🔔سلسله دروس علمی در ماه مبارک رمضان
👤با حضور و ارائه بحث توسط:
🎙آیتالله شیخ مهدی مروارید
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
🎙استاد محمد حسن ربانی بیرجندی
🎙استاد سید محسن مرتضوی
🗓شبهای ماه مبارک رمضان؛ ساعت ۲۲
🏛مکان: مشهد؛خیابان آیتالله بهجت؛ بهجت 8/1 پ ۴۱۵
🆔 @feqhemozaf_khorasan
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📽 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
⚖️ ما علوم انسانیمان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است.
⚖️ علوم انسانی غرب مبتنی بر جهانبینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است.
⚖️ ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینههای گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است.
🆔@feqhemozaf_khorasan
🗂 #نشریه_الکترونیکی
📌 صحیفه (ماهنامه نورمجرّد) شماره ۳
📝 این صحیفه شامل نکاتی همچون برخی از اعمال مشترک ماه رمضان، بینش سیاسی مرحوم علاّمه حسینی طهرانی رضواناللهعلیه، توصیهای برای سالکین الی الله و دیگر مباحث معرفتی و اخلاقی میباشد.
📥 دریافت نسخه با كيفيت PDF👇
🆔 @feqhemozaf_khorasan
صحیفه.pdf
354.3K
🗂 نشریه الکترونیکی شماره ۳
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه
#استاد_حسینیفقیه
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠نفقه زوجه صغیره
🔻برای بیان و اثبات حکم نفقه زوجه صغیره ابتدا باید دو مطلب إثبات شود:
اولا اینکه مناط وجوب نفقه عقد است یا تمکین ؟
اگر عقد باشد یقینا نفقه زوجه صغیره ثابت است،چون مناط وجوب نفقه که عقد است محقق شده است،ولکن اگر مناط تمکین است،آیا تمکین تام ملاک است یا تمکین اعم از تام و ناقص.
ثانیا :باید بررسی شود که آیا إستمتاع به دخول و إستمتاع به غیر دخول اززوجه صغیره جایز است یانه؟
نسبت به این بحث با بررسی أدله به وضوح ثابت می شود که استمتاع به دخول جایز نیست ولی استمتاع به غیر دخول مثل تفخیذ ولمس و...جایز است به دلیل إجماع و اطلاق ادله استمتاع از زوجه، واصل برائت.
حال اگه ملاک وجوب نفقه تمکین باشد،و مراد از تمکین، تمکین تام باشد،نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب نیست زیرا تمکین تام ممکن نیست، چون دخول به زوجه صغیره حرام است،ولی اگر مناط وجوب نفقه، تمکین به معنای عام باشد،اعم از دخول و غیر دخول، نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب است زیرا تمکین ناقص نسبت به زوجه صغیره بلامحذور است.
طبق نظر ما مناط وجوب نفقه عقد نیست زیرا ازادله اثبات شد که مناط وجوب نفقه به تمکین است نه عقد ولی ادله نسبت به تمکین که ایا مراد تمکین تام است یا ناقص اجمال دارند وقدر متیقن ازتمکین ،تمکین تام است،پس نفقه زوجه صغیره برزوج واجب نیست.
📝تولید خبر:
حجتالاسلام محمدامیرنیکی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚خارج فقه ۱۴۰۲/۹/۱۸
#فقه_خانواده
🆔@feqhemozaf_khorasan
📣 فراخوان دریافت مقاله با موضوع حکمرانی داده محور در ایران
🔷 مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، فراخوان دریافت مقاله با موضوع حکمرانی داده محور در ایران را برگزار میکند.
اولویت های موضوعی:
– وضع موجود و مطلوب حکمرانی دادهمحور در کشور؛
– نحوه اثرگذاری حکمرانی دادهمحور در سطوح گوناگون حکمرانی محلی، ملی، منطقه ای و جهانی؛
– ملاحظات و الزامات بهرهگیری از دادهها در حکمرانی؛
– ملاحظات حکمرانی دادهمحور در بخشهای صنعتی و اقتصادی؛
– ملاحظات اخلاقی، سیاستی و تنظیمگری حکمرانی
– توسعه و انتشار فناوری های نوظهور، بهخصوص هوش مصنوعی در حکمرانی؛
– تجربهنگاری تحلیل و بهرهگیری از دادهها در حکمرانی؛
– الگوها و روشهای نوین کشورهای پیشرو در حکمرانی دادهمحور؛
– تجارب کشورهای پیشرو در حکمرانی دادهمحور.
♦️تاریخ های مهم:
۳۱ فروردین ۱۴۰۳: دریافت چکیده مبسوط ۱۰۰۰ کلمه ای
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳: اعلام نتیجه پذیرش و داوری اولیه
۳۱ خرداد ۱۴۰۳: نگارش و ارسال مقالات
۳۱ شهریور ۱۴۰۳: داوری و اصلاحات نهایی
پاییز ۱۴۰۳: انتشار ویژه نامه
🌐 لینک فراخوان مقاله
(https://sspp.iranjournals.ir/news?newsCode=2337)_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#فراخوان
#تهران
🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔹سلسله نشست های علمی و معرفتی شب های جمعه ماه مبارک رمضان
🔸همراه با قرائت دعای افتتاح و مناجات
🔻نشست اول:
▫️بررسی ابعاد فقهی، اعتقادی و اخلاقی روزه و ماه رمضان
🔻با ارائه:
▫️حجت الاسلام والمسلمین باقری کیا
(استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
▪️زمان: پنج شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ الی ۲۳ شب
▪️مکان: خیابان آیت الله بهجت ۲۷ چهارراه اول سمت چپ پلاک ۷۶/۱
موسسه میراث فقاهت خراسان
🆔@feqhemozaf_khorasan
#چاپ_اول
🌱 #اجتهاد_تمدنی
✨چیستی، چرایی و چگونگی
🔹 شکلگیری یک تمدن، تابع شکلگیری ساختارها و فرایندهای آن است؛ در یک تمدن، اشخاص نقش مستقل ندارند بلکه جاری در نظامات آن هستند و افکار، احساسها و رفتارهای آنها در این نظامات شکل میگیرد.
ساختارها و فرایندهای یک جامعه، میتوانند در اثر مواجهه با نیازها، تعارضها و تزاحمها بهصورت ناخودآگاه شکل بگیرند و به تدریج تکامل یابند و میتوانند براساس سطح دانشی که در علوم انسانی در هر عصر و زمانهای وجود دارد و برآیند آنها در مدلهای توسعه و پیشرفت ظهور مییابد، شکل بگیرند.
مسلمانان مبتنی بر مبانی معرفتیِ خود، کتاب و سنت را از منابع دانشی برای شکلدهی به ساختارها و فرایندهای مورد نیاز یک تمدن میدانند و در طول دهههای گذشته تلاش مستمر برای اکتشاف این دانش کردهاند. تحقیق حاضر میکوشد تا مبانی و روش موجّه برای این اکتشاف را ارائه کند.
📝 #شیخ_عبدالحمید_واسطی
📇این کتاب در 356 صفحه به قیمت 235000 تومان در اسفند 1402 به چاپ رسیده است.
🛒 www.Poiict.ir
#فقه_نظام_ساز
#علوم_انسانی_اسلامی
#تمدن_سازی
#فقه_حکومتی
🆔@feqhemozaf_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیامهای قبل از ظهور مورد حمایت ائمه و موجب حیات اسلام است
🎤آیت الله نجم الدین #طبسی
💎صوت نشست تحلیل روایات قیامهای قبل از ظهور👉
استاد طبسی سالهاست که درس خارج مهدویت دارد در کنار درس خارج فقه
🆔@feqhemozaf_khorasan
📚تازههای نشر📚
اثر «عصر غیبت، عصر قیام یا سکوت؟!»
با همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام اسلامی» و «انتشارات کتاب جمکران» منتشر شد.
درباره اثر:
احکام دین مبین اسلام، به امور عبادی و وظایف فردی منحصر نیست، بلکه معاملات و سیاست و اقتصاد و روابط داخلی و خارجی مسلمانان نیز جزء قوانین مهم اسلام است و اجرای این احکام جز در بستر حکومت دینی میسر نخواهد بود.
در برخی جوامع حدیثی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عدهای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آنها را به سکوت و سکون امر کرده است. برخی به استناد همین روایات، همواره با شعار «جدایی دین از سیاست» دیگران را از تحرکات سیاسی منع میکنند.
در کتاب عصر غیبت عصر قیام یا سکوت، پس از بررسی اجمالی مفاهیم کاربردی تحقیق، به ارائه کلیات مربوط به مسأله مانند مقتضای اصل اولی نسبت به تشکیل حکومت در عصر غیبت پرداخته شده و در ادامه نیز مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت، در ضمن هشت گفتار مورد بررسی دقیق سندی و دلالی قرار گرفته و نقدی قابل اطمینان ارائه شده است. در فصل پایانی کتاب نیز جایگاه قیام زید بن علی «علیه السلام» در کلام اهل بیت «علیهم السلام» بررسی شده است.
شایان ذکر است این کتاب در جشنواره کتاب سال حوزه، درسال 1400 حائز رتبه «شایسته تحسین» گردیده، و در جشنواره پاسخ برتر در سال 1402، رتبه «شایسته تقدیر» را کسب کرده است .
پیوند خرید:
https://ketabejamkaran.ir
#تازه_های_نشر
#دبیرخانه_حمایت
🆔@feqhemozaf_khorasan
#فقه
#استاد_درایتی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع
🔻اگرچه مشهور فقهاء براساس إجماع یا به اقتضای عقود جائز و إذنی معتقدند که عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع منفسخ میشود، اما به نظر میرسد که عقد ودیعة پس از جنون یا بیهوشی دائمی مودع نیز همچنان پابرجاست (هرچند به جهت وجود إجماع، احتیاط مستحب در استرداد مال ودیعة به ولی مودع در چنین شرائطی است) و ولیّ مودع تصمیم گیرنده نسبت به رجوع در إذن میباشد، همچنان که جنون موقت و بیهوشی موقّت مودع نیز همانند خواب ضرری به صحت و بقاء عقد ودیعة نمیرساند، زیرا ازدست دادن صلاحیت إذن بعد از انعقاد عقد، ضرری به صحت آن نمیرساند...
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محسن رأفت نیا
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه، ۱۴ آذر ۱۴۰۲
#فقه_معاملات
🆔@feqhemozaf_khorasan