eitaa logo
فقه و احکام
272 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
4.3هزار ویدیو
104 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 حکم روزه گرفتن کارگر ⁉️ اینجانب کارگر هستم و می‌توانم روزه بگیریم؛ ولی کار کردن در ماه رمضان و روزه گرفتن برایم بسیار مشکل است؛ به طوری که کارم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به اخراجم منجر می‌شود و دچار مشکل می‌شوم. لطفاً مرا راهنمایی کنید؟ ✅ روزه حتی در فرض سؤال واجب است؛ منتهی هر گاه ادامه روزه مشقت بسیار زیاد داشت، می‌توانید روزه را افطار کنید و پس از قضای آن را بگیرید. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفت؛ فردا میکنم خوابید و دیگر‌ بیدار نشد. یه وقت دیر نشه رفیق ^^ خبر نمیکنه ... در این روزهای ماه مبارک رمضان، گاهی بگو... استغفرالله... استغفرالله ... استغفرالله... خدایا ببخش گناهانی که نمیدانیم که چه کرده ایم...🍁 ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🌀 پادکست | خلاصه کتاب «انسان و عبادت» 📌 این کتاب اثر شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست
خلاصه کتاب انسان و عبادت.mp3
15.18M
🌀 خلاصه کتاب «انسان و عبادت» 🖋 تألیف شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر رضوان الله تعالی علیه 🎙 عطا یاوری 📻 آنچه خواهید شنید: 00:43 معرفی نویسنده و کتاب 02:54 بخش اول: کارکردهای عبادت 06:46 سه نیاز ثابت انسان 09:40 نیت صحیح در عبادت 10:19 منظور از «فی سبیل الله» 14:19 بخش دوم: ویژگی‌های کلی عبادت 16:18 همه ابعاد زندگی میتواند عبادت باشد 17:24 بعد حسی عبادت 18:23 بعد اجتماعی عبادت 〰️〰️〰️〰️〰️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ششم ماه رمضان 🤲 اللّهُمَّ لاتَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک وَ لاتَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِک وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِک بِمَنِّک وَ أَیادِیک یا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ 🔸خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم 🔸و مزن مرا با تازیانه كیفر 🔸و دور و بركنارم بدار از موجبات خشمت 🔸بحق احسان و نعمتهاى بى شمار تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان
🪧 1- گناه موجب خواری‌ 2- لزوم دورشدن از انتقام، خشم و غضب خدا 3- اشتیاق خداوند به بندگان 🔰پیام منتخب ✍️هر گناهی به‌نوبۀ خود، موجبات خشم و كيفر الهی را فراهم می‌سازد. (علیه‌السلام) می‌فرماید: «در هر شب و روز از جانب خداوند ملکی ندا می‌‌دهد، ای بندگان خدا! از نافرمانی او بازايستيد که اگر به‌خاطر حيوانات چرنده، كودكان شيرخواره و سالخوردگان پشت‌خميده نبود، چنان عذابی برای شما ريخته می‌شد كه خُرد و خمير می‌شدید. 📗 الكافی‌، ج ۲، صفحه 276 ┅─────────── 🤲 🌙 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
شرح کوتاه دعای روز ششم ماه رمضان.Mp3
8.58M
💠 ششم ماه رمضان 🎙 آیت‌الله ┅─────────── 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج 🌙 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
مجازات روزه خواری در ملأعام در قانون یکی از موضوعاتی که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مورد توجه مردم قرار می‌گیرد نگاه قانونی و حقوقی به موضوع روزه‌خواری است. بر اساس موازین دین مبین اسلام روزه گرفتن از واجبات دین است که همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان مکلفند این واجب الهی را رعایت کنند؛ اما با این حال دین اسلام شرایط بیماران و مسافران را در نظر گرفته و برای این قبیل افراد شرایطی لحاظ کرده است که بتوانند بدون مشقت و سختی این ماه مبارک را بگذرانند. البته روزه خواری بدون دلیل و عذر شرعی عملی حرام است. عمل روزه‌خواری در ملأعام در ماه مبارک رمضان رفتاری ناپسند است و حتی افرادی که عذر شرعی دارند باید حرمت روزه‌داران را حفظ کنند. طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، و وظیفه‌ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و شرایط و حدود و کیفیت آن را معین می‌کند. همچنین قانونگذار جمهوری اسلامی ایران روزه خواری را صراحتاً جرم انگاری نکرده؛ اما چیزی که در قانون به آن تأکید شده روزه‌خواری در ملأعام و تظاهر به آن است و طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «هرکَس علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | معنویت ماه رمضان ✏️ رهبر انقلاب: فضاى رمضان، فضاى صفا و معنویّت و صدق و اخلاص است. از این فضا سعى کنیم حدّاکثر استفاده را بکنیم؛ هم در آنچه ارتباط قلبى ما با خدا است، این رابطه‌ى معنوى را، رابطه‌ى شخصى را با خداى متعال در این ایّام تقویت کنیم - که برترین و بزرگ‌ترین فایده و نفع براى هر انسانى، تقویت این رابطه است - هم براى زندگى جاوید ما و حیات اخروى ما، که زندگى واقعى آنجا است؛ هم براى آن مفید است، هم براى همین زندگى نقدِ حاضر ما مفید و اثربخش.
💫 (علیه السّلام) فرمودند : ✨ إنَّ مِن رَوحِ اللّه ِ ثَلاثَةً: التَّهَجُّدَ بِاللَّيلِ و إفطارَ الصّائمِ و لِقاءَ الإخوانِ 🖌 سه چيز نشانه رحمت خدا است : ۱- عبادت شبانه، ۲- افطار دادن به روزه دار ۳- ديدار با برادران. 📚 الأمالى طوسى ، صفحه 172 ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
>>>> مواردی که نباید اذان و اقامه بگوییم 1-کسی که می¬خواهد نماز مستحبی بخواند نباید اذان و اقامه بگوید. ۲- کسی که می¬خواهد نماز واجب غیر یومیه بخواند نباید اذان و اقامه بگوید مثل نماز آیات و نماز میت. ۳- کسی که در نماز جماعت شرکت می¬کند و برای آن نماز اذان و اقامه گفته شده نباید اذان و اقامه بگوید. (۱) ۴- کسی که بعد از نماز جماعت وارد مسجد شود و هنوز صفها به هم نخورده نباید اذان و اقامه بگوید؛ زیرا اذان و اقامه گفته شده برای آن نماز جماعت، برای این شخص هم به حساب می¬آید. (۲) پس اذان و اقامه مختص نمازهای یومیه است آن هم با شرایط خاص. (۳) دو مورد استثناء : الف : اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد مستحب است (اذان آهسته در گوش راست و اقامه آهسته در گوش چپ). ب : وقتی در نماز جماعت شرکت کردیم یا صدای اذان به گوشمان می¬رسد مستحب است هر قسمتی را که می¬شنویم ما هم آهسته تکرار کنیم که به آن حکایة الاذان می-گویند. (۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - توضیح المسائل المحشى، ج‏۱، ص: ۵۲۳. ۲ - همان. ۳ - مجمع الرسائل ، ج۱، ص۲۳۲. ۴ - الخلاف، ج۱، ص۲۸۵- موسوعة الامام الخوئی، ج۱۳، ص۳۱۵. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
>>>> واردات از کشورهای کفر اگر این اجناس را از کشورهای کفر بیاورند استفاده از آنها اشکال ندارد و همچنین اگر ما به کشورهای کفر برویم می توانیم از این اجناس استفاده کنیم: ۱- عطرها و ادکلن ها و شامپوها🧴 ۲- لبنیات مثل شیر، پنیر، کره و... ۳- روغنهای خوراکی چه حیوانی و چه نباتی بشرط اینکه روغن بدن خوک یا حیوانات دیگرخشکی نباشد ولی استفاده از روغن برای مداوای موضعی جایز است مثل مالیدن به دست و یا پا. ⚠️ باید توجه داشت که اگر روغن از خوک یا سگ است آن روغن نجس است. ۴- داروها. ۵- خوراکی ها از قبیل قند، شکر، آدامس، بیسکویت، شکلات بشرط اینکه چیزهای حرام در آن نباشد مثل روغن خوک 🐖 و شراب . ۶- نوشابه های غیر الکلی. ۷- چرمهای مصنوعی. ⚠️ تذکر: تنها موردی که اشکال دارد گوشت، پوست و سایر بدن حیوانات است مگر اینکه از مسلمان بخریم و احتمال دهیم او در کار خود دقت لازم را دارد. (۱) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- مجمع المسائل، ج۱، ص۴۷. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
>>>> پرستاری کسانی که پرستاری بیماران را بر عهده دارند باید به چند نکته توجه داشته باشند: ۱- چنانچه پرستار شک کند لباس یا بدنش نجس شده بنا می¬گذارد که لباس و بدنش پاک است و جستجو هم لازم نیست مگر آنکه یقین کند نجس شده که در این صورت باید لباس یا بدن را آب بکشد. ۲- گرچه پرستاری شغل شریف و پرزحمتی است ولی جای بقیه وظایف شرعیه را نمی¬گیرد مثل پوشش بدن از نامحرم و نماز و روزه و بقیه تکالیف شرعیه؛ بنابراین پرستاران عزیز باید به بقیه واجبات شرعیه خود نیز توجه داشته باشند. ۳- لمس بدن نامحرم حرام است. مقصود از لمس، برخورد بدن زن و مرد است ولی برخورد از روی پارچه اشکال ندارد. البته در صورت ضرورت ، لمس اشکال ندارد مثل اینکه مرد مصدومی را آورده ¬اند و پرستاران، زن هستند یا برعکس و رسیدگی به بیمار متوقف بر دست زدن به او ست.(۱) ۴- چنانچه بیمار در حال احتضار و جان کندن است ، پرستار یا هر کسی که در آنجا حضور دارد موظف است او را رو به قبله نماید به طوری که کف پاهای محتضر به طرف قبله باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- الفقه علی المذاهب الخمسه، ج۱، ص۸۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
