند سبحان در کريمه نفر فرمود:((ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم))و پوشيده نيست که انذار مبتني بر فهم اصول معارف دين است و آن را هم بايد از راهش تحصيل کرد که فهم اين ذخائر علمي است،چنانکه ادبيات را کتبي خاص است،و رياضيات را کتبي خاص،و فقه را کتبي خاص و هکذا. 📚هزار و يک نکته،نکته626. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اينجايي ها را ميگيرد و بالا ميبرد.خودش ميشود مجمع همه. 📚ممد الهمم،شرح مقدمه کتاب. ______________________________________ 🔰أقول: کارخانه اي است الهي به اين ترتيب که معقولات را اصطياد ميکند عن بعدٍ يا بالاتر از آن،آنها را شهود و انشاء ميکند در صقع نفسش و در دستگاه خيالش که مطهر از خبائث و وساوس گشته آنها را تمثل ميکند و همينطور ميتواند متصوراتش را در خارج ذاتش اظهار و ايجاد نمايد که مثالش اظهار اژدهاست که در حقيقت جلوه اي است از تفرعونِ فرعون شقيّ که از طرف حضرت موسي(ع)اظهار ميشود.از طرفي مواد جسماني از اطعمه و اشربه را ميل ميکند و آنها را در بدن بقوت نفس نباتيه نفس تبديل به غذا ميکند و بعد غذا ميشود روح بخاري که روح بخاري واسطه ي بين نفس ناطقه ي انساني با بدن جسماني است و با اعمال و نيات صالحه آنها را بالاتر ميبرد.پس انسان جامع بين صعود و نزول و کارخانه ي عظيم الهي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat