فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عدم تولید منطق توسط اصالت وجود- استاد میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقلانیت جدید مبتنی بر دین- استاد میرباقری
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔺لینک پرونده فلسفه (در حال تکمیل)🔻
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
◀️ موضوع نکتههای پایانیِ پرونده فلسفه: محاسن و خلأهای حکمت صدرایی
⬇️⬇️
هدایت شده از معارف
161012_0615.mp3
45.85M
🎙 صوت نشست علمی برگزار شده با حضور استاد محترم حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
با موضوع : بررسی امتدادمندی فلسفه اسلامی
✅ پیشنهاد دانلود
#علمی_پژوهشی
#نشست_علمی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حجت_الاسلام_سبحانی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از علی محمدی
#مناظرهعلمی
➖موضوع: حسن و قبح عقلی
➖با حضور اساتید: حجج اسلام برنجکار و واسطی
➖زمان مناظره: اردیبهشت ۱۴۰۰
➖مکان مناظره: مرکز تحقیقات اسلامی، تحت اشراف آیت الله اشرفی شاهرودی(زیدعزه)
🔹استماع دو بخش این جلسه مناظره، به پژوهشگران عرصه کلام و فلسفه اسلامی، پیشنهاد میشود.
👇👇👇
@monir_ol_din
هدایت شده از علی محمدی
4_5794063173254384132.mp3
38.96M
🔊مناظره
#بخشاول
🔹موضوع: حسن و قبح عقلی
🔹با حضور: حجج اسلام برنجکار و واسطی
🔸موضوعات:
➖معنای حسن و قبح عقلی نزد اشاعره و وجه اتحاد فلاسفه با اشاعره
➖حسن و قبح عقلی نزد علامه طباطبایی
➖تبعات نظریه اعتباریات علامه در اخلاقیات
@monir_ol_din
فلسفه تابع وحی
🔊مناظره #بخشاول 🔹موضوع: حسن و قبح عقلی 🔹با حضور: حجج اسلام برنجکار و واسطی 🔸موضوعات: ➖معنای حسن
مناظره خوبی است پیرامون تفاوت دیدگاه متکلمین و حکما در تحلیل از حسن و قبح و خصوصاً نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)
استاد برنجکار، نگاه تاریخی و تطبیقی خوبی نسبت به دیدگاه اشاعره، فلاسفه و متکلمین امامیه دارند و تاکید می کنند که دیدگاه فلاسفه با اشاعره هیچ تفاوتی ندارد، در مقابل استاد واسطی سعی می کنند خوانشی جدید از نظریه اعتباریات داشته باشند که با ضروری، ثابت و برهانی بودن اخلاق سازگار افتد که به نظر می رسد دیدگاه ایشان همان نظریه مرحوم استاد مصباح در فلسفه اخلاق است که سعی دارد اعتباریات را بر ضرورت های وجودی و واقعی سوار کند تا آن را از اسب سرکش نسبیت نجات دهد.
اما این نظریه با دو اشکال اساسی روبرو می شود، اولاً نمی توان آن را به فلاسفه و مرحوم علامه طباطبایی (ره) نسبت داد، بلکه نظریه جدیدی خواهد بود. ثانیاً ابتنای اعتباریات بر ضرورت علّی، به مشکل بزرگتر «جبر» مبتلا می شود که اخلاق و حسن و قبح را از اساس نفی می کند و این یعنی درآمدن از چاله و افتادن در چاه!
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
حسن_و_قبح_از_منظر_کلام_و_فلسفه_12_اساتید_برنجکار،_واسطی_14000202[1].mp3
40.66M
🔊مناظره
#جلسهدوم
🔹موضوع: حسن و قبح عقلی
🔹با حضور: حجج اسلام برنجکار و واسطی
🔸موضوعات:
➖معنای حسن و قبح عقلی نزد اشاعره و وجه اتحاد فلاسفه با اشاعره
➖حسن و قبح عقلی نزد علامه طباطبایی
➖تبعات نظریه اعتباریات علامه در اخلاقیات
@monir_ol_din
فلسفه تابع وحی
🔊مناظره #جلسهدوم 🔹موضوع: حسن و قبح عقلی 🔹با حضور: حجج اسلام برنجکار و واسطی 🔸موضوعات: ➖معنای حس
استاد واسطی سعی دارد یک ضرورت واقعی میان فعل اخلاقی و کمال نهایی اثبات کند و اعتبار باید اخلاقی را «انتزاع» از این نسبت واقعی بداند. چنانچه گذشت این نظریه همان دیدگاه فلسفه اخلاق استاد مصباح است که ارزش اخلاقی را به ضرورت بالقیاس الی کمال نهایی (قرب به خداوند) می دانند.
اشکال استاد برنجکار این است که اگر این ضرورت یک امر واقعی و نفس الامری است، یعنی خود موضوع فی حد ذاته دارای ضرورت اخلاقی و ارزشی است (ولو در یک مصداق مثل حسن عدل)، این همان دیدگاه متکلمان است که شهید صدر به بهترین وجه آن را بیان کرده است. در اینصورت «اعتبار» بی معنا است؛ اگر ضرورت اخلاقی، وجود دارد، دیگر اعتبار من چه کاره است؟ این ضرورت، را من درک می کنم یا حداکثر انتزاع می کنم و نه اعتبار. درحالیکه مرحوم علامه طباطبایی ره اعتبار را اعطاء حدشیء لشیء معنا می کند مثلاً انسان یک حد ضرورت تکوینی را در نسبت نفس و قوای خودش می یابد و آن را در نسبت فاعل و فعل (مثلاً آب خوردن که نسبت ضروری نیست) قرار می دهد، اما اگر این ضرورت وجود داشته باشد، دیگر اعتبار به چه معناست؟
اشکال دیگر این است که ضرورت تکوینی علیتی، منجر به جبر می شود که این بحث پرونده مستقلی دارد.