eitaa logo
فقه و احکام
274 دنبال‌کننده
4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
110 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آنقدر امر به معروف کنید، که همه بدانند وظیفه ما امر به معروف است. ☑️ آیت الله حائری شیرازی (ره): ▫️ آنقدر بگویید که گفتن، وظیفه تلقّی بشود و حتی آن کسی که منکَر را به جا می‌آورد، بداند که ما وظیفه‌مان است که بگوییم. باید گفت. ▫️ این ماشین امر به معروف را در افراد و در خودمان چه جور روشن کنیم؟ اول باید از خودمان شروع کنیم. هر کسی بگوید من می‌خواهم این نهی از منکر را بگویم، به این امید که دیگری هم از من یاد بگیرد و او هم بگوید. @haerishirazi ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از مباحث
| ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🔴 بله با زور نمی‌شود انسانها را پاکدست تربیت کرد که دزدی نکنند، نمی‌شود آنها را از شرب خمر منع کرد، نمی‌شود آنان را ذاتا به مقرراتِ راهنمایی و رانندگی باورمند نمود؛ اما برای تمامیِ این موارد، قوانینِ بازدارنده وضع گردیده‌ که جامعه از هرج و مرج و ناامنی در امان باشد. ❌ وقتی سخنگوی دولت، از فهمِ چنین موضوعِ بدیهی عاجز است، باید خودش و دولتی که او را سخنگو نموده را با الزام متوجهِ وظایفشان نمود، دقیقاً مثل متمردین از قانونِ واجب‌الإطاعه‌ای که علیرغم اینکه عموماً به دلیلِ وجوب حجاب و لزوم رعایت آن در جامعه واقفند؛ اما نسبت به آن بی‌تفاوت، سرکش و یا عنود و لجوجند. 🔴 ایها الروشنفکریونِ نایس؛ بفهمید که تربیت با آموزش و فرهنگسازی میسر است؛ اما شأنِ قانون این نیست که مربی باشد بلکه حد و مرزها را معین و لازم‌الاجرا می‌کند. ✍ مریم اشرفی گودرزی | ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
364 Jahad ba Nafs (1403-07-22) Babe 71 Hadithe 20892-94 Shahre Moghaddase Ghom.mp3
11.18M
🔈 🔰 جلسه سیصد و شصت و چهار * زبان لجام‌گسیخته؛ نشانه‌ای از تسلط شیطان [1:05] * بی‌ناموسی؛ نام جدید آزادی؟ [2:42] * حرمت کلام؛ نشانه‌ای از تربیت متعالی، خاطره‌ای از استاد [4:31] * بی‌پروایی نوظهور؛ وقتی انتقاد به توهین بدل می‌شود [8:39] ⚜ گره‌های زندگی، حاصل کلمات بی‌محابای ماست [13:14] * عادی‌سازی فحاشی؛ نشانه‌های هم‌نشینی با شیطان [17:17] * فاحش و متفحش؛ نفرت الهی از بددهنان [18:50] * می‌گویند من سلیطه‌ام؛ وقتی هرزه‌گویی به هویت تبدیل می‌شود [22:41] ⏰ مدت زمان: ۳۴:۳۵ 📅 ۱۴۰۳/۰۷/۲۱ بدزبانی | گناهان زبان | گویی @Aminikhaah_Media‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🚙 ‌بانوی ارومیه‌ای خودروی خود را به جبههٔ اهدا کرد. 🔹 در ‎نماز جمعه ارومیه بانویی که حاضر نشده نام و تصویرش منتشر شود، خودروی خود را به مردم #‎غزه و اهدا کرد و پیاده به منزل خود برگشت. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عطر ولایت پذیری در عروسی زوج گرگانی عروس وداماد گرگانی تالار عروسی خودشون رو به محل جمع آوری کمک برای جبهه مقاومت تبدیل کردند عروس وداماد گرگانی شب عروسی شان وقتی نوبت به جمع آوری هدایای عروس وداماد رسید از میهمانانشان خواستند که هدیه خود را برای کمک به جبهه مقاومت اهدا کنند. همه بستگان و مهمانان عروس و داماد هم با افتخار و خوشحالی هدایای خود را تقدیم جبهه مقاومت کردند. یکی از زیباترین صحنه ها در این مراسم اعلام کمک پدر عروس به جبهه مقاومت، کمک دوستان داماد به جبهه مقاومت، کمک دایی عروس به جبهه مقاومت و... بود. این زوج اهل روستای والش آباد گرگان هستند. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🔻 ما راحتیم و از ما راحت‌تر هم شاید باشد. کسانی هم که مثلاً در بخش تشرفات یک خیال دارد. می‌گوید صبح به نانوایی می‌روم، در صف نانوایی حضرت را می‌بینم، حضرت می‌فرمایند: کجا می‌خواهی بروی؟ می‌گویم: می‌خواهم بروم کله‌پاچه بخرم. می‌فرمایند: با هم می‌رویم یک کله‌پاچه می‌خوریم. بعد هم می‌روم می‌گویم که من حضرت را دیدم. همه می‌گویند: به‌به، چه‌چه. تمام شد. 🔸 بعضی‌ها این‌قدر در باب ولایت و یا در باب تشرفات فکر محدودی دارند. حالا کمی پایین‌تر، یا کمی بالاتر، کمی مصداقش این‌ طرف‌تر یا آن طرف‌تر است. ولی هرچه وارد همین‌ قضیه وارد می‌شویم، می‌بینیم که ابواب دیگری در معارف و مخاطبت و مجالست باز می‌شود. 🔹 کافی است بعضی از تشرفات را بخواهید درست بررسی کنید، می‌بینید چه دقائقی در آن بوده است. چه صدماتی می‌خوردند. چه خون‌ دل‌ها به این‌خاطر به قلب رفته است. 🔸 ولی آن کسی که خیال‌بافی می‌کند، شاید هم هیچ‌وقت نرسد ولی تمام «ذلِكَ‏ مَبْلَغُهُمْ‏ مِنَ الْعِلْمِ‏» (این نهايت فهم آنهاست‏ (نجم ۳۰)). این تمام درکش از امام زمان علیه‌السلام این است که... ادامه دارد...‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 همین‌ حالا هم بعضی از آقایان نقل می‌کند که: فلانی داشته می‌رفته، گفته است که اگر تو حضرتی رویت را برگردان. یک نفر رویش را برگرداند و دوباره گفت: اگر تو حضرتی رویت را آن‌طرف کن. دوباره این کار را کرده است! 🔸 مگر مسخره بازی است؟ یعنی چه که حضرت رویش را برگرداند یا برنگرداند. ولی این‌ها این‌ را زیبا نقل می‌کنند، نه کأنّه مقامی، معنویتی، حسابی، کتابی و نظمی نیاز دارد. یک چیزهایی جزئی است. 🔹 خب آن‌ها راحت با قضیه برخورد می‌کنند، چون که ذهنشان، برداشتشان و خیالاتشان، محدود و محصور است. یک تشرفی را شنیده و یک چیزی هم خیال کرده ولی همین فرد می‌خواهد رشد کند. ببینید چند سال باید برود تا زمینه‌های خاکستری برایش باز شود. تازه خاکستری است، تا برسد به نور. 🔸 ببینید چقدر باید در این نشیب و فرازها برود تا کمی شرح صدر پیدا کند، امام‌شناسی‌اش تقویت شود و امام را - نه از جهت لقلقه لسان، از جهت باور باطنی - حیّ بداند، عالم بداند، حاضر هم بداند. آن زمان چقدر فرق می‌کند. در عملکرد چقدر فرق می‌کند، در تنهایی‌اش چقدر تفاوت دارد. حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
| ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› سُوَرِ عزائم ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> چهار سوره سجده واجب دارند که به آن ها « سُوَر عزائم » گفته می شود : ۱- سوره سجده ( الم ، تنزیل الکتاب لاریب فیه ... | سوره ۳۲) ۲- سوره فصلت ( حم تنزیل من الرحمن الرحیم ... | سوره ۴۱) ۳- سوره نجم ( والنجم اذا هوی ... | سوره ۵۳) ۴- سوره علق ( اقرأ باسم ربک الذی خلق ... | سوره ۹۶) این چهار سوره، دارای احکامی هستند : ۱- در حرمت تلاوت این سوره ها برای جنب و حائض و نُفسا، اجمالا بحثی بین فقها نیست. ولی دو نظریه در این جا مطرح است : الف) برخی از فقها، خواندن تمام این سوره ها را برای جنب و حائض و نفسا حرام می دانند؛ حتی بسم الله الرحمن الرحیم این سوره ها را . ب) برخی دیگر از مراجع تقلید، فقط خواندن خود آیه سجده را حرام می دانند نه همه سوره عزیمت را [۱] پس لازم است هر مکلفی در این زمینه به رساله مرجع تقلید خود، مراجعه نماید. تذکر : طبق نظریه اول، چنانچه یک آیه از این سوره ها در لابلای دعا باشد آن قسمت از دعا نیز نباید خوانده شود مثل آیه أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ‏ ؛ [۲] که بخشی از سوره سجده است و در دعای کمیل ذکر شده. ۲- خواندن سوره های عزیمت، در نماز واجب، جایز نیست حتی اگر نمازگزار عمداً یکی از این سوره ها را بخواند به صِرف شروع، نماز باطل است. [۳] ۳- اگر آیه سجده، خوانده یا شنیده شود، سجده واجب فوری است؛ بدین معنی که در اولین فرصت باید سجده کرد. ۴- در سجدهٔ تلاوت، وضو، طهارت لباس و بدن، رو به قبله بودن و ذکر لازم نیست؛ بلکه همین قدر که انسان، پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد کافی می باشد .[۴] ـــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشّیٰ، ج۱ ، صفحه ۲۱۲ ۲. سجده / ۱۸ ۳. توضیح المسائل محشّیٰ، ج۱، ص ۵۴۵ ۴. همان ، ص ۵۹۲ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📖 @feqh_ahkam ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها 📿 ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، دارای احکامی است : ۱- بهترین سفارشی که پیامبر صلی الله علیه و آله، به سلام الله علیها تعلیم فرمودند همین تسبیحات می باشد. [۱] ۲- در روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند: دو رکعت نماز که بعد از آن، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویم نزد من بهتر است از هزار رکعت نمازی که این تسبیحات بعد از آن گفته نشود. [۲] ۳- با توجه به روایات وارد شده در مورد تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها ، فقها فرموده اند بهترین تعقیبات، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؛ بر این اساس، شایسته نیست نمازگزاران بلافاصله پس از سلامِ نماز از جای خود بلند شده و به دنبال کار های روز مره بروند، بلکه این تسبیحات را (که زمان زیادی نمی برد) از دست ندهند. ۴- تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مشتمل است بر ۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمدلله ، ۳۳ مرتبه سبحان الله. [۳] ۵- تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مختص به تعقیب نماز واجب نبوده بلکه پس از انجام نماز های مستحبی نیز گفتن آن شایسته است. بلکه فقها فرموده اند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از بهترین ذکر ها می باشد و در هر زمان و مکان و در هر حال که گفته شود ثواب بسیار دارد؛ گرچه تعقیب نماز نباشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی، ج1 ، ص ۶۰۶ 📖 علامه بحر العلوم ره ( متوفی ۱۲۱۲ ) در این مورد سروده است : افضله بمستفیض النقل تسبیحة الزهراء ذات الفضل ( الدرة النجفیة ص ۱۵۳ ) ۲. وسائل الشیعة، ج ۶ ، ص ۴۴۴ ۳. همان ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› نماز آیات ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> نماز آیات دارای احکامی است : ۱-نماز آیات ، هنگام خورشید یا ماه گرفتگی ، زلزله و هر امر آسمانی که سبب ترس بیشتر مردم شود مانند وزیدن بادهای زرد و سیاه واجب می شود. ۲-هرچه در نماز های واجب دیگر ، واجب یا مستحب است در نماز آیات نیز وجود دارد. به جز اذان و اقامه. [۹۶] ۳-از آن جا که نماز آیات واجب می باشد ، لازم است به طور ایستاده خواند شود ؛ مگر آن که انسان از ایستادن عاجز باشد. ۴-نماز آیات ، واجب فوری است. [۹۷] ۵-نماز آیات دو رکعت و یکی از روش های خواندن آن این است که بعد از حمد ، سوره به پنج قسمت تقسیم شود و بعد از هر قسمت ، یک بار رکوع همراه با ذکر آن انجام گیرد . بر این اساس ، پنج رکوع در رکعت اول است و پنج رکوع در رکعت دوم . ۶-احتیاط در این است که سوره ای که بدون بسم الله الرحمن الرحیم ، پنج آیه یا بیشتر دارد انتخاب شود (مانند سوره قدر) . [۹۸] و چنانچه کسی بخواهد جمله «بسم الله الرحمن الرحیم » را یک آیه مستقل به شمار آورد ، لازم است به رساله مرجع تقلید خود مراجعه نماید. ۷-نماز گزار در بلند یا آهسته خواندن نماز آیات ، مخیر است . [۹۹] ۸-در نماز آیات نباید اذان و اقامه گفته شود بلکه اگر به جماعت خوانده می شود ، سه بار « الصلاة » گفته شود. [۱۰۰] ۹-قبل از این که خورشید و ماه شروع به باز کردن کند لازم است نماز آیات خوانده شود. [۱۰۱] ۱۰-اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتى كه خورشيد يا ماه باز مى‏شود ، زن در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. [۱۰۲] ۱۱-اگر در نماز آيات شك كند که در ركعت اول است یا دوم ، چنانچه پس از اندکی فکر ، به یک طرف یقین یا گمان پیدا کرد ، لازم است همان طرف را بگیرد و اگر در حالت شک باقی ماند ، نماز باطل است ؛ زیرا شک بین یک و دو ، مطلقا باطل کننده نماز است. [۱۰۳] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› قاعده فراغ ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> فقها به پیروی از روایات معصومین علیهم السلام ، قانونی را بیان فرموده اند به نام «قاعده فراغ ». مفاد قانون مزبور این است که هر شخصی که عملی را انجام دهد و سپس شک در صحت و فساد آن نماید ، بنا بر صحت عمل گذاشته و لازم نیست به شک خود اعتنا کند. چند تذکر پیرامون این قانون لازم است : ۱-در جریان دستور مزبور ، فرقی نیست بین این که بلا فاصله بعد از عمل شک کند یا این که مدتی گذشته باشد ؛ بر این اساس ، کسانی که در دوران پیری هستند و شک در صحت نماز و روزه های دوران جوانی خود دارند ، لازم نیست به شک خود اعتنا نموده و اعمال گذشته را قضا کنند. ۲-قاعده فراغ ، مربوط به شک در عمل می باشد ، نه یقین . پس اگر مثلا پس از نماز یقین کند نمازی که خوانده بدون وضو بو بوده نمازش باطل است ؛ ولی اگر پس از نماز شک کند نمازی که خوانده با وضو بوده یا بدون وضو ، نمازی که خوانده درست است ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد . ۳-قاعده فراغ ، مربوط به موردی است که یک طرف آن « صحت » باشد مثل این که پس از نماز ظهر شک کند نمازش را سه رکعت خوانده یا چهار رکعت ، که در این صورت بنا می گذارد چهار رکعت خوانده و به شک خود اعتنا نمی کند . یا این که شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت که یک طرف آن ( احتمال چهار رکعت ) صحیح بودن است. اما اگر دو طرف آن باطل باشد این قانون جاری نیست مثل این که پس از نماز ظهر شک کند نماز را سه رکعت خوانده یا پنج رکعت در این صورت نماز باطل است ؛ زیرا نماز ظهر سه رکعتی یا پنج رکعتی وجود ندارد . ۴-قاعده فراغ هم در عبادات جاری می شود و هم در معاملات ؛ مثلا اگر انسان ، پس از انجام معامله یا خواندن صیغه عقد ، شک کند آن را به طور صحیح انجام داده است یا نه ، بنا می گذارد که آن را درست انجام داده و لازم نیست به شک خود اعتنا نماید. ۵-در قاعده فراغ فرقی نیست بین این که عمل انجام شده از نوع عبادات (اعمالی که شرط صحت آن ها قصد تقرب الی الله است ) باشد یا نه ؛[۱۰۴] بنا بر این چنانچه انسان پس از شستن لباس نجس ، شک کند آن را صحیح آب کشیده یا نه ، بنا می گذارد به طور صحیح آب کشیده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› ماه رجب ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> ماه رجب دارای احکامی است : 1- ماه رجب از ماه های حرام است . ماه های حرام عبارت است از : ذی القعده ، ذی الحجه ، محرم و رجب . بر ماه های حرام احکام خاصی همچون افزایش دیه مترتب است. ۲-انجام عمره مفرده در ماه رجب ثواب بسیار دارد ؛ بلکه ثواب آن نزدیک به حج است. [۱۰۵] ۳-روزه در همه ماه رجب ثواب بسیار دارد مخصوصا بعضی از روز های آن [۱۰۶] ۴-زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رجب ، فضیلت بسیار دارد . [۱۰۷] ۵-در ماه رجب ، اذکار و ادعیه و اعمال خاصی وارد شده. [۱۰۸] ۶-در ماه رجب غسل هایی وارد شده مانند غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم وآخرماه. [۱۰۹] ۷-شب اولین جمعه ماه رجب ، « لیلة الرغائب» نام دارد و دارای فضیلت بسیار می باشد و دعا ها و اعمالی در کتب ادعیه پیرامون این شب ذکر شده است . ۸-زیارت هریک از ائمه معصومین علیهم السلام در ماه رجب فضیلت دارد که در عرف متدینین به آن ، « زیارت رجبیه » گفته می شود . خوبست در هنگام ورود به مشاهد مشرفه و قبل از زیارت آن بزرگواران ، این دعا خوانده شود : َ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَشْهَدَنَا مَشْهَدَ أَوْلِيَائِهِ فِي رَجَب ... [۱۱۰] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› ماه شعبان ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> ماه شعبان المعظم، دارای احکامی است : ۱-روزه گرفتن در این ماه مستحب مؤ کد [۱۱۱]و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده است ؛ که در ضمن « صلوات شعبانیه» به این مطلب تصریح شده . [۱۱۲] ۲-در مورد این ماه ، ادعیه و اعمالی وجود دارد که در کتب مربوطه وارد و انجام آن ها مستحب است . ۳-گذشت سی روز از شعبان ، ثابت کننده اول ماه رمضان است. [۱۱۳] ۴-در این ماه اعیاد و میلاد هایی است که بزرگداشت آن ها تعظیم شعائر الهی است. ۵-روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان ، نمی شود آن روز را به نیت ماه رمضان روزه گرفت . بلکه باید به نیت روزه قضا یا مستحبی روزه گرفت و اگر بعدا معلوم شود اول ماه رمضان بوده خود بخود از ماه رمضان محسوب می گردد . [۱۱۴] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› یوم الشک ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان « یوم الشک » نامیده می شود ؛ یوم الشک دارای احکامی است : ۱-روزه یوم الشک واجب نیست. ۲-اگر روزه یوم الشک را به نیت اول ماه رمضان بگیرد حرام و باطل است. ۳-چنانچه انسان بخواهد در یوم الشک نیت خود را مردد کند ( این گونه نیت کند که اگر ماه رمضان است روزه او از ماه رمضان باشد و اگر ماه شعبان است روزه قضا یا مستحبی با شد ) لازم است به رساله مرجع تقلید خود مراجعه نماید . ۴- در یوم الشک چنانچه روزه قضا دارد به نیت قضا و در غیر این صورت به نیت روزه مستحبی روزه بگیرد و اگر بعدا معلوم شود اول ماه رمضان بوده ، از ماه رمضان محسوب می گردد. ۵-اگر نیت قضا یا مستحب کند و در بین روز معلوم شود ماه رمضان است باید نیت را برگرداند به ماه رمضان . [۱۱۵] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با_شهدا این کلیپ رو 🎞 هم خنده است😂 هم کلی درس👌🏻 برخورد جالب شهید با یک خانم بدحجاب در هواپیما👱🏻‍♀ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
❇️ نظر قاطع رهبر انقلاب درباره کشف حجاب در ملا عام و حجاب اجباری ✅ مقام معظم رهبری: ▫️ آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همه‌ی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ی منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرص‌ومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار می‌ایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [میگوید] که «آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگ‌تر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمیکنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد‌ یا بی‌حجاب باشد، تعقیب میکنید». ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج میبرد، این است که تشخیص نیست. ما که نگفتیم اگر کسی در خانه‌ی خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب میکنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیکنیم، در خانه‌ی خودش است، کار شخصی میکند. آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. حالا یک نفر یک غلطی برای خودش میکند، [به] کنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی -مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بکنند»، خب در مورد شراب‌فروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد کنیم در کشور، هر کسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر کس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همه‌ی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظّف ‏ است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد. امروز ما در داخل کشور، مفتخریم به حجاب زنانمان؛ زنان ما با چادر -که یک حجاب ایرانی است؛ چادر، حجاب ایرانی است- و با حجاب اسلامی، به بالاترین رتبه‌های علمی رسیده‌اند، به بالاترین رتبه‌های هنری و فرهنگی رسیده‌اند، جزو برجسته‌ترین‌ها شدند، در مسائل اجتماعی اثرگذاری کردند؛ در‌عین‌حال خانه‌داری‌شان را هم کردند، بچّه‌شان را هم تربیت کردند، شوهرداری هم کردند. این‌که ما بیاییم قوانین را همین‌طور دائم دُور بزنیم برای اینکه یک جوری میل غلط انحرافی فرهنگ غربی را در کشورمان ایجاد کنیم، خطای بزرگی است؛ یک عدّه‌ای این خطا را میکنند. ⬅️ بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 🌐 https://khl.ink/f/39136 ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────