eitaa logo
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
187 دنبال‌کننده
20 عکس
8 ویدیو
5 فایل
تربیت، تولید و تحول در مسیر تحقق نظام اسلامی تلفن: 31740801-025 پیامک: 50001040114 ایمیل: feqhehokoomati.ir" rel="nofollow" target="_blank">info@feqhehokoomati.ir سایت: feqhehokoomati.ir پشتیبانی و پاسخگویی: @feqhehokoomati_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 ✴ سوال: اعضای دو جبهه حق و باطل چه کشورهایی هستند جایگذاری کشورهایی مثل چین، روسیه، و سایر کشورها در این جبهه بندی به چه صورت می شود و اینکه آیا فرد و کشور بی طرف در این تقابل وجود دارد؟ ✅ جواب: بحث در تقابل بین کشورها نیست بحث در تقابل دو حزب است. این تقابل دو حزب و دو جبهه بعضی وقت ها در قالب کشورها تجلی پیدا می کند و بعضی وقت ها در قالب کشور متجلی نیست. این کشور مظهر این طرفین تقابل نیست. اسرائیل مظهر است یعنی در تمام رگ و ریشه هایش در تقابل با ماست. ایران مظهر است. ولی دون آن تبعض بردار است. مثلا این قانون، این فرد، این حزب متخاصم ما است در مثلا عراق، این فرد یا این جریان سیاسی. چون فضای یکپارچه و یکدست نیست. کشورهایی که یکدست هستند از لحاظ ایدئولوژی و استراتژی و تاکتیک ها و ... می شود یکپارچه برایشان تصمیم گیری کرد ولی بقیه کشورها معمولا چنین یکدستی وجود ندارد. ✳ ولی اینکه ما در فضای تقابل آیا صفر و یک داریم یا حالت سومی هم داریم. این تضاد، تضاد لاثالث لهما است، تناقض است یا ضدین است. نکته در اینست که اگر این را در سطح کشور نبینیم و در سطح دستگاه ولایت الهی ببینیم به معنای لاثالث لهما بلکه به معنای تناقض است. این هم به دلیل اینکه فرد، جریان، حزب، کشور که در ماهیت و هویت یا اعتقاد و اقدامش ولایت خدا را نپذیرفته طاغوت است و آن کسی که براساس آن حرکت می کند از موالی جبهه حق است. البته که در این فضا ممکن است به کلیت به لحاظ اعتقاد کافر به طاغوت باشد ولی به لحاظ رفتار عصیان از ولایت و منقاد به طاغوت باشد و از این حصن خارج بشود. یعنی اعتقاد به جمهوری اسلامی دارد ولی فلان رفتار او طاغوتی است. برعکس هم ممکن است اتفاق بیفتد. ❇ پس آن چیزی که معیار است بحث تمکین نسبت به ولایت الهی است. اگر این شد خط کش، هر حکومتی که بر محوریت ولایت الله شکل نگرفته طاغوت است. ما عملا کشور بی طرف نداریم. چون اعمال قدرت است و اعمال قدرت هم بی طرفی ندارد یا اعمال قدرت هست و یا اعمال قدرت نیست. اگر اعمال قدرت باشد به اذن الهی می شود ولایت الهی، و اگر بدون اذن الهی باشد می شود طاغوت. پس عملا تمام کسانی که در فضای ولایت الهی نیستند می شوند طاغوت. و درگیری در بین کشورهای جبهه طاغوت مانند چین و آمریکا و ... همان تخاصم در منافع است. همان تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتاً است. سر منافع دنیا با هم درگیر هستند. حتی رئیس این حزب که به تعبیر امیرالمومنین، امام المتعصبین و رهبر این حزب است یعدهم الفقر و یخوف اولیائه هست. ضرر می زند به موالی خودش و آنها را می ترساند. یعنی درگیری و خصومت بین اعوان و انصار جبهه طاغوت از ارکان عدم وحدت حقیقه ی آنها است. اما برخلاف آن در جبهه ی حق یک اندکاک حقیقی وجود دارد. اولی بالمومنین من انفسهم، این اولویت نسبت به نفس یک اندکاک ایجاد کرده است. ما خودمان را فدای جبهه حق می دانیم و نفسانیت و منیت را حداقل در لفظ منکر هستیم. ❇ بر این اساس اگر آن طاغوتی که درون نفس انسان است و می تواند نفس انسان را از ذیل ولایت خارج کند، زنده نباشد و آن بعد الهی و ولایی حاکم باشد طبیعتاً هیچ تمایزی با هم ندارند. به تعبیری 124 هزار پیامبر یک جا جمع بشوند اختلاف نمی کنند. ولی در مورد طاغوت اینطور نیست چون محور شخص و نفسانیت خودش است. مصالح و مفاسد این نفس با نفس دیگری در حال تعرض است. اینها دائما در حال تعارض هستند. فقط یک جاهایی دشمن مشترک پیدا می کنند ظاهراً همسو می شوند. که همان جا هم قرآن می فرماید تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتاً، یعنی حتی در تقابل با جمهوری اسلامی هم اینها قلبشان واحد نیست. درست است که رفتارشان ظاهرا مثل هم، ولی قلبشان در آخر با هم یک ملاک کنار هم نیست. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 یک موضوع بسیار مهم ✴ سوال: با توجه به کاربرد وسیع روان کننده ها، پایدارکننده ها، قوام دهنده ها و ژلاتین های وارداتی در بیش از 40 گروه غذایی در صنایع مختلف غذایی چون پنیر، ماست، خامه، کیک، بستنی و شکلات و تنقلات و ...و منشائیت حیوانی برای تولید آنها، برای بسیاری از متدین از دو جنبه دغدغه جدی وجود دارد: 1⃣ شبهه حرمت خوردن و آشامیدن آنها و نیز نجاست آنها 2⃣ آثار وضعی خوردن و تماس نجاسات با بدن و محیط زندگی انسان و نیز آثار واقعی روحی و معنوی میته خوری و خوردن خوک بر انسان خصوصاً فرزندانمان در این بین بسیاری از فقها در ارتباط با سوال اول یعنی شبهه حرمت و نجاست حکم به برائت کردند اما دغدغه اثر وضعی به جای خود باقی است. بر این اساس آیا میتوان گفت که: چون مکلف علم به حرمت ژلاتین وارداتی ندارد و بر اساس اصالت الحل یا اصاله الطهاره رفتار میکند پس اثر وضعی بر فرد و جامعه نخواهد داشت؟ ❇ پاسخ: اينجا چند مساله هست، يكي اينكه در بحث صغروي و شبهه موضوعی باید گفت این فتوای به حلیت و طهارت در فرض شک مکلف است و پاسخ مراجع در فرض شک است و به معنی حکم اولی واقعی نیست. و اصولا اصول عملیه در ناحیه موضوع را خود مکلف باید پیاده کند چون اوست که میداند الان شک دارد یا ندارد پس کسی که شکی در منشئیت حیوانی این مواد و وارداتی بودن آن ندارد در واقع شکی در حرمت آن ندارد و معنی ندارد به اصول عملیه در شبهات موضوعیه تمسک کند ❇ مضافاً که شک در موضوع اگر نسبت به نجاست و طهارت باشد برائت است ولی اگر منشئیت حیوانی یک محصول مثل ژلاتین معلوم باشد ولی شک در این باشد که از خوک و گاو غیر مذبوحه است یا از گاو ذبح شده، اتفاقاٌ اصل عملی بر خلاف بالا حکم به اجتناب میکند چون اصل عدم تذکیه است. به هر حال شبهه موضوعیه یک معنی دارد که بر فرض تحقق و استقرارش میتواند موضوع اصل شود اما در مواردی انگار ما دوست داریم یک شبهه در حد شبهه باقی بماند تا بتوانیم به اصل ترخیصی تمسک کنیم یعنی شبهه داشتن بعضي وقت ها به معنی امتناع از يقين و پذیرش واقعیت است، دوست دارند يقين حاصل نشود چون به زحمت مي افتند چرا که چهل گروه غذايي از ژلاتين و مشتقات روغني از افزودني هایی استفاده مي كنند که علم به حرمتش نیاز به فحص ندارد و به استناد اطلاعات نوشته شده روی خود محصول حرمتش مسلم است. ❇ اين افزودني ها يا وارداتي هستند و يا داخلي که به اذعان آمار های رسمی که میگوید همه یا حداقل اکثراً وارداتی هستند. از طرفی این ژلاتین و چربی های وارداتي ها هم يا منشأ استخواني دارند يا منشأ پوستي، منشأ پوستي كه فقط مربوط به خوك است چرا که پوست گاو و گوسفند و ... استفاده های صنعتی چرم و پشم و ... دارد و گران است ولی پوست خوک هیچ استفاده دیگری ندارد و بی ارزش است و منشأ استخواني هم علاوه بر استخوان گاو كه ذبح شرعي نشده و مردار محسوب میشود در كشورهايي مثل چين و کشورهای اروپایی كه عمده وارادات ما از اينهاست حتی از استخوان هاي ساير حيوانات حرامگوشت چون خوک یا حتي مردار جنگل نيز استفاده میكنند و در همین کشور ها هم حتی اقبال به استفاده از پوست خوك بیشتر از استخوان گاو و سایر حیوانات است. ⛔ پس ژلاتین وارداتي در هر صورتي نجس است چه از پوست خوک باشد و چه از استخوان گاو غیر مذبوحه یا استخوان خوک و سایر حیوانات. ❇ از طرفی با این که در داخل به میزان کمی این ژلاتین به صورت حلال از استخوان او ذبح شده تولید میشود ولی چون بين ژلاتين وارداتي و ژلاتین داخلي حلال حدود 10 دلار اختلاف قيمت وجود دارد انگیزه اي براي خريد همین میزان کم ژلاتين ايراني با قيمت بالاتر وجود ندارد و البته تعداد معدودی از شرکت های صنایع غذایی که از آن استفاده میکنند برای اینکه به مخاطب خود بفهمانند که برای ژلاتین مصرفی سه برابر بیشتر پول داده اند خیلی بزرگ و واضح بر روی محصول خود در بخش ترکیبات تشکیل دهنده عبارت ژلاتین گاوی حلال را درج میکنند و این را به عنوان یک مزیت و ارزش برای محصول خود میدانند همین هزینه بالای تولید ژلاتین از استخوان گاو ذبح شده موجب خرید و استفاده کم و عدم توان رقابت با ژلاتین خوکی شده تا جایی که برخی تولید کنندگان داخلی آن ورشکست شده اند و کارخانه های آن به تعطیلی رسیده است. 💠 پایان بخش اول 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
💠 بخش دوم ❇ در رابطه با اثر وضعي استفاده از ژلاتین و محصولات تولید شده از خوک و مردار ممكن است گفته شود چون عمل به اصل عملی و حکم مرجع میشود اثر وضعي ندارد. در این موارد باید گفت دو نوع اثر وضعی وجود دارد: 1⃣ اثر وضعی مبتنی بر اراده انسان نسبت به انقياد و عصيان حکم خداوند؛ اين اثر وضعي تابع نسبت فرد با حكم خداوند است و با عمل بر اساس اصل عملي اثر آن مي رود. یعنی تيرگي باطني كه محصول عصيان است در انقياد به اصل عملي مي رود. 2⃣ اثر وضعی مبتنی بر تكويني؛ این اثر وضعی با جهل انسان و عمل بر اساس حکم ظاهری و اصل عملی منتفي نمي شود. مانند اثر سم خوردن. سم خوردن حرام است اگر به استناد اصل عملي خورده شد و فوت کرد؛ به عنوان خودکشی به جهنم نمي رود ولي خب فرد مي ميرد اثر تكويني منتفي نمي شود. موثر تكويني در جسم و روح اثر مي گذارد. اينكه گفته مي شود ملائكه در نجاست و جايي كه نجاست است مانند خانه نمي آيند و بركت از خانه مي رود و شياطين وارد مي شوند اين اثر تكويني نجاست است. سگ داخل منزل باشد تا هفت خانه ملائكه نمي آيند ولو صاحب اين حيوان نداند كه سگ است. اثر وضعي مال شبهه ناك تكويني است حرمت فقهي ندارد ولي اثر وضعي دارد. فرد حال دعا را از دست مي دهد. موارد مكرر در سيره علماء گزارش شده كه با ديدن غذا دست به غذا نزدند و گفتند اين مال شبهه ناك هست يا حيوانش ذبح شرعي نشده. ✴ آنچيزي كه علماء در استفتاء نفي مي كنند اثر وضعي كه متوقف بر عصيان است مي باشد اما اثر وضعي متوقف بر تكوين كه از بين نمي رود. اگر كسي بخواهد اين قضيه را نفي كند بايد بگويد اشياء ملكوت ندارند و کلاً آثار وضعي تكويني نداريم و تمام آثار وضعي تشريعي است و این حرف خلاف مسلمات و سیره علمی و عملی علما و عرفا است. ✅ خلاصه آنکه: حتی در مواردی که انسان مومن شبهه دارد که این مواد از خوک و مردار درست شده یا از غیر حیوان، گرچه به لحاظ فقهی میتواند برائت جاری کند (اگر شک به گاوی مذبوحه بودن یا غیر مذبوحه و خوکی بودن داشته باشد نمیتواند برائت جاری کند) ولی به هر حال مسئله برای ما که دغدغه تربیت و عاقبت داریم در آثار واقعی تماس یا خوردن خوک و مردار است نه فقط حکم شرعی آن. 🔔 یک تلنگر: اگر در یک هیئت وقت صرف شام، میزبان به میهمانان بگوید در حین پخت غذای امروز ممکن است مقدار کمی نجاست در غذا ریخته شده باشد ولی شما خیالتان راحت باشد که از نظر فقهی خوردن غذای ما حلال است چون مشکوک النجاست است، واکنش میهمانان چه خواهد بود؟ اگر به جای نجاست بگوید احتمالاً و شاید به جای استخوان و قلم گاو، قلم بهداشتی خوک را انداختیم البته شاید هم نیانداخته باشیم، اینجا واکنش چیست؟ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
دور جدید تفسیر گفتمانی از ابتدای قرآن کریم توسط حجت الاسلام مهدی صرامی، همه روزه ساعت 8 صبح در مصلای قدس برقرار است. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔆 ✴ سوال: بر اساس مبانی نظام اسلامی و حکومت ولایی در اسلام در عصر غیبت اصل بر این است که یک فقیه اعلم و اقوا و اتقی امور حکومت را به دست بگیرد، با توجه به گستردگي جبهه ي حق در كل جهان، چرا حاكميت اين جبهه فقط بايد بر عهده ي يك نفر باشد و وجود چند حاكم در سرزمين هاي مختلف امکان ندارد؟ ✅ جواب: امر حکومت بر اساس حکم خدا یک امر سلیقه ای و شخصی نیست که هر کس برای خود حکومتی تشکیل دهد و ولایت پیدا کند؛ مسئله جریان حکم خدا در کره زمین است. حضرت امیرالمومنین ع در خطبه 173 نهج البلاغه میفرماید: أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهذَا الاَْمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِاَمْرِ اللهِ فِیهِ. کسی حق حکومت و تصدی ولایت را دارد که اعلم و اقوا باشد. و طبیعی است که اعلم یکی بیشتر نیست. ✳ در غيبت صغري در عين اينكه بناي اعمال ولايت سلطاني توسط خود حضرت وجود دارد و مي شود واسطه بين مردم و حضرت چند نفر باشد؛ اما يك نفر به عنوان واسطه قرار دارد. گويا اينكه حضرت در حال تمرين دادن شيعيان هستند كه امورات خود را با يك نفر پيش ببريد. ✳ البته این فرض وحدت حاکم متوقف بر امکان تحقق خارجی آن است و الا به هر اندازه مقدور حاکم باشد حکومت را تشکیل میدهد و البته که اگر فردی دیگر در گوشه ای دیگر از عالم حکومت تشکیل داد یا در دستگاه جبهه حق اقدام میکند که با بقیه جبهه هماهنگ است یا انانیت خواه و استقلال طلب است که حسابش از جبهه حق جداست و طاغوتی در لباس دین است. پس اولیای جبهه حق با هم نمیتوانند اختلاف داشته باشند. ✳ مضافاً که بر اساس روایات، ولايت سلطاني و وجود حاكم و امام بايد ختم به يك نفر بشود چراکه در صورت فرض چند حاكم در كنار يكديگر، اين سوال مطرح مي گردد كه اختلافات اين حكام را چگونه بايد حل كرد؟ وجود اين اختلافات خود منشأ اختلاف در بين مردم و هرج و مرج مي شود. آن روايتي كه خدمت امام معصوم سوال مي گردد كه آيا امكان حضور دو امام در كنار يكديگر وجود دارد كه حضرت مي فرمايند خير مگر اينكه يكي از آنها صامت باشد ناظر به همين قضيه مي باشد خصوصاً که تعلیل های آن از امام معصوم منصرف است. ❇ فِي عِلَلِ اَلْفَضْلِ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فَإِنْ قَالَ فَلِمَ لاَ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ فِي اَلْأَرْضِ إِمَامَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ أَوْ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قِيلَ لِعِلَلٍ مِنْهَا أَنَّ اَلْوَاحِدَ لاَ يَخْتَلِفُ فِعْلُهُ وَ تَدْبِيرُهُ وَ اَلاِثْنَيْنِ لاَ يَتَّفِقُ فِعْلُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ ذَلِكَ أَنَّا لَمْ نَجِدِ اِثْنَيْنِ إِلاَّ مُخْتَلِفَيِ اَلْهِمَمِ وَ اَلْإِرَادَةِ فَإِذَا كَانَا اِثْنَيْنِ ثُمَّ اِخْتَلَفَ هَمُّهُمَا وَ إِرَادَتُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ كَانَا كِلاَهُمَا مُفْتَرَضَيِ اَلطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ أَحَدُهُمَا أَوْلَى بِالطَّاعَةِ مِنْ صَاحِبِهِ فَكَانَ يَكُونُ اِخْتِلاَفُ اَلْخَلْقِ وَ اَلتَّشَاجُرُ وَ اَلْفَسَادُ ثُمَّ لاَ يَكُونُ أَحَدٌ مُطِيعاً لِأَحَدِهِمَا إِلاَّ وَ هُوَ عَاصٍ لِلْآخَرِ فَتَعُمُّ اَلْمَعْصِيَةُ أَهْلَ اَلْأَرْضِ... بحار الأنوار , جلد۲۵ , صفحه۱۰۵ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
لایحه حمایت از فرهنگ و حجاب ویرایش نهایی 05.pdf
415.2K
نقد و بررسی تفصیلی لایحه اصلاحی حجاب و عفاف لایحه پیشنهادی دولت در زمینه حجاب با همه امیدهایی که به آن بود؛ اشکالات و ابهامات غیر قابل اغماضی داشت که امید بود در بررسی لایحه اصلاح شده مورد توجه قرار گیرد که با توجه به نسخه ی نهایی که در طی چند روز گذشته منتشر شده است؛ متاسفانه تغییرات چندانی در آن دیده نمی شود. 🔷 فایل فوق که گزیده ای از بیش از صدها اشکال و ابهام در متن این لایحه است؛ بخش کوچکی از محتوای جامع سلبی و الگوهای ایجابی در مواجهه با وضع پیش آمده در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف در ماه های اخیر است که توسط متخصصین و کارشناسان فقهی و حقوقی در نشست های علمی و فضای رسانه منتشر شده است و به همت پژوهشگران مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن در قالب این فایل به صورت عمومی ارائه می گردد. ✅ در بخش دوم فایل، عبارات قرمز متن لایحه، عبارات سبز، تفاوت های لایحه اول و لایحه اصلاح شده جدید و عبارات مشکی رنگ، ابهامات،سوالات و اشکالات است. 🔶 سایر ابعاد این موضوع و تحلیل ها و راهبردهای کنترلی و تغییری و تبدیلی مرتبط با آن نیز در صورت لزوم در اختیار متصدیان و متولیان امر قرار خواهد گرفت. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
منطق تکلیف در نظام الهی.pdf
205K
💠 سلسله مباحث منطق تکلیف در نظام الهی ✴ مهمترین تکلیف شیعیان در هر عصری چیست؟ ✴ در حال حاضر ارتباط تکالیف ما با حکومت اسلامی به چه صورت است؟ ✴ آیا در میان تکالیفي كه براي يك طلبه متصور است؛ تکلیفي وجود دارد که دارای اولویت بیشتری باشد؟ 🆔 کارگروه مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 ⛔ شبهه: با توجه به اينكه حضرت آقا فرمودند: «اگر چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها بی‌تاب میشوند نیروهای مقاومت بی‌تاب میشوند، کسی جلوی اینها را دیگر نمی‌تواند بگیرد. این را بدانند. توقع نکنند از کسانی که نگذارید فلان گروه فلان کار را بکند. کسی نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد وقتی بی‌تاب شدند. این یک واقعیتی است که وجود دارد.» يعني حكم هر اقدام نظامي صادر شده است و در حال حاضر مسئولين نظامي در حال تعلل كردن هستند و نباید گذاشت مانند قضیه حجاب کوتاهی مسؤلین به بحران تبدیل شود. جواب:اولاً: این کلام خطاب به امریکایی هاست که در این شرایط قیم اسرائیل و مدیر تحولات جبهه استکبار در فلسطین هستند و ناظر به یک واقعه تاریخی است و در واقع کنایه ای به اونهاست که بعد از شهادت شهید سلیمانی و فعال شدن گروه های مقاومت در هر گوشه ای از منطقه و جهان نیروهایش مورد حمله قرار می گرفت از کاروانهای لجستیک و پایگاه های نظامی در عراق و سوریه و ... تا کشتی های تجاری روی آب و قطارهای روی ریل و ... که موجب شد با التماس و نامه نگاری و مذاکرات باواسطه از ایران بخواهد نیروهای نیابتی و گروه های مقاومت در منطقه و جهان را کنترل کند و این حملات را متوقف کند. در این بیان حضرت آقا به اینها هشدار می دهد که عواقب وحشیگری خود را بفهمید و توقع نداشته باشید شعله های خشم ملت ها را ما خاموش کنیم. ✳ ثانیاً: جنس این شبهه با جنس مطالبی که در مورد مقوله آتش به اختیار گفته می شد یکی است. در شرایط عادی در جبهه، اصل اولی، آتش به اختیار بودن نیست بلکه به فرمان ولی امر بودن است. وقتی کسی ولی امر است اصل بر این است که موالی باید به اوامر ایشان التزام داشته باشند و نه اینکه به تشخیص خود آتش به اختیار باشند مگر اینکه به هر علت ارتباط و دسترسی و تشخیص فرمان ممکن نباشد که طبیعتاً وظیفه تغییر میکند. نکته در بحث آتش به اختیار، انقطاع از محل صدور فرمان می باشد بدین معنا که اگر از مصدر فرمان منقطع شدی چه کار باید انجام داد. آنوقت برای کسی که با منظومه ی فکری و نظام ذهنی ولی آشناست؛ بحث آتش به اختیار مطرح می شود آن هم در جایی که از آتش او خطری جامعه را تهدید نکند و الا کسی که نه جهت استقرار دشمن و دوست را می داند و نه شیوه ی کنترل مسلسل را بلد است اگر به این فرد مسلسل بدهید، دور خودش می چرخد و تیراندازی می کند و به خودش و دیگران خسارت وارد می کند و ممکن است بگوید من آتش به اختیارم. انتهای این قضیه اینست که قرارگاه و فرمانده که با آن دید پهبادی در حال رصد منطقه است می گوید چه موقع پیشروی کنید و چه موقع متوقف باید شد. وقتی این ارتباط قطع شد، آن فرمانده یا افسر زبده ی میدان که می تواند جهت را درست تشخیص بدهد و منطقه را شناسایی کند؛ مبتنی بر داده های خودش و محروم از داده های فراتر و آن دید پهبادی تصمیم می گیرد و آتش به اختیار است و نیروی زیر دستش باید آتش به فرمان او باشد و معنی ندارد به صرف قطع شدن ارتباط با قرارگاه مرکزی و فرمانده کل همه ارکان و اجزای جبهه و لشکر از هم بپاشد و اعلام خودمختاری و آتش به اختیاری کند؛ به عبارت دیگر این مطلب مشهور که میگویند: «الضرورات تقدر بقدرها» مطلب دقیقی است یعنی وقتی شرایط اضظراری پیش آمد به اندازه همان اضطرار، ضوابط از کار می افتد نه اینکه به صرف کوچکترین اضطراری همه چهارچوب ها و ضوابط کنارگذاشته شود. یعنی اگر انسان در بیابانی بی آب و غذا مجبور شد از یک مردار یا حیوان حرام گوشتی تغذیه کند به اندازه ای که نمیرد این کار را میکند نه اینکه چون مجبور و مضطر شده سور و ساتی به پا کند و بیش از آن مقدار که برای حفظ جانش نیاز است تا خرتناق از غذای حرام لذت ببرد. در مساله شرکت در جهاد و جنگ هم همین طور است و اصل بر اینست که در ساختار نظام ولایی که مبتنی بر فرمان ولی بدون اذن و اجازه و حجت قطعی نمیتوان اقدام به ورود کرد والا نه برای کشتن نه برای کشته شدن حجت نخواهیم داشت. به صورت کلی این نکته وجود دارد که در مساله ای که مربوط به ریختن خون است نمی توان بدون حجیت قطعیه و با احتمال و تخمین و حدس جلو رفت. اوامر مربوط به این مسائل، باید اوامر بیّن و بالغی باید باشند. ادامه دارد..
بخش دوم...ثالثاً: ممکن است عده ای بگویند در قضیه اعزام نیرو به سوریه و دفاع از حرم اهلبیت نیز حضرت آقا موضع رسمی نگرفتند ولی راضی بودند پس اینجا هم راضی هستند؟ قطعاً این حرف غلط است. موضع شفاف و رسمی با اعلام رسمی در رسانه و در بوق و کرنا کردن و فراخوان عمومی مردم به جنگ فرق دارد. بله آقا در تریبون های رسمی فراخوان عمومی ندادند ولی این به این معنی نیست که ایشان نظرشان در مورد مشارکت در جنگ را به عموم مردم و متصدیان نظامی منتقل نکردند بلکه بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم خطاب به مردم و نیروهای مسلح یا در دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم و تقدیر و تمجید از ایشان و تقدیر از کسانی که یاد این شهدا را زنده میکنند پیام لازم را به انسانهای بصیر منتقل کردند و بالاتر از آن با تقدیر و الگو سازی از شهدایی چون شهید صدر زاده و حججی و عجمیان و علی وردی و ... خط صحیح در دفاع از حرم اهلبیت و حریم انقلاب را برای ما روشن کردند. مضافاً که پذیرش و آموزش و سازماندهی و اعزام رسمی و سازمانی مردم توسط نیروهای مسلح نشانه و دلیل بر اجازه ایشان است. همین که نظام و نیروهای مسلح تحت امر ایشان صحنه را مدیریت می کند و از مردم عادی و بسیجی ثبت نام کرده و آنها را آموزش میدهند و اعزام می کنند، دلیل اجازه داشتن از ایشان است مضافاً که ادله و منابع از جانب ایشان به صراحت بر موضع ایشان دلالت داشت. همین که در رسانه می بینید حضرت آقا در مقابل التماس جوانی که پدر یا برادرش شهید شده برای اعزام به جبهه سوریه مقاومت میکند و به او میگوید مادرت به تو نیاز دارد و به او اجازه اعزام نمیدهد، برای درک این مطلب که سیستم اعزام نیروی قوای مسلح ما در اعزام و عدم اعزام تابع ایشان است و اینهایی که اعزام میشوند از ایشان مجوز اعزام دارند کافی است مگر اینکه کسی برای این همه صحبت و اعلام موضع در قبال جنگ سوریه و شهدای مدافع حرم و ... هیچ جایگاهی قائل نباشد و همه آنها را حمل بر ضرورت و رودربایسی و تقیه و .... کند و نسبت به عمکرد نیروهای مسلح خصوصاً سپاه در مشارکت در دفاع از حرم قائل به تخلف به این وسعت از فرمان ایشان و خودسری نیروهای مسلح در طول 8 سال جنگ سوریه باشد که عملاً حرفی باقی نمیماند و هیچ معنایی برای رهبری و ولایت و فرمانده کل قوا بودن ایشان متصور نخواهد بود و دیگر بستری برای طرح شبهه فوق و استشهاد به کلام ایشان بی معنی خواهد بود. ✳ رابعاً: در این قضیه هم نه کلام رهبر معظم انقلاب چنین ظهوری دارد و نه فضا اقتضای چنین ابهامی را دارد. ضمن اینکه خبرها و رصدها هم نشان می دهد که جبهه مقاومت دارند فضا را کنترل می کنند و تازه بعد از چند روز درگیری از موشک های جدید استفاده کردند و میدان به صورت هوشیار در حال مدیریت شدن است و اتفاقاً الان یکی از پیچیده ترین فضاهاست. آیا الان مسأله ی اصلی فقط اینست که از اصابت بمب دیگری به خانه های مظلومین غزه به هر قیمتی جلوگیری شود یا مسئله پیچیده تری در بین است؟ و مثل شطرنج باید حرکت های طرف مقابل را رصد کرد. این جنگ یک جنگ کاملاً سطح بالا در فضای تاریخ بشر است. نه می شود گفت شبیه جنگ های صلیبی است نه می شود گفت مانند جنگ های قومی و قبیله ای است و نه شبیه جنگ های جهانی یا هرجنگ دیگری در تاریخ حتی شبیه جنگ های قبلی غزه یعنی 52 روزه و 22 روزه یا جنک 33 روزه هم نیست. یک جنگ تمام قد در مقیاس تمدن است. لایه ی نظامی دو تمدن در حال سایش کردن هستند. براي اسرائيل كاري ندارد كه با توجه به همین حجم سلاحی كه در اختيار دارد و آمريكا در اختيارش مي گذارد كل غزه را سریعتر و بدتر از این شخم بزند هم هواپیما و هم بمب لازم را دارد. پس پيداست يك عوامل كنترلي و ترمزها و محاسباتی وجود دارد که سرعت و جهت تخریب را تغییر میدهد كه شما نمي بينيد. شما كافي است يك اقدام اشتباه انجام بدهيد تا اين عوامل كنترلي تغییر کند و معادلات جنگ به هم بريزند. پس اين واقعيت هاي ميداني را كه كنار هم بگذاريد مي بينيد موضع گرفتن خیلی پیچیده تر از این حرفهاست. تنها حالت اينست كه انسان در اين مواضع تكيه بدهد به پايگاه حجيتي كه خداوند در اختيارش قرار داده است تا بتواند در پيشگاه خدا جواب داشته باشد. هرگونه ورود یا وقوف بي وقت و بي منطق و بي ضابطه ممكن است نتيجه ي جنگ را عوض كند و برگ برنده ای در اختیار دشمن قرار دهد. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
شبهه ی ورود به جنگ غزه.pdf
83.2K
شبهه ورود به جنگ غزه و صادر شدن اذن هر اقدام نظامی توسط رهبر معظم انقلاب 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
وظيفه ي ما.mp3
4.49M
📣 برخی از مردم ایران و لبنان در خون تک تک بچه ها و مظلومین غزه شریکند برخی روحانیون و مسئولین ایرانی شریک اسرائیل در قتل عام مردم غزه هستند 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
⭕️موتورسواری بانوان؛🏍🛵🚲🛴 🔸به بهانه حواشی ایجاد شده به دنبال گفتگوی خبرنگاران با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیرامون موتور سواری بانوان، گذشته از سیاسی کاری ها و انحرافات رسانه ای که به علت دشمنی با دولت و انقلاب و اسلام ممکن است در انعکاس این گزارشات به چشم بخورد، جا دارد حکم فقهی واضح رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای روحی له الفدا 🌹که در پاسخ پرسشی در مورد دوچرخه سواری دختران و بانوان در انظار عمومی بیان شده است را مرور کنیم: 🔻سؤال: مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده... اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است ؟ 🔺جواب: دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است. لینک این استفتاء در سایت حضرت آقا: https://www.leader.ir/fa/content/16227/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
مصوبه شورای عالی فضای مجازی ۱۰۸۱۲۰.pdf
2M
🔺 متن کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با رفع فیلتر پلتفرم های بیگانه بند 4 این سند جدی ترین بخش آن است 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
نقد کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی-ویرایش 2.pdf
389.5K
نقد مصوبه 108120شورای عالی فضای مجازی برای اعطای مجوز به پلتفرمهای بیگانه 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
فایل نقد فوق با ویرایش دوم جایگزین شد