eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 حدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَبِيهِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عِيسَى عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ أَبِي شِهَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) لِرَسُولِ اللَّهِ (ص) يَا أَبَتَاهْ مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَكَ فَقَالَ (ص) يَا بُنَيَّ مَنْ زَارَنِي حَيّاً أَوْ مَيِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاكَ أَوْ زَارَ أَخَاكَ أَوْ زَارَكَ كَانَ حَقّاً عَلَيَّ أَنْ أَزُورَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ 🔷پدرم حسن از پدرش على بن مهزيار، وى گفت:عثمان بن عيسى از معلّى بن ابى شهاب نقل نمود و وى از حضرت ابى عبد الله عليه السّلام كه آن جناب فرمودند:حضرت حسين بن على عليهما السّلام به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم عرض نمود:اى پدر، پاداش كسى كه شما را زيارت كندچيست؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند:فرزندم، كسى كه من را در حال حيات و بعد از آن زيارت كند يا به زيارت پدر و برادر تو و شما بيايد بر من است كه او را در روز قيامت زيارت كرده و از گرفتارى گناهانش برهانمش. 🔺 کامل الزیارات ابن قولویه ، باب ثواب زیارت پیامبر اکرم 🔸 تبریک و تهنیت باد ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔻 فرازی از صل الله علیه و آله و سلم 🔶أشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنَا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاما مَحْمُودا يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابا رَحِيما إِلَهِي فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِي، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِي يَا سَيِّدَنَا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِأَهْلِ بَيْتِكَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيَغْفِرَ لِي.... 🔸 تبریک و تهنیت باد ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔶امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔸احبّ اخوانى الىّ من اهدى الىّ عیوبى 🔹محبـوبتـرین بـرادرانـم نزد من، کسـى است که عیبهایـم را به من اهدا کنـد. 🔺(تحف العقول،ص۳۶۶) 🔷 مبارک ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔹به کار‌گیری واژه در عنوان کتاب(انقلاب تکاملی اسلام) نشان نمی‌دهد که کتاب متاثر از اندیشه‌های غربی است؟ - به نظرم با لحاظ محتوای کتاب، کلمه تکامل از گرفته شده. 🔸در این کتاب ادبیات به کار گرفته شده از جنس است. - مارکسیسم آن مکتبی است که بحث‌های فلسفه تاریخ را به مثابه یک از جهان به صورت پر رنگ مطرح کرد. 🔹یکی از دلایل استاد فارسی طرح مباحث بعثت در ساحت فلسفه تاریخ است. 🔻 قسمت ( 4 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸فلسفه تاریخ از نگاه استاد فارسی چه ویژگی های دارد آیا از نوع بازگشت است یعنی ما باید برگردیم به صدر اسلام و یک جور رجعت را تجربه میکنیم ؟ 🔹 ویژگی این کتاب، این است که آقای فارسی، فلسفه تاریخ خودش را عمدتا از مبانی قرآنی گرفته است و این آن‌را متمایز می‌کند. 🔻 قسمت ( 5 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸ساختار کتاب در چند فصل و به چه صورتی نوشته شده و این ساختارها بر چه اساسی طراحی شده است؟ 🔹 جلال الدین فارسی و علی شریعتی کجاست؟ - در جاهایی در دامن مارکسیسم لغزیده به خلاف فارسی که الهام گرفته و ناظر به آن‌ها بحث کرده ولی لغزش نداشته. - به زبان عربی مسلط بوده و مطالعات اسلام پژوهی و دین پژوهی او نسبت به شریعتی بسی بیشتر بوده. سلطه 🔻 قسمت ( 6 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸ساختار کتاب انقلاب تکاملی اسلام: 1- بخش بعثت 2- ارتجاع و رجعت از بعثت 3- بستر احیاء تاریخی بعثت که اوج آن تبیین نهضت کربلاست. 🔹 من معتقد هستم که ، تاریخ رو به تکامل است و ارتجاع و انحطاط از مسیر تکاملی تاریخ نمی کاهد. - تاریخ تکاملی است و در کل فرآیند تاریخ غلبه با است. 🔻 قسمت ( 7 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸چرا بعثت پیامبر اکرم برای الهام بخشی اخذ شده؟ و حرکت ائمه بعدی مورد توجه قرار نگرفته؟ 🔹تاریخ تکرار عین صحنه نیست. برای لازم نیست عین واقعه تکرار شود. - فلسفه تاریخ چون ناظر بر و بر تاریخ است و ناظر به مصداق خاص نیست می‌توان گفت تکرار پذیر است. 🔻 قسمت ( 8 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸کلمه ارتجاع و ادبیات شکل گرفته ذیل آن قرآنی است یا مارکسیستی؟ -بهتر بود از دوگانه رشد و ضلالت که قرآنی هستند استفاده شود. 🔹ارتجاع در معنای مارکسیستی و غیر مارکسیستی چه معنایی دارد؟ 🔻 قسمت ( 9 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸کتاب انقلاب تکاملی اسلام در کانتکس تاریخی خودش کتاب ویژه‌ای هست. 🔹مشابه این کتاب را در داریم؟ آیا توانسته‌اند مشابه چنین شخصیت‌های را داشته باشند و به آن‌ها استناد کنند؟ - بین اندیشمندان عرب و جامعه جهان عرب شکاف وجود دارد. - به لحاظ سطح اندیشه در بین اندیشمندان عرب کسانی را داریم که تحلیل آن‌ها به شدن می‌تواند برای امروز مفید باشد مانند که شخصیت ویژه‌ای است. 🔻 قسمت ( 10 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸آیا جلال‌الدین فارسی جز اندیشمندانی است که مبارزه مسلحانه را از دل پروژه‌اش می‌شود استخراج کرد یا خیر؟ 🔹چرا انقلابیونی که کتابِ انقلاب تکاملی اسلام را خواندند دست به اسلحه نبردند؟ (ره) 🔻 قسمت ( 11 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔸خواننده امروز از این کتاب( انقلاب تکاملی اسلام ) چه می‌تواند برداشت کند و به چه نقدها و آسیب‌هایی باید توجه داشته باشد؟ 🔹یکی از تفاوت‌هایی که بین جلال الدین فارسی و علی شریعتی می‌بینم این است که آثار شریعتی در جهان عرب خوانده شد ولی آثار فارسی خوانده نشد. 🔻 قسمت ( 12 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅«باسلام و احترام»: 🔷مجموعه عکس نوشته هایی با عنوان «ادوار اخباری گری» برگرفته از دیدگاه‌هایی «استاد علیدوست» در نشست بزرگداشت «جناب غفران مآب» جهت مطالعه اعضای محترم کانال گفتمان فقه دولت اسلامی بارگذاری می‌گردد. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶 ماهیت مشکک 🔸معمولاً اگر در فضای حوزه از اخباری‏گری سؤال کنید، می‌گویند اخباری‏گری در قرن 11 و 12 و برخی از آنها در قرن 9 و 10 بودند که آمدند و مقابل اصولی‏ها بودند و بعد هم وحید بهبهانی با آنها مبارزه کرد و آنها را به محاق برد و در زمان شیخ انصاری دیگر امکان تولید دوباره نیافت، عقیم شد و ریشه‌اش خشک شد!. 🔸 این بیان، غلط نیست، اما بسیار بسیار ناقص است. 🔸اخباری‏گری پنج دوره را به خود دیده است، البته نه به اسم اخباری‏گری و نه با همه ویژگی‏های آن. واقعیت آن است که اخباری‏گری ماهیتی مشکک داشته و مقول به تشکیک است. ☑️ شماره 1 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره اول ؛ حضور ائمه علیهم السلام 🔸اولین جریان و دوره اخباری‏گری مربوط به زمان حضور ائمه (ع) ، علی الخصوص زمان صادقین (ع) ست. 🔸در آن زمان اولین جریان اخباری‏گری، مقابل جریان اجتهاد به رأی و در بعضی لایه‏ها مقابل جریان قیاس قابل مشاهده است. به عنوان مثال مباحثات و مناظرات دو برادر، یعنی حمران ابن اعین و زراره ابن اعین را ملاحظه فرمایید؛ زراره مسلک و منهج عقل‏گرایانه دارد و حتی روایات امام صادق(ع) را نیز اگر مثلاً احساس کند با عقلش جور در نمی‏آید، رویش حرف دارد و مورد مناقشه قرار می‏دهد و از همین‏جاست که امثال زراره متهم به قیاس‏گرایی شده‏اند. 🔸 حمران ابن اعین (برادر زراره) اما، به جریان تحدیث و حدیث‏گراییِ غلیظ‏تر تعلق دارد. لذا گاهی بین دو برادر بحث‏هایی مطرح می‏شود و گاهاً تا محضر امام ; هم کشیده می‏شود. می‏روند خدمت امام (ع) و ایشان این دو جریان را مدیریت می‏کنند. ☑️ شماره 2 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره اول ؛ مدیریت ائمه علیهم السلام 🔸اندیشه اخباری‏گری با لحاظ مقول به تشکیک بودنش در مقابل اندیشه‏ای است که روایات را در کنار عقل می‏ببیند و از عقل ابزاری برای تفسیر و یا رد روایات استفاده می‏کند و یا در باب تعادل و تراجیح برای ترجیح یک روایت بر روایت دیگر، موافقة العقول را معیار قرار می دهد. این موج اول اخباری‏گری است. 🔸در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه (ع) است. عجیب اینکه ائمه (ع) هم با «قیاس‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏گرایی» محسوب می‏شده، مبارزه می‏کنند و هم با «حدیث‏گراییِ فارغ از عقل». 🔸آن روایاتی که از اهلبیت (ع) نقل شده است که: آنچه از ما می‏رسد را بر «قرآن» و «سنت قطعی» عرضه کنید،و در یک روایت دارد که بر «عقول» عرضه کنید، جزء این جریان است. حضرت می‏خواهند یک تعادلی ایجاد کنند. یعنی در هر جهت که افراط شود (عقل‏گرایی افراطی و یا حدیث‏گرایی افراطی)، خطرناک است. ☑️ شماره 3 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره دوم؛ ظهور جریان قیاس و اجتهاد به رأی 🔸دوره دوم اخباری‏گری، دویست سال بعد از دوره اول به وقوع می‏پیوندد، یعنی اوایل قرن چهارم. در این زمان موج دیگری از حدیث‏گرایی به وجود می آید. بزرگانی همچون ابن‏قولویه ، شیخ صدوق و شیخ کلینی و... به این دوره تعلق دارند. 🔸 این دوره تا اوایل قرن پنجم؛ یعنی حدود صد سال، به طول می‏انجامد. حاصل این دوره، مدرسه قم و مدرسه ری و کتب مرحوم صدوق، کتاب کافی، کتاب‏های ابن قولویه و دیگران است. 🔸در این زمان در مقابل جریان حدیث‏گرا، جریانی مشهور به قیاس و اجتهاد به رای بود، مانند ابن‏جنید. در این دوره بزرگانی از علما مانند سید مرتضی، شیخ مفید و شیخ طوسی که بعد از ائمه (ع) آمده و بهره مند از مکتب و مسلک ائمه (ع) بودند این جریان را مدیریت کردند. ☑️ شماره 4 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره دوم؛ تفاوت رویکرد شیخ مفید و شیخ صدوق با ادله 🔸شیخ مفید در کتاب تصحیح الاعتقاد که منسوب به ایشان است، چقدر در مورد رفتار شیخ صدوق در ارتباط با تعامل با ادله، ابراز ناراحتی می‏کند! 🔸کل گلایه هم این است که جناب شیخ صدوق! دربرخورد با روایات، شما باید روایات صحیح از سقیم و درست از باطل را با کمک عقل سلیم و عقل ابزاری، از هم تفکیک کنید. اگر در زمان حضور، ائمه (ع) این فضا را مدیریت می‏کردند تا این جریانات به تعادل برسد، درقرن چهارم و پنجم علمای بزرگی مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و شیخ مفید این فضا را مدیریت می‏کنند؛ و لذا به جایی ضربه نمی‏خورد. 🔸 یعنی در این فضای تز و آنتی تز، یک سنتزی بیرون می‏آید و یک تعادلی ایجاد می‏شود. ☑️ شماره 5 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸 فرا رسیدن میلاد یازدهمین ستاره آسـمان ولایت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) بر شما همراهان همیشگی، مبارک🌸🌸 🔶«لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أَمْرِ اللّهِ.»: 🔸عبادت كردن به زيادي روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است. 🔺(تحف العقول، ص448) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔉فایل ‌صوت👇👇👇
برنامه سوره ، استاد رهدار.mp3
21.13M
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🗓 تاریخ : 99/7/19 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1