eitaa logo
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
621 دنبال‌کننده
176 عکس
5 ویدیو
0 فایل
سایت: Gesostu.ir پشتیبانی: @gesostu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 مطول | نظم جنسیتی و جامعه متعادل درآمدی بر نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی مبتنی بر جنسیت و نظم جنسیتی 🚹 مدرس: مهدی تکلّو، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 🟢 فقط حضوری (تهران) یا فقط مجازی 🟢 سطح تخصصی ⭕️ حدوداً 25 جلسه ⭕️ پنجشنبه‌ها ساعت 14 تا 16 ⭕️ شروع از 13 اردیبهشت 🔗 مطالعه جزئیات دوره و ثبت‌نام: Gesostu.ir/product/sch006/ اگر انقلاب اسلامی یک طرح معرفتی نو و متمایز باشد که توانسته افق جدیدی را در حرکت تاریخی انسان ‏بگشاید، حتماً باید در مقولۀ جنسیت نیز طرح منحصربه‌فردی داشته باشد. ما امروز برای پیگیری حرکت انقلاب ‏اسلامی بیش از گذشته به یک طرح نظری منسجم و عمیق از این مقوله احتیاج داریم و لازم است تا بدانیم ‏جنسیت در افق پایگاه اندیشه‌ای انقلاب اسلامی چه معنایی دارد و چطور نظام هویت انسان صورت‌بندی ‏می‌شود؛ لیکن از این مهم‌تر لازم است مشخص شود جنسیت در ابعاد یک الگوی حرکت اجتماعی و تاریخی و ‏افقی که انقلاب اسلامی دنبال می‌کند چقدر و چگونه سهم دارد. به بیان بهتر باید مشخص کرد اساساً جامعه‌ای ‏که انقلاب اسلامی بدنبال خلق و تحقق آن است چگونه جامعه‌ای است و نظریه منحصربه‌فرد آن در مقولۀ ‏جنسیت چطور می‌تواند در قامت یک الگوی حیات اجتماعی اثر بگذارد. دوره‌ی پیش‌رو، قرار است به این ‏سوال محوری پاسخ بدهد که نظریۀ اجتماعی انقلاب اسلامی چرا باید بر اساس جنسیت بازطراحی شود و ‏جنسیت چطور می‌تواند مبنای طرح‌ریزی یک جامعۀ آرمانی باشد. قرار است در این دوره راجع به این گفتگو ‏کنیم که با اتکا بر مقولۀ جنسیت جامعه‌ی مطلوب انقلاب اسلامی کدام است و کدام نیست؟ @gesostu_ir
هدایت شده از رادیو اقلیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌🎧 غیر از خودت کسی نمیتونه مجری طرح تو باشه! گزیده‌ای از اپیزود پنجم رادیو اقلیما «خانه بداران» «زن وقتی در ساحت مدیریت (خانه‌داری) قرار گرفت، بنا به دلایل تاریخی، اندیشه‌ای و گفتمانی انتخاب کرد یا مجبور شد که اجرای طرح خودش را هم بر عهده بگیرد...» شنوتو | کست‌باکس | تلگرام @radio_eqlima 🎧
درسگفتارِ «نظریه زوجیت در قرآن» تکـمیل شـده است و هم‌اکنون قابل استفاده است! لینک درسگفتار 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
شماره 1 و 2 فصلنامه اقلیما - ویژه‌نامه حجاب با حضور تحریریه و نویسندگان یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه ساعت 16:30 اصفهان، خیابان کاشانی، بنیاد امیرقلی امینی، سالن کنفرانس «هنگامۀ پوست اندازی گفتمان حجاب فرارسیده» 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست چهارم تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه 🎙 با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست چهارم تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه 🎙 با ارائه خانم دکتر فهیمه حیدری مقدمه: معمولاً بحث عدالت جنسیتی حول محور نقش و کارکردهاست. مثل نقش مادری، تأمین معاش و ... اما ما می‌خواهیم خوانش جدیدی از عدالت جنسیتی حول محور عاطفه داشته باشیم. 1️⃣ مفهوم عدالت ما برای این کلیواژه چهارچوب نظری علامه طباطبایی را انتخاب کردیم. ایشان دو زیر مجموعه برای عدالت قائلند: عدالت فردی - عدالت اجتماعی عدالت فردی یعنی انسان کاری انجام دهد که موجب سعادتش می‌شود. عدالت اجتماعی یعنی هرکس در جایگاه شایسته ی خود قرار گیرد. ارتباط عدالت فردی و اجتماعی چیست؟ ۱. قوام جامعه به افراد آن است. ۲. جامعه ی شایسته متضمن رشد افراد است. ⬅️ پس سعادت افراد در گرو عدالت اجتماعی است. 2️⃣ عدالت جنسیتی نتایج حاصل از تعریف عدالت در عدالت جنسیتی: ۱. سعادت زنان مثل دیگر افراد جامعه در گرو عدالت اجتماعی است. ۲. عدالت اجتماعی برای زن، یعنی زن در جایگاهی که متناسب با ویژگی‌های خاصش باشد قرار گیرد. ‼️توجه مهم: 🔹نقطه ی مقابل عدالت ظلم است، نه نابرابری. 3️⃣ حیات عاطفی در دیدگاه اسلامی تعریف عاطفه بیشتر کارکردی است. مهم‌ترینش: ۱. ایمان بدون جریان عاطفه تحقق نمیابد. ۲. ایمان با عاطفه پدید می‌آید و تقویت می‌شود. ۳. ایمان به عاطفه جهت می‌دهد و در آن ثبات ایجاد می‌کند. در برنامه تعلیم و تربیت قرآنی مفهوم عاطفه هست و جزو قوای ۸ گانه ی انسان است که باید به آن پرداخته شود و تقویت شود. در اندیشه ی مقام معظم رهبری هم از عاطفه تعابیر عجیبی وجود دارد: ✔️اولین وهله ی حرکت انبیا عاطفه بوده است. ✔️مرز بین جریان شیعی و غیر شیعی عاطفه است. ✔️یکی از نقاط اتکای نظام ما، عاطفه ی مردم به آن است. ✔️یکی از اشکالات علوم غربی این است که از عاطفه تهی است. ✔️شرط بروز عاطفه، معنویت و تقواست. هم اندیشمندان غربی و هم در اندیشه ی اسلامی به ویژگی هایی از زن برتری داده‌اند که مؤید تفضیل عاطفه ی اوست: مثل ریحانگی و ... 4️⃣ نتیجه گیری: ۱. زن باید مطابق حیات عاطفی‌اش در جایگاه متناسب با آن قرار گیرد. ۲. کارکردهای عاطفه نقش اساسی در تحول و پیشرفت جامعه دارد. ⬅️ عاطفه باید در کل جامعه و در سطح نظامات اجتماعی فعال‌تر شود و کسی می‌تواند آن را فعال کند که حیات عاطفی برتری داشته باشد. پس برای جامعه ی اسلامی ضرورت دارد نقش های عاطفی برای زنان تعریف شود، ساختار طراحی شود، تا به تحولات و پیشرفت های مدنظر برسیم‌‌. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir