eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
588 عکس
36 ویدیو
45 فایل
صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در پیام رسان ایتا صفحات مجازی ما: https://zil.ink/foeq_ir ارتباط با ادمین: @foeq_admin 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تأثیر پذیرفته است. ⚡️ فلسفه و عرفان ما، به‌لحاظ نظام موضوعات و به‌لحاظ غایات و حتی به‌لحاظ منابع، به‌شدت تحت‌تأثیر فرهنگ اسلام بوده است. ⚡️ حتی یک قدم جلوتر بروم؛ ما یک امری در فلسفه داریم به نام مفهوم مرکزی، که گاهی از آن به عنوان «حدّ اولیه» تعبیر می‌کنم. در دورۀ صدرالمتألهین و حتی در دوره شیخ اشراق، این حد اولیه که مفهوم مرکزی فلسفه است و همه مفاهیم، بر حول او چینش و تعریف و بازتولید می‌شوند، تحت‌تأثیر معرفت‌های توحیدی قرار گرفته است. ⚡️ البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی". ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰سلسله رویدادهای تخصصی 🔸نشست نهم حیات عاطفی و ساخت رویای آینده زن مسلمان ایرانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم ساخت رویای فردا، ایده‌ای است برای ساخت تصویری شوق‌انگیز از فردا که حرکت انقلاب اسلامی را تسهیل و تسریع می‌کند. در این ایده هم جایگاه و سهم زنان در رویا برای ما محل سوال است، هم اثر و نقش آنان در ساخت رویا. در این نشست می‌خواهیم از منظر حیات عاطفی رویای آینده را واکاوی کنیم. سوالات ما بر این محورهاست: _سهم و جایگاه زن در این رویا و آینده چیست و کجاست؟ _حیات عاطفی زن، در ساخت رویا چه اثر و نقشی دارد؟ _ رویا و عاطفه چه تناسب و تجانسی با هم دارند؟ 🔹زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ 🔸مکان: اصفهان، خیابان امام سجاد، کافه کتاب بانوامین. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔻 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی‌. البته این سخن به‌معنای نقلی‌شدنِ این علوم نیست. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ آیا برای حل معضلات علمی باید به دانشمند رجوع كرد؟ بله. آیا نیاز داریم به هوشمندی و محاسبات نظری؟ بله. آیا نیاز داریم به شهود؟ بله. آیا‌‌ این‌ها مستقل از انبیاء تعریف می‌شوند؟ هرگز! بلكه در معیار صحتشان، تبعیت از وحی نیز شرط است. ⚡️ گاهی کسانی، سه طبقهٔ مرجع و‌ موازی در کنار انبیاء تعریف می‌کنند: عارفان جهان، فیلسوفان جهان و دانشمندان جهان. ‌(عرفا به‌عنوان طبقهٔ مرجع در شهود. فلاسفه به‌عنوان طبقهٔ مرجع در علوم عقلی و علوم نظری. دانشمندان به‌عنوان طبقهٔ مرجع در كارآمدی‌های علمی.) این نحوه طبقه‌بندی، پذیرفتنی نیست. ما طبقۀ موازی در کنار انبیاء تعریف نمی‌كنیم. این‌ها باید در طول انبیاء قرار بگیرند، نه در عرض انبیاء. ⚡️ البته معنای سخن فوق آن نیست كه همۀ علوم، نقلی بشود! معیار دینی بودن این است كه جریان فرهنگ دین و زبان دین در حوزه علوم وارد شود نه به‌معنای نقلی‌شدن و یا توقیفی‌شدن. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزاره‌ای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است! (۱۳‌۸۴) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عنوان: "دانش تاریخ و سیر تکامل آن؛ از عصر روشنگری تا امروز" 🔻ارائه کننده: جناب آقای اشکان شاه محمدی 🗓 ۲۴ مرداد ۱۴۰۳|ساعت ۱۳ 📍 قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه دوم|سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔗حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک ذره بیشتر از صفر
🔴 خبر انتشار و پخش کتاب 📮 کتاب «یک ذره بیش‌تر از صفر» منتشر شد. به اطلاع عزیزان می‌رساند که کتاب : ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی با تاکید بر اندیشه‌ی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، توسط منتشر گردید. 📩 این کتاب به بررسی آسیب‌شناسانه‌ی ساحت نظری انقلاب اسلامی پرداخته و خلاء نظری در تشکیل دولت مطلوب اسلامی را به بحث و بررسی گذاشته است. کتاب مذکور به‌همت «اندیشکده مطلالعات راهبردی بینات» و با همکاری نشر معارف، به چاپ رسید و در فروشگاه‌های متعلق به این انتشارات توزیع گردید. برای تهیه این کتاب با تخفیف 20% می‌توانید با شماره تلفن 09035548335 تماس گرفته یا درخواست خود را به آی‌دی @yek_zarreh در پیام‌رسان ایتا ارسال فرمایید. https://eitaa.com/yekzarreh
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد. 🔖کتاب فلسفه چگونگی اسلامی تقریری است از نظریه فلسفی استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی. این نظریه تلاشی است برای تبیین چگونگی تعامل دین و عقل نظری و دانش تجربی در لایه‌های بنیادین و فلسفی. 📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید. 🛍 تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
فرهنگستان علوم اسلامی
#تازه_های_نشر کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد. 🔖کتاب فلسفه چ
🔻 کتاب تازه منتشر شدۀ "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی ▪️کتابی که اینک پیش رو دارید، در نگارشی سه‌ساله بعد از چند دوره تدریس «فلسفۀ چگونگی اسلامی» به سرانجام رسید. ▪️قطعاً این کتاب عاری از خطا و اشتباه نیست، لیکن محصول تلاش و کوششی است که حتی در انتخاب واژگان و چینش جملات نیز اِعمال شده است. مهم‌ترین عناصر مورد نظر نگارنده، مراعات جانب «دقت» و «عمق» در مباحث بود. به‌طور واضح، آن مقداری که در این کتاب منتقل گردیده، دقت و عمقی است که از ظرف کوچک نگارنده عبور کرده است. در این کتاب از هرگونه «عبارت‌پردازی» و «سیاهه‌نویسی» که کاغذ پُر کند، اجتناب شده است؛ فلذا خواننده محترم، این دغدغه را در خاطرِ شریف خویش خواهد داشت که هنگام مطالعه، با حساسیت ویژه‌ای به کلمات و جملات نظر کند، و بر اساس این‌که آن‌ها با تکیه بر نقطه نظری خاص، گزینش شده و مرقوم گشته‌اند، به داوری و ارزیابی بنشیند. ▪️محتوای این کتاب از «مقدمه» آغاز می‌شود و در دروس پانزده‌گانه امتداد می‌یابد. این سخن بدان معناست که اگر مقدمه کتاب مورد مطالعه قرار نگیرد، بخشی از نظام مفهومی‌ای که اِشراف به آن ضروری است، به مخاطب منتقل نخواهد گردید و همین امر، سبب کژفهمی‌ها و سپس داوری‌های ناقصی خواهد شد. ▪️نگارش این کتاب، با قلم حقیر و به همراهی ارزیابی دقیق و علمی برخی از اعضای گروه پژوهشی فلسفه صورت گرفته است. این بزرگواران، با ارزیابی دقیق‌شان، سهمی بسزا در تدوین این کتاب برعهده داشته‌اند. البته روشن است که کم و کاستی‌های متن، منتسب به نویسنده بوده و وجود شریف ایشان مبرا از آن‌هاست. ▪️ آن‌چه که از نظام فلسفی استاد حسینی(ره) به قلم این حقیر آمده، به‌اندازۀ ظرفیت مفهومی آن نظریه نیست، بلکه به مقدار سعۀ ذهنی و فکری بنده است. فلذا، نقصِ این کتاب، به نگارنده نسبت داده می‌شود، نه به آن نظریه‌پرداز نابغه‌ای که بحق، استاد میرباقری(دام عزه) از ایشان تحت‌عنوان «فیلسوف انقلاب اسلامی» یاد فرمودند. 🛍 تهیه کتاب @foeq_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 نشست علمیِ "دانش تاریخ و سیر تکامل آن؛ از عصر روشنگری تا امروز" با ارائه جناب آقای اشکان شاه‌محمدی در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار گردید. 🔻 🎧 صوت 📽 فیلم | کم حجم | آپارات 🔻 به‌طورکلی می‌توان تاریخ‌نگاری اروپای مدرن را متأثر از چند سنت تاریخ‌نگاری پیش از خودش بدانیم. ▪️دو سنّت تاریخ‌نگاری و پیش از دوران ، بسترهایی بودند که تاریخ‌نگاری دوران مدرن در پاسخ به نارسایی‌های آن‌ها به وجود آمد. ▪️در دوران یونان باستان تاریخ را تحت سلطه و سیطره می‌دانستند و در دوران مسیحیت، تاریخ تحت بود. ▪️هر دو نگاه سهم اثر در تاریخ را چندان جدی نمی‌دانستند. به همین دلیل بود که در دوران مدرن تلاش شد تا نگاهی به تاریخ به وجود بیاید که بتوان به‌واسطه آن سهم اثر انسان‌ها را در دید و آن را توجیه کرد. ▪️به همین دلیل باید در مواجهه با غرب در زمینه تاریخ به زمینه‌های آن توجه داشت و برای تمام ابعادی که به وجود آمده است پاسخی مناسب تولید کرد. ➖ در این نشست به بررسی اجمالی این نکته پرداخته‌ایم. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
📚 کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی؛ نوشته حجت السلام محمد متقیان تبریزی 🔻"اگر بخواهیم رابطۀ «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را با هم مشخص کنیم، دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم: 1️⃣ یک احتمال این است که یک حوزه مخصوص «دین»، یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است. براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش را معین می کند؛ حوزه فلسفه درباره «هستی» صحبت می کند؛ یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» هستند. 2️⃣ احتمال دیگر این است که این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند و با هم هیچ تعاملی نداشته باشند. چرا که حوزه، فلسفه چرایی-یعنی بحث از اصل هستی- را داراست. حوزه، فلسفه ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند را بحث می نماید. حوزه علاوه بر «فلسفه چرایی»، «فلسفه چیستی را نیز دارا می باشد. در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی، به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم. ✅ منظور از چگونگی، «» است، نه در شکل اصلِ حول و قوه، یا در چراییِ حول و قوه؛ بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتما باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد، دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می گیرد." 🛍 تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
✅ سرفصلهای کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی 1️⃣ بخش اول: روند دستیابی به مفهوم مرکزی «فلسفه نظام ولایت» ▪️موضوع و هدف فلسفه چگونگی اسلامی ▫️معیار صحت ▪️اصول انکارناپذیر ▫️مراحل سلبی ▪️مرحله اول ایجابی؛ ربط ▫️مرحله ربط؛ نسبت بین وحدت و کثرت ▪️مرحله دوم ایجابی؛ تعلّق ▫️مرحله تعلّق؛ نسبت بین زمان و مکان ▪️مرحله سوم ایجابی؛ فاعلیّت ▫️مرحله فاعلیت؛ نسبت بین اختیار و آگاهی ▪️حد اولیه فلسفه شدن اسلامی ▫️امتداد فلسفه چگونگی اسلامی 2️⃣ بخش دوم: نسبت انسان، جامعه و تاریخ مبتنی بر «فلسفه نظام ولایت» ▪️انسان ▫️جامعه ▪️تاریخ 🛍 تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
جهت "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی، میتوانید از طریق درگاه زیر اقدام فرمایید. قیمت روی جلد: 150,000 تومان ✅ با تخفیف: 135,000 تومان 🛍 خرید کتاب | انتشارات تمدن نوین اسلامی پیشگفتار فهرست پشت جلد فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا