#گزارش_نشست
🔻 نشست علمیِ "دانش تاریخ و سیر تکامل آن؛ از عصر روشنگری تا امروز" با ارائه جناب آقای #اشکان_شاهمحمدی در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار گردید.
#محتوای_نشست🔻
🎧 صوت
📽 فیلم | کم حجم | آپارات
#گزارش_کوتاه 🔻
بهطورکلی میتوان تاریخنگاری اروپای مدرن را متأثر از چند سنت تاریخنگاری پیش از خودش بدانیم.
▪️دو سنّت تاریخنگاری #یونانی و #مسیحی پیش از دوران #مدرن، بسترهایی بودند که تاریخنگاری دوران مدرن در پاسخ به نارساییهای آنها به وجود آمد.
▪️در دوران یونان باستان تاریخ را تحت سلطه و سیطره #طبیعت میدانستند و در دوران مسیحیت، تاریخ تحت #مشیت_الهی بود.
▪️هر دو نگاه سهم اثر #انسان در تاریخ را چندان جدی نمیدانستند. به همین دلیل بود که در دوران مدرن تلاش شد تا نگاهی به تاریخ به وجود بیاید که بتوان بهواسطه آن سهم اثر انسانها را در #جامعه دید و آن را توجیه کرد.
▪️به همین دلیل باید در مواجهه با غرب در زمینه تاریخ به زمینههای آن توجه داشت و برای تمام ابعادی که به وجود آمده است پاسخی مناسب تولید کرد.
➖ در این نشست به بررسی اجمالی این نکته پرداختهایم.
#تاریخ
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
#تازه_های_نشر
📚 #پشت_جلد کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی؛ نوشته حجت السلام محمد متقیان تبریزی
🔻"اگر بخواهیم رابطۀ «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را با هم مشخص کنیم، دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم:
1️⃣ یک احتمال این است که یک حوزه مخصوص «دین»، یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است.
براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش را معین می کند؛ حوزه فلسفه درباره «هستی» صحبت می کند؛ یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» هستند.
2️⃣ احتمال دیگر این است که این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند و با هم هیچ تعاملی نداشته باشند. چرا که حوزه، فلسفه چرایی-یعنی بحث از اصل هستی- را داراست. حوزه، فلسفه ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند را بحث می نماید. حوزه علاوه بر «فلسفه چرایی»، «فلسفه چیستی را نیز دارا می باشد. در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی، به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم.
✅ منظور از چگونگی، «#چگونگیِ_شدن» است، نه در شکل اصلِ حول و قوه، یا در چراییِ حول و قوه؛ بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتما باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد، دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می گیرد."
#فلسفه
#فلسفه_چگونگی
🛍 تهیه کتاب
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
#فهرست
✅ سرفصلهای کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی
1️⃣ بخش اول: روند دستیابی به مفهوم مرکزی «فلسفه نظام ولایت»
▪️موضوع و هدف فلسفه چگونگی اسلامی
▫️معیار صحت
▪️اصول انکارناپذیر
▫️مراحل سلبی
▪️مرحله اول ایجابی؛ ربط
▫️مرحله ربط؛ نسبت بین وحدت و کثرت
▪️مرحله دوم ایجابی؛ تعلّق
▫️مرحله تعلّق؛ نسبت بین زمان و مکان
▪️مرحله سوم ایجابی؛ فاعلیّت
▫️مرحله فاعلیت؛ نسبت بین اختیار و آگاهی
▪️حد اولیه فلسفه شدن اسلامی
▫️امتداد فلسفه چگونگی اسلامی
2️⃣ بخش دوم: نسبت انسان، جامعه و تاریخ مبتنی بر «فلسفه نظام ولایت»
▪️انسان
▫️جامعه
▪️تاریخ
🛍 تهیه کتاب
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
#تازه_های_نشر
جهت #تهیه_کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی، میتوانید از طریق درگاه زیر اقدام فرمایید.
قیمت روی جلد: 150,000 تومان
✅ با تخفیف: 135,000 تومان
🛍 خرید کتاب | انتشارات تمدن نوین اسلامی
پیشگفتار
فهرست
پشت جلد
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
#معرفی
🌐 وبگاه رسمی آیت الله میرباقری (نسخه آزمایشی) به آدرس mirbaqeri.com راه اندازی شد.
➕ بخش های اصلی وبگاه:
➖نظام اندیشه
➖قرآن و حدیث
➖معجم موضوعات
➖دروس خارج
➖پرونده های ویژه
➖معرفی آثار
➖کتاب سایت
➖رسانه
➖اخبار
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#تازه_های_نشر
جهت #تهیه_کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی، میتوانید از طریق درگاه زیر اقدام فرمایید.
قیمت روی جلد: 150,000 تومان
✅ با تخفیف: 135,000 تومان
🛍 خرید کتاب | انتشارات تمدن نوین اسلامی
پیشگفتار
فهرست
پشت جلد
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم میپوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که هیچکس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها میکند!
🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن میداند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد میآورد و هم در میان مردم برایش عزّت میآورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار میدهد...
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۸
☑️ @AndisheMonir