7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه
🎥 محبت و علاقه #امام_صادق علیهالسلام به شیعیان
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری دام عـزّه
⏱ یک دقیقه
@nasery_ir
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
1403.6.28 سخنرانی حجت الاسلام ناصری ~1.mp3
5.42M
#سخنرانی_صوتی #طلبگی
🎧 جایگاه مهم روحانیت و اساتید حوزه
همراه با توصیف سیره مرحوم آیت الله ناصری قدس سره
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۲۲ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۲۸
▪️ در جمع اساتید مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان علیه السلام_اصفهان
@nasery_ir
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه
🎥 سعی و #تلاش
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری دام عـزّه
⏱ یک دقیقه
@nasery_ir
#فرصت
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
#سلوک
🔻 اگر یک دوره معارف اهلبیت را ببینیم به ما خوب نشان میدهد که از حرف به ما قانع نیستند. اینکه ما لفظاً چیزهایی بگوییم را خیلی قبول نمیکنند، حتماً تأیید عملی میخواهد و غیر از اصلاح راه دیگری نیست.
🔸 اهلبیت علیهمالسلام نمیپذیرند. نزدیکترین افراد به حسب ظاهر یا روابط یا ارتباطات عمومی و جمعی احیاناً حد و حدودهایشان و تقربشان به اهلبیت به مراعاتها و تقوی و معارفشان نسبت به جایگاه اهلبیت علیهمالسلام بوده است. به صرفِ لفاظّی و حرف و ترجیح زندگی مادی از ما نمیپذیرند.
حاج شیخ جعفر ناصری:
@nasery_ir
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 درس خارج فقه و اصول استاد آیت الله سید مجتبی خامنهای دام عـزّه تعطیل شد.
🔹استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در درس خارج فقه و اصول که بصورت مجازی برگزار میشد اعلام کرد امروز اول مهر ۱۴۰۳ آخرین روز تدریس او است و از این پس این درس تعطیل است.
🔹او گفته تعطیلی درس تصمیم شخصی اوست و ربطی به مسایل سیاسی ندارد و مسالهای میان او و خداوند است.
همچنین او گفته است که پدرشان نیز در جریان این تصمیم نبوده است.
چرا آیتالله مجتبی خامنهای کلاس درس خارج خود را تعطیل کرد؟
🔸حجتالاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی از اساتید حوزه و عضو مجلس خبرگان در یادداشتی با عنوان «استادی اخلاقی و متًقی» برای خبرگزاری تسنیم نوشت:
🔹۱) بارها استاد مجتهدی تهرانی(ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنهای تمجید میکرد. بعدها از کارکنان دفتر قم حضرت آقا نیز این توصیفات را شنیدم. و در جلساتی که خدمت حاج آقا مجتبی رسیدم نیز این ورع را یافتم.
🔹۲) در حوزههای علمیه، کرامتهای رفتاری را دیده یا شنیدهایم که وقتی برای دیگران تعریف میکنیم یا باور نمیکنند یا تعجّب میکنند. یکی از اساتید بنده دو هفته اول را به حوزه نمیآمد تا درسهای دیگر اساتید تشکیل شود. چون دیده بود که سالهای قبل، با تشکیل کلاس ایشان، جذابیت درسشان آنقدر بالا بود که دروس دیگر اساتید را تعطیل میکرد.
🔹۳) اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزههای علمیه قم و مشهد و دیگر استانها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنهای ثبت نام کردهاند اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کردهاند.
🔹۴) تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنهای، بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت. امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان میتواند باشد اقتدای ایشان به سیرهی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق میدیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل میکردند مگر اینکه حجّتی مییافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند.
🔹۵) باخبر شدم برخی از علمای بزرگ و شاگردانشان از ایشان خواستهاند درس را برقرار نمایند و امیدوارم این درس پراستفاده تشکیل گردد. آنچه باعث خنده است تحلیلهای پوچ و مادّی ضدّانقلاب و منافقان است که با نگاه دنیوی خود به تحلیل این پدیدهها میپردازند.
#بدانیم
›››› رکعت سوم و چهارم
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> رکعت سوم و چهارم دارای احکامی است :
۱- نماز گزار در رکعت سوم و چهارم نماز، مخیر بین سه گزینه است[۱]
الف) خواندن تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمد للّه و لا اله الا الله و الله اکبر) سه مرتبه.
ب) خواندن تسبیحات اربعه یک مرتبه.
ج ) خواندن حمد بدون سوره .
تذکر : آهسته خواندن در هر سه صورت لازم است.[۲]؛ پس این که فقها فرموده اند نماز صبح و مغرب و عشا لازم است بلند خوانده شود، مربوط به دو رکعت اول نماز است نه دو رکعت آخر . [۳]
۲- در سفر و وطن، نماز مغرب همان سه رکعت است و تغییر نمی کند ( رکعت سوم آن کم نمی شود ) بلکه فقط نماز های چهاررکعتی در سفر، دو رکعت می شود. [۴]
۳- انسان می تواند در رکعت سوم یا چهارمِ امام جماعت اقتدا کند. البته اقتدا در رکعت سوم یا چهارم، دارای دو حالت است :
الف : هنگامی که امام در حال خواندن تسبیحات اربعه است ؛ در این صورت لازم است حمد و سوره خوانده شود و در صورت احتمال عقب ماندن از رکوع امام، فقط حمد را بخواند. [۵]
ب : هنگامی که امام در رکوع است، در این صورت اقتدا می کند و به رکوع می رود. [۶]
تذکر : اقتدا کردن در حال رکوع امام بهتر می باشد؛ چرا که ممکن است وقت کافی برای خواندن حمد وجود نداشته باشد.
بلکه اگر مأموم بداند چنانچه اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمىرسد، بنا بر احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به ركوع رود، بعد اقتدا نمايد. [۷]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. در نماز جماعت و فرادا، زن و مرد.
۲. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۵۵۵
۳. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۵۵۶
۴. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۶۸۳
۵. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۷۸۷
۶. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۷۷۹
۷. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۷۸۶
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
#بدانیم
›››› تشهد
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> تشهد نماز دارای احکامی است :
۱- جمله« و عجّل فرجهم» جزء تشهد نیست ولی از آن جا که دعا محسوب می شود خواندن آن به قصد دعا اشکال ندارد .
۲- چنانچه تشهد فراموش شود، لازم است قضای آن، پس از نماز بجا آورده شود و بعد از آن یک جفت سجده سهو.
تذکر : در قضای تشهد، بايد تمام شرايط نماز وجود داشته باشد؛ مانند پاك بودن بدن و لباس، رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر . [۱]
۳- کسی که در نماز جماعت شرکت کرده لازم نیست در کلمات تشهد از امام جماعت پیروی نماید؛ پس اگر مأموم به کلمات آخر تشهد رسیده در حالی که امام جماعت هنوز در اول تشهد می باشد اشکال ندارد ؛ زیرا تبعیت از امام در اذکار لازم نیست ( بجز تکبیرة الاحرام ) بلکه آنچه واجب است تبعیت در افعال نماز می باشد. [۲]
۴- اگر مأموم یک یا چند رکعت از امام عقب است، هنگامی که امام به تشهد می رسد، دو حالت وجود دارد :
الف) تشهد دوم امام است ← در این صورت مأموم پس از سر برداشتن از سجده دوم، مخیر است بین این که به حالت تجافی [۳] بنشیند یا قصد فرادا نموده نماز را خود ادامه دهد.
ب) تشهد اول امام است، در این صورت احتياط آن است كه هنگام خواندن تشهد امام، به حالت تجافی نشسته تشهد را همراه امام بخواند و با امام جماعت نماز را ادامه دهد .[۴]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۶۷۵
۲. توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص ۷۹۶
۳. حالت نیم خیز
۴. توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص ۷۸۵
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -