هدایت شده از مباحث
آنگاه امام عليه السلام به گروه چهارمى اشاره مىكند كه متفاوت با اين سه گروهاند و آنها كسانى هستند كه تمام مراحل نهى از منكر را رها كرده و بىخيال از كنار منكرات جامعه مىگذرند. مىفرمايد: «گروهى ديگر نه با زبان نهى از منكر مىكنند و نه با قلب و نه با دست. اينها (در حقيقت) مردگانى در ميان زندگان هستند»؛ (وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ، فَذٰلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ)
چه تعبير جالب و گويايى! زنده كسى است كه داراى حس و حركت باشد و مؤمنِ زنده كسى است كه در برابر زشتىها حركتى از خود نشان دهد. كسى كه هيچگونه حركتى حتى بهصورت تنفر قلبى از خودش در مقابل مظاهر زشت و منكر جامعه نشان نمىدهد واقعاً در صف مردگان قرار گرفته است.
از ديدگاه #اسلام (كتاب و سنت) گروهى ظاهراً از دنيا رفتهاند و در ميان ما نيستند و جسم بىجان آنها در قبرها نهفته است ولى در واقع زندهاند چراكه آثارشان در همهجا نمايان است. مگر زندگى چيزى جز نشان دادن آثار حيات است؟ همان گونه كه قرآن دربارۀ شهدا مىگويد: « وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِى سَبِيلِ اللّٰهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ».
اميرمؤمنان على عليه السلام در گفتار حكيمانهاى كه خطاب به كميل بيان كرد مىفرمايد: «هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْياءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِى الدَّهْر؛ ثروتاندوزان مردهاند ولى #علما و دانشمندان تا پايان دنيا زندهاند». بنابراين، زندگى بىخاصيت، مرگ است، مرگى توأم با آثار حيات مادى.
هدایت شده از مباحث
آنگاه امام عليه السلام در بخش ديگرى از اين كلام پرمعنا به بيان اهميت #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر بهصورت كلى پرداخته، مىفرمايد: «(#بدانيد) تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر همچون آب دهان است در برابر دريايى🌊 عميق و پهناور»؛ «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ)
اين تعبير بهراستى تعبير عجيبى است؛ تمام كارهاى نيك: نماز و روزه و زكات و حج و حتى جهاد فى سبيل اللّٰه در برابر امر به معروف و نهى از منكر بسيار كوچك و ناچيز است.
دليلش اين است كه اين دو وظيفۀ بزرگ اسلامى ضامن اجراى تمام آن كارهاى نيك و فرائض و واجبات است.
اگر امر به معروف و نهى از منكر تعطيل شود بهدنبال آن نماز و روزه و حج و جهاد نيز بهتدريج به فراموشى سپرده مىشود و اين است دليل برترى اين دو بر آنها.
هدایت شده از مباحث
آنگاه امام عليه السلام در آخرين بخش از كلام نورانى خود به افراد ضعيف النفس #هشدار مىدهد و مىفرمايد: «(بدانيد) #امر_به_معروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك مىكند و نه از #روزى كسى مىكاهد (و بدانيد) از همۀ اينها مهمتر سخن حقى است كه در برابر پيشواى ستمگرى گفته مىشود (و از مظلومى در مقابل آن ظالم دفاع مىگردد»؛ (وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ، وَ لَا يُنْقِصَانِ مِنْ رِزْقٍ، وَ أَفْضَلُ مِنْ ذٰلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدِ إِمَامٍ جَائِرٍ)
بسيارند كسانى كه گمان مىكنند اگر بهسراغ انجام اين دو وظيفه بروند جانشان يا نانشان به خطر مىافتد در حالى كه چنين نيست.
خداوند حافظ جان و نان آنهاست و اين تفكر، تفكرى است شركآلود و بىگانه از حق.
جملۀ «وَ اَفْضَلُ مِنْ ذلِكَ كُلِّهِ» حقيقت مهمّى را بازگو مىكند و آن اينكه انسان بايد شجاع باشد و در برابر ظالمان، بىاعتنا به خطراتى كه ممكن است او را تهديد كند حق را بيان دارد و اى بسا بيان حق، آنها را بيدار و يا حداقل شرمنده سازد و از انجام ظلمهايى بازدارد.
جالب اينكه ابن ابى الحديد در ذيل اين جمله اشاره به داستان زيد بن ارقم در برابر ابن زياد يا يزيد بن معاويه مىكند و مىگويد: مصداق اين سخن روايتى است كه مىگويد: زيد بن ارقم، ابن زياد - و گاه گفته شده يزيد بن معاويه - را ديد كه با چوبدستى خود به دندان امام حسين عليه السلام مىزند در آن زمانى كه سر آن حضرت را نزد او برده بودند. زيد بن ارقم فرياد زد و گفت: چوب را بردار. بسيار ديدم كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اين دندانها را مىبوسيد.
نمونۀ ديگر آن سخنى است كه عبد اللّٰه بن عفيف ازدى در مسجد كوفه در برابر ابن زياد گفت و سخنان او را درهم كوبيد.
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف قیام #امام_حسین(علیه السلام)
🏴 محرم و صفر هر سال، از همه چیز امام حسین (علیه السلام) میگن:
🍂 از مظلومیتش، از غربتش، از نهضتش...
🍂 حتی از اسب امام حسین علیه السلام میگن، ولی از هدف قیامش نمیگن...
🍂 از رنگ خیمه هاش میگن، ولی از هدف قیامش نمیگن...
📌 از #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر که هدف امام حسین علیهالسلام بود، نمیگن!
✅ امر به معروف خیلی مهمه....
♻️ با یه "به تو چه" حق عقب نشینی نداری...
🎙 جناب آقای تقوی
@umefafgaraei
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از مباحث
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #موشن_گرافیک | سندروم جینوسی
قال أمیرالمؤمنین(علیه السلام): ما اَعْمالُ الْبِرِّ كلُّها وَ الْجِهادُ في سَبيلِ اللّهِ عِنْدَ الاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكرِ اِلاّ كنَفْثَة في بَحْر لُجِّيٍّ وَ اِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكرِ لا يُقَرِّبانِ مِنْ اَجَل وَ لا يَنْقُصانِ مِنْ رِزْق وَ اَفْضَلُ مِنْ ذلِك كلِّهِ كلِمَةُ عَدْل عِنْدَ اِمام جائِر
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: تمام كارهای نیک و جهاد در راه خدا در مقایسه با #امر_به_معروف و نهی از منكر مانند انداختن آب دهان در دریای پهناور ايست. امر به معروف و نهی از منكر نه اجلی را نزدیک می كند و نه از روزی می كاهد و بهتر از همه اينها، عادلانه سخن گفتن در برابر حاكم ظالم است.
📗 #نهج_البلاغه / حکمت ۳۷۴
🌐 @mabaheeth
هدایت شده از مباحث
#تذکر_لسانی
#امر_به_معروف و نهی از منکر
🔸 حضرت آیت الله خامنه ای مدّ ظلّه العالی:
🗣️ 🔄🗣️ شما بگوئید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید.
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💕 بهترین آدم توی خونهی شما کیه؟
#کلیپ | #استاد_شجاعی
منبع : جلسه ۴۸ از مبحث سبک زندگی شاد
@ostad_shojae | montazer.ir
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😃 باید برای شاد کردن خانوادهات برنامه داشته باشی!
#استوری | #استاد_شجاعی
@ostad_shojae | montazer.ir
خانه شادی.mp3
9.41M
فقط با شاد کردن کودکان، به نقاط خاصی از بهشت وارد میشین که برای بقیه قفله !
#پادکست_روز
#استاد_شجاعی | #استاد_فاطمی_نیا
@ostad_shojae | montazer.ir
💠 شروط رسیدن به محضر #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام)
🔻 آیا هیچ روزنهای به دل ما میتابد که متوجه بشویم افرادی که کنار حضرت هستند از کجا هستند؟
بین آنها ایرانی هست یا نیست؟
چه کار میکنند؟
چه محدوده مسئوولیتهایی را به عهده میگیرند؟
چه نوع زندگیای را برای حضرت آماده میکنند؟
حضرت با اینها چه کار دارند؟
آنها چه مقدار از #ایمان و ذکاوت را دارند که میتوانند در محضر حضرت باشند؟
ادامه قبل...
🔹 ۲_ تسلیم در مقابل ولیّ
شرط دیگر، تسلیم در مقابل ولیّ است. باید افراد کاملاً تسلیم باشند و بر اثر مسائل، هیچ نوع تناقض و اصطکاک درونی پیدا نکنند.
اگر در آن محضر بار پیدا کردند و راه یافتند، تسلیم محض بوده باشند. خیلی چیزها به ذهن ناگوار میآید، ولی باید اولویت را شناخت.
مقام قدس را بشناسند و قضیه را بزرگ بدانند.
آن جریانی که #حضرت_خضر (علیه السلام) به #حضرت_موسی فرمودند را مراعات کنند، که فرمود: «إِنِ اتَّبَعْتَني فَلا تَسْئَلْني عَنْ شَيْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً» (گفت: «اگر مرا پیروی میکنی، پس از چیزی سوال مکن، تا [خود] از آن با تو سخن آغاز کنم.» / کهف۷۰) یعنی صحبتی نکنند و تسلیم باشند. برفرضی هم که نقطه ابهامی داشته باشند، باید صبر کنند تا از آن ناحیه برای آنها روشن بشود.
ادامه دارد...
ادامه قبل...
🔸 ۳_ دانستن و رعایت #ادب محضر
شرط دیگر این است که فرهنگ برخورد و ارتباط با حضرت را بدانند، ولو اینکه کسی به اینها تعلیم بدهد.
ما این فرهنگ را از خیالات خودمان ساختهایم و یا از کتابها گرفتهایم. اگر ما را روبروی حضرت قرار بدهند، چه خواهیم کرد؟
چگونه سلام خواهیم کرد و چگونه حرفمان را خواهیم زد؟
ما از هیچ کجا [جواب این مسائل را] نگرفتهایم.
از دیگرانی چیزی شنیدهایم و در خیالاتمان جمع کردهایم، در حالی که این به کار نمیآید.
مورد، بسیار محترم و عندالله عظیم است.
اگر بنا شد کسی در این زمینه نصیب داشته باشد، فرهنگ خاص ارتباطی را به او یاد میدهند و یا بر اثر ذکاوت خدادادی درک میکند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حاج شیخ جعفر #ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
#اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────