eitaa logo
فقه کاربردی
751 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استفتائات مراجع ارتباط با ادمین کانال @najmossaqeb110
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ درآمد آرایشگر ♦️سوال: اگر من بر روی مشتریان خود آرایش انجام دهم، و آنها خودشان را در مقابل نامحرم نمایان کند، پولی که از این راه بدست می آورم حرام است یا حلال؟ 🔺پاسخ حضرت آیت الله خامنه ای ج: حلال بودن دست مزد آرایشگر تابع نیت و علم او به عملی که انجام می دهد است، یعنی اگر با این نیت که مشتری را برای نمایان شدن در برابر نامحرم آرایش کند و یا بداند او این کار را انجام  می دهد دست مزد دریافتی او حرام می شود وگرنه اشکال ندارد.[2]  حضرت آیت الله سیستانی ج: دریافت دست مزد اشکال ندارد.[3]  حضرت آیت الله مکارم شیرازی ج: شما مسئولیتی ندارید و درآمدتان حلال است ولی سزاوار است با زبان خوب اگر احتمال تأثیر می دهید امر به معروف و نهی از منکر کنید.[4] حضرت آیت الله وحید خراسانی ج: دریافت اجرت با فرض سوال شما اشکال ندارد.[5] حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ج: دریافت اجرت با فرض سوال شما اشکال ندارد.[6]   پی نوشت: 1- بحارالأنوار،علامه مجلسی، جلد63، صفحه3142- 2-تماس با دفتر حضرت آیت الله خامنه ای درقم (37746666-025) 3-تماس با دفتر حضرت آیت الله سیستانی در قم (37741415-025) 4-برگرفته از سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی 5-تماس با دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی درقم (37740611-025) 6-تماس با دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در قم (37479-025) @fiqhe_karbordi
✅ رنگ کردن ابرو 🔺پرسش . آيا رنگ كردن ابرو زينت بوده و پوشاندن آن از نامحرم واجب است؟ پاسخ ♦️آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و وحيد: اگر زينت محسوب شود، پوشاندن آن از نامحرم واجب است.[۵] ♦️آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى: پوشاندن آن از نامحرم واجب است.[۶] ♦️آيات عظام سيستانى، مكارم، نورى: جزء زينت ممنوع محسوب نمى شود و پوشاندن آن از نامحرم واجب نيست.[۷] [۱]. سيستانى، sistani.org، زينت، س۱۷؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۰۳۴ و ۱۵۱؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۹۱ و ۵۴۲ و ۵۰۰؛ امام، استفتائات، ج۳، (احكام حجاب)، س۳۴؛ دفتر: وحيد. [۲]. صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۳ و دفتر: بهجت. [۳]. تبريزى، صراط النجاة، ج۵، س۱۲۳۸. [۴]. خامنه اى، سايت، نگاه؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۷ و دفتر: وحيد. [۵]. خامنه اى، سايت، نگاه؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۷؛ دفتر: امام. [۶]. صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۳؛ دفتر: بهجت و تبريزى. [۷]. سيستانى، sistani.org، زينت، س۱‌ و ۱۷ و ۱۸؛ مكارم، استفتائات، ج۱، س۸۰۲؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۵۴۲ و ۴۹۱.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). @fiqhe_karbordi
✅ بازاریابی شبکه ای 🔸مقام معظم رهبری: به طورکلی بازاریابی شبکه ای صورت شرعی نداردواین قبیل مواردبایدبراساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی وموردتأییدشورای نگهبان باشد ودرصورت نبودن قانون هم لازم است ازطریق مجاری قانونی اقدام شود 🔸این فتوای مقام معظم رهبری است واگرقصدفعالیت در اینگونه موارد دارید حتما قوانین آن شرکت رامطالعه نموده وبادفترمرجع خود درمیان بگذارید چون برخی شرکت‌ها شایدادعای قانونی بودن داشته باشند ولی عملا رعایت نمیشود 🔸آیت الله سیستانی ؛ نظری ندارند وبرخی فتاوا ازجانب ایشان : احتیاط واجب فعالیت دراین باراریابی شبکه ای حرام است. مقلدین می‌توانند به فتوای مجتهد دیگربارعایت اعلمیت ،رجوع کنند 🔸 آیت‌الله مکارم؛ درصورتیکه بازاریابی به نحو شبکه ای وزیرمجموعه ای نباشد و وسودحاصله فقط به بازاریاب اول تعلق می‌گیرد اشکالی ندارد وغیر آن اشکال دارد. البته ممکن است در طرح های جدید ،برخی اشکالات برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده از بازاریاب بالواسطه می‌باشد ونوعی «اکل مال به باطل است» وجوددارد (منظور از أکل مال به باطل⬅️ خوردن مال ازراه باطل وحرام است) @fiqhe_karbordi
✅سوال: آیا می توان به جای پولی که برای خمس خود کنار گذاشتیم، به همان اندازه پول دیگری را به نیّت خمس پرداخت نمود؟ ✅ پاسخ امام خمینی(ره): بله می تواند. (استفتائات 1380 ، ج1، ص 344 س 16)   آیة الله اراکی(ره): برای پرداخت کننده خمس، تبدیل جایز است و ولایت تبدیل با اوست. (استفتائات، 1373 ، ص 75، با استفاده از س 5) آیة الله بهجت(ره): بله. می تواند. (استفتائات، 1386، ج3، ص 127، با استفاده از س 3803) آیة الله تبریزی(ره): بله می تواند. (استفتائات جدید 1385، ج 2، ص 157، با استفاده از س 737) آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): مانعی ندارد، ولی باید آن پول دیگر نیز اگر از درآمد محسوب می شود تخمیس گردد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله خوئی(ره): بله، می تواند. (منهاج الصالحین(العبادات)، 1410 هـ ق، ج1، ص 324، با استفاده از م 1268) آیة الله سیستانی(دام ظلّه): بله، می تواند. (منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج 1، ص 412 با استفاده از م 1268) آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): پرداخت پول دیگری به نیت خمس اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): اگر پول دیگری که می خواهد به عنوان خمس بدهد پولی باشد که خمسش داده شده یا اصلاً خمس نداشته باشد مانند مال ارثی اشکال ندارد. والله العالم. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)  آیة الله فاضل لنکرانی(ره): بله، می تواند. (العروة الوثقی مع تعلیقات، ج2، ص 203، م 15 (2975) آیة الله گلپایگانی(ره) : اشکال ندارد. (مجمع المسائل 1411، هـ ق، ج1، ص 408، م 419)   آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): بله، می تواند. (استفتائات جدید، 1386، ج3، ص 114، س 343) آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): اگر این کار با اجازه مرجع تقلید بوده است اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه): بله، می تواند. (منهاج الصالحین، 1386، ج2، ص 367، م 1268) @fiqhe_karbordi
✅تک خوانی خانم‌ها در مقابل آقایان حکم تک خوانی بانوان اعم از صوت قرآن و سرود در معرض نامحرم چیست؟ ✅ پاسخ امام خمینی (ره): حکم، دائر مدار وجود مفسده و عدم آن است. (اگر موجب گناه وحرام شود جایز نیست) استفتائات، ج. ۳، ص. ۲۷۳، س. ۵۹ آیت الله بهجت (ره): اگر موجب تهییج شهوت باشد جایز نیست و، چون نوعاً (غالبا) در معرضیت آن است، اجتناب شود. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله تبریزی: قرآن خواندن زن و نیز خواندن سرود- در صورتیکه غنا نبوده و مشتمل بر موسیقی لهوی هم نباشد- فی نفسه مانعی ندارد لکن اگر موجب جلب نظر نامحرم و موجب تحریک شهوت باشد جایز نیست. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله خامنه‌ای: اگر موجب ریبه و فساد است و جلب توجه نامحرم می‌کند جایز نیست. خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟ الف) قرآن خواندن ب) مرثیه خواندن ج) آواز غیرمطرب اگرچه صدای زن نامحرم نیست و خوانندگی زن فی نفسه منع شرعی ندارد، ولی هر گاه نفس خواندن با وضع خاص خواننده یا مضمون اشعاری که خوانده می‌شود به گونه‌ای باشد که موجب برانگیختن شهوت است، استماع صوت زن برای غیرشوهر او حرام است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا آیت الله العظمی سیستانی: اگر خوف ابتلا به حرام نباشد جایز است، ولی جایز نیست صدای خود را به نحوی زیبا و نازک کند که معمولاً موجب تحریک شهوت باشد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: مستلزم فساد است و جائز نیست. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله فاضل لنکرانی (ره): در شرایط فعلی که معمولاً مفسده دارد جایز نیست و اگر بصورت غنا باشد حرام است. سوال: خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟ الف) قرآن خواندن ب) مرثیه خواندن ج) آواز غیرمطرب اگر با آواز بخواند یا بصورت غنا بخواند حرام است و اگر بصورت همدلی حرف بزند کراهت دارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله العظمی گلپایگانی (ره): بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند. مجمع المسایل، ج. ۲، ص. ۲۳۱، با استفاده از س. ۶۵۲ آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست. استفائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله نوری همدانی: اگر موجب فساد باشد اشکال دارد. هزار و یک مسأله فقهی، ج. ۲، ص. ۱۶۴، س. ۵۴۵ @fiqhe_karbordi
✅ حکم لمس آیات قرآن نمایش داده با پرژکتور  پرسش :آیا دست زدن به آیات قرآن که به وسیله پرژکتور نمایش داده شده است نیاز به وضو دارد؟ ✅پاسخ :احتیاط واجب آن است که از این کار پرهیز شود. @fiqhe_karbordi
✅سوال: آیا مسح هر دو پا را - بدون عذر –  می­توان با یک دست انجام داد؟ پاسخ: مقام معظم رهبری: اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود. [1] آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود. [2] آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] ۸آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] آیت الله فاضل: احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد. [5] ---------------- پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. ​​​​​[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611559. @fiqhe_karbordi
. 7️⃣ (دام ظله العالی) 🔸باید از ریش خود رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید و گرفتن رطوبت از غیر ریش و مسح نمودن با آن محل اشکال است. 🔻توضیح المسائل، ص49، م256 🔺العروةالوثقی، ج1، ص162، م25 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
. . 8️⃣ (دام ظله العالی) 🔸بنابر احتیاط باید از ریش خود رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید و گرفتن رطوبت از غیر ریش و مسح نمودن با آن محل اشکال است. 🔻توضیح المسائل، ص56، م263 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
. 1️⃣2️⃣ (دام ظله العالی) 🔸ترتیب خاصی لازم نیست. از سایر اعضاء وضو می تواند آب بگیرد. 🔻توضیح المسائل، ص59، م276 🔺عروةالوثقی، ج1، ص171، م25 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
. 1️⃣4️⃣ (دام ظله العالی) 🔸باید از ریش خود که در حد صورت است رطوبت بگیرد و گرفتن رطوبت از غیرریش محل اشکال است. 🔻توضیح المسائل، ص235، م263 🔺منهاج الصالحین، ج2، ص35، م93 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir
. 5️⃣ (دام ظله العالی) 🔸از ریش و ابرو دست خود را مرطوب کرده و مسح نماید. 🔻رساله آموزشی، ج1، ص54، م3 🔆🆔 @pasokhbesoalat 🔆 📞02531768 🔆🌐 www.pasokhbesoalat.ir