eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
587 عکس
36 ویدیو
45 فایل
صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در پیام رسان ایتا صفحات مجازی ما: https://zil.ink/foeq_ir ارتباط با ادمین: @foeq_admin 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دکتر سید مجتبی امامی در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی: ▫️تمرکز بر تربیت و مرجعیت، راهبرد دانشگاه امام صادق(ع) برای تحول علوم انسانی است 25 آبان 1402 🔗متن کامل خبر 🔗صوت میزگرد 🕑 از دقیقه 47:13 تا 59:42 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰مراسم افتتاحیه دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی برگزار شد. 🔰 مراسم افتتاحیه اولین دوره و نظام فکری توحیدی ويژه دانشجو معلمان پردیس حضرت معصومه (س) قم، در روز یکشنبه 28 آبان 1402 با همکاری فرهنگستان علوم اسلامی و دانشگاه استان قم و با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی «عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم» برگزار گردید. 🎧 بشنوید... فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰دکتر ابوالقاسم فاتحی در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی: ▫️ایجاد «میان ذهنیت» مشترک در رابطه با تحول، راهبرد تحول علوم انسانی است. 25 آبان 1402 🔗 متن کامل خبر 🔗صوت میزگرد 🕑 از دقیقه 33:00 تا 47:10 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 منتشر شده دکتر با موضوع "مقایسه‌ فیلولوژیک دلالت معنایی «عدا‌لت» در فلسفه‌ی سیاسی غربی و اسلامی" در مجله 🔻چکیده ▫️موضوع نوشتار پیش‌رو مقایسه‌ زبان‌شناسانه‌ واژه‌هایی است که بنیان معنایی آن‌ها با مفهوم سیاسی «» در پیوند بوده و متفکران مسلمان و اروپایی آن را در آرای خود به‌کار گرفته‌اند. هدف از این تحقیق، بازنمایی تفاوت‌های فیلولوژیکی است که در «» و «» هرکدام از این واژه‌ها لحاظ شده و جایگاه و ساخت عدالت را در هر جهان معنایی، متفاوت از دیگری نموده است. توجه به این امر می‌تواند فهم ما از هنجارهای معطوف به عدالت را که متفکران این حوزه به‌کار گرفته‌اند، تسهیل و تدقیق نماید. ▫️پرسش اصلی این است که با محوریت معنایی عدالت، چه تمایزاتی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ، با تکیه‌بر روش ، به‌مثابه شاخه‌ای از روش‌شناسی ، دلالت تاریخی سه واژه‌: «justice» (عدالت)، «fairness» (انصاف) و «equality» (برابری) بررسی گردید و تفاوت بنیادین ادراک اندیشمندان مسلمان از عدالت در مقایسه با جهان معنایی اندیشمندان غربی تشریح شد. ▫️ نتایج نشان داد که گذارهای پارادایمی در تلقی ما از عدالت تعیین‌کننده هستند. این گذار در مغرب‌زمین، تلقی انتزاعی از عدالت را به سطح راهبردی و معادلات کاربردی کشانده است؛ اما علی‎رغم تغییر پارادایم‌های سیاسی در جهان اسلام و تحول و تکامل دستگاه فلسفی مسلمانان، امتداد اجتماعی این مفهوم بنیادین مورد غفلت نظریه‌پردازان مسلمان بوده است. 🔗متن مقاله انگلیسی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰دکتر رمضان علی تبار فیروجائی در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی: ▫️مسأله مندی تولید علم، تنها راه تحول علوم انسانی است. 25 آبان 1402 🔗 متن کامل خبر 🔗صوت میزگرد 🕑 از دقیقه 1:00:08 تا 1:13:10 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰دکتر عبدالله توکلی در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی: ▫️ عدم مسأله مندی و عدم کارآمدی در حل مسائل ایران، گره اصلی تحول در علوم انسانی است. 25 آبان 1402 🔗متن کامل خبر 🔗صوت فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰حجت السلام و المسلمین علی همت بناری در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی: ▫️فهم مشترک از الگوی تحول، مقدمه تحول و تأسیس ستاد یا قرارگاه راهبری تحول، راهبرد تحول در علوم انسانی است. 25 آبان 1402 🔗متن کامل خبر 🔗صوت میزگرد 🕑 از دقیقه 1:14:08 تا 1:21:15 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی: ▫️«نرم افزار محتوایی» و «نرم افزار مدیریتی» دو زیرساخت مورد نیاز برای تحول علوم انسانی از منظر فرهنگستان علوم اسلامی است 25 آبان 1402 🔗متن کامل خبر 🔗صوت میزگرد 🕑 از دقیقه 1:21:19 تا 1:26:47 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 نشست بررسی کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری ◾️با حضور حجت‌الاسلام علی‌ محمدی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🗓 یک‌شنبه ۵ آذر ساعت ۱۳ 🔻علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست، مشخصات خود را به آی‌دی @Kowsarnia ارسال نمایند. ▫️گروه الهیات تاریخ و مهدویت موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
# مقالات ارائه شده در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانیِ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 🗓 پنجشنبه 25 آبان 1402 🔻صوت ارائه ها 1️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جمالی / عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم عنوان مقاله: الگوی حکمرانی مشارکتی در تحول علوم انسانی «مدیریت شبکه ای تحول علم»-چکیده 🎧 صوت ارائه 2️⃣ حجت الاسلام احمد عابدی/پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم عنوان مقاله: الگوی روابط میان «حاکمیت، مردم و نهاد علم» در تحوّل علوم انسانی- چکیده 🎧 صوت ارائه 3️⃣دکتر اسماعیل شاطری احمدآبادی عنوان مقاله: ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلام؛ مبتنی بر نظریه علم شناسی توحیدی- چکیده 🎧 صوت ارائه 🔗 گزارش فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 علمی-پژوهشی با عنوان "درآمدی تاریخی بر تأسیس دانش پشتیبان مدیریت تحول علوم انسانی" ▪️ نوشته دکتر حمید ابدی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات پیشرفت 🔻چکیده مقاله ▪️در این پژوهش ماجرای تاریخی پس از اسلامی روایت شده و مواجهه منتقدانه و تحول خواهانه با علوم انسانی مدرن، در قالب سه دوره تاریخی بررسی شده است. ▫️از اعلام «» تا اعلام «» (1379-1359) دوره نخست در نظر گرفته شده است که با ظهور و نشاط ایده های تحول خواهانه دینی در سال های آغازین انقلاب شروع شد، ولی بنا به دلایلی، درنهایت، به سیطره نگرش های پوزیتیویستی بر دانشگاه ها ختم شد. ▫️در دوره دوم (1388-1379)، به تأثیرات و بازتاب های طرح نهضت نرم افزاری ازسوی بر فضای علمی دانشگاه های کشور و نضج یافتن مجدد جریان تحول علوم انسانی در کشور اشاره شده است. در بررسی این دوره، هم به تلاش های سلبی در «نقد فلسفه و معرفت شناسی علوم انسانی غربی» و هم به تلاش های ایجابی برای تبیین «مبانی و مبادی علوم انسانی اسلامی» پرداخته شده است. ▫️ در بررسی دوره سوم (1398-1388)، با اشاره به ریشه های تئوریک و فکری فتنه 88، توضیح داده شده است که چگونه این واقعه سیاسی موجب شد «علوم انسانی غربی» به مثابه یک «» در اداره کشور موضوعیت یابد و وجه انضمامی، عملی و تجویزی علوم انسانی به صورت برجسته تری موردتوجه واقع شود. پس از طرح و بررسی تجربه نهادسازی و سندنگاری مدیریت علم جمهوری اسلامی در دوره سوم، به دلالت های برآمده از تجربه تاریخی این ادوار سه گانه پرداخته شده است. ▫️در نتیجه گیری از این دلالت ها، بر ضرورت تأسیس حوزه مطالعاتی میان رشته ای و دانش جدیدی که متکفل مطالعه و پژوهش در زمینه «» باشد، تأکید شده و به برخی از مأموریت ها و الزام های تأسیس این دانش جدید اشاره شده است. چاپ شده در فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بنیادین علوم انسانی 🔗فایل مقاله فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰بایسته های فقه مقاومت ▫️ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی 🗓 سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ 🔗 حضور مجازی پژوهشکده امنیت ملی/گروه مقاومت و عمق بخشی خارجی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
🏴 هفتم آذرماه؛ سالروز شهادت دانشمند شهید به دست مزدوران رژیم صهیونیستی ▫️ بخشی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت ایشان: و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای ، پاداش الهی اوست. (ع) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
❇️میتوان آموخت، اما مجال ضدیت نیست. 🔹اخیراً مصاحبه‌ای از خبرگزاری ایکنا منتشر شده است که، در گفتگو با استاد محمدحسین حشمت پور (دام عزه) به مناسبت روز جهانی فلسفه، پرسشهایی طرح کرده اند. استاد در برخی از پاسخها، عبور خود از فلسفه اسلامی و اشتغال به دروس قرآن و حدیث را تصریح میکند: https://iqna.ir/fa/news/4183268/ 🔹حال، در این میان، بهره هایی از این مصاحبه و گفتگو میتوان گرفت: 1⃣اول: بارها ابراز پشیمانی اهالی فلسفه اسلامی را خوانده و شنیده ایم. از اینکه، عمرشان را به فلسفه گذرانیده و از معارف قرآن و حدیث بدور، پشیمان و نادم بودند و در آخر عمر خود به سراغ این معارف رفته اند. این پشیمانی ها، برای هر «مؤمن کیّسی» درس آموز است و عبرت انگیز. و البته، این پشیمانی از نقاط امتیاز فلسفه اسلامی با سایر فلسفه‌هاست. پرواضح است که، آن عقلی که راهبر فلسفه اسلامی بوده، عقل متعبّدی بوده که خواهان بندگی بود نه انانیت و سرکشی و طغیان، و از همین روی است که در نهایت ابراز پشیمانی میکند. 2⃣دوم: از این مصاحبه و نظایر آن، بیش از مطالب علمی، میتوان آموخت، اما نمیتوان این مصاحبه را اسباب «ضدیت با فلسفه اسلامی» قرار داد. اساساً، ضدیت با فلسفه اسلامی بی معناست. فلسفه پرورش‌یافته در درون فرهنگ اسلامی که هرچقدر که جلوتر آمده، صبغه و صیاغت اسلامی‌تری به خود گرفته است، مجال ضدیت ندارد، بلکه، مواجهه با فلسفه اسلامی باید «انتقادی» باشد تا این تراث بهتر و بیشتر بتواند اثر عقلانی خود را بر فرهنگ عمومی بگذارد. 3⃣سوم: اگر، مصاحبه با استاد حشمت پور، بستر ضدیّت با فلسفه اسلامی قرار بگیرد، اولین آسیب آن، تضعیف «عقلانیت» در درون جامعه ایرانی اسلامی خواهد بود. تا برساختن یک نظام عقلانیِ عمیق و عریق، نمیتوان از این تراثی که تمام تلاش خود را بر پیرایش عقلانیتِ برهانی از شوائب شرک و الحاد داشت، رفع ید کرد. فلذا، یادآور باشیم که، از این مصاحبه بیاموزیم و به آن به دیده «عبرت» بنگریم، اما آن را بهانه «تضادّ» قرار ندهیم. ◀️در عین حال، این نکته نیز باید گفته شود؛ همانطور که، تقویت عقلانیت منوط به مواجهه انتقادیِ همدلانه با فلسفه اسلامی است، و متوقف بر این است که، پرسشهایی نوین از فلسفه اسلامی طرح نمود، قد و اندازه پاسخهای آن را دریافت و برای نقاط خلأ آن چاره اندیشید، همچنان نیز باید از «تعصبِ کور» نسبت به این دانش بشری نیز احتراز کرد. به عبارتی؛ هم ضدیت با فلسفه اسلامی، هم تعصبِ کور نسبت به آن، در نهایت به تضعیف عقلانیتِ اسلامی منجر خواهد شد. و باید از این دو عبور کرد؛ ضدیت، تعصب. https://eitaa.com/monir_ol_din
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #نشست_علمی با عنوان چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی ▪️با ارائه‌ دکتر حامد یزدانی، پژوهشگر فرهنگستا
🔰 نشست علمی با عنوان چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی پنجشنبه، ۲ آذر ▫️در این نشست که به همت «موسسه نفحات» برگزار گردید، دکتر حامد یزدانی، پژوهش‌گر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات تاریخ و فلسفه فیزیک، به بررسی روند جدید پرداخت. ایشان ابتدا گزارشی از روند تحولات اواخر هزاره اول و اوایل هزاره دوم بیان کردند که منجر به تغییر نگرش انسان به دین و سپس انسان شد. در این تحولات انتظار بشر اروپایی از ظهور منجی برآورده نشد که همین مسئله شروعی بر بازنگری در اندیشه مذهبی بود. ایشان در ادامه بیان کردند که رشد اندیشه ارسطویی در قرون 12 تا 14 در خلال جنگهای صلیبی و بحثهای کلامی پیرامون قدرت خداوند، جنبش نومینالیسم را در پی داشت که به نفی اندیشه ارسطویی به خصوص مفهوم محوری دستگاه وی یعنی کلیات انجامید. نفی کلیات نفی منطق صورت را در پی داشت که منجر به رواج اندیشه های جایگزین از جمله پدیدارگرایی و تجربه گرایی شد. همچنین در کنار این تحولات گرایشی و بینشی توجهی به رشد ابزارهای مکانیکی در خلال مرگ و میرهای ناشی از بیماری صورت گرفت که زمینه اندیشه مکانیستی به عالم شد. ▪️ همچنین توجه به جوانب الهیاتی تحول اندیشه غربی و به تبع آن تحول فلسفی از نتایج این نشست بود. ▪️در پایان نشست نیز بحث پیرامون پرسشهایی درباره الهیات طبیعت در جهان اسلام در گذشته و حال و همچنین پرسش درباره لوازم تحول در فیزیک مبتنی بر گرایشات و بینش اسلامی به بحث گذاشته شد. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 با موضوع تحلیل و بررسی مقالۀ "تحلیلی بر نقش و کارکرد الهیات تکاملی در توسعه هندسه معرفتی دین" در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد. 07/09/1402 ▪️در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مؤلف محترم، پس از اشاره به پیشینه تاریخی این مقاله و نحوه نگارش آن، گزارش مختصر و کوتاهی از محتوای آن ارائه نمودند. ▪️از نگاه مولف صورت مسئله ما این است که می خواهد کند، واسطه بین دین و تمدن سازی، بوده که همان است. توصیف الهیاتی از دین باید پایگاهی شود برای فیلسوف اجتماعی و عالم علوم کاربردی. الهیات، اصول موضوعه علوم کاربردی است. در واقع واسطه بین دین و دین داری است. ضرورت الهیات در فرهنگ و کلام غرب تمام شده و حال آنکه ما تاملی بر آن نداشته ایم. الهیات باید محور تمام علوم باشد. ▪️در پایان اساتید محترم مدعو، نظرات و نقدهای خود را مطرح نمودند. 🔗 گزارش نشست فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 برنامه نشست «کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی» هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ✅
🔰 ارائه مقاله توسط دکتر با عنوان "جامعه‌شناسی معرفت از منظر ماکس وبر و " در کمیسیون ارتباطات و جامعه‌شناسیِ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻
🔰 ارائه مقاله توسط دکتر با عنوان "جامعه‌شناسی معرفت از منظر ماکس وبر و " در کمیسیون ارتباطات و جامعه‌شناسیِ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ▪️ محمدرضا قائمی‌ نیک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به این موضوع اشاره کردند که؛ در مقالۀ علم ‌به ‌مثابه حرفه، با اشاره به نیچه، صورت‌های معرفت انسانی را پدیده‌های منحصربه‌فرد تاریخی می‌داند که تحت تاثیر جریان زندگی شکل می‌گیرند. به‌ همین جهت، وبر برخلاف دیدگاه پوزیتیویستی که علم اجتماعی را همچون علوم طبیعی، قابل تبیین می‌داند، معتقد است که قلمرو علوم اجتماعی، قلمرو تفهم است. با این‌حال وبر برای گریز از نسبی‌گرایی ناشی از تاریخیت، با طرح ایده‌هایی نظیر قرابت گزینشی، علیت تاریخی و معنای خاصی از عینیت، از ابزار روشیِ ایده‌آل‌تایپ برای فهم پدیده‌های اجتماعی بهره می‌گیرد. ▫️ وی افزود: در این مقاله پس از توضیح مبسوط دیدگاه وبر دربارۀ جامعه‌شناسی معرفت، اشاره خواهیم کرد که راهکار وبر برای عبور از نسبی‌‌گرایی معرفت، گرفتار بحران خواهد شد. در پاسخ به این بحران، به طرح دیدگاه استاد در حوزۀ جامعه‌شناسی معرفت خواهیم پرداخت. ▫️در نظر مرحوم حسینی، اگر چه معرفت، امری اجتماعی است و هستی جامعه هم ذیل هستی تاریخی تعین می­یابد، اما هیچ­گاه معرفت تبدیل به امری نسبی و غیرثابت نمی­گردد، چرا که از منظر ایشان، قواعدی ربوبی وجود دارد که حاکم بر ساحات تاریخی و اجتماعی و فردی انسان است و امکان برون‌رفت از قاهریت آن قواعد هم وجود ندارد. ▫️قائمی‌نیک در ادامه سخنانش تصریح کرد: با این حال موضوع این مقاله بررسی جامعه‌شناسی معرفت ماکس وبر نیست، بلکه به دنبال انجام پژوهشی تطبیقی هستیم تا در ذیل آن، نظریۀ جامعه‌شناسی معرفت ماکس وبر را با دیدگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی مقایسه کنیم. سیدمنیرالدین حسینی یکی از متفکرین معاصری است که با نوآوری در سنتِ علمی اسلامی، سعی کرده است تا نوعی نظریۀ جامعه‌شناسی علم و معرفت ارائه کند. ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: به‌ تعبیر دیگر اگر در جامعه‌شناسی علم و معرفت، چنان که در ادامه به تشریح خواهد آمد، به تأثیر زمینه‌های اجتماعی – تاریخی بر معرفت تأکید می‌شود، منیرالدین حسینی کوشیده است تا با تحفظ بر نگاه اسلامی به علم و معرفت، تأثیر این زمینه‌های تاریخی – اجتماعی بر علم و معرفت را در یک نظریۀ منسجم صورت‌بندی کند. تلاش وبر برای خروج از نسبی‌گرایی نیچه‌ای، چندان کامیاب نیست و بینش‌های استادمنیرالدین حسینی می‌تواند بر اساس دیدگاهی اسلامی، راهکارهایی برای آن ارائه کند. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت بزرگداشت شهید برگزار می کند: 🔻 تحولات در ریاضیات لازمه کارآمدسازی علوم انسانی - اسلامی حجت الاسلام والمسلمین عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻 تحول علوم پایه در اندیشه استاد حسینی (ره) حجت الاسلام والمسلمین عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻تحول گفتمان منجر به انقلاب علمی در قرن 17 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻 دبیر علمی دکتر پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم ☑️ همراه با گزارشی از ارتباطات و مراودات علمی فرهنگستان علوم اسلامی با شهید فخری زاده 🔻زمان و مکان: 12 آذر 1402 ساعت 10 قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، سالن جلسات طبقه دوم 🔗حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات