فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🔸صلوات خاصه 🔸💠
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
#صلوات_خاصه
#سلطان_قلبم
#امام_رضا_علیه_السلام
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸کلام ناب🔸💠
🔹تقسیم اوقات
🔻برنامه ریزی برای تفریح
✍امام رضا(علیهالسلام) در حدیثى مى فرماید: سعی کنید اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید:
1⃣ ساعتی براى راز و نیاز با خدای بی نیاز. مناجات کوچکترین با بى نهایت بزرگ.
2⃣و ساعتی برای کسب و کار و پیدا کردن خرجى حلال برای اداره کردن زندگی. رسول خدا(ص) کار را عبادت دانسته اند و فرموده اند: ؛ زحمتکش برای خانواده همچون مجاهد در راه خداست.
3⃣ و ساعتی برای دوستی و همنشینی با افراد مؤمن مورد اطمینان. رفیق دلسوزی که انتقاد کند و مایه اصلاح انسان شود؛ دوستی که علاقه اش به شما باطنی و واقعی باشد.
4⃣ و ساعتی هم برای رسیدن به تفریحات سالم؛ لذت های حلال، ورزش و گردش و استراحت.
جالب این است که امام رضا(علیهالسلام) در ادامه مى فرماید: اگر خواستید به آن سه مورد برسید، باید اول به این مورد برسید. تا لذت و تفریحى در کار نباشد، نشاطى در کارهاى دیگر نخواهد بود. این حدیث، دلیل بر اهمیت تفریح است؛ به خصوص برای نوجوان. برادران یوسف(علیه السلام) وقتى مى خواستند یوسف را از پدر بگیرند، به عنوان تفریح گرفتند. گفتند: ؛ برادرمان را بده که او را ببریم ورزش. و حضرت یعقوب(علیه السلام) نگفت که انسان به ورزش نیاز ندارد؛ یعنى نیاز به ورزش چنان قوى است که نتوانست پیشنهاد بچه ها را رد کند.
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
#کلام_ناب
#تقسم_اوقات
#سلطان_قلبم
#امم_رضا_علیه_السلام
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸حکمت ۳۴🔸💠
ترک آرزو و تمنّا
💠 حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
فرمودند:
🍃 برترین بینیازی، ترک آرزوهاست.
🔹 أشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى.
📚 نهج البلاغه حکمت 34
#نهجالبلاغه
#حکمت_۳۴
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر #مزار_شهدای_سوم_خرداد
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸شرح حکمت۳۴🔸💠
🔹برترين غنا:
حضرت امیرالمومنین(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»;
(أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى).
🔹«مُنى» جمع «أُمنية» به معناى آرزو است و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.
در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است». (1)
تمام این وابستگى ها زاییده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فکر انسان پاک شود، انسان به غنا و بى نیازى پرارزشى دست مى یابد و به همین دلیل امام(علیه السلام) ترک این آرزوها را برترین و بهترین غنا شمرده است.
🔸در تعبیر دیگرى که در حکمت 371 آمده است امام(علیه السلام) مى فرماید:
«لاَ کَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; هیچ گنجى بى نیاز کننده تر از قناعت نیست (همان قناعتى که نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)».
امام هادى(علیه السلام) طبق روایتى که علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل کرده است، فرمود:
«الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّیکَ وَالرِّضَا بِمَا یَکْفِیکَ وَالْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَشِدَّةُ الْقُنُوط;
🌺 غنا و توانگرى آن است که دامنه آرزو را کم کنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است که نفس آدمى سیرى ناپذیر و شدیدا (از رسیدن به همه آرزوها) نومید باشد».(2)
📚پی نوشت:
(1). غررالحکم، ح 7213.
(2). بحارالانوار، ج 75، ص 368، ح 3.
(3). سند گفتار حکیمانه: در کتاب مصادر نهج البلاغه مى خوانیم: این گوهر گرانبها بخشى از خطبه اى است معروف به خطبه «وسیله» که بسیارى از علما قبل از سیّد رضى آن را نقل کرده اند (هرچند این خطبه در نهج البلاغه نیامده است) از جمله: صاحب کتاب تحف العقول این خطبه را در کتاب خود نقل کرده و جمله مورد بحث عیناً در آن است و نیز مرحوم کلینى پیش از سیّد رضى آن را در روضه کافى آورده است و اما بعد از سیّد رضى عده زیادى آن را نقل کرده اند که نیازى به ذکر نام آنها نمى بینم. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 31). اضافه بر این مرحوم شیخ صدوق نیز آن را در کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 389 به علاوه عین این جمله در ادامه کلمات قصار در لابه لاى جمله 211 ذکر شده است.
#نهجالبلاغه
#حکمت_۳۴
#شرح_حکمت_۳۴
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
دعای الهم رب ش 23.mp3
7.09M
💠#ادعیه
🔸 اللهم رب شهر رمضان ...
🎤 با نـــوای حــاج حسیـن حقـی
#ماه_رمضان #مناجات #دعا
#حاج_حسین_حقی #شهدا
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#شب_بیست_و_سوم_رمضان
#شب_قدر #فیض_سحر
https://eitaa.com/feyzesahar
1 ش 23.mp3
12.56M
💠#شعرمناجاتی
🔸 به حق خدای شب قدر ها ...
🎤 با نـــوای حــاج حسیـن حقـی
#حضرت_زهرا #امام_زمان
#ماه_رمضان #مناجات #دعا
#حاج_حسین_حقی #شهدا
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#شب_بیست_و_سوم_رمضان
#شب_قدر #فیض_سحر
https://eitaa.com/feyzesahar
قرآن به سر ش 23.mp3
28.78M
💠#قرآن_به_سر
🔸 اللهم إنّی أسئلک بکتابک المُنزَل ...
🎤 با نـــوای حــاج حسیـن حقـی
#ماه_رمضان #مناجات #دعا
#حاج_حسین_حقی #شهدا
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#شب_بیست_و_سوم_رمضان
#شب_قدر #فیض_سحر
https://eitaa.com/feyzesahar
سینه زنی ش 23.mp3
9.97M
💠#زمینه
🔸 امشب ملائک با دیدهی تَر ...
🎤 با نـــوای حــاج حسیـن حقـی
#امیرالمومنین #حضرت_علی
#ماه_رمضان #مناجات #دعا
#حاج_حسین_حقی #شهدا
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#شب_بیست_و_سوم_رمضان
#شب_قدر #فیض_سحر
https://eitaa.com/feyzesahar
رویای علقمه_شور_1.mp3
1.75M
#شور
🔸 رویای علقمه...
🎤 با نـــوای حــاج حسیـن حقـی
#امام_حسین
#شور
#ماه_رمضان #مناجات #دعا
#حاج_حسین_حقی #شهدا
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#شب_بیست_و_سوم_رمضان
#شب_قدر #فیض_سحر
https://eitaa.com/feyzesahar
💠 قرآن کریم صفحه ۱۷ سوره بقره 💠
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#صفحه۱۷_قرآن
#آیات_۱۰۶الی_۱۱۲_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸نکات تفسیری صفحه۱۷بقره🔸💠
۱_ تغییر احکام، دلیل بر شکست طرح قبلی نیست، بلکه نشانه توجّه به مسائل جدید و تغییری حکیمانه است. همانند تغییر کتاب و معلّم.
«مٰا نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ... نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهٰا... »
۲_ اسلام هرگز بن بست ندارد. بعضی از قوانین، قابل تغییر است.
«نَنْسَخْ، نُنْسِهٰا»
۳_ تغییر قانون، علاوه بر زمینههای گوناگون و پیدا شدن مصالح جدید، نیاز به قدرت دارد. «نَنْسَخْ... أَنَّ اللّٰهَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
۴_ از عاقبت و سرانجام دیگران، عبرت بگیرید. «کَمٰا سُئِلَ مُوسیٰ»
۵_در برخورد با دشمن نیز باید انصاف داشت. «وَدَّ کَثِیرٌ» (آیه ۱.۷ میفرماید: بسیاری از اهل کتاب چنین هستند، نه همه آنان. )
۶_ شعله حسادت، چنان خطرناک است که بعد از علم و آگاهی نیز فرو نمینشیند.
«حَسَداً... مِنْ بَعْدِ مٰا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»
۷_ شما با ایمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتی مییابید که دشمنان به شما رشک و حسد میورزند و میخواهند شما به جهل، شرک و تفرقه زمان جاهلیّت برگردید.
«وَدَّ کَثِیرٌ... لَوْ یَرُدُّونَکُمْ»
۸_ عفو، نشان ضعف نیست. خداوند بر انجام هر کاری تواناست و امروز نیز میتواند شما راه بر دشمنان غالب گرداند. «إِنَّ اللّٰهَ... قَدِیرٌ»
۹_معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. شاید اشاره دارد به اینکه یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «أَقِیمُوا الصَّلاٰةَ وَ آتُوا الزَّکٰاةَ»
۱۰_ مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار میتواند باید انجام دهد. «مِنْ خَیْرٍ»
۱۱_ ایمان به نظارت الهی و پاداش در قیامت، قوی ترین انگیزه عمل صالح میباشد.
«مٰا تُقَدِّمُوا... تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ بِمٰا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»
۱۲_ امتیازطلبی و خود برتر بینی، آرزویی خام و خیالی واهی است. «تِلْکَ أَمٰانِیُّهُمْ»
۱۳_ادّعای بدون دلیل محکوم است.
«قُلْ هٰاتُوا بُرْهٰانَکُمْ»
۱۴_ آیه ۱۱۲ علّت ورود به بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیکوکار بودن میداند؛
یعنی بهشت به ادّعا و شعار به کسی داده نمیشود، بلکه ایمان و عمل صالح لازم است.
۱۵_ نیکوکاری باید سیره انسان باشد، نه به صورت موسمی وفصلی. «هُوَ مُحْسِنٌ»
۱۶_ هر کس خالصانه روی به خدا آورد، هم بهره کامل دارد؛
«فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ» و هم از هر نوع دلهره بیمه خواهد بود. «لاٰ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ»
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#نکات_صفحه۱۷_قرآن
#آیات_۱۰۶الی_۱۱۲_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸نکته تفسیری صفحه ۱۷🔸💠
🔹نَسخ:
دانش آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آنها می گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشتهایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می گوید: از امسال، کسی با مداد نمی نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می کند، و در هر پایه، دانش آموزان باید کارهایی کنند که سالهای گذشته از آن منع می شدند. نظر شما در باره ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان دهنده ی ضعف مدرسه است؟ بی شک جواب شما منفی است. بلکه اگر قوانین از پایه ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش آموزان با مشکل روبه رو می شود.
جهان، یک مدرسه ی بزرگ است، و همه ی انسان ها، دانش آموزان آن هستند، و دوره های تاریخی، مانند پایه های تحصیلی است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آنها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آنها آمده است.
به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی اسرائیل، بسیاری از خوراکی هایی را که بر آنها حلال بوده،
حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آنها شد. جالب توجّه اینکه با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقیمانده ی آن قوانین سخت نسخ شد.
حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت المقدس نماز می خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می کند، از آن که به جاهلیت گذشته اش بر می گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه ای از قرآن نسخ می شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه ی قرآن آمده بود، با آیه ای دیگر نسخ می شد. همه ی اینها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5]
📚[1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249
[2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل
[3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران
[4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف
[5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد.
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#نکته_صفحه۱۷_قرآن
#آیات_۱۰۶الی_۱۱۲_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