حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
فایل خلاصۀ مصاحبۀ آیت الله ملک زاده با روزنامۀ شهرآرا (بهار سال نود و پنج).
@Fiqh_al_Ijtima
✅#معرفی_مقاله
◀️ الهیات اجتماعی شیعه
🔸مقالۀ الهیات اجتماعی شیعه (Shi’ite Social Theology) نوشتۀ محمود تقیزادۀ داوری است.
🔸نویسنده در این مقاله سعی کرده است به معرفی حوزۀ مطالعاتی به خصوصی به نام «الهیات اجتماعی شیعه» بپردازد.
🔸هدف الهیات اجتماعی، مانند شاخههای دیگر الهیات، دفاع از آموزههای دینی است، البته دفاع از آموزههایی که سویهای اجتماعی دارند.
🔸این رشتۀ علمی، هرآنچه که از دانشهای تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق و کلام در جهت غرض خود (دفاع از آموزههای اجتماعی شیعه) به خدمت میگیرد.
🔸به لحاظ روششناختی، این رشته با توجه به کثرت موضوعات مورد بحث، از نوعی تنوع روششناختی برخوردار است.
🔸این مقاله به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط نشریۀ Message of Thaqalayn در زمستان 2010 چاپ شده است.
#دکتر_تقیزاده_داوری
#تقی_زاده_داوری
#الهیات_اجتماعی
#مبانی_علم_الاجتماع
@Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
فایل مقالۀ «الهیات اجتماعی شیعه»، نوشتۀ دکتر محمود تقیزاده داوری
@Fiqh_al_Ijtima
✅#درس_گفتار
◀️#جلسه_اول
◀️ درسگفتار نظریههای کلاسیک جامعهشناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان
◀️ این درسگفتار سیزده جلسهای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعهشناسی و بیان ریشههای تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است.
◀️ خطوط کُلّی جلسۀ اول: در این جلسه، دکتر کچویان، به شیوۀ مواجهۀ نظری با نظریههای جامعهشناسی مُدرن میپردازد. جامعهشناسی رویکرد نظریِ جهانِ تجدد (مدرنیته) با پدیدههای انسانی و اجتماعی است.
#دکتر_کچویان
#کچویان
#نظریه_جامعه_شناسی
#نظریه_کلاسیک
@Fiqh_al_Ijtima
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
ترجمۀ فارسی مقالۀ الهیات اجتماعی شیعه، توسط مولف محترم مقاله.
#مقاله
#الهیات_اجتماعی
#تقی_زاده_داوری
#ترجمه
@Fiqh_al_Ijtima
✅#معرفی_مقاله
◀️ مقالۀ «گستره و روششناسی فقه الاجتماع توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه و حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی، در بهار 1399، در نشریۀ «فقه»، متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شده است.
🔸 در این مقاله، نویسندگان در صدد ارائۀ تصویری کلّی از فقه الاجتماع و برخی ممیزههای اساسی آن در قیاس با فقه فردی هستند.
🔸از نظر نویسندگان، در فقه الاجتماع، علاوه بر «افراد»، امور کلان نظیر «جامعه»، «تاریخ» و «ساختارها» نیز مکلّف بوده و مخاطب خطابهای شرعی قرار دارند.
🔸به تبع، در «احکام» نیز باید قائل به توسعه شد، به نحوی که احکام علاوه بر رفتارها، به راهبردها و ساختارها نیز تعلق میگیرد.
🔸به اعتقاد نویسندگان، به لحاظ رویکرد، فقه الاجتماع واجد رویکردی حکومتی است؛ به این معنا که افزون بر مصالح فردی، مصالح عموم مسلمانان و اسلام نیز در نظر گرفته میشود.
🔸الگوی نظری نویسندگان در مواجهه با خطابات و ادله، رویکرد حکمی-اجتهادی است.
#مقاله
#فقه_الاجتماع
#الگوی_حکمی_اجتهادی
#استاد_خسروپناه
#مجید_رجبی
#مبادی_فقه_الاجتماع
@Fiqh_al_Ijtima