>>>> تکبیر در نماز تکبیر در نماز دارای احکامی است : ۱- اولین تکبیر در نماز (تکبیرة الاحرام) نه تنها واجب است بلکه رکن می باشد یعنی چه عمداً و چه سهواً ترک شود نماز باطل است ولی بقیه تکبیرهای داخل نماز مستحب است؛ یعنی چه عمدا و چه سهواً ترک شوند نماز صحیح است. پس فرق زیادی است بین اولین تکبیر و دیگر تکبیرها. ۲- تکبیرة الاحرام نماز را باید در حال آرامش بدن بگوییم (اما اگر کسی نماز مستحبی را در حال حرکت می خواند در همان حال، تکبیرة الاحرام آن را می گوید) ولی بقیه تکبیرها را می شود در حال حرکت گفت (یعنی مثلا در حال رفتن به رکوع)، به شرط اینکه به قصد ذکر مطلق (از باب اینکه ذکر خدا در هر حال خوب است ) گفته شود ولی اگر به قصد ورود باشد (به طور مثال ذکر مستحب قبل از رکوع ) باز باید در حال آرامش بدن گفته شود.(۱) ۳- در همه تکبیر های نماز، است در حال تکبیر، دست ها را تا مقابل گوش ها بالا بیاورد. ۴- مستحب است پس ازسلام نماز ، سه مرتبه دستها را تا مقابل گوش ها بیاورد و در هر بار الله اکبر بگوید. ۵- مستحب است تکبیرات خاصی بعد از پانزده نماز یومیه برای کسیکه در منی باشد که اولش بعد از نماز ظهر روز عید و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است و کسانی که در شهر های دیگر هستند بعد از ده نماز یعنی از نماز ظهر روز عید تا نماز صبح روز دوازدهم و آن تکبیرات اینها است: اللَّه أکبر اللَّه أکبر لا إله إلا اللَّه و اللَّه أکبر اللَّه أکبر و للّه الحمد اللَّه أکبر على ما هدینا اللَّه أکبر على ما رزقنا من بهیمة الانعام و الحمد للّه على ما أبلانا. (۲) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- المبسوط فی فقه الامامیة، ، ج۱ ، ص۱۰۲ - العروة الوثقی محشی ، ج۲ ، ص۴۶۳. ۲- مفاتیح الجنان، اعمال روز عید قربان. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
>>> فرزند دیگران فرزند دیگران احکامی دارد : ۱- فرزند خوانده نامحرم است؛ بنابراین خانواده ای که بچه ای را به فرزندی قبول می کنند گرچه کارپسندیده ای انجام می دهند ولی باید توجه داشته باشند که آن بچه به این خانواده نامحرم است مگر آنکه یکی از اسباب شرعی محرمیت صورت گیرد مثل شیر خوردن طبق شرایط. ۲- کسانی که خرج بچه فقیر را به عهده می گیرند تا بزرگ شود این بچه به خانواده نامحرم است؛ اگرچه رسیدگی به فقرا کاری ستودنی است. ۳- خانمی که فرزندی را به دنیا آورده و پس از زایمان بچه را از او گرفته اند و او اصلا بچه را ندیده، باز مادر شرعی کودک همان خانمی است که اورا به دنیا آورده نه خانم و خانواده ای که او را بزرگ کرده اند. (۱) ۴- ازدواج با ربیبه (دختر زن از شوهر دیگر) جایز نیست و او به منزله فرزند است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. این نکته ها را می توان از حصر فقها استفاده کرد. فقها محرمیت را منحصر کرده اند در : نسب ، رضاع ، ازدواج ، و متولد از وطی به شبهه و متولد از زنا ____________ 📚 ارشاد الاذهان الی احکام الایمان ، ج۲ ، ص۱۹ 📚 تذکرةالفقهاء ، ص۶۱۳ 📚 الروضةالبهیه ، ج۵ ، ص ۱۵۴. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زبان 👅 | اظهار نظر نابه جا، کودکی را از نعمت زندگی محروم کرد 😔 🕔 هر روز ساعت 17 🔄 بازپخش 1 بامداد 🔄 و 12:30 روز بعد 📺 از شبکه چهار سیما @zendegitv4 | ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -