کارگروه علمی حکمرانی اسلامی
دروس استاد حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی (حفظهالله) درس خارج فقه حکمرانی: الگوهای حک
تذکّر:
۱- دوستان برای شرکت در درس اطلاعات لازم را برای شماره 09356635408 در ایتا یا بله ارسال نمایند. دوستانی که فرم را پر کردهاند مورد نظر نیستند.در صورت عدم ثبتنام در جریان امور و فعالیّتهای پژوهشی قرار نخواهند گرفت.
۲- دوستان حتما شمارهٔ فعّال در پیامرسان بله باید داشته باشند.
کارگروه علمی حکمرانی اسلامی
دروس استاد حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی (حفظهالله) درس خارج فقه حکمرانی: الگوهای حک
زمان درس:
جلسه اول ساعت ۱۲ تا ۱۳
۱۳تا ۱۳:۱۵ استراحت
جلسه دوم ساعت ۱۳:۱۵ تا ۱۴:۱۵
۱۴:۱۵ تا ۱۴:۳۰ سوالات
🎙گزارش جلسه اول درس خارج فلسفه فقه حکمرانی
در این جلسه استاد از فقهِ جامع بحث کردند و فرمودند: فقهِجامع استنباط نظر دین نسبت به مسائلی که با آن مواجه هستیم میباشد. این نوع استنباط بایدها و نبایدها و هست و نیستها را در برمیگیرد. در این فقه به دنبال حجّت انسدادی و انفتاحی هستیم.
در ادامه نسبت به آسیبشناسی فقه متعارف فرمودند: فقه متعارف به دنبال حل تزاحمات نمیرود و فقیه این موارد را وظیفه خود نمیداند، لذا در مرحلهٔ اجرا دچار مشکل میشویم. فقهاء در تزاحم فقط بر بیان اولویت دادن اهمّ بر مهمّ اکتفاء میکنند.
ایشان در بیانی دیگر فرمودند: در مسائلی مانند حکمرانی این طور نیست که ما بخواهیم از ادلّه فقط موارد قطعی را کشف کنیم، بلکه به دنبال مطلق ظنّ هم میگردیم و از این میانه با منظومه کردن روایات با درجههای متفاوت جوابهایی برای مسائل و مشکلات به دست میآوریم.
در ادامه در تعریف معنای حکمرانی بیان نمودند که ما برای حکمرانی باید بر سر معنایی مورد توافق بحث کنیم و از آن صحبت کنیم. این طور نیست که در ادلّه معنایی مانند حکمرانی وجود داشته باشد. مفاهیمی مانند فرهنگ هم اینچنین هستند که باید معنایی مورد توافق پیدا نمود و جعل کرد و بر سر آن گفتگو کرد.
ایشان با نگاهی جامع فرمودند که باید شبکه مسائل در حکمرانی استخراج شده و به سمت ادلّه برای پیدا کردن جوابها برویم و سپس با منظومهکردن آنها نگاهی جدید تولید کنیم.
#گزارش #استاد_وکیلی #فقه_جامع #حکمرانی
#گزارش_تصویری
💠سلسله دروس خارج و درسگفتارهای فقه حکمرانی:
جلسه سوم و چهارم
۱۸ مهرماه ۱۴۰۳
«فلسفه فقه حکمرانی»
استاد معظم:
حجتالاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن وکیلی
┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄
🏢کارگروه علمی حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی موسسه مطالعات راهبردی
@fiqh_of_governance
#گزارش_تصویری
💠سلسله دروس خارج و درسگفتارهای فقه حکمرانی:
جلسه دوم و سوم
۱۶ مهرماه ۱۴۰۳
«مبانی دینی حکمرانی اسلامی»
استاد محترم:
حجتالاسلام والمسلمین شیخ علیاکبر نوایی
┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄
🏢کارگروه علمی حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی موسسه مطالعات راهبردی
@fiqh_of_governance
کارگروه علمی حکمرانی اسلامی
♻️ سلسله درسگفتارهای فقه حکمرانی 🔹درس گفتار: «مبانی دینی حکمرانی اسلامی» 🎙 ارائه دهنده: حجت الاس
یادآوری
برگزاری درس مبانی دینی حکمرانی اسلامی...
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارگروه علمی حکمرانی اسلامی
دروس استاد حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی (حفظهالله) درس خارج فقه حکمرانی: الگوهای حک
هم اکنون شروع جلسه هفتم درس فلسفه فقه حکمرانی استاد وکیلی
«سلسله دروس خارج و درسگفتارهای فقه حکمرانی»
پخش زنده از اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/maarfislam86/ostad_vakili
https://www.skyroom.online/ch/maarfislam86/ostad_navayi
لینک جدید درس مبانی دینی حکمرانی اسلامی استاد نوایی
.ساعت ۱۵ برگزار میگردد...
سلسله گزارشات درس خارج فقه حکمرانی استاد وکیلی
🎙گزارش: حجةالاسلام و المسلمین شیخ مهدی عباسی
استاد حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی بعد از بررسی موارد متعددی از روایات که بعضی از آنها ظهور در فحص و تجسّس امام معصوم علیه السلام در مورد منکرات دارد فرمودند: از روایات سخت میشود حکم شرعی به این شکل که تحقق موضوع نهی از منکر واجب است به دست آورد زیرا این موارد داخل در فعل امام علیهمالسلام است. اما از جهتی چون این موارد استمرار دارد میتوان گفت که حاکم باید از موضوع فحص کند. لذا از این روایات اجمالاً میفهمیم که باید نهاد نظارتی وجود داشته باشد و حاکم توسط آن نهاد نظارت کند.
در همین زمینه روایات متعددی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و ذیل هر روایتی نکاتی را بیان فرمودند.در این روایات قدر متیقنی وجود دارد که برخورد فیزیکی در حوزه اختیارات حاکم است و در غیر حاکم دلیل شرعی وجود ندارد و حاکم میتواند برای تحقق موضوع و برخورد با آن نهاد و نظارتی را تشکیل دهد
استاد در ادامه برای مواردی که در شرع حکمی ندارد و حاکم میخواهد تصرّفاتی انجام دهد اضافه فرمودند:
در این مساله سه راه وجود دارد:
راه اول) این است که ولایت حاکم بر مردم مانند ولایت مردم در تصرّفاتی ست که در زمینه مسائل خود دارند، در این صورت هرگونه تصرفی را حاکم میتواند مانند تصرّف خود مردم در شئون خود انجام دهد.
راه دوم) تزاحم است که باید مصلحت و مفسده موارد را سنجید و طبق آن حاکم تصرفات را انجام دهد.
راه سوم) به شکل انسداد عمل کنیم.
در نهایت هم استاد فرمودند که در نهادها و ارگانها باید فقیه مجتهد و یا قریبالاجتهاد حداقل وجود داشته باشد تا در تزاحمات که تزاحمات فقهی مدّنظر هست جانب ارجح و مورد نظر شارع را تشخیص و بیان کند.
سلسله گزارشات درس خارج فقه حکمرانی استاد وکیلی
🎙گزارش: حجةالاسلام و المسلمین شیخ مهدی عباسی
استاد حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی فرمودند: آن چیزی که ما باید در مورد آن بحث کنیم اختیارات حاکم است. در فقه در مسائلی مانند امر به معروف و نهی ازمنکر وتقسیم اموال عمومی و انفال میتوان سرنخهایی از آن به دست آورد.
در مسالهٔ امر به معروف و نهی از منکر :
✅مسئله اول : عمده بحث تصرفات فیزیکی ست که محتاج به اذن امام است یا خیر؟ و چه شرایطی دارد؟
✓ عدهای از فقهای شیعه فرمودهاند: تصرف فیزیکی مختص به امام نیست کسی که میتواند مانع منکر شود میتواند برخورد فیزیکی انجام دهد.
✓ عدهای دیگه فرمودهاند: برخورد فیزیکی از موارد اختصاصی حاکم است و بدون اذن امام و حاکم جایز نیست.
✓ عدهای دیگر فرمودهاند: مساله تفصیل دارد که اگر به شکل کتک زدن است نیاز به اذن حاکم ندارد، ولی در مساله جراحت و قتل نیازمند به اذن حاکم است.
✅مسئله دوم :
وظیفه آحاد مردم و حاکم در چه مرتبهای ست و چه درجهای بر هر کدام واجب است؟
شاید بتوان اینگونه از ادلّه به دست آورد که مراتب حداقلی امر به معروف و نهی از منکر مربوط به آحاد مردم و مراتب عالی مربوط به سلطان و متولیان امر میباشد. به مقتضای ادله هم مجاز و هم لازم است که حاکم یک سازمانی را برای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل بدهد که در فقه ما با عنوان حِسبه آمده است.
✅مسئله سوم :
آیا بر حاکم فحص از موضوع واجب است که با تحقق موضوع حکم وجوب امر به معروف و نهی از منکر برای آن ثابت بشود یا خیر؟
ظاهرا فحص از موضوع برای آحاد ملت واجب نیست اما نسبت به حاکم واجب است لذا محتسِب به نمایندگی از حاکم در تحقق موضوعات ایفای نقش میکند.