هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
🍃نکات کاربردی پژوهش🍃
🖇 در یک نوشتار علمی و آکادمیک نباید از ضمایر و افعال متکلم وحده و مع الغیر استفاده کرد!!
❌من_ما_انجام دادهام-بررسی کردهایم❌
🖇 لحن متون علمی باید 👈 غیرشخصی و بیطرف باشد؛ چون استفاده از ضمیر متکلم، تمرکز خواننده را از موضوع اصلی و علمی دور کرده و به نویسنده معطوف میکند. به عبارتی نویسنده باید به خاطر داشتهباشد که باید بر تحقیقات و نتایج کارش تمرکز داشتهباشد، نه بر خودش.
✿ #پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
┈┄┅═✾🔹🔷💠🔶🔸✾═┅┄┈
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
ترجمه خصائص الحسینیۀ.pdf
1.91M
#کتابخانه_ها_و_بانکهای_اطلاعاتی
📖 #معرفی_کتاب
▪️ترجمه ی مقاتل معروف ویژه حضرت سیدالشهدا
منابعی برای درک عمق مصائب کربلا
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
لهوف سید بن طاووس.pdf
1.83M
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
مقتل ابی مخنف.pdf
2.09M
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
مقتل مقرم.pdf
2.4M
مصاحبه خبرگزاری رضوی با حجت الاسلام میهن دوست درباره ضوابط زبانحالخوانی:
حجت الاسلام هادی میهن دوست در گفتگو با رضوی با بیان اینکه اهل بیت علیهم السلام، اهتمام ویژهای به عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) داشتهاند و امام رضا (ع) به عنوان مجدد و تهییج کننده حزن عاشورا مطرح است، اظهار داشت: در زیارت جوادیه فرازی به نقش امام رضا (ع) در گسترش فرهنگ عاشورایی این گونه اشاره شده است که" السَّلَامُ عَلَى الْإِمَامِ الرَّءُوفِ، الَّذِی هَیجَ أَحْزَانَ یوْمِ الطُّفُوفِ؛"؛ یعنی سلام بر امام رئوف، کسی که حزنها را در روز عاشورا تهییج کرد.
زبان حالهای افسارگسیخته
وی با بیان اینکه برای صحت کلام از زوایای گوناگون میتوان بحث کرد؛ اما یکی از مواردی که کمتر به ضوابط و شرایط آن پرداخته شده است زبانحالخوانی است، عنوان داشت: زبان حال خواندن از آن عوامل، و گلوگاههایی است که به مرور زمان، بسیاری از تحریفات از این کانال وارد معارف اهلبیت شده است.
میهن دوست ادامه داد: اصطلاح زبان حال به معنای آن چیزی است که وضع شخص و یا حالت شخص و یا شئونات شخص را بیان میکند؛ آنچه را که شخص نگفته و شاعر و یا نویسنده از حال او چنان بیند که اگر میخواست بگوید اینچنین میگفت لذا اصل زبان حال گفتن بیاشکال است و این خود از مهمترین جایگاههایی است که هنر و ابتکارات شاعر و مداح در آن جلوهگر میشود.
به تصریح میهندوست؛ اولین شرط زبان حال همان عدم مخالفت و سازگاری با نصوص دینی است. زبان حالی که خوانده میشود نباید در تضاد با سیره و سنت و اهداف حضرت معصومین و مبانی و باورهای متقن و محکم کلامی و اعتقادی شیعه باشد.
ادامه مصاحبه
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
#مــــــحــــــرم
اجرای و استفاده رایگان از نرمافزار فاخر «#مقتل_الحسین علیهالسلام» در ابرنور
🏴🏴🏴🏴🏴
در روزهای #دهه_محرم و عزای حسینی، استفاده از نرمافزار مقتل الحسین علیهالسلام در پایگاه #ابرنور ، رایگان خواهد بود.
🌐 مطالعه خبر در پایگاه #نورسافت :
noorsoft.org/fa/News/View/111534
🌐 آشنایی و استفاده از #نرم_افزار مقتل الحسین علیهالسلام:
noorsoft.org/fa/software/View/15658
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
نخل میثم.pdf
24.92M
🌴 نخل میثم
استاد غلامرضا سازگار
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
🌿 کد #اُرکید (ORCID) در #مقالهنویسی چیست؟
🌿 امروزه بسیاری از مجلات علمی از نویسندگان درخواست کد اُرکید میکنند، اما این کد چیست؟
🌿 کد ارکید، یک عدد ۱۶ رقمی اختصاصی برای هر فرد است. به عبارت دیگر، کد ارکید، کد بین المللی هر پژوهشگر است. فایده این کد، امکان تفکیک نویسندگان دارای نام مشابه است.
🌿 این کد را میتوانید از سایت ارکید به صورت رایگان دریافت نمایید:
www.orcid.org
┄┅═══••✾••═══┅┄
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#خبر_پژوهشی
🔰 سامانه ثبت رزومه و سوابق پژوهشی پژوهشگران حوزوی بروزرسانی شد
🔻معاون علمی حوزه علمیه خراسان از بروزرسانی و تکمیل سامانه ثبت رزومه و سوابق پژوهشی پژوهشگران حوزوی خبر داد.
📝 بیشتر بخوانیم:
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=54139
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
📓 با پژوهش همراه باشید.
🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔@howzehpajohesh
🌐سایت اختصاصی پژوهش 👇
🌐http://pajuhesh.hozehkh.com
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#خبر_پژوهشی
🔰 سامانه ثبت رزومه و سوابق پژوهشی پژوهشگران حوزوی بروزرسانی شد
🔻معاون علمی حوزه علمیه خراسان از بروزرسانی و تکمیل سامانه ثبت رزومه و سوابق پژوهشی پژوهشگران حوزوی خبر داد.
📝 بیشتر بخوانیم:
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=54139
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
📓 با پژوهش همراه باشید.
🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔@howzehpajohesh
🌐سایت اختصاصی پژوهش 👇
🌐http://pajuhesh.hozehkh.com
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات اسلامی
◽️ نشست فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی
⭕️ روایت های فرامرزی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙با حضور:
دکتر سیدهادی رضویپور
(دكترای فيزیک از دانشگاه مکگيل، كانادا)
🏷 در این نشست، مبانی فيزيک مدرن و اثر آن بر روش تفكر و زندگی مدرن و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی بحث و بررسی میگردد و تلاش بر آن است كه معارف انسانشناسی سنتی و اسلامی را با علوم طبيعی مدرن مطالعه مقایسهای شود.
📆 شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰
➕ نشست به صورت مجازی
➕ حضور از طریق:
🏷 skyroom.online/ch/iict/roshd2
📡 کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/quantum-6
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی @meftahandishe_com
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
#قابل_توجه_متقاضیان_تدریس
#مجوز_تدریس_دروس_مهارتی_پژوهشی
🔰آغاز ثبتنام متقاضیان تدریس دروس مهارتی پژوهشی حوزه علمیه خراسان
🔻ثبت نام متقاضیان تدریس دروس مهارتی پژوهشی حوزه علمیه خراسان تا 10 مردادماه 1403 ادامه دارد.
🔰شرایط عمومی و اختصاصی :
فرد متقاضي و معرفي شده بايد علاوه بر دارا بودن شرايط مندرج درصفحه دوم «دفترچه راهنماي متقاضيان مجوز تدريس» در «پرتال طلبه، بخش آموزش، قسمت درخواست مجوز تدريس» داراي شرايط زير باشد
1- داشتن مدرك سطح دو براي مجوز تدريس دروس سطح يك و داشتن اتمام كتبي و شفاهي پايه 10 و يا كارشناسي ارشد براي دروس مهارتي سطح 2 و 3
2- داشتن سابقه تدريس در سطح 1
3- دارا بودن اثر علمي (كتاب يا مقاله علمي مورد تاييد)
4- توانمندي مهارتي و پژوهشي
🔰مراحل اعطاء مجوز:
1- درخواست تقاضاي مجوز تدريس
2- شركت در دوره دانش افزايي
3- قبولي در مصاحبه پذيرش
نكته: اعطاي مجوز تدريس دروس مهارتي سطح 1 صرفا با تقاضا و اعلام نياز مدرسه انجام خواهد شد
زمان ثبت نام دوره : تا 10 مردادماه 1403
زمان دوره و مصاحبه متعاقبا به ثبت نام كنندگان اعلام خواهد شد
✍️ نحوه ثبت نام: پرتال طلبه، بخش آموزش، قسمت درخواست مجوز تدريس
💠 اطلاعات تکمیلی در لینک زیر👇👇
https://hozehkh.com/OneEntry?id=54173
🔰پوشش برخط صوتی و تصویری تمام دروس
🔸با همکاری معاونت فناوری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم، بر بستر سایت حوزه علمیه خراسان راه اندازی شد.
🔸جهت استفاده از مباحث اساتید گرامی، شرکت در کلاس ها و آزمون پایان دوره،وارد سامانه زیر شده و در مدرسه مد نظر خود ثبت نام کنید.
🔸بدیهی است با توجه به اینکه بستر این سامانه آموزشی سایت حوزه علمیه خراسان است، طلاب خراسان با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پرتال طلبگی خود وارد این سامانه نیز خواهند شد.
🔸آدرس سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم
🌐 http://de.lms2.hozehkh.com
🔸طلاب معزز و همچنین دانش پژوهان(دانشجویان و ...) که در سایت حوزه علمیه خراسان دارای پرونده طلبگی نیستند، ابتدا از طریق لینک زیر (لینک عضویت در سایت) در سایت حوزه علمیه خراسان عضو شده و بعد از دریافت پیامکی کد کاربری و رمز عبور از طریق لینک فوق می توانند وارد سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم شوند.
🔸لینک عضویت در سایت حوزه علمیه خراسان
🌐https://profile.hozehkh.com/fard/add?returnurl=http://www.hozehkh.com
.
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
هدایت شده از پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
بررسی ابعاد تاریخی حرکت اسرای کربلا به سمت شام
💢 مصاحبه حجت الاسلام میهن دوست با خبرگزاری رضوی
https://www.razavi.news/fa/interview/120604/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D9%85/
✔️ دوره رایگان «روش تدوین مقاله علمی»
🖊مدرس دوره دکتر محمدعلی وطن دوست
🔰ویژگی های دوره:
1️⃣ جلسات دوره 23 جلسه میباشد و به صورت مجازی برگزار میشود.
2️⃣سرفصلهای دوره:
✅اصول نگارش مقاله نویسی
✅محتوای پژوهش
✅کاربرد اینترنت و نرم افزارها در پژوهش
3️⃣ ارائه گواهی نامه پایان دوره
4️⃣هزینه دوره: رایگان
5️⃣ بازه دوره: پس از ثبت نام همیشه در دسترس می باشد.
لینک ثبت نام دوره:
https://h-navvab.ir/Vatandoost
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
ا ࿐*🍃⸙⩶🌼🍃🌺🍃🌼⩶⸙🍃*࿐ا
سایت های معتبر برای جستجوی مقالات علمی فارسی
🔹پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی: sid.ir
🔹پورتال جامع علوم انسانی: ensani.ir
🔹نور مگز: noormags.com
🔹علم نت: elmnet.ir
🔹مگیران: magiran.com
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد
🌐
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🟢 کشف جدیدترین سند تاریخی مرتبط با ماجرای حضرت رقیه (س)
👈 یک نسخه خطی مهم در ترکیه
👈 باید با روش تجمیع ظنون جلو برویم!
💥#محمدصادق_ابوالحسنی🔻
1⃣ یکی از موضوعات جنجالی در تاریخ عاشورا، بحث وجود یا عدم وجود دختر خردسالی برای امام حسین علیه السلام است که در شام به شهادت رسید. چنانکه پیشتر بدان اشارت رفت، قدیمیترین سندی که از وجود دختری به نام حضرت رقیه برای امام حسین (علیهماالسلام) حکایت میکند، کتاب لباب الانساب از بیهقی مشهور به ابن فندق (م ۵۶۵ق) است؛ وی رجالی و مورخ پرآوازه شیعی قرن ۵ و ۶ هجری میباشد. ابن فندق در بیان فرزندان باقیمانده از امام حسین (ع) صراحتا نام حضرت رقیه علیهاالسلام را ذکر میکند. نسخه چاپی این کتاب در دهه ۸۰، راهی بازار شد و جو سنگینی را که در انکار آن حضرت به راه افتاده بود شکست و مستند تاریخی جدیتری را پیش دید محققین نهاد. نسخه خطی لباب الانساب قبلا در همین کانال منتشر شد و البته هنوز بحثهایی درباره آن طرح میشود
2⃣ جستجو همچنان استمرار داشت مثلا چندی قبل، برخی از پژوهشگران ادعا کردند: "به تازگی به کتاب تاریخی کنز الغرائب فی قصص العجائب (نگارش: ۸۸۲ق) اثر مذمکینی در کتابخانه ملی فرانسه (نسخه ش ۱۹۹) دست یافتند. در آن کتاب مصیبت حضرت رقیه به عنوان بنت الحسین (ع) آمده. روضه الشهدای کاشفی نیز روضه حضرت رقیه (س) را از همین ماخذ روایت میکند و او از الحاویه"
3⃣ در اینجا سه نکته باقی ماند:
▫️ اولاً: لباب الانسابِ مرحوم بیهقی چون اثر یک رجالی شاخص قرن ششم است، اهمیتی فراتر از یک منبع صرفا تاریخی دارد. معالوصف، تنها نام و نسبت حضرت را در بردارد و به روضه ایشان نپرداخته.
▫️ثانیاً: تا سالها کهنترین سند روضه حضرت رقیه (س)، کتاب "کامل بهائی" از عماد الدین طبری (م حدود ۷۰۰ق) قلمداد میشد. کتاب مزبور، چون از آثار قرن هفتم ق بود و پژوهشگران امروزی بیشتر دنبال منابع پیش از قرن هفتم هستند، مورد بیاعتنایی قرار میگرفت.
▫️ثالثاً: ماخذ و منبع اصلی آثاری چون "کامل بهائی" و "کنز الغرائب"، کتاب "الحاوِيَةُ فِي مَذَمّاتِ مُعاوِيه يا مَثالِبُ بنياُمَيَّة" نوشتة قاسم بن محمد بن احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) است که مربوط به قرن پنجم بوده و اکنون اصل آن در دسترس ما نیست.
4⃣ خوشبختانه در فرایند یکی از جستجوهای پژوهشی، نسخهای گرانسنگ و نایاب از یکی از کتابهای مأمونی فراچنگ آمد که گویا نامش "السنی فی قتل أولاد النبی (ص)" است و همان ماجرای شهادت حضرت رقیه (ع) در آن راجع به یکی از دختران حاضر در کاروان آل الله (ع) به چشم میخورد. نسخه خطی مزبور از جمله نسخ مهم کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه میباشد. بنابراین، هر چند کتاب مثالب معاویه را نداریم ولی کتاب دیگر مامونی - که موضوعش تناسب بیشتری دارد - در اختیار قرار دارد و اسناد مرتبط با شهادت دخت مظلوم در کاروان آل الله (ع) را تا قرن ۵ هجری به سینه تاریخ میسپارد.
5⃣ در ص 104 نسخه خطی مزبور آمده:
▪️«انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
▫️ترجمه: هنگامی که یزید خاندان پیامبر را در یکی از خانه ها ساکن کرد در میان آنها دختری چهارساله وجود داشت که خیلی برای دیدار پدرش مشتاق بود ولی [شهادت پدرش] را از او مخفی کرده بودند،... شبی از خواب بیدار شد و گفت: ای مادرم من پدرم را در خواب دیدم... پدرم کجاست؟ پس همه زنان شیون و فریاد کردند. یزید از صدای گریه زنان بیدار شد و شخصی را فرستاد تا علت این سروصدا را از آنها بپرسد، زنان جریان را برای او تعریف کردند که این دختر پدرش را در خواب دیده است. وقتی این خبر به یزید رسید، آن ملعون دستور داد که سر پدرش را در دامن آن کودک بگذارند. پس وقتی این کار را کردند دختر فریاد زد: این کیست؟ به او گفتند: سر پدرت است. پس دختر بیتابی و گریه فراوانی کرد و از دنیا رفت.
6⃣ این سند، نسبت به ذکر نام این دختر ساکت است و آن را بنت الحسین ننامیده اما ماجرای این دخت مظلوم، کاملا با جریان شهادت حضرت رقیه (س) شباهت دارد. لذا در یک فرایند علمی، میتوان با ضمیمهکردن سایر اسناد شهادت حضرت رقیه (س) + کرامات مسلم آن حضرت و کاربست روش تجمیع ظنون، به نتیجه قابل تاملی رسید.
💥در پایان لطفِ صدیق ارجمند، حجهالاسلام والمسلمین رسول چگینی را بابت اطلاعرسانی سپاس میگوییم و در ادامه عین سند را میآوریم
⬅️ کانال اسرار تاریخ ➡️