هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#سبک_زندگی_توحیدی
✅ یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود!
📒 قسمت اول
از عصر صفویه مسائل عرفانی و ولائی چنان با فرهنگ عمومی شیعه آمیخته شده است که همه زوایای زندگی را تحت الشعاع قرار داده است.
اعتقاد به وجود خداوند در همه مکانها و ولایت تکوینی اهل بیت علیهمالسلام که روزی فارق میان اهل عرفان با متکلمان و فقهای غیرعارف محسوب میشده است امروزه از مسلمات و عقائد عمومی شیعه محسوب میشود که کسی توان انکار آن را ندارد.
حقیقت عالی توحید قرآنی و وحدت وجود در عصر صفویه چنان رواج یافت که تبدیل به یک عقیده عمومی شد و حتی در تاریخ آن عصر میخوانیم که یکی از پنج شاخصه شیعه در برابر سنیان عثمانی اعتقاد به وحدت وجود بوده است. لذا اعتقاد به توحید قرآنی و وحدت شخصیه وجود در همه جای فرهنگ شیعه سایه افکنده و دانسته و ندانسته همه از ماء معین توحید به قدر خود بهره میبرند. حتی امروزه جمعی از مخالفان عرفان هم ناخودآگاه به حقیقت وحدت وجود اعتراف میکنند گرچه از اسم آن فرار میکنند.
یکی از مظاهر این فرهنگ عمومی این جمله است که مادران از کودکی برای فرزندان خود در آغاز هر داستانی میگویند:
یکی بود یکی نبود، غیر از خدای مهربان هیچ کس نبود، یک مردی بود...
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#سبک_زندگی_توحیدی
✅ یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود
📒 قسمت دوم
جهت اوّل: عبارت «غیر از خدا هیچ کس نبود، یک مردی بود»
این جمله به صراحت میرساند که در عین اینکه غیر از خدا هیچ کس نبود ولی یک مردی بود، پس آن مرد (یا هر کسی که شخصیت اصلی داستان است) و تمام افراد مذکور در آن داستان در برابر خداوند متعال استقلال وجودی نداشته و نسبت به خداوند ربط محض و فقر محض میباشند و همه امور از آٰغاز تا پایان در دست خداوند متعال است.
جهت دوّم: عبارت «یکی بود یکی نبود»
از این عبارت نیز همین حقیقت فهمیده میشود که آن یکی که بود در عین آنکه یکی بود ولی یکی نبود، یعنی از حیثیتی وحدت داشت و از حیثیتی وحدت او غیر از وحدتهای متعارف بود، وحدتش وحدتی عددی نبود بلکه وحدتی بود غیر عددی که فرض دومی برای آن محال بود و با این حال در درون خود با کثرت نیز به راحتی جمع میشد.
و چون در ادامه میگوید: «غیر از خدا هیچ کس نبود» معلوم میشود که این یکی همان خداوند سبحانه و تعالی است.
حضرت علامه حسن زاده آملی در هزار و یک کلمه میفرماید:
از اين اصل به توحيد حقيقى واجب الوجود آگاه مىشوى كه «حق (سبحانه) يكى هست و يكى نيست»، و به تعبير رائج كه در السنه سائر و دائر است «يكى بود و يكى نبود»، و به بيان استادم حضرت آية اللّه حاج ميرزا احمد آشتيانى (رضوان اللّه عليه): «يعنى يكى بود كه حق (تعالى) واحد به وحدت صمدى است، و يكى نبود يعنى واحد به وحدت عددى نيست» فافهم.» (هزار و يك كلمه، ج۵، ص: ۳۲۸)
غرض از این عبارات اثبات وحدت شخصیه وجود نیست،بلکه ورق زدن برگی از تاریخ شیعه است که بر خلاف ادعای برخی از بیاطلاعان اعتقاد به توحید صمدی قرآنی آن قدر در میان شیعیان رواج داشته است که تربیت فرزندان خود را از روز اول با همین توحید آغاز نموده و به عنوان یک فرهنگ رائج در میان ایشان درآمده است.
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
سیر استاد امینی نژاد.jpg
523.7K
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اظهار_نظر_جاهلانه !!
دانشمند معظم مرحوم آقا سید جلال الدین آشتیانی مینویسند:
مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی از پدرش میرزای آشتیانی أعلیالله مقامهما نقل فرمودند:
یکی از افاضل تلامذه شیخ که سخت مخالف فلسفه بود از شیخ سؤال می کند: نظر شما راجع به فلاسفه اسلام چیست؟
شیخ میفرماید: من علم کلام خواندهام. گاهی به کتب فلسفه مراجعه میکنم میفهمم که این جماعت زبان مخصوص به خود دارند. این قسم نیست که شما بتوانی بدون قرائت فلسفه اظهار نظر کنی.
از صاحب مثنوی از شیخ سؤال می کنند، میفرمایند: من گاهی بر سبیل تفنن مثنوی را مطالعه میکنم. یک شعر عالی دارد که من را سخت تحت تأثیر قرار داده است:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم أجمعین
📚 نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی، ص۴۸
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
4_5922240141421708160.pdf
500.3K
متن برگزیده نشست علمی ظرفیت های حکمت متعالیه در علم کلام
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#امام_خمینی
✅ بی خبران فلسفه و عرفان را بافته ها می دانند!
هر طايفه اى از علماى اعلام و دانشمندان معظم به بُعدى از ابعاد الهى اين كتاب مقدس دامن به كمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوى عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سياسى، اجتماعى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى و جنگ و صلح قرآن وقت صرف فرمايند تا معلوم شود اين كتاب سرچشمه همه چيز است؛ از عرفان و فلسفه تا ادب و سياست، تا #بی_خبران نگويند عرفان و فلسفه #بافته_ها و تخيلاتى بيش نيست و #رياضت و سير و سلوك كار #درويشان_قلندر است، يا اسلام به سياست و حكومت و اداره كشور چه كار دارد كه اين كار سلاطين و رؤساى جمهور و اهل دنياست. يا اسلام دين صلح و سازش است و حتى از جنگ و جدال با ستمكاران برى است. و به سر قرآن آن آورند كه كليساى جاهل و سياستمداران بازيگر به سر دين مسيح عظيم الشأن آوردند.
📚 صحيفه امام، ج ۲۰، ص ۹۳
📌 @fvt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#استاد_امینی_نژاد
💠 امام (رحمهاللهعلیه) ریشه انقلاب را، #انقلاب_درونی میدانند و میفرمایند تا وقتی این انقلاب درونی باشد، ارزشها پابرجایند.
⭕️ برای تحول درونی هم چند محور بر میشمرند: تحول از خوف به شجاعت، از یأس به اطمینان و امید، از توجه به خود به توجه به خدا و از تفرقه به اجتماع. ایشان میفرمایند که از خود گذشتن و به خدا پیوستن رمز پیروزی است.
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#امام_خمینی
✅ اثر تحصیل فلسفه و عرفان
در هر حال كتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام
و كتب اهل حال و عرفان هر كدام اثرى دارد. اوّلى ها، انسان را و لو به طور دورنما آشنا مى كند با ماوراء طبيعت، و دوّمى ها خصوصاً بعضى از آنها چون «منازل السائرين» و «مصباح الشريعه» كه گويى از عارفى است كه به نام حضرت صادق- عليه السلام- به طور روايت نوشته است، دلها را مهيّا مى كنند براى رسيدن به محبوب....
📚صحيفه امام، ج ۱۸، ص ۴۵۳
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#استاد_جوادی_آملی
✅ مناسب نبودن تعلیم غیرحضوری علم
گاهی برخی با #مطالعه کتاب یا گوش دادن #نوار ، درسها را فرا می گیرند. این راه بد نیست ولی روشی نیست که انسان را بپروراند، [به] خلاف ادراک محضر استاد و الگو گرفتن از طرز گفتگو، رفتار و گفتار او که بسیار آموزنده و سازنده است.
شاید انسان با شنیدن نوار یا خواندن کتاب، به علم او افزوده شود امّا افزایش علم کافی نیست، بلکه #رؤیت_استاد است که انسان را به یاد خدا می اندازد و دیدن مرد الهی است که انسان را به یاد حق می اندازد.
مرحوم علامه [طباطبائی] رضوان الله علیه فرموده اند:
درس را باید از محضر استاد فرا گرفت و نباید با مطالعه کتاب و جزوه، مغرور شوید و به همان بسنده کنید.
#إیّاکم_والصحوفیون ، مبادا با صحیفه، نوار، کتاب یا جزوه، از محضر استاد، احساس بی نیازی کنید.
📚منبع: کتاب مهر استاد، ص۴۹
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
من به متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند، ولي من معتقدم متنخوانی، ماده تفکر هست، ماده تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست. درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند...
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔷هوالعزیز
قال #امیرالمؤمنین علیه السلام:
حب الله نار لا یمر علی شیء الا احترق و نور الله لا یطلع علی شیء الا أضاء.
#عشق_خدا آتشی است که به هر چیز برسد، آن را بسوزاند و نور خدا به هر چه نزدیک شود، فروزانش کند.
📚مصباح الشریعه، ص ۵۲۱
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
970915-عدالت خواهی مطلوب-استاد فلاح.mp3
12.37M
#صوت
نشست عدالت خواهی مطلوب
بخش اول: #استاد_فلاح
🗓 تاریخ جلسه: ۱۵ آذر ۹۷
⏱ زمان: ۳۳ دقیقه
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir