✅ادوار اخباری گری
🔶دوره اول ؛ حضور ائمه علیهم السلام
🔸اولین جریان و دوره اخباریگری مربوط به زمان حضور ائمه (ع) ، علی الخصوص زمان صادقین (ع) ست.
🔸در آن زمان اولین جریان اخباریگری، مقابل جریان اجتهاد به رأی و در بعضی لایهها مقابل جریان قیاس قابل مشاهده است. به عنوان مثال مباحثات و مناظرات دو برادر، یعنی حمران ابن اعین و زراره ابن اعین را ملاحظه فرمایید؛ زراره مسلک و منهج عقلگرایانه دارد و حتی روایات امام صادق(ع) را نیز اگر مثلاً احساس کند با عقلش جور در نمیآید، رویش حرف دارد و مورد مناقشه قرار میدهد و از همینجاست که امثال زراره متهم به قیاسگرایی شدهاند.
🔸 حمران ابن اعین (برادر زراره) اما، به جریان تحدیث و حدیثگراییِ غلیظتر تعلق دارد. لذا گاهی بین دو برادر بحثهایی مطرح میشود و گاهاً تا محضر امام ; هم کشیده میشود. میروند خدمت امام (ع) و ایشان این دو جریان را مدیریت میکنند.
☑️ شماره 2
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره اول ؛ مدیریت ائمه علیهم السلام
🔸اندیشه اخباریگری با لحاظ مقول به تشکیک بودنش در مقابل اندیشهای است که روایات را در کنار عقل میببیند و از عقل ابزاری برای تفسیر و یا رد روایات استفاده میکند و یا در باب تعادل و تراجیح برای ترجیح یک روایت بر روایت دیگر، موافقة العقول را معیار قرار می دهد. این موج اول اخباریگری است.
🔸در دوره اول اخباریگری، مدیریت با ائمه (ع) است. عجیب اینکه ائمه (ع) هم با «قیاسگرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقلگرایی» محسوب میشده، مبارزه میکنند و هم با «حدیثگراییِ فارغ از عقل».
🔸آن روایاتی که از اهلبیت (ع) نقل شده است که: آنچه از ما میرسد را بر «قرآن» و «سنت قطعی» عرضه کنید،و در یک روایت دارد که بر «عقول» عرضه کنید، جزء این جریان است. حضرت میخواهند یک تعادلی ایجاد کنند. یعنی در هر جهت که افراط شود (عقلگرایی افراطی و یا حدیثگرایی افراطی)، خطرناک است.
☑️ شماره 3
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره دوم؛ ظهور جریان قیاس و اجتهاد به رأی
🔸دوره دوم اخباریگری، دویست سال بعد از دوره اول به وقوع میپیوندد، یعنی اوایل قرن چهارم. در این زمان موج دیگری از حدیثگرایی به وجود می آید. بزرگانی همچون ابنقولویه ، شیخ صدوق و شیخ کلینی و... به این دوره تعلق دارند.
🔸 این دوره تا اوایل قرن پنجم؛ یعنی حدود صد سال، به طول میانجامد. حاصل این دوره، مدرسه قم و مدرسه ری و کتب مرحوم صدوق، کتاب کافی، کتابهای ابن قولویه و دیگران است.
🔸در این زمان در مقابل جریان حدیثگرا، جریانی مشهور به قیاس و اجتهاد به رای بود، مانند ابنجنید.
در این دوره بزرگانی از علما مانند سید مرتضی، شیخ مفید و شیخ طوسی که بعد از ائمه (ع) آمده و بهره مند از مکتب و مسلک ائمه (ع) بودند این جریان را مدیریت کردند.
☑️ شماره 4
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره دوم؛ تفاوت رویکرد شیخ مفید و شیخ صدوق با ادله
🔸شیخ مفید در کتاب تصحیح الاعتقاد که منسوب به ایشان است، چقدر در مورد رفتار شیخ صدوق در ارتباط با تعامل با ادله، ابراز ناراحتی میکند!
🔸کل گلایه هم این است که جناب شیخ صدوق! دربرخورد با روایات، شما باید روایات صحیح از سقیم و درست از باطل را با کمک عقل سلیم و عقل ابزاری، از هم تفکیک کنید. اگر در زمان حضور، ائمه (ع) این فضا را مدیریت میکردند تا این جریانات به تعادل برسد، درقرن چهارم و پنجم علمای بزرگی مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و شیخ مفید این فضا را مدیریت میکنند؛ و لذا به جایی ضربه نمیخورد.
🔸 یعنی در این فضای تز و آنتی تز، یک سنتزی بیرون میآید و یک تعادلی ایجاد میشود.
☑️ شماره 5
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
🌸🌸 فرا رسیدن میلاد یازدهمین ستاره آسـمان ولایت حضرت امام حسن عسکری (علیهالسلام) بر شما همراهان همیشگی، مبارک🌸🌸
🔶«لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أَمْرِ اللّهِ.»:
🔸عبادت كردن به زيادي روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است.
🔺(تحف العقول، ص448)
#ولادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ #فیلم_مناسبتی
✅ #ولادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
◀️ برنامه تلویزیونی #سوره (فصل محمد رسول الله)
💠 شبکه چهار سیما
🔶 کارشناس : #حجت_الاسلام_دکتر_احمد_رهدار
📚 موضوع : #بعثت در اندیشه #جلال_الدین_فارسی
🔉فایل صوت👇👇👇
برنامه سوره ، استاد رهدار.mp3
21.13M
◀️ برنامه تلویزیونی #سوره (فصل محمد رسول الله)
💠 شبکه چهار سیما
🔶 کارشناس : #حجت_الاسلام_دکتر_احمد_رهدار
📚 موضوع : #بعثت در اندیشه #جلال_الدین_فارسی
🗓 تاریخ : 99/7/19
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری
🔶دوره سوم؛ وجود رگه هایی از حدیث گرایی در آراء بزرگان
🔸دوره سوم اخباریگری مربوط به قرن دهم است. اخباریگری این دوره به گونهای است که اصلاً دیده و حس نمیشود و التفاتی به آن وجود ندارد. بزرگانی مانند شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و... مربوط به این دوره از اخباریگری هستند.
🔸روشن است که این بزرگان را هیچ کس به عنوان عالم اخباری نمیشناسد! این مهم از جهتی نیز درست است. اگر اخباریگری، به عنوان آنچه در قرن 11 و 12 مطرح شد، را ملاک و معیار قرار دهیم، این دسته از بزرگان اساساً اخباری تلقی نمیشوند.
🔸اما چنانکه گفته شد، اگر اخباریگری را امری مقول به تشکیک بدانیم، رگههایی از حدیثگرایی را در افکار و آراء این بزرگان مشاهده میکنیم.
🔸وجود رگههایی از اخباریگری در آثار و آراء شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک و از همه بارزتر، محقق اردبیلی قابل انکار نیست.
☑️ شماره 6
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1