🔘 دهمین نشست آموزشی دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «اشتراکات و افتراقات مکتب فقهی نجف و قم»
🔺 به گزارش معاونت اطلاعرسانی مؤسسه فتوح اندیشه، دهمین جلسه دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، در ساختمان پردیس حکمت مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد. در این جلسه، حجتالاسلاموالمسلمین محمد عشایری منفرد در موضوع «اشتراکات و افتراقات مکتب فقهی نجف و قم» مطالبی را بیان کردند. این دوره، بهصورت مشترک توسط مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شده است.
📝 مشروح گزارش این جلسه را از لینک زیر بخوانید:
🌐 fotooh.ir/3481
#دوره_فقه_رسانه #فضای_مجازی
#روششناسی_فقه_حکومتی_فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم
#محمد_عشایری_منفرد
#دانشگاه_باقرالعلوم #موسسه_فتوح
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
8️⃣ گستره شریعت
🔸 کسی که بحث از فقه سیاسی میکند یک پیش فرض دارد و آن این است که شریعت و به تبعش فقه، راجع به شئون سیاسی دخالت دارد، گزاره دارد، اگر مثل بعضیها (به غلط) گفتیم شریعت این محدوده را ندارد، فقه هم به دنبالش نخواهد داشت.
🔸 فقه به عنوان یک دانش و عملیات استنباط که کار فقیه است همیشه به دنبال شریعت است، اگر شریعت پهن و گسترده شد، فقه هم پهن و گسـترده میشود و اگر محدود و لاغر شد فقه هم محدود و لاغر میشود.
🔸 پس فقه سیاسی، بر یک پیش فرض مبتی است و آن اینکه گسترهی شریعت این مباحث را بگیرد.
#آیت_الله_علیدوست
#فقه_سیاسی
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
📣 پخش گفتوگوی علمی و زنده از رادیو گفتو گو (برنامه سوفیا)
🔘 موضوع : علم دینی یا دین علمی (علم و دین و ضرورتهای گفتوگوی میان آنها )
🔴 ارائهدهندگان:
👤 حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار (استادیار و رییس گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
👤 دکتر عبدالکریم گواهی (رییس مرکز پژوهش ادیان جهان و مدیریت گروه آیندهنگری فرهنگستان علوم)
🔴 مجری کارشناس:
👤 دکتر محمدجواد ادبی
🔴 تهیهکننده:
👤 فاطمه شهبندی
🗓 سهشنبه ۲۳ دیماه
⏰ ساعت: ۲۲:۰۰
🌐 پخش زنده این گفتوگو از طریق لینک زیر 👇👇👇
🆔 http://radiogoftogoo.ir/newsDetails/?m=176110&n=774492
#رادیو_گفتوگو
#دین_علمی_یا_علم_دینی
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
🔘 یازدهمین نشست آموزشی دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «اقتصاد رسانه»
🔺 به گزارش معاونت اطلاعرسانی مؤسسه فتوح اندیشه، یازدهمین جلسه دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، در ساختمان پردیس حکمت مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد. در این جلسه، دکتر علی سعیدی، عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه قم، در موضوع «اقتصاد رسانه» مطالبی را بیان کردند. این دوره، بهصورت مشترک توسط مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شده است.
📝 مشروح گزارش این جلسه را از لینک زیر بخوانید:
🌐 fotooh.ir/3489
#دوره_فقه_رسانه #فضای_مجازی
#اقتصاد_رسانه
#علی_سعیدی
#دانشگاه_باقرالعلوم #موسسه_فتوح
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
9️⃣ فقه سیاسی و تشکیل حکومت
🔸 آیا فقه سیاسی الزاما مبتنی بر حکومت اسلامی است؟ یعنی اگر ما حکومت اسلامی را قائل نبودیم و گفتیم در عصر غیبت، حکومت اسلامی هم نباید داشته باشیم، دیگر فقه سیاسی هم نداریم؟
🔸 خیلی از مباحث فقه سیاسی که ما بیان میکنیم، مبتنی بر تشکیل حکومت است، اما همهاش مبتنی بر تشکیل حکومت نیست. یک سری از بحثها هست که حکومت هم نباشد جای بحث دارد مثلا نهاد عدول مؤمنین، یا ولایت فقیه چون ولایت فقیه فقط در فرضی که فقیه در هرم قدرت باشد، نیست.
#آیت_الله_علیدوست
#فقه_سیاسی
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
📣 محورهای اصلی سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب دوم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود
🔘 بررسی اوضاع حدیث از زمان پیامبر اکرم صلیالله تا زمان امام سجاد علیهالسلام
🔘 احادیث دو دسته هستند یا ائمه علیهمالسلام خودشان بنابر موقعیت خاص مطلبی را بیان میکردند یا مردم سؤالی میپرسیدند و ائمه به آنها پاسخ میدادند و ما با توجه به این سؤالات میتوانیم پی به فضای فرهنگی حاکم بر اذهان اشخاص ببریم؛ مثلاً به سؤالات زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام توجه میکنیم در ورای ذهن اشخاص چیزی جز تسنن نیست.
🔘 شیعه بر سه قسم است
🔺 «شیعه لغوی» که به معنای پیرو است؛
🔺 «شیعه اصطلاحی» است که به ما که حضرت علی علیهالسلام را خلیفه بلافصل پیامبر اکرم صلیالله میدانیم خطاب میشود؛ نوع سوم
🔺 «شیعه تاریخی» است که تعداد آنها بسیار کم است مثلاً در ماجرای دفن حضرت زهرا سلاماللهعلیها وقتی حضرت تنها چهار نفر را جهت تشییعجنازه دعوت میکنند یعنی شیعیان به همین تعداد بودهاند و بقیه در شیعه بودن آنها انقلت است.
🔘 در ایران معدود مناطقی بودهاند که شیعه باشند و اکثر ایران چون در ابتدا توسط عمر فتح میشود سنی بودهاند و بعدها کمکم توسط زحمات اشخاصی، سنی تاریخی تبدیل به شیعه شده؛ لذا در پشت ذهن شاگردان امام صادق و امام باقر علیهماالسلام تفکر سنی بوده. اشخاصی مانند زراره پس از سالها شاگردی شیعه شدند.
🔘 طریقه معانی احادیث در زمانی که ائمه علیهمالسلام در تقیه بودند با زمانی که در تقیه نبودند بسیار فرق دارد.
🔘 فرقهای حدیث شیعه با حدیث تسنن:
🔺 حدیث در یک بافت تاریخی 340 ساله جلو آمده و ما تا قبل از غیبت کبری دسترسی به معصوم داشتیم، اهل سنت بعد از نبی اکرم صلیالله کسی را معصوم نمیدانند و تنها فرمایشات ایشان را حدیث میدانند؛ ولی شیعه فرمایشات ائمه معصومین علیهمالسلام را نیز جزء احادیث میدانیم. ما فرصت داشتیم فهم خود را در یک بازه زمانی سه و نیم قرنه تشکیل دهیم؛ ولی اهل سنت تنها 23 سال فرصت داشتند تا فهم خود را از دین تشکیل دهند؛ بنابراین فهم ما از دین بسیار عمیقتر است.
🔺 حدیث شیعه امام محور است ولی حدیث تسنن اینطور نیست و ائمه معصومین علیهمالسلام را صرفاً بهعنوان عالمانی نیکوکار قبول دارند؛ نه بهصورت امام و خلیفه، درصورتیکه در جوامع حدیثی ما حدیثی از نبی اکرم صلیالله روایت شده باشد و حدیثی با آن مضمون از دیگر معصومین روایت نشده باشد؛ آن حدیث در علم رجال ما ضعیف است؛ زیرا بعید است که حرفی را نبی اکرم صلیالله گفته باشد و توسط ائمه معصومین تکرار و تأیید نشده باشد.
🔺 شیعیان به حدیث بهعنوان یک منبع معرفتی علمی نگاه میکردند یعنی از ایران به سمت مدینه حرکت میکردند به نیت اینکه چند سال نزد امام معصوم علیهالسلام به تعلیم حدیث بپردازند، برخلاف اهل سنت که تنها در زمان نیاز به احادیث و منابع مراجعه میکردند.
🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
4_6019443862739617925.mp3
9.83M
🔈 صوت سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب دوم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود
🔘 بررسی اوضاع حدیث از زمان پیامبر اکرم صلیالله تا زمان امام سجاد علیهالسلام
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a