eitaa logo
نامدرسه فطرت
734 دنبال‌کننده
131 عکس
62 ویدیو
18 فایل
۞﷽۞ ◾ مدرسه‌ی تبیینی و ترویجی اندیشه‌ی فقهای فیلسوف و زیست بوم تحول روحی و توانمند شدن در حکمرانی متعالی در گام دوم 🎵 #جریان_شناسی_فکری ☝️ #جهاد_تبیین ادمین👇 @Masoumian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸زیست بوم تحول و حکمرانی 🔹«جریان شناسی فکری و اندیشه ایی» / جلسه (10) 🔹از نظر آیت‌الله خامنه‌ای روزى که مقوله‏ روشنفکری اوّل بار در فرانسه به وجود آمد، اوقاتى بود که ملت فرانسه و اروپا از قرون وسطى خارج شده بودند؛ مذهب کلیسایىِ سیاهِ خشنِ خرافىِ مسیحیّت را پشت سر انداخته و طرد کرده بودند. دانشمند را مى‏کُشد، مکتشف و مخترع را محاکمه مى‏کند، تبعید مى‏کند، نابود مى‏کند، کتاب علمى را از بین مى‏برد. این بدیهى است که یک عدّه انسانهاى فرزانه پیدا شوند و آن مذهبى که این خصوصیت را داشت و از خرافات و حرفهایى که هیچ انسان خردپسندى آن را قبول نمى‏کند، پُر بود، به کنارى بیندازند و به کارهاى جدید رو بیــاورند و دائره المعارفِ جدیدِ فرانسه را بنویسند و کارهاى بزرگ علمى را شروع کنند. بدیهى است که اینها طبیعت کارشان پشت کردن به آن مذهب بود. آن وقت روشنفکر مقلّد ایرانى در دوره‏ قاجار، که اوّل بار مقوله‏ «انتلکتوئل» را وارد کشور کرد و اسم منوّرالفکر به آن داد و بعد به «روشنفکر» با همان خصوصیت ضدّ مذهبش تبدیل شد، آن را در مقابل اسلام آورد؛ اسلامى که منطقى‏ترین تفکّرات، روشن‏ترین معارف، محکم‏ترین استدلالها و شفّافترین اخلاقیات را داشت؛ اسلامى که همان وقت در ایران همان کارى را مى‏کرد که روشنفکران غربى مى‏خواستند در غرب انجام دهند! یعنى در برهه‏اى از دوران استعمار، روشنفکران غربى، با مردم مناطق استعمارزده‏ غرب هم‏صدا شدند. مثلاً اگر کشور اسپانیا، کوبا را استعمار کرده بود و ثروت آنجا شکر کوبا را در اختیار گرفته بود، «ژان پل سارتر» فرانسوى از مردم کوبا و از «فیدل کاسترو» و از «چه‏گوارا»، علیه دولت استعمارى فرانسه دفاع مى‏کرد و کتاب مى‏نوشت. به عبارت دیگر، روشنفکر غربى در برهه‏اى از زمان، با دولت و با نظام حاکم بر خودش، به نفع ملتهاى ضعیف مبارزه مى‏کرد. این کار در ایران به وسیله‏ میرزاى شیرازى؛ میرزاى آشتیانى در تهران؛ سید عبدالحسین لارى در فارس انجام شد. اینها با نفوذ استعمار مبارزه مى‏کردند؛ اما چه کسى به انعقاد قراردادهاى استعمارى و دخالت استعمار کمک مى‏کرد؟ میرزا ملکم‏خان و امثال او و بسیارى از رجال قاجار که جزو روشنفکران بودند. یعنى درست مواضع جابه‏جا شده بود؛ اما درعین‏حال مبارزه با دین خرافى مسیحیّت در روشنفکری ایران، جاى خودش را به مبارزه با اسلام داد! بنابراین، یکى از خصوصیات روشنفکر این شد که با اسلام، دشمن و مخالف باشد . نامدرسه فطرت 🌼 🔺 @Fetratpoo_ir
🔸زیست بوم تحول و حکمرانی 🔹«جریان شناسی فکری و اندیشه ایی» / جلسه (11) 🔹عواملی که باعث بیمار متولد شدن روشنفکری شد (از منظر رهبر معظم) الف) یک عامل مهم در معیوب بودن جریان روشنفکری در ایران، نقص اساسی در سرچشمه اصلی است؛ مبانی و اصول روشنفکری غربی مبانی الحادی و اومانیستی است که طبیعتا بیماریزا بوده و غالبا توجیهگر نظام سلطه و معارض با نظام توحیدی است .ایشان بى‏اعتنایى روشنفکران‏ به فجایع و مصائبی که جامعه کنونی به آن مبتلاست و نظام استکباری در آن نقش اصلی دارد را جزء متمم آن استبداد و دیکتاتورى جهانى می داند ب) استعمارگران انگلیسی: رهبری معتقدند تقریباً لردهاى سیاسى و انگلیسى‏هاى عالى‏رتبه‏ دولتى در زمان قاجار، نقشه‏ سیاسى دنیا را رقم مى‏زدند. در حقیقت، آنها با همه‏ دنیا کار داشتند؛ از استرالیا بگیرید، تا مناطق مرکزى آسیا، تا شبه قارّه‏ هند، تا ایران، تا خاورمیانه، تا شمال آفریقا و تا امریکا. آنها، به این نتیجه رسیدند که در این منطقه‏ حساس دنیا که نفت و گاز دارد و مى‏باید انرژى آینده‏ دنیاى آن روز را تأمین بکند و از لحاظ سوق‏الجیشى، نقطه‏ حیاتى بین شرق و غرب محسوب مى‏شد اگر بخواهند خودشان را تثبیت بکنند، مجبورند به‏گونه‏اى وجود وجدان دینى اسلام را در این منطقه علاج کنند؛ و الّا با بیدار بودن وجدان دینى و ایمان اسلامى مردم، ادامه‏ نقشه‏هاى آنها ممکن نخواهد بود. به همین دلیل دو راه را انتخاب کردند: یک راه، اشاعه‏ شهوات و باز کردن راه شهوترانى بود. جریان دیگر، جریان علمى و فکرى بود. 🔹یعنى با ورود تفکرات علمىِ جدید به کشورهاى اسلامى که قهراً جاذبه داشت و طبیعى بود که پیشرفتهاى علمى‏یى که اروپا به آن دست یافته بود، جاذبه داشته باشد این پیشرفتهاى علمى را وسیله‏اى براى بى‏اعتقادى به دین و خاموش کردن شعله‏ ایمان دینى در دلها و از بین بردن بیدارى وجدان دینى در آحاد مردم قرار دادند. لذا دانشگاهها را از اول بر پایه‏ بى‏اعتقادى گذاشتند. از نظر ایشان هر گروه از جوانانى که در دوره‏هاى اول براى تحصیل رفتند، هدف تبلیغات ضد اسلامى اروپاییها قرار گرفتند. آن کسانى که اولین پرورش‏یافته‏هاى فرهنگ غرب بودند، غالباً با دین، بیگانگى و بلکه عنادى احساس مى‏کردند. از نظر ایشان روشنفکران وابسته، در داخل کشور ما کاشته شده بودند. غرب مسلط به فناورى و علم، روزى که خواست در ایران، پایگاه تسلط خودش را مستحکم کند، از راه روشنفکری وارد شد . نامدرسه فطرت 🌸 🔺 @Fetratpoo_ir
🔸 دوره آموزشی ازدواج تمدنی 🔸 📢 مقام معظم رهبری: ازدواج باید پیمودن راه الهی را آسان کند 🔸 بررسی مولفه های ازدواج موفق در چهار فصل : | منظر شناسی | شاخص ها | کفویت | تحقیق | 🔸 بررسی مولفه های ازدواج دینی و قبیله ائی ، و تمدنی بین ملّتی 🔸زمان و مکان نشست : 🔹۱۶ جلسه‌ی ۲ ساعته ⏰شروع نشست از ۳ آذرماه ۱۴۰۱ ⏳هر پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح 📍مکان تهران ، چیذر ، امام زاده علی اکبر (ع) 🔺 @Fetratpoo_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺حضرت فاطمه عليهاالسلام : ◾️مَن أصعَدَ إلَى اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ ◾️أهبَطَ اللّه ُ إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ ؛ 🔻حضرت فاطمه عليهاالسلام :هر كه خداوند را بى پيرايه عبادت كند ، خداوند برترين مصلحتش را نثار او مى كند 🅿️ @fetratpoo_ir
🔺قال الزهراء سلام الله علیها : 🔻من اَصعَدَ (۱) اٍلی اَلله خالَص (۲) عبادته اَهبط (۳) اَلله اٍلیه اَفضل مصلٍحته (۴) 🔷 بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 تبریک میلاد با سعادت فاطمه (س) ، و میلاد امام راحل (ره) ، خدمت بینندگان کانال نامدرسه فطرت . ◼️ شرح حدیث (هدیه تقدیم شما) : ۱. اَصعَدَ : صعود و بالا فرستادن _ عبادت مقبول ، در گرو زیست هوشمندانه دینی است ، عمل به همه ابعاد دین و برگزاری کامل دین است که موجبات بالا رفتن عبادت را فراهم کند. _ مراقبت بر آداب صحت و شروط قبولی عبادت مد نظر است. _ رعایت آداب روحی و معنوی که نقش مُعَدٌهٍ دارد ، و برگزاری تکلیف در گروه صمیمیت درونی روحی نسبت به انجام فعل است ، که روح تبعیت را می سازد. ۲. خالَصَ : خلوص و پیراستگی _ نیت خالص و پاک و تمرکز قصد درونی نسبت به ذات باری تعالی (توجه به خدای متعال / درونی) _ تمرکز ماموریتی و تشکیلاتی ، و نقش پذیری اجتماعی در راستای نظام مسایل ولی جامعه (همگرایی تشکیلاتی/ عملی) 🅿️ @fetratpoo_ir
🔺قال الزهراء سلام الله علیها : 🔻من اَصعَدَ (۱) اٍلی اَلله خالَص (۲) عبادته اَهبط (۳) اَلله اٍلیه اَفضل مصلٍحته (۴) 🔷 بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 تبریک میلاد با سعادت فاطمه (س) ، و میلاد امام راحل (ره) ، خدمت بینندگان کانال نامدرسه فطرت . ◼️ شرح حدیث (هدیه تقدیم شما) : ۳. اَهبط : نزول _جابجایی _ نزول رحمت و درک حضور عالی از نعمت _ تغییر محیط ، و حضور در جغرافیای جدیدی که نعمت شامل انسان می شود ۴. اَفضل مصلٍحَته : بالاترین مسئله _ رسیدن به بالاترین صلاح مورد نظر در هدایت و نیازمندی ◾️هرکس با نیت خالصانه عبادت را برگزار کند و یا با همگرایی ، تمرکز ماموریتی و تشکیلاتی را برگزار کند و وحدت سازی را شکل بخشد ، بالاتری مصلحت و بااهمیت ترین مسئله اش ، به فضل الهی پاسخ خواهد یافت 🅿️ @fetratpoo_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺فصل سوم _ زمستان ۱۴۰۱🔻 📙 📕 📘 قابل توجه علاقه مندان به بحث های علوم انسانی و تحلیل اندیشه ی متفکران معاصر ایران و اسلام ، و بازشناسی تفکر ناب اسلامی از دیگر افکار 📙 مزایای شرکت در دوره ها : ▪️ برنامه های نامدرسه برای دانشجویان و طلاب، معلًمان و فعالین فرهنگی _ سیاسی و رسانه آیی ، بسیجیان و والدین جوان ، مبلغان دینی ، مفید و قابل استفاده خواهد بود. ▪️ ارائه توسط اساتید حوزه و دانشگاه. ▪️ اعطای گواهینامه معتبر جهت ارائه به سازمان ها و نهادها از سوی اندیشکده ی فطرت_امامت ▪️ اعطای گواهینامه معتبر مهارت آموزش های فرهنگی برای فعالیت در مجموعه های فرهنگی کشور ▪️ دعوت به همکاری از میان دانش پژوهان فعال. ▪️ مشاوره مطالعاتی و ارائه سیر ▪️ ارائه بصورت حضوری و غیرحضوری ▪️ تقدیم صوت کلاس و نشست ، تقدیم کتاب های لازم 📙 شرایط ویژه برای دانشجویان و طلاب 🅿️ ✅ @Namadrese 🅰️ 🅱️🅿️ @Fetratpoo_ir
🔺 نامدرسه فطرت ▪️ زیست بوم تحول و حمکرانی 📙 📕 📕 دوره ها : _ فصل (تابستان) : ▪️ تاریخ اسلام با رویکرد فلسفه تاریخ (تحلیل هرچه بهتر مولفه ها و عناصر سازنده و پیش‌برنده تاریخ در وضع کنونی برای انتقال به تمدن) ▪️ جریان شناسی فکری (شناخت و تحلیل اندیشه های متفکران معاصر ایران و اسلام که تبدیل به جریان اجتماعی شده و دستیابی به شاخص برای تمایز جریان صحیح اندیشه اسلامی) _ فصل دوم (پاییز) : (دو درس به بحث های تابستان اضافه شد) ▪️ آشنایی با منطق اسلامی (دستیابی به مقدماتی برای درست فکر کردن و طی فرآیند اندیشه از مجهول به معلوم) ▪️ آشنایی با فلسفه اسلامی (مطالعه مقدمات و درک اولیه از فلسفه اسلامی و مسئله وجود و احکام آن) _ فصل سوم (زمستان) : (دو درس به درس های دو فصل قبل اضافه شد) ▪️ عرفان اجتماعی (شناخت و نقد معنویت گرایی نوپدید و سکولار ، و تمایز آن از معنویت ناب اسلامی در پی نقش پذیری) ▪️ آشنایی با فلسفه غرب (مطالعه اولیه با تاریخ اندیشه غرب ، آشنایی با اصول تفکر اندیشمندان مهمی مثل دکارت و کانت) ... 📘 📒 🅿️ @Namadrese 🅿️❇️ @Fetratpoo_ir
🧲 با سلام 🖌کتاب صورت بندی ، نگاهی مماتز به جریان شناسی و نقش یابی اجتماعی ایشان در دهه های گذشته در ایران بعد از انقلاب دارد. برای دریافت هرچه بهتر جریان شناسی ، این کتاب می تواند ، مقدمه خوبی برای عزیزانی که تمایل به دانش افزایی در این رشته دارند ، باشد. در جریان شناسی و صورت بندی آن ، چند گام باید مورد نظر قرار گیرد : ⭕️ گام اوّل : شناخت اندیشه ها با تمایزات آنها ، بطوری که چارچوب یک تفکر در ذهن از دیگر اندیشه کاملا مشخص باشد ، به عنوان مثال شاید در اوایل دهه های 40 و 50 شمسی ، برای توده مبارز در میدان انقلاب ، خیلی روشن نبود که تفاوت اندیشه اسلام مارکسیستی که دکتر شریعتی تولید می کند مبتنی بر اصول مارکسیستی و اصول دیالکتیکی ، با اندیشه ی استاد مطهری که عقلانیت اسلامی و بالا آوردن سطح کارکردی و کارآمدی دین از منظر فقهای فیلسوف ، و حکمرانی بوده ، با یکدیگر چه بود . در حالی که الان در جامعه ، مردم با آثار و تبعات این اندیشه ها زندگی می کنند و در هر نقطه که انسان توجه می کند ، اگر اثری وجود دارد ، حتما مولف آن از سرچشمه ایی نوشیده که اثر را ساخته است . 🅿️ @Namadrese 🅿️❇️ @Fetratpoo_ir
📌 با سلام کتاب هفت موج اصلاحات از آثار بسیار عالی است که توسط فرهیخته ارجمند جناب استاد پارسانیا تالیف شده ، در این اثر هفت موج تحول خواهی با معنای عامش البته ، مورد اشاره قرار گرفته ، امواجی که در ایران در 100 سال اخیر دنبال شده و بعضی نسبت به برخی دیگر امتداد تلقی می شود . در این کتاب نسبت تئوری با عمل مورد دقت قرار گرفته بطوری که سطح کارآمدی اندیشه ها در ظرف و بوم ایران مورد بررسی است. از اندیشه های غربی تا تولیدات ایرانی . پیشنهاد دیگری برای جریان شناسی ، تقدیم نگاه همراهان . 🖍 از ویژگی های این اثر «مختصر» و «کوتاه» بودن متن که کمی به جذابیت پی جویی کمک می کند . گام دوّم : برای درک بهتر جریان شناسی ، در این گام ، دانستن سطح «تحول خواهی» نسبت به وضعیت موجود و کنونی جامعه که «اصلاحات» نام گرفته پیگیری می شود. 📙 ساده ترش اینه که اندیشمند و صاحب تفکر چه «آینده روشن» و شفافی را می تواند در ادبیات تغییر ، برای فعالین و کنشگران در میدان ، برای مدیر میدان ، تئوریزه و تعریف کنه ، تا او حاضر بشه با هزینه دادن و سختی پذیری ، آرمان او را تحقق ببخشه. ⭕️ منظور از «اصلاحات» ، چه در تلقی سیاسی آن ، چه در اندیشه ، منظور تحول خواهی است. البته نا گفته نماند که هر کس و هر گروهی تلاش دارد تا با ادبیات خودش این مهم را عملیاتی کند ، ممکنه یکی با برهنگی و اقتصاد آزاد ، دیگری با اسلام ناب . کتاب خواندنی است ، از دست ندید. 🅿️ @Namadrese 🅿️❇️ @Fetratpoo_ir
🅰 در پایان سال فقط از امیرالمومنین و مولی الکونین ، ابی عبدالله الحسین علیهما السلام ، مسئلت داریم که : 🎶 یا من یعطی الکثیر بالقلیل 📙 🅿️ @Namadrese 🅿️❇️ @Fetratpoo_ir
33.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استاد شیخ عبدالحمید ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
بسم الله الرحمن الرحیم در آستانه شهادت شیخ الائمه امام صادق علیه السلام و الصلاه 🔺 📌با سلام خدمت دوستان به پیشنهاد بعضی سروران و همراهان برای تعداد محدودی از علاقه مندان ، کلاس کلام نوین ، با محوریت آثار استاد علامه شهید مطهری رحمه الله علیه ، برگزار می شود. کلاس برای طلاب سطوح عالی و یا دانشجویان رشته های علوم انسانی قابل استفاده می باشد . استاد : حجه الاسلام علی منصوریان زمان : یکشنبه ها از ساعت 21.00تا 22.30 مکان : دفتر اندیشکده فطرت ، امامت 🎶 🎵 📌 تعداد محدود👉 📌لینک ثبت نام 🅰 @Namadrese 🅱 @Fetratpoo_ir
زن رشدیافته، سخنرانی دوم.mp3
33.35M
📌تقدیم به پیشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها 🅿️ 🅱 موضوع بسیار عالی و قابل استفاده از استاد واسطی ، سروران می توانند صوت یک و سه این جلسات را در کانال هیات گوش کنند . 🌱 @Fetratpoo1400 🎵 # نامدرسه_فطرت ▫️ ▫️ 🅰 @Fetratpoo_ir
🔻توصیه های مهم رهبر انقلاب اسلامی به فعالان انقلابی در حرم امام راحل: «جنگ روانی دشمن » را افشا کنید. 🔍کانال مطالعات جنگ هیبریدی https://eitaa.com/joinchat/3625648430Cad2d5cd975
*اللهم صل علی محمدوال محمدوعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام فهم واقعی از توحید وباورنسبت بخدا روز سه شنبه شما بزرگواران صاحب دل وبااخلاص همراه باخیرات وبرکات الهی *یاالرحم الراحمین* *نقش خوش بینی بخداوند درتعالی ونشاط درزندگی وفهم بندگی* *خوش بینی بخدا* یکی از آموزه‌های مکتب وحی، خوش بینی به خداوند متعال و حُسن‌ِ‌ظن است. نگاه خوش بینانه به حضرت حق موجب فزونی رحمت وبرکات الهی می گردد وانسان باتکیه برخدا باآرامشی مواجه می شود که پیوسته موجب نشاط اوست *بدبین بودن وناامیدی ازخدا* اما متأسفانه مردم به فالِ بد زدن عادت کرده، و این مسئله تبدیل به روزمرگی شده‌ست، لذا این عبارات بسیار شنیده می‌شود: " بدبخت شدم _ بدبخت میشم_ بیکار میشم _ فقیر میشم _ مریض میشم_ میمیرم _ این کارم مثل قبلی‌ها میشه_ موفق نمیشم_ ضرر میدم _ بدهکار میشم _ تصادف می‌کنم و ..." *مؤمن همواره امیدش بخداست* اما کسی که بخداوند متعال و توکل و توسل پناهنده باشد، وبخدا ایمان داشته باشید هرگز چنین سخنانی بر زبان نمی‌آورد، بلکه اگر گرفتار هم شود، آن را خیر می‌پندارد، چه آنکه در روایات تصریح شده که" اگر مؤمن با قیچی هم ریزریز شود، برای او خیر و نیکی است." قالَ علیه السلام : *الْبَلَاءُ مُوَكَّلٌ بِالْمَنْطِقِ أَوْ بِالْقَوْلِ* . بلاء بر زبان و سخن‌گفتن گماشته شده است؛ یعنی این زبان است که بلا را به طرف انسان سوق می‌دهد. *گمان نیکوبخدا* امام رضا علیه السلام در روایتی فرمودند: گمان خود را به خداوند متعال نیکو کنید، چرا که خداوند فرموده است: *"أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً* ." من نزد گمان بنده‌ام هستم، اگر گمانش بمن خوب باشد خوبی می‌بیند، و اگر گمان بد داشته باشد اثرش را خواهد دید. *توکل وتوسل بخدا* البته واضح است که این مسئله مطلق نیست، و گاهی با صلاح‌دید خداوند متعال مؤمن مبتلا می‌شود، و آن برایش خير است؛ لذا باید تمام امور را با توکل و توسل و خوش‌بینی به خداوند متعال پیش ببریم، و به صِرف بلا و گرفتاری، نباید زندگی را پایان یافته بپنداریم و فال بد بزنیم و عبارت مذکور را بر زبان برانیم، چراکه گاهی در اوج گرفتاری درب خیری باز می‌شود که فکرش را هم نمی‌کردیم: *نتیجه ایمان بخدا* امام صادق علیه السلام روایت کرده‌اند که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: نسبت به آنچه اميد ندارى، اميدوارتر از چيزى باش كه به آن اميدوارى؛ چراکه موسی علیه السلام در بیابانِ طور به دنبال آتش برای گرم کردن خانواده‌اش رفت، و بازگشت در حالی‌که پیامبر شده بود؛ و ملکه سبأ خروج کرد، اما با سلیمان نبی ایمان آورد، و ساحرانِ فرعون در حالی‌که به دنبال پیروزی فرعون بودند خارج شدند، اما با حال ایمان بازگشتند. الكافی، ط_الاسلامیه، ٥/٨۴ الكافي، ط_الاسلامیه، ٢ _ ٧٢ روضة الواعظين ط - القديمة، ٢ _ ۴۶٩ *التماس دعا* 🎵 🅿️ @fetratpoo_ir
جلسه دوم الله شناسی.pdf
695.3K
⚪️ | قسمت دوم ▫️استاد واسطی ▫️بر اساس کتاب الله‌شناسی علامه طهرانی 🎵 🅿️ @fetratpoo_ir
جلسه سوم الله شناسی.pdf
839.1K
⚪️ | قسمت سوم ▫️استاد واسطی ▫️بر اساس کتاب الله‌شناسی علامه طهرانی 🎵 🅿️ @fetratpoo_ir